Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Javisst! Men nu tänker du bara på din egen plånbok, inte på landets eller hela Sveriges och framförallt inte framåt.

Du vet inte vad du pratar om.
Jag pratade ju om:
/AMERIKANERS plånböcker
/skit för LÄNDER
/och om det blir höga skyddstullar kan det bli pannkaka av världshandeln, vilket skulle bli skit för (nästan) alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Ska vi kunna konkurrera med svensktillverkade produkter på den öppna marknaden så måste löner, lagar, subventioner, punktskatter; ja allt vägas in innan man kan säga att vi konkurrerar på lika villkor. Där finns idag en gigantisk felaktig jämvikt då vissa länder har helt andra spelregler och jag tror Kina är värst. Kommer detta att fortsätta blir vi i hela västvärlden sakta men säkert arbetslösa, våra produkter ratas till förmån för billigare sådana från dessa länder. Även om kvalitén ibland sviktar. Lösningen heter tullar.
HUR kan Kina vara mycket värre när de har mycket MINDRE skuld än USA jämfört med BNP?
(Utdelning av pengar till allmänheten som USA gjort är också en slags stöd även för företag eftersom det höjer efterfrågan i egna landey.)
Ojämvikten beror ju mycket på att väst har mycket högre löner än vad högre effektivitet motiverar...
Västföretag flyttade mycket av produktionen till lågprisländer, långt ifrån bara till Kina.
Jag förutspådde redan i mitten på 90-talet att västvärlden är "doomed" på sikt, eftersom
det går inte på sikt att:
/leva på att tjänster till EGNA landet
/ha negativ handelsballans
/och finansiera det genom att ta lån...
USA har fått sämre kreditvärdighet sedan dess, detta fastän de kommit undan mycket lindrigare än vad de förtjänar, eftersom dollarn gynnas mycket av att den är den viktigaste valutan (än så länge) och USA trycker fler.