Citat:
Ursprungligen postat av
Kanastra
Det har exploderat med julmust i butikerna den här veckan tycker jag. Gott!
Köpte en 33 cl apotekarnes light. Årets första, smakade bra. Det är den must som fanns under min uppväxt på 90-talet. Vet inte om det fanns så många andra sorter i butikerna då? Nygårda kom senare va?
Annars brukar jag köpa lidls light-must. Den har varit godast i många år nu.
Hoppas det kommer julskinka snart också. Skinkmacka med senap och äppelmos och ett glas god must till, i köket mellan kvällsmiddagen och läggdags

Julmustutbudet var större på 90-talet än vad det var för tio år sedan. Nu är det åter uppe på en nivå i linje med 70 och 80-talet, men om går vi tillbaka längre än så fanns det flera små producenter som inte längre finns, vilka producerade julmust.
Det fanns liksom flera lokala bryggerier på den tiden som gjorde sin egen lokala must. Vi hade då fler bryggerier som inte bryggde öl men däremot gjorde både läsk och svagdricka. Vissa hade små lastbilar som åkte runt och sålde direkt till kund in på 90-talet.
Light-must var det dock ingen som ägnade sig åt före "hälsotrenderna" under det sena 80-talet och 90-talet. Nu är det betydligt färre som vill ha light-läsk innehållandes aspartam.