2024-11-14, 23:21
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
En naturlig återhämtning efter ett par dagar av rally. Fortfarande superbullish på allt över 74k som skulle vara ett bra område att köpa in sig på. Även om den spricker så är vi i en bullmarknad så länge 55k håller.

När är det inte längre tal om en återhämtning? Vart drar du den linjen? När vet du att återhämtningen är över? Motivera även gärna siffran 74K för hittar ingen kunfluens för den på prisgrafen. 55k skulle vara en mardröm och verkligen testa alla till max. Men man ska aldrig säga aldrig. Jag vidmakthåller fortfarande att vi inte har någon anledning att återbesöka 74k eller tidigare ATH för den delen om det här utbrottet verkligen är bullish.
Citera
2024-11-15, 07:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
När är det inte längre tal om en återhämtning?
Det är ju förstås subjektivt antar jag, beroende på vad man menar. Det handlar ju om att återställa RSI:erna på kortare tidzoner vilket nu är gjort. Så antar att man kan säga att återhämtningen är klar, likväl som en fortsatt nergång mot 74k också skulle kunna gå under begreppet "återhämtning".

På 1H ser du att RSIn var på överköpta nivåer och vi hade tydlig bear div, vilket brukar signalera att luften börjar ta slut i en uppgång. https://imgur.com/a/vdCGzsW
I detta fall syntes det även lika tydligt på 4H.

Nu är RSIn nere på normala nivåer vilket är bra för fortsatt uppgång, då vi nu inte är alls lika överköpta som här om dagen när vi var på 87k i en uppgång.
Senast 4H RSIn var på dessa nivåer var när vi var nere på 69k.

Med det sagt så är RSIn fortfarande på överköpta nivåer på 24H, vilket är värt att hålla koll på. Även veckan börjar närma sig överköpt, men den kan spendera en del tid här (4-10 veckor) innan priset vänder ner: https://imgur.com/a/AqLaGFD (se gröna pilarna).

I skrivande stund har vi bearish divergence på veckan, vilket är anmärkningsvärt.

Citat:
Motivera även gärna siffran 74K för hittar ingen kunfluens för den på prisgrafen.
Vi ca 74K hade vi ett utbrott 6:e november. Men 78k (för det 2:a utrbrottet) 10:e novembert kanske är mer signifikativt då.

Citat:
Men man ska aldrig säga aldrig. Jag vidmakthåller fortfarande att vi inte har någon anledning att återbesöka 74k eller tidigare ATH för den delen om det här utbrottet verkligen är bullish.
Du sa tidigare att den inte återstartat dessa utbrotts nivåer tidigare cykler, vilket inte riktigt stämmer.
31:a december 2020 bröt den ATH och i juni 2022 återvände den till dessa nivåer.
Så det är det jag menar med att jag hellre ser en återtest av de senaste ATH nivåerna inom kort än om 2 år.
Men jag håller med dig, det är inget måste att återtesta nivåerna men det skulle visa styrka i grafen om det är gjort.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-15 kl. 08:17.
Citera
2024-11-15, 08:05
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Förlust av grön diagonal på 1D - Bearish. - Lila diagonal står på tur.
Om priset istället kan visa på styrka här så finns förutsättningarna för fortsättning högre. - Röda cirkeln.
Bekräftas av att grön håller och att blå horisontell tas ut med prisexpansion som följd.
Ett annat möjligt scenario är sidledes konsolidering. Bekräftas av att grön bryts men att priset respekterar den lila zonen.

Graf: https://ibb.co/7txX2V7

Har tyvärr en hel del som pågår privat just nu så kommer eventuellt inte att posta jättemycket eller följa upp hur vissa setups faller ut. Det får bli vad det blir tillfälligt.

Citat:
Bullish så länge vi stänger över grön.

Graf: https://ibb.co/fpzD1JH

Hazenectar vs alla efterblivna TA-kritiker, cykelmuppar och amatörtraders i tråden. Enda skillnaden är att lampan aldrig slås på igen:

https://youtu.be/yokGq0yKdUc?si=D2FMGPmCDyKG8lqV&t=49

Fade:a mig på egen risk.
Börjar nästan bli trött på att alltid ha rätt.

Citat:
Majsen befinner sig under press på 4H. Bra om orange diagonal håller. Priset har två motstånd direkt över sig. Först grön. Sedan röd. Bullish fortsättning över röd.

Vid förlust av grön diagonal, - bearish. Vill se om priset reagerar vid blå, svart eller lila diagonal. - Möjlig sidledes konsolidering.

