2024-11-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Ja beloppen är såklart obetydliga, det är det ingen som säger emot. Men för diskussionens skull är det hjälpsamt att välja ett belopp som gör exemplen mer konkreta. I detta fallet var det du som nämnde siffran 30 000 kr, och vi har helt enkelt fortsatt använda denna siffran...

Detta är uppenbarligen hopplöst (och jag har mycket sympati för skattehandläggaren som var tvungen att hantera din ansökan) men jag ska göra ett försök till att förklara för dig var du har fel. Jag förstår din position som:

1. Oavsett om du är momsregistrerad eller ej så avser du att för en viss tjänst att fakturera samma belopp brutto (30 000 kr, 100 000 kr, 500 000 kr, you name it)
2. Om du är momsregistrerad så kan köparen dra av momsen, och sparar alltså i praktiken 20% av bruttobeloppet.
3. För dig spelar det ingen roll om du inte är momsregistrerad eller ej, du får (ungefär) lika mycket pengar in i båda fallen.

Jag (och alla andra i den här tråden, utom du) menar att du har fel i punkt 3. Om du är momsregistrerad så måste du betala in 20% av det fakturerade bruttobeloppet till Skatteverket. Din intäkt blir alltså endast 80% av vad du fakturerat brutto, jämfört med 100% om du inte är momsregistrerad. Det kostar alltså dig 20% av bruttobeloppet att vara momsregistrerad. Övriga skatter betalar du på summan som återstår efter att du betalat momsen, och beräknas på samma sätt i båda fallen.

Om jag har missförstått din position, vänligen peka ut var. Om inte, förklara varför jag har fel i stycket ovan.

Jag har aldrig sagt att det är fel. Jag har sagt att den kund som köper av mig vill kunna dra av momsen på inköpt, om den möjligheten finns. Att du sedan vill förflytta samtalet till att handla om något annat, för att sätta dit mig för något jag aldrig skrivit... well... kör på, men jag tror det kommer vara slöseri med tid.
Citera
2024-11-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag har aldrig sagt att det är fel. Jag har sagt att den kund som köper av mig vill kunna dra av momsen på inköpt, om den möjligheten finns. Att du sedan vill förflytta samtalet till att handla om något annat, för att sätta dit mig för något jag aldrig skrivit... well... kör på, men jag tror det kommer vara slöseri med tid.

Toppen, skönt att vi är överrens. Då bör det vara självklart för dig att det enda kunden sprarar på att dra av moms är det du förlorar på att behöva lägga på moms. Alltså nollsummespel.
Citera
2024-11-12, 13:59
Medlem
Citat:
Toppen, skönt att vi är överrens. Då bör det vara självklart för dig att det enda kunden sprarar på att dra av moms är det du förlorar på att behöva lägga på moms. Alltså nollsummespel.

Så... om du driver ett företag som tjänar hundratals miljoner genom försäljning, på vilken du ska betala moms. Om du också KÖPER in varor och tjänster för många miljoner...

...skulle du då dra av denna moms vid kommande momsdeklaration - eller skulle du strunta i det?
Citera
2024-11-12, 18:15
Medlem
Citat:
Det blir en skillnad för min kund om denna får dra av momsen eller om denne inte får det (för att jag inte är momsregistrerad). Där är skillnaden.

Jag har aldrig påstått att det är ett ensamt eller ens det största kravet. Jag har sagt att det nämnts som önskemål i något / några fall, t.ex. i det band som vill ha hjälp med en musikvideo och som genom sina små marginaler ser enormt värde om de kan dra av moms på inköp mot det man sålt för och därmed också ska betala in moms på.

Ok. Du är totalt faktaresistent.
Citera
2024-11-12, 18:53
Medlem
Citat:
Så... om du driver ett företag som tjänar hundratals miljoner genom försäljning, på vilken du ska betala moms. Om du också KÖPER in varor och tjänster för många miljoner...

...skulle du då dra av denna moms vid kommande momsdeklaration - eller skulle du strunta i det?

