Även jag tackar för initiativet, och att ha fått lära mig ett nytt begrepp - även om jag intresserat mig för fenomenet tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Statistiska centralbyrån, 2024
Barnafödandet har i förhållande till befolkningen aldrig varit lägre i Sverige, visar ny statistik från SCB. Antalet nyfödda i fjol var det lägsta på 20 år – och antalet födda barn per kvinna det lägsta som någonsin uppmätts.
För egen del har jag barn, och det är inget jag har kommit att ångra. Då ska dock sägas att jag skaffade barn ganska tidigt, för all del stöttes och blöttes beslutet med den tilltänkta modern under en tid men landade ut i ett ganska förvirrat "
men det vill man väl ha" etc. Idag kan jag konstatera att mina barn, som ännu inte riktigt nått gängse ålder för egen produktion, är av inställningen att de är osäkra på om de vill ta ansvar för att sätta barn till en värld som ser ut som vår. Jag kan inte annat än förstå dem faktiskt, vilket jag är öppen med inför dem. Min filosofiska inställning är att eftersom föräldrar väljer att sätta barn till världen så medför det implicit ansvar att ge dem en trygg uppväxt, kärlek och en bra, sund uppfostran. Barn väljer inte att bli födda och kan därför omöjligen vara skyldiga sina föräldrar något (ex omvårdnad, underhållning, umgänge eller barnbarn). Man får den relation med sina barn som man gör sig förtjänt av (något jag sett många mörka exempel på i min omgivning).
I Sydkorea födde 1970 en kvinna i snitt 4,5 barn. 30 år senare var samma siffra 1,0. Detta är såvitt jag vet extremen i världen. Japan ligger en bit efter. Kina har haft 40 år av enbarnspolitik. I Indien har många i decennier aborterat flickfoster (då man av olika skäl vill ha söner) och skapat en skev könsfördelning i 1-2 generationer som nu uppnår ålder för familjebildning och finner att det är svårt att skaffa barn utan kvinnor. Rysslands födelsetal havererade vid USSR:s sammanbrott och har svårt att repa sig i ett land till bredden fyllt med alkoholister av båda kön, i alla åldrar - dessutom har Ryssland senaste decennierna förvandlats till en otrygg totalitär fascistregim. Även Europa har som bekant sett fallande födelsetal under ganska många år, och nu börjar man se samma typ av trend i USA, som tidigare hållit stången, innan den "kristna amerikanska drömmen" dog. I princip är det i de fattigare delarna av världen där barnafödandet ännu är tillräckligt högt för att medge en befolkningsökning. Samtidigt får man lov att säga att motståndet mot invandring ökar i många av de länder med låga födelsetal, så det ser ut som vi står inför decennier av krympande befolkning i merparten av världens rikare delar.
Det är en otroligt intressant utveckling, eftersom dess konsekvenser är så omfattande att de är svåra att överblicka i sin helhet. Offentliga pensionssystem (som det svensk inkomstpensionssystemet) urvattnas och havererar. Men det går mycket längre. Jag tänker att dagens 54-åringar i Sydkorea närmaste 10-15 åren kommer att vilja sälja sina radhus, villor och större lägenheter, men de är alltså 450% fler än dagens 24-åringar (som kommande 10-15 år alltså är i åldern 24-39 år). Ständigt fallande efterfrågan på bostäder gör att priserna permanent havererar, och med det även banksystemet. Värdet och utveckling på aktier blir ganska intressant när försäljning/vinst/utdelning löpande över tid minskar för de flesta bolag. Obligationer är i teorin en bra investering vid deflation, men detta är så omfattande att man måste fråga sig om systemet med
fiatvaluta kommer att hålla för det. Jag vet inte hur det kändes att bo på landsbygden i Sverige under de mest intensiva decennierna av utvandring till USA, men jag kan tänka mig att det måste varit dystopiskt att värdet på husgeråd, verktyg, hyror, bostäder faller eftersom utbudet är stort när folk sålde tillgångar för att få ner sina liv i amerikakoffertar. Bostadshus som stod tomma och förföll etc. Efter 10-20 år av den utvecklingen måste många ha frågat sig om det någonsin skulle förändras, eller om de skulle bli sist kvar. Jag tror inte det är kontroversiellt att hävda att över tid ihållande mycket lågt (betydligt under reproduktionstakten) och svagt fallande barnafödande ganska effektivt kommer att betyda döden för det vi kan försöka sammanfatta som "den moderna mänskliga civilisationen".
Oavsett vad man tycker om det (jag har ännu inte gett uttryck för mycket till åsikt) så bygger "den moderna mänskliga civilisationen" på, och "hålls samman" av, ett kollektivt förtroende som i sin tur bygger på förväntan om "tillväxt". För somliga, som menar att vi i denna moderna mänskliga civilisation gått, och fortsätter att gå, åt fel håll kan ett sådant uppbrott givetvis vara uttryck för något positivt, en början på något nytt. För andra ger sådana tankar existentiell ångest. Jag minns att när jag läste
Peter Kropotkins memoarer så tänkte jag; "
vad skönt att leva i ett samhälle där man slipper få en bajonett i bröstet om man demonstrerar för ett annorlunda samhälle, idag skulle det räcka med att en större grupp människor drastiskt men i relativ tystnad drog ner sin konsumtion rejält, och/eller helt enkelt slutade skaffa barn så skulle revolutionen vara ett faktum". Sedan ska påpekas att det var ett konstaterande snarare än någon slags ideologisk dröm från min sida. Återigen ägnar jag mig åt konstaterande; denna gång att det där ser ut som en allt mer sannolik framtid. Vad jag personligen tycker om den utvecklingen kommer inte påverka den, eller andra människors liv - men jag har inga problem att medge att jag förstår människor, inklusive mina egna barn, då de känner tvivel inför att sätta barn till en allt mörkare värld.
Jag ser fram emot en intressant diskussion!
Lyssningstips
SR Dystopia: Befolkningskollaps (självförklarande)
SR Dystopia: Kampen om klimatet del 2 - Ekofascism (lärde mig att det tydligen finns en slags fascister som aktivt driver tankar om massiv befolkningsminskning)