Graf 4H: https://ibb.co/Ld4wLc8

Citat:
Grön diagonal förlorad på 4H. Flippar härmed bearish tillsvidare. Det hela kan utvecklas till en sidledes konsolidering med bullish fortsättning som följd. Men det återstår att se hur priset reagerar. Bred lila diagonal härnäst? Bullish om nästa ljus stänger ljuskroppen på grön diagonal igen.
Graf 4H. https://ibb.co/0FkBtSY

Citat:
Förlusten av grön diagonal resulterade inte i eskalerande prisexpansion nedåt. Det här börjar allt mer se ut som sidledes konsolidering. Den lila zonen är en nivå på 1D jag helt hade missat (har stirrat för mycket på 4H tydligen) Håller den finns möjligheten för priset att fortsätta vidare uppåt. (Den gröna bubblan) Ett första tecken är att den tunna röda fallande diagonalen tas ut. Därefter måste dom blåa nivåerna tas ut. Lila diagonal är stöd på 1D tillsvidare. Förlust av både den lila Zonen samt den lila diagonalen kan inte tolkas som annat än bearish initialt.

Graf 4H: https://ibb.co/hKYWnW1

Edit: För tydlighetens skull är jag alltså inte längre bearish utan neutral tillsvidare.
Edit2: Går både den lila zonen och lila diagonal förlorade kan 76,5k komma på tal. Jag utesluter inget men det skulle minst sagt vara okonstruktivt i det här läget.

Priset har konsoliderat under natten. Än så länge har den lila zonen på 1D inte gett vika. Har ändrat färg på dom blåa horisontella linjerna. Tas den mörkaste översta ut finns förutsättningarna för fortsättning högre. Har även adderat en röd bubbla under den lila zonen. Om priset bryter Lila diagonal ovanför den lila zonen är sannolikheten större att det kan utvecklas till en konsolidering med en eventuell bullish fortsättning som följd. Bryts diagonalen å andra sidan under den lila zonen föväntar jag mig mer omgående bearish prisutveckling.

Graf 4H: https://ibb.co/cxttLtn
Citera
2024-11-15, 08:25
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Det är ju förstås subjektivt antar jag, beroende på vad man menar. Det handlar ju om att återställa RSI:erna på kortare tidzoner vilket nu är gjort. Så antar att man kan säga att återhämtningen är klar, likväl som en fortsatt nergång mot 74k också skulle kunna gå under begreppet "återhämtning".

På 1H ser du att RSIn var på överköpta nivåer och vi hade tydlig bear div, vilket brukar signalera att luften börjar ta slut i en uppgång. https://imgur.com/a/vdCGzsW
I detta fall syntes det även lika tydligt på 4H.

Nu är RSIn nere på normala nivåer vilket är bra för fortsatt uppgång, då vi nu inte är alls lika överköpta som här om dagen när vi var på 87k i en uppgång.
Senast 4H RSIn var på dessa nivåer var när vi var nere på 69k.

Med det sagt så är RSIn fortfarande på överköpta nivåer på 24H, vilket är värt att hålla koll på. Även veckan börjar närma sig överköpt, men den kan spendera en del tid här (4-10 veckor) innan priset vänder ner: https://imgur.com/a/AqLaGFD (se gröna pilarna).
I skrivande stund har vi bearish divergence på veckan, vilket är anmärkningsvärt.

Vi ca 74K hade vi ett utbrott 6:e november. Men 78k (för det 2:a utrbrottet) 10:e novembert kanske är mer signifikativt då.

Du sa tidigare att den inte återstartat dessa utbrotts nivåer tidigare cykler, vilket inte riktigt stämmer.
31:a december 2020 bröt den ATH och i juni 2022 återvände den till dessa nivåer.
Så det är det jag menar med att jag hellre ser en återtest av de senaste ATH nivåerna inom kort än om 2 år.
Men jag håller med dig, det är inget måste att återtesta nivåerna men det skulle visa styrka i grafen om det är gjort.

Det är väldigt subjektivt, och det är din syn på saken jag efterfrågar i sammanhanget. Indikatorer är absolut ett verktyg man kan ta till hjälp för att försöka tolka pisutvecklingen, men det är precis som du säger, på higher timeframes finns det fortfarande utrymme för fortsatt uppgång i USD-termer. Personligen förlitar jag mig alltid på prisutvecklingen i första hand och indikatorer i andra hand. kan med andra ord tycka att det hade varit mer intressant om du gick på grafen med pennan igen och illustrerade vart du är bullish vs bearish osv. När ökar sannolikheten att vi återser 78k markant tex?

