2024-10-19, 20:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Det har exploderat med julmust i butikerna den här veckan tycker jag. Gott!
Köpte en 33 cl apotekarnes light. Årets första, smakade bra. Det är den must som fanns under min uppväxt på 90-talet. Vet inte om det fanns så många andra sorter i butikerna då? Nygårda kom senare va?

Annars brukar jag köpa lidls light-must. Den har varit godast i många år nu.
Hoppas det kommer julskinka snart också. Skinkmacka med senap och äppelmos och ett glas god must till, i köket mellan kvällsmiddagen och läggdags

Julmustutbudet var större på 90-talet än vad det var för tio år sedan. Nu är det åter uppe på en nivå i linje med 70 och 80-talet, men om går vi tillbaka längre än så fanns det flera små producenter som inte längre finns, vilka producerade julmust.

Det fanns liksom flera lokala bryggerier på den tiden som gjorde sin egen lokala must. Vi hade då fler bryggerier som inte bryggde öl men däremot gjorde både läsk och svagdricka. Vissa hade små lastbilar som åkte runt och sålde direkt till kund in på 90-talet.

Light-must var det dock ingen som ägnade sig åt före "hälsotrenderna" under det sena 80-talet och 90-talet. Nu är det betydligt färre som vill ha light-läsk innehållandes aspartam.
Citera
2024-10-19, 20:20
Medlem
Jag köpte fyra stycken Apotekarnes idag. Första gången på året.

Dricker den första ihop med frukosten i morgon.
Citera
2024-10-19, 20:30
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Julmustutbudet var större på 90-talet än vad det var för tio år sedan. Nu är det åter uppe på en nivå i linje med 70 och 80-talet, men om går vi tillbaka längre än så fanns det flera små producenter som inte längre finns, vilka producerade julmust.
.
Så kanske det var ja. Det var föräldrar/mor/farföräldrar som köpte musten när jag var ungdom på 90-talet, så det var väl bara så att det var så som jag uppfattade det.
Ska köpa många olika sorter i år och testa dom.
Zeunerts har jag tidigare hört gott om.
Citera
2024-10-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Så kanske det var ja. Det var föräldrar/mor/farföräldrar som köpte musten när jag var ungdom på 90-talet, så det var väl bara så att det var så som jag uppfattade det.
Ska köpa många olika sorter i år och testa dom.
Zeunerts har jag tidigare hört gott om.

Zeunerts avviker från de övriga genom att inte använda samma sorts extrakt. Detta gör att den gränsar till odrickbar. Givetvis en s.d.h. smaksak.
Citera
2024-11-14, 19:06
Medlem
Kanastras avatar
Jag köpte och drack zeunerts idag. Tyckte den var god. Lite mildare must-smak men ändå fyllig smak.
Citera
2024-11-14, 19:12
Medlem
Trocamust för the vinn! Blandningen mellan trocadero och must blir en helt ok smakupplevelse. Lite som Black-orange på 80-talet. Inget att längta efter men en kul grej.
Citera
2024-11-15, 00:08
Medlem
Vilken julmust av svagdrickevarianten har mest kolsyra i sig?
Citera
2024-11-18, 06:49
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Trocamust för the vinn! Blandningen mellan trocadero och must blir en helt ok smakupplevelse. Lite som Black-orange på 80-talet. Inget att längta efter men en kul grej.
Den är sådär.
Citera
2024-12-01, 16:12
Medlem
25Decembers avatar
Testade Vasa bryggeri och deras gammaldags julmust. Märkte ingen skillnad mot vanlig så förstår inte vad det speciella är.
Citera
2024-12-01, 16:28
Medlem
liten.igelkotts avatar
Älskar Nygårdas som är lagrad på romfat.
Citera
2024-12-01, 21:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Testade Vasa bryggeri och deras gammaldags julmust. Märkte ingen skillnad mot vanlig så förstår inte vad det speciella är.

Skillnaden är inte mellan den och andra producenters julmust.

Du får nog jämföra deras Julmust Special för att märka vad det är som skiljer den från Gammaldags Julmust...

Det är Vasa Bryggeri Julmust Special som är den "speciella" då den smakar lite lätt banan.
Citera
2024-12-02, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detach3d
Vilken julmust av svagdrickevarianten har mest kolsyra i sig?

Den brukar rent generellt ha lite kolsyra så förvänta dig inte ett märke med mycket kolsyra.

Citera om du hittar något.

Fast det är en djungel det här med must.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in