Har bara läst dina första spaltmeter av text men man kan nog sammanfatta dessa 24 sidor som att felet ligger hos dig och i synnerhet din personlighet. För mycket bokstavskombinationer och för mycket "åh vad jag är duktig och måste visa upp allt jag har". Momssedeln kan du få när du har ingående eller utgående fakturer med moms på - då kommer Skatteverket se att du har anledning till att ha moms och där med bevilja den.

Ta det från nån som har 60+ år av medarbetare inom Skatteverket och har eget företag.
Citera
2024-11-12, 19:13
Medlem
Citat:

Naturligtvis drar jag av moms som jag redan har betalt. Däremot är det helt egalt för mig om mina leverantörer är momsregistrerade eller ej. Ett undantag är såklart om de, som du, är helt jäkla tappade och inte förstår att pålagd moms inte kan räknas som en intäkt. Då blir det 20% billigare för mig på leverantörens bekostnad, och det kan ju inte jag klaga på.
Citera
2024-11-12, 19:21
Avstängd
Hur kan den här tråden inte vara klar än??? Det klargjordes ju för länge sen haha
Citera
2024-11-12, 21:48
Medlem
Citat:

Jag undrar om du har missuppfattat en sak hur det fungerar för momsregistrerade firmor, och att det är det som gör att alla vi blir frustrerade på dig och du på oss: Är du medveten om att du inte behöver ha moms att kvitta mot som momsregisterat företag?

Dvs att om ett företag A köper in varor för 4 miljoner + 1 miljon i moms, och sen säljer varor utan moms (dvs att de av någon anledning inte behöver kräva in moms av sina kunder) så innebär de att det kommer få en miljon av skatteverket när de deklarerar? De behöver alltså inte "kvitta" momsen på något sätt. Samma sak (fast tvärtom) om de köper in utan moms och sen säljer för moms, såklart.

Det absolut enklaste (och helt korrekta!) sättet att tänka på moms som ett momsregistrerat företag är att momsen inte existerar över huvud taget. Med andra ord, all moms som företaget betalar/får in kan du helt glömma bort; du jobbar enbart som statens skatteindrivare av moms, men själv påverkas du inte ett öre (förutom att du kanske kommer vara tvungen att lägga ut pengar / spara pengar å statens vägnar till deklarationen är klar). Så fort du ser moms på fakturor (ingående eller utgående), ignorera det helt. Det är det vi försöker förklara för dig när vi säger att dina kunder inte tjänar pengar på att kunna dra av moms: All moms in och ut lägger du i en enda påse, och när året är slut så skickar du alla kvarvarande pengar i påsen till staten, men om det saknas pengar så får du istället summan av staten. Det påverkar inte din vinst, inte din förlust; momspenger ligger helt vid sidan av allting annat.
Senast redigerad av junketi 2024-11-12 kl. 21:51.
Citera
2024-11-13, 17:31
Medlem
För att man betalat moms och det inte är en kostnad.

Grundproblemet som du vägrar förstå är att det inte är jämförbara produkter/priser om ett företag säljer potatis till ICA för 1 kr/kg och inte är momsregistrerade och ett annat företag säljer för 1 kr/kg inklusive moms då man är momsregisterad.

Priset i första fallet är 1 kr/kg och i det andra 0,80 kr/kg eftersom moms inte är med i någon beräkning utom att som någon annan skrev i pengar in och ut och efter avslutad period så regleras det mot staten.

Moms som man betalt vill man dra av, kan jag köpa utan moms till samma kostnad för mig så spelar det ingen roll, om första företaget ovan i potatisexemplet säljer till mig för 0,80 kr/kg och inte lägger på moms så kommer mitt beslut att köpa av dem eller konkurrenten inte att avgöras av att den andre är momsregisterad. Denne kommer ju då att fakturera mig 0,80+0,20 i moms, det senare betalar jag och drar av, och har då betalt bara 0,8 medan för den förste betalar jag 0,8 direkt till denne och det är vad jag slutligt betalat

Citat:
Wow.

Okej. För att göra det enkelt...

Varför drar ICA av moms på inköp som gjorts vid sin momsdeklaration?
Citera
2024-11-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Jag undrar om du har missuppfattat en sak hur det fungerar för momsregistrerade firmor, och att det är det som gör att alla vi blir frustrerade på dig och du på oss: Är du medveten om att du inte behöver ha moms att kvitta mot som momsregisterat företag?

