Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Vad denna tråd handlar om är istället att gå till botten med vad jag upplever som en djup kommunikativ kortslutning mellan könen. Nämligen att många kvinnor hävdar att sexuellt utmanande klädsel inte ska betraktas som sexuellt utmanande, medans i stort sett alla män ser sexuellt utmanande kläder som explicit sexuellt utmanande.
ALLA kläder förutom burka, även mäns kläder, är väl "utmanande" i någon utsträckning. Tröjor designas för att framställa män som mer V-formade, eftersom det anses sexigt med breda axlar och smal midja, exempelvis. Sedan är det en gradskillnad för hur subtila plaggen är, och sålunda också för huruvida ordet "utmanande" är missvisande.
För att kunna göra en riktigt insiktsfull analys bör vi kanske helst gå tillbaks ett steg och diskutera huruvida subtilitet verkligen är önskvärt och isåfall varför.
För att för tydlighetens skull ta ett överdrivet exempel, så skulle jag faktiskt inte protestera ifall man klev in på en bank (jag tar det exemplet eftersom man på just banker förväntas vara klädd formellt) och där möttes av personal i läderoverall med öppet skrev. Även om bankkvinnan inte är snygg, eller om jag inte har lust eller möjlighet att ha sex med henne, är ju den vulgära klädseln ändå inget jag har anledning att störa mig på, eller?
Att vissa förnekar att halvutmanande plagg är utmanande alls, beror nog på vanlig falskhet. De flesta vill uppfattas som attraktiva, men samtidigt vill man inte riskera utsättas för moralistiska påhopp om att man skulle ha brutit mot någon sorts klädkod (i den mån en sådan ens finns). Själv hade jag istället svarat "visst, de flesta plagg är utmanande, so what? Jag gillar plagget så jag bär det och det står jag för, vad är problemet?".
Anledningen att JAG inte klär mig som bankkvinnan i exemplet är också att jag inte vill anklagas för att vara en blottare, vilket ju med rätta är tabu eftersom blottning innebär att man tvingar på omgivningen något som de inte vill veta av. Även om det kan tyckas trist att många är pryda, är detta något man måste anpassa sig till.