Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Javisst, men vem kvalitetssäkrar produktionen? Det spelar ju egentligen ingen roll om den är en indier, tysk, kines eller rumän som skruvar ihop en produkt med identiska komponenter om kvalitetskontrollen är likartad vart än fabriken ligger. Här har du en del av japanernas framgång, dom flyttade tidigt en hel del produktion till andra länder, mycket pga skatteskäl för att få sälja i detta land. Men dom behöll kontrollen på hur sakerna skruvades ihop. Så sker även i Kina idag, det finns stora märken som har fabriker där men kvalitetskontrollen görs efter ursprungstillverkarens mallar, inte kinesiska.
Så du menar att ingen av alla kinesiska ingenjörer kan göra kvalitetskontroller?!

Kineser är ju erkänt skickliga på att kopiera och har enorma mängder ingejörer...
Och om inte annat har en del av dem jobbat åt västerlänska företag.
Jag har inte köpt några maskiner från Kina än, men de har ISO-kvalitetsproduktion. Det är BÄTTRE än Spanien. På spanska maskiner, som ska vara rätt på micrometern, kunde jag t o m se med blotta ögat att delar var flera millimeter fel !
((Annat land i SOAsien, där jag startat företag, har bl a köpt upp ett med vanlig sorts misskötsel där. En granne har försökt flera år att sälja ett annat liknande misskött företag. Jag hoppades på att köpa det för framtida vinst, MEN nyligen slutade de försöka sälja och fixar istället till det själva. Jag tror de kopierar hur vi gör...