2024-10-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
När jag inte känner det minsta fysiska obehag men inte heller eufori så känner jag mig "tom", eventuellt vemodig.

Precis, som i Pessoas träffsäkra formulering. Längtans fågel är liksom utan ögon.
Senast redigerad av Tandan 2024-10-11 kl. 22:55.
Citera
2024-10-11, 22:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Var får du den uppfattningen ifrån? Om du har läst vad jag skrivit här och kanske framförallt i Hur är det med er andliga upplysning-tråden. Jag hade ju utifrån min erfarenhet kunnat lajva både det ena och det andra, kanske sett mig själv som någon slags helig figur eller utvald av ena eller andra anledningen. Men jag är inte intresserad av ego och hittepå-tro, mer än jag åtrår sanningen. Och den sanningen är i bästa fall mycket lite åtkomlig, i värsta fall inte alls. Hur i hela världen kan det vara en bra grund för att föra in nya individer till? TÄNK.
Jag ber om ursäkt, men för mig har ordet 'situation' en annan innebörd än 'mening' eller 'syfte'. 'Situation' avser hur saker och ting existerar i nuet och kan lätt observeras och analyseras. Å andra sidan är 'syfte' eller 'mening' något mer subjektivt och personligt.

Så, enligt mig, är en situation inte svår att förstå; tvärtom är den ganska enkel. Syfte eller mening däremot utgör en annan utmaning, vilket var anledningen till att jag frågade om en kosmisk eller universell innebörd.

Det handlar om en enkel språklig missförståelse, så det är inget att höja temperaturen för
Citera
2024-10-11, 22:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
När jag inte känner det minsta fysiska obehag men inte heller eufori så känner jag mig "tom", eventuellt vemodig.

Så du lider alltså inte i det tillståndet?
Citera
2024-10-11, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Så du lider alltså inte i det tillståndet?

Lider och lider...det är ju inte direkt något att leva för heller. Det är dessutom väldigt kortvarigt. Också om man har i princip perfekt hälsa kommer det snart något djävulskap och stör på något sätt.
Citera
2024-10-11, 23:06
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt, men för mig har ordet 'situation' en annan innebörd än 'mening' eller 'syfte'. 'Situation' avser hur saker och ting existerar i nuet och kan lätt observeras och analyseras. Å andra sidan är 'syfte' eller 'mening' något mer subjektivt och personligt.

Så, enligt mig, är en situation inte svår att förstå; tvärtom är den ganska enkel. Syfte eller mening däremot utgör en annan utmaning, vilket var anledningen till att jag frågade om en kosmisk eller universell innebörd.

Det handlar om en enkel språklig missförståelse, så det är inget att höja temperaturen för

Tja, jag vet ärligt talat inte om något alls öht kan enkelt obseveras och analyseras i den här absurda och diaboliska mardrömmen. Fast det ena är ju beroende av det andra, man kan inte isolera en del av helheten så. Om man inte medvetet väljer att göra det.

Nejnej, ingen fara på taket. Orden var mer riktade till allmänheten än till dig specifikt.
Citera
2024-10-11, 23:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Lider och lider...det är ju inte direkt något att leva för heller. Det är dessutom väldigt kortvarigt. Också om man har i princip perfekt hälsa kommer det snart något djävulskap och stör på något sätt.

Jag har strävat efter att göra detta tillstånd till ett normaliserat och standardiserat tillstånd, eftersom det är just detta tillstånd som erbjuder frid och inre lugn. Eufori, liksom dess motsatser – sorg, apati eller nedstämdhet – är temporära känslor som kommer och går.

Tomheten, å sin sida, kan erbjuda frid, men med en viktig förutsättning: att man inte har begär att fylla tomheten med något, som till exempel en värdering eller ett ideal att leva för.

