Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Vad som ses som sexuellt utmanande klädsel beror i många fall på kroppsbyggnaden hos personen kläderna sitter på.
Figurnära klädsel på en timglasformad kropp eller urringning på en storbystad ses som sexuellt utmanande, medan samma klädsel hos en person med platt och rak kroppsform inte uppmärksammas alls.
Jag klär mig (som de flesta?) i sådant jag tycker är bekvämt och som jag känner mig fin i, men p.g.a. kroppsformen så ser det mesta ut som om jag klätt mig för att framhäva sexighet.
Visst skulle jag kunna klä mig i något burka-liknande som döljer min kropp, men varför skulle jag göra det?
Jag gillar att ha kläder jag känner mig fin i, och jag gillar att min man uppskattar mitt utseende. Om en främmande man tänker sex när han ser mig så ger det mig ingen bekräftelse utan det bekräftar bara att han är man, och närmanden från män är jag inte intresserad av.
De allra flesta män i Sverige beter sig respektfullt och har inget problem att förstå att varje kvinna de möter inte har klätt sig just för deras skull. Om du möter någon vars klädsel du stör dig på- välj bara att inte titta på personen och gå vidare med ditt liv.
Där sade du något intressant
Hur tankarna hos "moderna västerländska män" ibland är oroväckande lika religiöst konservativa tankemönster där den kvinnliga kroppen i sig är sexuellt utmanande och ofelbart leder till synd hos män, om den ens låter sig anas för mycket
Det gör mig faktiskt orolig
Inte för att jag tror att de är i majoritet
Men underliggande vegetationer där unga män dras med i denna syn är väldigt starka och kan påverka andra män, plus att, som någon påpekar i tråden, det inte är bra med det här vidgade glappet mellan hur kvinnor ser på sig själva och sin klädsel och hur män ser på den.
Till övriga i tråden som är fullständigt övertygade om att unga tjejer som klär sig sexigt medvetet vill väcka sexuell trå hos män, Jag lovar dyrt och heligt att det inte är så, i de allra flesta fall.
Det handlar inte om att man vill måla ut kvinnor och unga tjejer som helt utan agens och sexualitet. Alla har vi en sexualitet som vaknar vid puberteten och mognar under livets gång.
Det betyder inte att "sexig klädsel" som visas i reklam, på sociala media, etc är synonymt med en nyligen medveten sexuell vilja att väcka åtrå hos tjejer att iklä sig sig sådana plagg.
Förstå nu detta, en gång för alla.
Era fantasier om porr är helt okända och lite awkward hos de flesta unga kvinnor och i synnerhet hos MINDERÅRIGA tjejer.
Skulle de fatta hur det ser ut i pallet på en sådan man, så skulle de bli superäcklade och sätta på sig något omedelbart.
Det betyder inte att det kvinnliga könet saknar sexualitet eller så. män ser alltid på kvinnlig sexualitet som relaterat till sin egen kåthet.
I rätt kontext och med rätt man kan en tjej givetvis vilja väcka åtrå hos en man/kille.
Men GLÖM att tjejer springer omkring och vill väcka medveten sexuell åtrå hos män hela tiden genom att klä sig i tex kort kjol. Oroväckande många män känner sig personligen träffade när en tjej klätt sig på ett visst sätt och då är steget inte långt ifrån att göra sexuella närmanden.
Detta tankemönster måste helt enkelt upphöra och män måste lära sig hur kvinnor tänker och att de är ute och seglar när de tolkar in alla möjliga inviter.
Återigen: män och killar behöver träna sig i och förstå att äga sina egna känslor (är helt ok att man reagerar på kvinnor om man är hetero) och inte projicera ut dessa oförblommerat på kvinnor i form av tankar om att kvinnor gör detta för att män ska bli upphetsade, dvs. att de bär ansvar för mäns sexuella känslor. Då blir det fel. Skifta fokus från: "Hon vill hetsa upp mig", till "Jag blir upphetsad". Dvs: det ligger hos mig och får vara så, jag behöver lära mig att vila i det och inte genast agera ut det).
.