Ja.

Har du / ni förstått att jag talar om kunds inspel, och INTE INTE INTE att "jag ser ekonomiska fördelar i att jag är momsregistrerad, för det är kul att betala moms"?

Citat:
Dvs att om ett företag A köper in varor för 4 miljoner + 1 miljon i moms, och sen säljer varor utan moms (dvs att de av någon anledning inte behöver kräva in moms av sina kunder) så innebär de att det kommer få en miljon av skatteverket när de deklarerar? De behöver alltså inte "kvitta" momsen på något sätt. Samma sak (fast tvärtom) om de köper in utan moms och sen säljer för moms, såklart.

Du beskrev lite rörigt... men ja... jag är med på hur det fungerar. Men du menar väl ändå inte att ett företag kan köpa varor som INTE är belagda med moms och sedan ändå dra moms på dem?

Citat:
Det absolut enklaste (och helt korrekta!) sättet att tänka på moms som ett momsregistrerat företag är att momsen inte existerar över huvud taget. Med andra ord, all moms som företaget betalar/får in kan du helt glömma bort; du jobbar enbart som statens skatteindrivare av moms, men själv påverkas du inte ett öre (förutom att du kanske kommer vara tvungen att lägga ut pengar / spara pengar å statens vägnar till deklarationen är klar). Så fort du ser moms på fakturor (ingående eller utgående), ignorera det helt. Det är det vi försöker förklara för dig när vi säger att dina kunder inte tjänar pengar på att kunna dra av moms: All moms in och ut lägger du i en enda påse, och när året är slut så skickar du alla kvarvarande pengar i påsen till staten, men om det saknas pengar så får du istället summan av staten. Det påverkar inte din vinst, inte din förlust; momspenger ligger helt vid sidan av allting annat.

Beror på. Ett avdrag är ett avdrag. Och det är vad jag menar här, om jag säljer en produkt till dig där du INTE får dra av momsen vid kommande momsdeklaration så är det ett avdrag mindre.
Citera
2024-11-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
För att man betalat moms och det inte är en kostnad.

Grundproblemet som du vägrar förstå är att det inte är jämförbara produkter/priser om ett företag säljer potatis till ICA för 1 kr/kg och inte är momsregistrerade och ett annat företag säljer för 1 kr/kg inklusive moms då man är momsregisterad.

Priset i första fallet är 1 kr/kg och i det andra 0,80 kr/kg eftersom moms inte är med i någon beräkning utom att som någon annan skrev i pengar in och ut och efter avslutad period så regleras det mot staten.

Moms som man betalt vill man dra av, kan jag köpa utan moms till samma kostnad för mig så spelar det ingen roll, om första företaget ovan i potatisexemplet säljer till mig för 0,80 kr/kg och inte lägger på moms så kommer mitt beslut att köpa av dem eller konkurrenten inte att avgöras av att den andre är momsregisterad. Denne kommer ju då att fakturera mig 0,80+0,20 i moms, det senare betalar jag och drar av, och har då betalt bara 0,8 medan för den förste betalar jag 0,8 direkt till denne och det är vad jag slutligt betalat

Jag förstår det helt och hållet. Jag påtalar dock fortsatt vikten av att kund vill kunna dra av momsen - OCH att om jag erbjuder ett betydligt lägre pris om jag inte har f-skatt och / eller moms, så kommer skatten och de eventuella sociala avgifter som kunden då får betala, så pass höga att det ändå blir... ja... mindre attraktivt.
Citera
2024-11-15, 08:52
Medlem
Citat:
Naturligtvis drar jag av moms som jag redan har betalt. Däremot är det helt egalt för mig om mina leverantörer är momsregistrerade eller ej. Ett undantag är såklart om de, som du, är helt jäkla tappade och inte förstår att pålagd moms inte kan räknas som en intäkt. Då blir det 20% billigare för mig på leverantörens bekostnad, och det kan ju inte jag klaga på.

Varför gör du det, om det inte finns något positivt i det?

Var har jag skrivit att det räknas som intäkt? Jag har skrivit att min kund vill kunna dra moms på sina inköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in