Jag har mig veterligen inte sagt något i närtid om huruvida priset har återtestat tidigare ATH tidigare cykler, däremot var det en annan skribent som postade något på det temat om jag inte missminner mig? Referera gärna till det inlägget isf, kanske rör sig om en eventuell feltolkning eller att jag har varit otydlig på något sätt.
Jag håller inte alls med dig i det här sammanhanget. Priset indikerar styrka om tidigare ATH INTE återtestas. Ett retest är istället en första varningssignal. Jag säger inte att det därefter inte kan utvecklas i en bullish riktning om tidigare ATH håller men då tittar vi på en helt annan prognos vad gäller tid.

Edit: Efter att ha läst ditt inlägg igen så förstår jag inte riktigt ditt argument. Jag säger inget om att vi inte kan komma att återtesta 67K efter en eventuell tjurmarknad. Det är jag helt öppen för som ett alternativ. Men vi befinner oss inte strukturellt efter en eventuell tjurmarknad för tillfället.

Angav 67k först av någon anledning med menade 78k. Det är korrigerat nu.
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-15 kl. 08:36.
Citera
2024-11-15, 08:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Vi börjar se fler och fler indikationer (utöver bear divergence på veckan) på att toppen kan vara nära (eller redan passerad?).
* Frisörer och taxi chaufförer snackar Bitcoin
* Polare som aldrig brytt sig tidigare och frågar vilken token dom skall gå in i. "Läste att IOTA skall göra 100x, jag köpte en del"
* Marknaden är i allmänt glädjerus och alla (inklusive mig själv, likt sist) tittar bara uppåt.

Jag har inget emot ett halvår/år av sidledes härifrån som under sommaren, för att göra en ny ATH nästa höst. Hellre det än att vi blåser upp till 120k och sedan blir alla rekt i en nergång mot 55k.

Det som skulle tala emot en nergång är om det händer något stort fundamentalt. Tex att fler och fler stora bolag kopierar MicroStrategys Bitcoin strategi, eller tom att någon ny nation gör det.
Citera
2024-11-15, 08:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
När ökar sannolikheten att vi återser 67k markant tex?
Glömde att nämna att ett tydligare svar på sådana frågor får man den dagen vi börjar göra lägre högsta toppar. Då kan man få tydliga linjer både uppåt och neråt som, beroende på vilken som bryts först, ger svar på frågan.

Citat:
Jag har mig veterligen inte sagt något i närtid om huruvida priset har återtestat tidigare ATH tidigare cykler
Läste om, och du har rätt, en feltolkning av mig. Du sa att inget är definitivt gällande återtest skulle ske eller inte.
Vi var snarare oeniga om huruvida det var bra eller inte om ett återtest skedde. Som sagt jag tycker ju det vore bra med återtest nu, då det minskar chans för återtest om ett par år. ett återtest som då skulle göra ondare än om det sker nu.

Citat:
Jag håller inte alls med dig i det här sammanhanget. Priset indikerar styrka om tidigare ATH INTE återtestas.
På kort sikt kanske. Men jag ser på det stora hela.

Citat:
Ett retest är istället en första varningssignal. Jag säger inte att det därefter inte kan utvecklas i en bullish riktning om tidigare ATH håller men då tittar vi på en helt annan prognos vad gäller tid.
Håller absolut inte med.
Ett lyckat återtest på ovansidan av ett tidigare motstånd bekräftar snare utbrottet i fråga. BILD
Citera
2024-11-15, 09:07
Medlem
Leastons avatar
Såhär ser jag på läget nu: https://ibb.co/br0yNQB

På 4H så är det tydligt att ca 91k-92k är motståndet att bryta för att visa styrka. Skulle förvånad om sådan styrka finns de närmaste dagarna efter den kraftiga uppgången.

Neråt så är det långt för att hitta stöd, pga den starka uppgången. Man kan titta på glidande medelvärde (50 i detta fall) och konstatera att priset är "extended" jämfört med hur det förhåller sig med medelvärdet normalt. När den blir utdragen så kan man se det som en gummisnodds-effekt* och den vill tillbaka.

Jag tycker personligen du har för många diagonaler på din graf, hazenectar. Diagonaler är generellt inte så signifikativa jämfört med andra stöd/motstånd. Men detta har jag sagt tidigare.