Detta tillstånd av tomhet kräver ingenting; det är ett obesvärat tillstånd utan krav eller begär.
Citera
2024-10-11, 23:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Tja, jag vet ärligt talat inte om något alls öht kan enkelt obseveras och analyseras i den här absurda och diaboliska mardrömmen. Fast det ena är ju beroende av det andra, man kan inte isolera en del av helheten så. Om man inte medvetet väljer att göra det.

Nejnej, ingen fara på taket. Orden var mer riktade till allmänheten än till dig specifikt.

Det beror väl lite på hur komplicerat man gör det. Skulle du inte säga att du, i detta ögonblick, har ganska säker och framför allt överkomlig information som du kan analysera för att förstå vilken situation du befinner dig i just nu – med avseende på var du är, vad du tänker och vad du känner?

Men meningen eller syftet med varför du är den du är, varför du tänker som du gör och varför du känner som du känner, är antagligen mer diffus och kanske till och med bortom din förståelse. Som du uttryckte det, kanske 'du saknar information'?
Citera
2024-10-11, 23:21
Medlem
Citat:
Det beror väl lite på hur komplicerat man gör det. Skulle du inte säga att du, i detta ögonblick, har ganska säker och framför allt överkomlig information som du kan analysera för att förstå vilken situation du befinner dig i just nu – med avseende på var du är, vad du tänker och vad du känner?

Men meningen eller syftet med varför du är den du är, varför du tänker som du gör och varför du känner som du känner, är antagligen mer diffus och kanske till och med bortom din förståelse. Som du uttryckte det, kanske 'du saknar information'?

Det hela är rätt enkelt. Ge mig svar på precis allt i hela existensen, sedan får jag tvingas förhålla mig till det. Något mindre än det kommer aldrig räcka.
Citera
2024-10-11, 23:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det hela är rätt enkelt. Ge mig svar på precis allt i hela existensen, sedan får jag tvingas förhålla mig till det. Något mindre än det kommer aldrig räcka.
Tyvärr ligger det bortom min kapacitet, något jag insåg för många år sedan. Därför upphörde jag med sökandet, eller snarare begäret, efter svar på den frågan. Att sträva efter något som ligger utanför min räckvidd orsakade bara lidande för mig. I den kontexten såg jag mig själv som en åsna som jagar en morot framför sig men aldrig kan nå den.

När vi pratar om meningslöshet i sann bemärkelse handlar det om att försöka förstå något som ligger bortom vår förståelse, eller något som potentiellt inte existerar i objektiv bemärkelse. I subjektiv bemärkelse kan jag däremot utan större hinder konstruera vilken mening jag vill ge mitt liv. Men det har förstås inte samma känslomässiga betydelse att skapa en subjektiv mening som att objektivt finna ett observerbart syfte med livet.

Är inte detta det grundläggande problemet? Vi nöjer oss inte med en subjektivt konstruerad mening med livet; vi vill hitta en objektiv, kosmisk eller universell mening som gäller för oss alla som individer, men även för livet i sin helhet – för alla organismer, varje planet, varje solsystem, varje galax... för hela den kosmiska eller universella existensen?
Citera
2024-10-11, 23:33
Bannlyst
Citat:

"Jag frågade men fick inga svar. Jag ville det oerhörda men fick bara leva. Jag beklagade mig, men ingen förstod vad jag mente."

Pär Lagerkvist
Citera
2024-10-12, 00:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
"Jag frågade men fick inga svar. Jag ville det oerhörda men fick bara leva. Jag beklagade mig, men ingen förstod vad jag mente."

Pär Lagerkvist
"Det är som om en man skulle bli sårad av en giftig pil och innan han låter läkaren ta ut pilen säger: 'Jag låter inte denna pil tas ut förrän jag vet vem som sköt mig, vad hans kast är, vem hans familj är, om han är lång eller kort...'

Buddha
Citera
2024-10-12, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
jepp, det är korrekt

En av våra vänner i Sydafrika postade just denna video som delvis handlar om just detta: https://www.youtube.com/watch?v=B5a8dP3SrGo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in