2024-10-26, 12:53
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Du behöver summera dina tankar bättre. Ingen (väldigt få) orkar läsa hela din version. Inklusive handläggare på skatteverket.

Summering av frågeställningen, chatGPD

Citat:
Personen undrar om det är värt att överklaga Skatteverkets beslut att neka F-skatt och momsregistrering för deras enskilda firma. De ifrågasätter om Skatteverkets krav och bedömning är rimliga, särskilt då handläggaren kräver skriftliga avtal för varje uppdrag och avfärdar affärsrelationer med tidigare kontakter. Personen oroar sig för om en överklagan kan påverka framtida ansökningar negativt och undrar om de istället borde vänta och ansöka på nytt senare.
Citera
2024-10-26, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Jävlar, vilken rättshaverist. Hade också nekat om man som handläggare fick lägga halva arbetsdagen på att få läsa en massa text som betyder noll.
Ärligt talat tror jag inte handläggare läste längre än 0 kr i förtjänst, vi alla vet det är kravet på få starta företag, företag ska generera vinst, genererar man inte vinst är passiv stängs företaget ner.

Vi som startat företag vet hur enkelt det egentligen är att starta, första företaget starta man som 23 åring, hade inte en blekaste aning hur bokföring/resultaträkning fungerade. Men starta ett företag det gick av bara farten.
Citera
2024-10-26, 13:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Summering av frågeställningen, chatGPD
Fast det är just problemet att TS inte vill redovisa vinst, vi alla kan enkelt starta företag, det är otroligt enkelt, det finns hur mycket hjälp man än vill ha för att kunna o vilja starta ett företag.

Men visst kan man fuska med ett företag, ta ex FA skatt, man är anställd o driver företag, inga problem o starta. man kan jobba åt sin väns företag, sedan lyfter man moms på sitt egna företag på inköp, ex dator, mobil, verktyg osv. efter ett-fyra år säljer man grejerna billigt eftersom dessa brukar vara billiga efter några års användning o lägger ner företaget. Dvs man får högre lön av sin vän för man använder egna grejer, inkomsten betalas iform av anställning och inte in i Ts företag. dvs företaget får ingen inkomst bara avdrag.

Det är inte konstigt skatteverket avfärda Ts.
Senast redigerad av hjorten16 2024-10-26 kl. 13:35.
Citera
2024-10-26, 13:32
Avstängd
Om ni tar och läser TS inläggshistorik innan den här tråden så förstår ni nog ett och annat.
Citera
2024-10-26, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Lite OT men din kompis bokade alltså upp värdet på en tillgång? Vad bokade han på andra sidan i bokföringen?
Då man gör utvecklingsarbete är det tillåtet att ta upp värdet av det som "Aktiverat arbete".
I Ballansräkningen ballanseras det av att det blir högre eget kapital, eftersom man tillfört ett värde.

Då Aktiverat arbete höjs, HÖJER det resultatet. Ofta är resultat lågt eller minus annars i början i utvecklingsföretag, för att sedan bli hög genom inkomst då utvecklingen blir klar. Med tiden minskar värdet på utvecklingsarbetet, så att ta upp Aktiverat arbete utjämnar resultaten.

Det var ett mycket stort utvecklingsarbete jämfört med företagsstorleken, tog flera år.
Skatteverket godkände de år som resultatet höjdes på det sättet,
MEN de godkände INTE minskning av värdet då det började bli gammalt!!!
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ärligt talat tror jag inte handläggare läste längre än 0 kr i förtjänst, vi alla vet det är kravet på få starta företag, företag ska generera vinst, genererar man inte vinst är passiv stängs företaget ner.
FEL. Företag ska FÖRSÖKA generera vinst.
Det är vanligt att det tar två år att bygga upp ett nystartat till bra/ok resultat - för de som lyckas alltså, många konkar innan dess. Det är inte olagligt att försöka och misslyckas. Annars skulle många småföretagsstartare sitta i finkan

Det är inte ett dugg konstigt om RESULTATET blir 0 eller litet år ett speciellt i företag där startkostnaderna är stora...
Men TS skulle ha skrivit annat än noll i OMSÄTTNING.
Citera
2024-10-26, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Då man gör utvecklingsarbete är det tillåtet att ta upp värdet av det som "Aktiverat arbete".
I Ballansräkningen ballanseras det av att det blir högre eget kapital, eftersom man tillfört ett värde.

Då Aktiverat arbete höjs, HÖJER det resultatet. Ofta är resultat lågt eller minus annars i början i utvecklingsföretag, för att sedan bli hög genom inkomst då utvecklingen blir klar. Med tiden minskar värdet på utvecklingsarbetet, så att ta upp Aktiverat arbete utjämnar resultaten.

Det var ett mycket stort utvecklingsarbete jämfört med företagsstorleken, tog flera år.
Skatteverket godkände de år som resultatet höjdes på det sättet,
MEN de godkände INTE minskning av värdet då det började bli gammalt!!!
FEL. Företag ska FÖRSÖKA generera vinst.
Det är vanligt att det tar två år att bygga upp ett nystartat till bra/ok resultat - för de som lyckas alltså, många konkar innan dess. Det är inte olagligt att försöka och misslyckas. Annars skulle många småföretagsstartare sitta i finkan

Det är inte ett dugg konstigt om RESULTATET blir 0 eller litet år ett speciellt i företag där startkostnaderna är stora...
Men TS skulle ha skrivit annat än noll i OMSÄTTNING.
Självklart kan man redovisa minus första åren, inget konstigt med det, man har inköp o göra, dessa ska skrivas av, poängen är att man utgår att jag kommer göra vinst, lite som northvolt, vi kommer spruta ut batterier, vet inte siffror man gick ut med, men det var enorma mängder. Har man legat nära dessa nivåer ens lite nära? eller ens 10% av vad man gick ut med?