*Tobbe Rosén brukar kalla det för att "husse kallar tillbaka hunden".
Senast redigerad av Leaston 2024-11-15 kl. 09:18.
Citera
2024-11-15, 09:31
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Såhär ser jag på läget nu: https://ibb.co/br0yNQB

På 4H så är det tydligt att ca 91k-92k är motståndet att bryta för att visa styrka. Skulle förvånad om sådan styrka finns de närmaste dagarna.

Neråt så är det långt för att hitta stöd, pga den starka uppgången. Man kan titta på glidande medelvärde (50 i detta fall) och konstatera att priset är "extended" jämfört med hur det förhåller sig med medelvärdet normalt. När den blir utdragen så kan man se det som en gummisnodds-effekt* och den vill tillbaka.

Jag tycker personligen du har för många diagonaler på din graf, hazenectar. Diagonaler är generellt inte så signifikativa jämfört med andra stöd/motstånd. Men detta har jag sagt tidigare.

*Tobbe Rosén brukar kalla det för att "husse kallar tillbaka hunden".

Svarar på ditt andra inlägg senare, hinner inte riktigt nu.

91k har inte lika mycket relevans som 92,6k på 4H i min mening.

Vi befinner oss i närheten av det enda diagonala stödet på 1D som är verkligt relevant, så på den punkten är vi definitivt inte överrens. Vilket gör det hela än mer intressant.

Dina iaktagelser angående det glidande medelvärdet är korrekta, MEN en sak som är värd att nämna är att prisstrukturmässigt är det andra förutsättningar som råder nu än under dom senaste 8 månaderna. Vid en kraftig uppåttrend kan det dröja innan priset kommer i kontakt med medelvärdet. Det är till och med önskvärt.

Yes är medveten om att jag har mycket linjer på mina charts, men det är som sagt flera timeframes som är staplade på varandra, och jag drar hellre ett streck för mycket så länge som jag kan urskilja vilka som har mest relevans.
När priset trendar blir en diagonal betydligt mera viktig eftersom det är det enda sättet att få bekräftat att priset antingen kommer att fortsätta upp, konsolidera eller att vända ner.
Citera
2024-11-15, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
91k har inte lika mycket relevans som 92,6k på 4H i min mening.
Om 91k bryts, så kommer 92.6 (eller "ATH") också brytas. Så det är ju beroende på hur man ser på det.

Jag nämner 91k enligt devisen att det är den högsta toppen vi har på 4h just nu. Utan att den bryts, så kommer vi ha "lägre" toppar vilket då gör att vi konsoliderar, alternativt har en neråt trend på gång om vi även har lägre bottnar på 4H. Därför blir 91k relevant.
Citera
2024-11-15, 09:49
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Om 91k bryts, så kommer 92.6 (eller "ATH") också brytas. Så det är ju beroende på hur man ser på det.

Jag nämner 91k enligt devisen att det är den högsta toppen vi har på 4h just nu. Utan att den bryts, så kommer vi ha "lägre" toppar vilket då gör att vi konsoliderar, alternativt har en neråt trend på gång om vi även har lägre bottnar på 4H. Därför blir 91k relevant.

Det finns inga garantier alls för att 92,6k kommer att brytas för att priset bryter 91k i det här fallet. Därför är 92,6k överordnat 91k av den enkla anledningen att det markerar den definitiva gränsen som tillbakahåller priset från price discovery.

91K är inte den högsta toppen vi har på 4H just nu. Det är 92,6k.
Citera
2024-11-15, 10:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det finns inga garantier alls för att 92,6k kommer att brytas för att priset bryter 91k i det här fallet.
Jag sa inget om garantier, men är rätt övertygad dock.

Citat:
91K är inte den högsta toppen vi har på 4H just nu. Det är 92,6k.
Jo (vi kanske pratar om samma topp?)
https://ibb.co/MpMtY7V
Citera
2024-11-15, 10:16
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Jag sa inget om garantier, men är rätt övertygad dock.

Jo (vi kanske pratar om samma topp?)
https://ibb.co/MpMtY7V

Ingenting är omöjligt när det kommer till priset som jag tjatar om hela tiden. Det återstår att se, men det är troligare att 92,6k cappar en ny range än att 91k gör det.

Klurade på om vi tittade på olika exchanges först men det ser ju att vara ganska lika vad gäller priset. Vi pratar om samma topp, och jag menar alltså att den översta gröna kullen som ligger i höjd med den översta gula pilen har mest relevans i det här sammanhanget. (92,6k)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in