Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Ja, diskussionen om IgG4 och mRNA-vaccinet är ju intressant. Den här ökningen i IgG4 verkar vara mer ett uttryck för hur immunsystemet anpassar sig till vaccinet snarare än något som pekar mot sjukdomar som autism, ADHD eller allergier. IgG4 är en antikropp som snarare är känd för att tona ner inflammation än att trigga den, och den brukar dyka upp när kroppen ställer in sig på en mer ”tolerant” reaktion. Så det är mer ett tecken på anpassning än något som skulle orsaka problem direkt.
Det forskas ju fortfarande på detta, men än så länge har man inte hittat några kopplingar mellan högre IgG4-nivåer och negativa effekter som autoimmuna sjukdomar eller sådant. När det gäller de personer i Brasilien som hade höga IgG4-nivåer innan vaccinerna kom, verkar det ha berott på själva infektionen de hade, inte på vaccination.
Så etablerad vetenskap och konsensus ser ju onekligen ut att gälla fortfarande.
Vaccinen är säkra och effektiva jämfört med de sjukdomar de skyddar mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
E-Mac.
Jag tror absolut det stämmer att vacciner ger upphov till "autoimmuna effekter" (såsom du skriver i ditt inlägg ovan).
Underliggande autoimmuna sjukdomar verkar blossa upp häftigt när människor tar covidvaccinerna.
Lamento har rätt, det gäller att vara ifrågasättande till alla okända och konstiga vacciner som blir fler och fler i antal. Vi har noll koll på vad de gör i våra kroppar eftersom det finns inga oberoende forskare som undersöker dem noga. Vaccintillverkarna räknas inte. Självklart kommer de bara att försköna och vrida på sanningen till sin fördel. Något annat går inte att vänta sig. Och det ser vi också när de ljuger om att deras vacciner är "säkra och effektiva".
Men vi vet att mRNA-vacciner muterar DNA, det är i alla fall obestridlig fakta.
Om vi stannar här och helt enkelt anlägger ett allmänkritiskt perspektiv så är det ju så som du skriver ConspiracyHunter att IgG4 är antiinflammatoriskt (eller vilket ord man vill använda) och jag har tänkt att det ju då vore fint om det är så att de förhöjda IgG4-nivåerna av vaccinet också hjälper mot inflammation skapad av viruset. Sedan kan vi ta fasta på dina ord att forskningen "än så länge" inte hittat negativa effekter av detta. Ett problem är, som påpekas av forskarna i de tunga artiklar jag nämner, att vi inte vet vad det beror på.
Och där har du, E-Mac, rätt i att det gäller att vara kritisk och dessutom gäller det i samhället att tillåta denna kritiska diskussion.
Jag började nu titta på en vide med "Dr John Campbell", men som vanligt orkade jag inte mer än några minuter eftersom den mannens svada är otrolig. Dels avskyr jag de här som använder "Dr" med glidningar på YouTube och dels avskyr jag de här som aldrig kommer till saken, som Campbell eller "Dr Philip McMillan" på Vejon Health.
Men likväl blir man tvungen att också följa sådana som Campbell om man vill se vilka möjliga negativa sidor av vaccinen som påpekats av forskare av olika slag.
För vi får komma ihåg att ingen reguljär nyhetsartikel mig veterligt, vare sig svenska eller utländska, har berört IgG4-ökningen trots att denna är ett helt nytt fenomen för vaccinering (mRNA men också HIV och malaria).
Men jag avskyr också svadan hos många Fact checkare och jag ska ta ett exempel, som Campbell tar upp, men där jag slutade lyssna på honom efter 3 minuter och istället själv sökte info:
Hur var det nu med de nya ryktena om DNA-förändringar orsakade av mRNA-vaccinen? Låt oss gå till en reguljär nyhetskälla i form av australiensiska
SBS News 29 oktober 2024:
'Confusion and concern': TGA takes aim at COVID vaccine contamination misinformation
COVID-19 vaccine DNA contamination claims aren't new, but have resurfaced in the wake of a Canadian study that some Australian politicians have pushed despite it being rubbished by the medicines watchdog and experts. https://www.sbs.com.au/news/article/tga-takes-aim-at-covid-vaccine-contamination-misinformation/izih3hq07
Vi får veta (precis som "dr" Campbell tar upp) att:
DNA contamination claims are not new but have resurfaced recently after a September report by Canadian virologist Dr David Speicher, who claimed to have tested three mRNA vaccine vials from Australia and found they were contaminated. The study has not been peer-reviewed, and the TGA said these — and results from other similar research — are not "robust or reliable".
