Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Bortom själva publiceringen, så som deras youtube där de trakasserar folk. Deras kommentarer på både facebook och telegram med mera?
De delar ju även länkarna till publiceringen i alla sina kanaler, och som jag förstår kan delning utav en sådan länk innebära förtal i sig. Så om Bodström kan påvisa en häxjakt och att deras agerande lett till att en person fått utstå massa psykisk press. Säg senaste där de ville ha info om vem han var av allmänheten och således troligen fick utstå en massa redan innan publicering och lett till att han tog sitt liv.
Jag vet ex att de i telegram tagit bilder och skrivit om sina kommentarer de gjort på hans facebook med mera. Och det är ju vida känt att MINST Sara och Katta hänger i denna grupp.
Ja, Facebook, Telegram, Youtube etc. omfattas inte av utgivningsbeviset (grundlagsskyddet), så där kan ansvar bli aktuellt på ett annat sätt. Dock svårt ändå i förhållande till självmord med vållande, även om det uppfattas som allmän häxjakt. Länka något som innehåller förtal, då kan man själv åka dit för förtal genom den spridning länkningen innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
De sitter ju även i annan media och ojar sig för hur synd det är att folk valt att göra så men absolut inte tänker tänka över sitt sätt att agera och ta ansvar för vad som hänt.
Tänker lite, ser man på det helt konkret, kunde de valt att reflektera vid självmord 3 "Varför har detta hänt, är det något vi kan göra annorlunda?" ist har man valt att göra reflektionen och hittat en anledning om varför de skulle ha skett och därför kunnat avstå ansvar.
Alltså hennes senaste uttalande vid senaste självmordet om att avslöjade har högre självskaderisk så det är inte deras fel.
På något ställe borde de ju kunnat funderat över det hela och försökt att ändra sitt agerande och där igenom minskat mängden, ist har de ryckt på axlarna. Vilket jag iaf tycker att då bör de ta ansvar. Men du kan nog rättsväsendet bättre, men om det kommer upp så kan man ju tycka att det är en relevant reflektion, vad de gjorde för att minska riskerna och vilka reflektioner de gjort pga dessa självmord.
Det är ju inte som att de bara uppstod och att de hade avslutat sina liv utan deras inblandning.
Oavsett det blir ett åtal om vållande eller liknande så borde de ta sig en funderare på varför det hänt och vad de borde gjort tidigare, men då de tar stort avstånd ifrån händelserna och skyller på andra tvivlar jag på att de ens kommer göra det.
Med så många självmord borde ju åklagare se över om det faktiskt varit pga oaktsamhet och där med att det ges en chans i rätten, där man kan sätta en framtida ram för att det är inte ok av media att folk faller som flugor.
Visst borde det från Dumpenhåll reflekteras mer över detta med självmorden och inte bara prata bort dem som jag har upplevt att Sara gör.
Ändå och hursomhelst, vållandeansvar är väldigt kämpigt att få till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brooz
Tack, Lessler!
Dina inlägg är alltid "en oas i den juridiska öknen" – om mitt försök till poetisk anstrykning ursäktas...

Tack, Brooz, kul att höra att de uppskattas!
Ditt försök till poetisk anstrykning ursäktas - det är inte helt utan lyrisk talang. 😊