Ok, hans studie är inte peer-reviewad, fine, och att TGA, The Therapeutic Goods Administration, i Australien säger att dessa och liknande resultat inte är "robusta eller pålitliga".
Men jag vill inte bara veta att de inte är "robusta eller pålitliga". Jag vill veta att de har fel, och det vet man inte.
Varför är de då inte pålitliga? Jo, får vi veta, metoden överdriver mängden DNA, berättar TGA: "fluorometry, (...) is known to overestimate DNA levels in the presence of mRNA".
Men jag vill inte bara veta att DNA-mängden blir överdriven vid denna metod, jag vill veta om resultatet ändå kan stämma, d v s hur mycket överdriven.
Så då var väl saken avklarad då? Nej, nu börjar svadan:
The TGA also highlighted that there were issues with the samples tested, including, among other things, the fact they had expired in 2022, one had already been opened, and the source of the vials was unknown.
Men jag vill inte bara veta att proverna hade passerat bäst-före-datum, att ett var öppnat, att källan var okänd, jag vill gärna veta det också men jag vill veta hur många andra prover från samma tid som testats och vilka batcher.
"Svadan" fortsätter, av copyright-skäl översätter jag:
Forskare har också tidigare sagt att även om små mängder överblivna DNA-fragment följt med vaccin-mRNA in i mänskliga celler så kan detta DNA inte överleva länge inuti de cellerna och skulle inte ha nån möjlighet att gå in i cellkärnan och samverka med det mänskliga genomet.
Även om... små mängder... överblivna... länge...
Så tar man upp till exempel biologen Philip Buckhaults från University of South Carolina som inför senaten förra året varnade för just dessa DNA-risker med vaccinen, varvid man berättar att Buckhaults senare "clarified", alltså "förtydligade" sina ord med att påtala att "risken för DNA i vaccin är 'purely theoretical'".
Sedan när blev "purely theoretical" detsamma som icke-existerande? Eller rättare: Varför låter medierna bli att diskutera teoretiska risker? Förstår de inte att sånt skapar backlash och att folk slutar lyssna?
Svadan fortsätter: Vi får nu veta att TGA bemötte dessa rykten på nätet med att de "are based on studies that 'currently fall short of the scientific rigour expected in pharmaceutical testing and are contributing to the spread of vaccine misinformation".
currently... alltså idag.
Och så fortsätter svadan med att en forskare berättar att
även om DNA nu skulle hittas i vaccinen så granskas vaccinen:
MacIntyre said she agrees with the TGA's assessment and said the manufacturing process of mRNA vaccines can result in fragments of residual DNA found in vaccines, "but regulatory agencies specify (and test for) acceptable levels of DNA per milligram of RNA in vaccines".
Och sedan var det dags för cancer:
The TGA also said a causal link has never been established between COVID-19 vaccines and any type of cancer.
Det stämmer att även om man har hittat personer som fått hastig cancer som uppkommit strax efter vaccinering så har man inte bevisat ett samband. Det stämmer att kopplingen mRNA-covid-vaccin och cancer är teoretisk.
Och teoretiska kopplingar är, som vi får förstå det, misinformation i dagens medieklimat.
Och så avslutas allt med den vanliga ramsan:
"The protective benefits of vaccination far outweigh the potential risks."
Vad vill "vanliga personer" då veta?
Vore det för mycket begärt att få veta av professor Raina MacIntyre i artikeln, som förklarar hur det ligger till egentligen och att DNA-fragment hittas i vaccinet inte är ett problem, hur många vaccindoser hon tagit?
Jag tror det skulle minska folks oro rejält om våra riksdagsledamöter och särskilt våra välkända politiker, berättade hur många doser de tagit. Var är alla kändisar som gjorde kampanjen "kavla upp"? Har de kavlat upp i höst? Vore konstigt om de har struntat i det med tanke på att "The protective benefits of vaccination far outweigh the potential risks".
Slutligen angående turbocancer. Har du, ConspiracyHunter, lust att försöka debunka Campbells video med brittiska Colorectal cancer surgeon James Royle, som här talar om en kraftig ökning av snabbväxande cancer som ofta upptäcks först i stadium 4 och som han beskriver som något helt nytt "shortly after the role-out"? Royle påpekar att detta kallas "turbocancer", och att "obviously this is not the scientific term", men att ordet speglar aggressiviteten hos dessa nya cancer-former som han menar tydligt uppkommit efter introduktionen av Covid-vaccinen. Och han ger statistik för detta. Man kan hoppa över "dr" Campbells mellansnack. Debunka gärna sakligt om du har lust:
https://www.youtube.com/watch?v=1AHJc8D-7Vg