Nej, men man visa att man skulle göra vinst, det var poängen till att man fick alla bidrag, regeringar o allt på sin sida. Sedan vet vi alla att man inte behöver följa upp med vad man angett i sina prem beräkningar utan man är fri och ändra neråt.
Senast redigerad av hjorten16 2024-10-26 kl. 17:32.
Citera
2024-10-26, 17:42
Avstängd
Citat:
Självklart kan man redovisa minus första åren, inget konstigt med det, man har inköp o göra, dessa ska skrivas av, poängen är att man utgår att jag kommer göra vinst, lite som northvolt, vi kommer spruta ut batterier, vet inte siffror man gick ut med, men det var enorma mängder. Har man legat nära dessa nivåer ens lite nära? eller ens 10% av vad man gick ut med?

Nej, men man visa att man skulle göra vinst, det var poängen till att man fick alla bidrag, regeringar o allt på sin sida. Sedan vet vi alla att man inte behöver följa upp med vad man angett i sina prem beräkningar utan man är fri och ändra neråt.
Ja, men Northvolt pratade före start om HÖGA vinster för att få BIDRAG,
medan vanliga företag pratar om noll eller LÅGA vinst för att då gäller det SKATT
Citera
2024-10-26, 18:17
Avstängd
Citat:
Ja, men Northvolt pratade före start om HÖGA vinster för att få BIDRAG,
medan vanliga företag pratar om noll eller LÅGA vinst för att då gäller det SKATT
Poängen är att man går ut med att jag kommer göra vinst, man lämnar en preliminär uppgift, detta uppskattar jag att nå, det finns ingen möjlighet för en skattehandläggare o utgöra ifall jag kommer nå detta eller inte, man har sedan rätt att revidera.

Kan berätta att jag starta företag som 23 åring, kunde inget om revision, lämna till dyra stora etablerade revisionsbyråer i flera år, börja lära mig lite mer, ringde o klaga på den sista, fick en faktura på samtalet på 1800kr, inget ändrades fast jag såg det fanns uppenbara fel, fick bara svar av moraliska skäl drar in inte detta, jag blev skit förbannad, avdrag jag har rätt till.

Flytta isamband med detta från Uppsala till Umeå, beklaga mig hos vänner på en fest, vart kan man hitta en bra revisor? en uppgav jag vet om en bra revisor, jasså ge mig kontaktuppgifter? fick dessa.
Lämna nästa deklaration till denna, fick en enda fråga? hur långt ska jag dra dig? jag med mina stora revisionsbyråer svara dra mig så långt du kan.

Visa sig denna snubbe drog mig så långt man kunde, all skatt jag betalat kom tillbaka, samt ett enormt underskott som skatteverket vill köpa upp, jag ringde skattehandläggare, vågar jag använda all skatt jag fått tillbaka? ja svara denna uppgivna handläggare, din revisor har gjort så!

Nästa revisor var i Umeå även det en stor firma, så snart dom fick in uppgifter ringer min nya revisor, vi måste få din senaste deklaration, du har haft stans värsta skattehandläggare som granskat denna, Parde, Ralsberg, och en till jag inte minns namnet på. Min nya revisor kunde inte förstå vad som var gjort, han ringer efter 1 månad, ingen revisor på företaget kunde förstå din deklaration, vi skicka vidare den till en professor inom revision, han kom fram till att detta kan inte vara någon annan än en mycket begåvad skattehandläggare som gjort ditt bokslut, Underskottet skatteverket vill köpa säljer du aldrig.

Man kan alltså göra på flera sätt, sedan hur det slutar upp vet man aldrig, som i mitt fall, men företagare är jag och kommer aldrig vara anställd igen.
Citera
2024-10-26, 18:46
Avstängd
Citat:
Poängen är att man går ut med att jag kommer göra vinst, man lämnar en preliminär uppgift, detta uppskattar jag att nå, det finns ingen möjlighet för en skattehandläggare o utgöra ifall jag kommer nå detta eller inte, man har sedan rätt att revidera.
Varför STARTA med att ange vinst?? Då får du ju betala preliminärskatt i onödan
Citera
2024-10-26, 18:56
Avstängd
Citat:
Varför STARTA med att ange vinst?? Då får du ju betala preliminärskatt i onödan
Preliminärskatt kan man ändra när man vill, redan första månaden, exempel jag starta mitt första företag, behövde köpa in en massa, ringde skatteverket, berätta som det var, jag har gjort stora inköp, hur ska jag hantera detta, enkelt berätta skatteverket kom in med dina avdrag så tittar jag på dessa, se om vi kan betala ut moms lite tidigare, fungera alldeles utmärkt, kom till skatteverket med min första pärm med inköp, handläggare hänvisa mig till ett rum bredvid då dessa inte fick ta in mig i själva kontoret,
Hon gick igenom pärmen, berömde mig få jag lagt upp allt så fint, även fast det inte var svår, jag hade köpt in saker för en kvarts miljon inga inkomster, jag fixar så du får igen momsen så fort det bara går, och hon lyckades, jag fick igen moms pengar nästan lika snabbt som jag skulle betala fakturan på dessa.

Skatteverket är inte omöjliga o ha göra med, man prioriterar företagare som som vill starta.
Citera
2024-10-26, 19:46
Avstängd
Citat:
Preliminärskatt kan man ändra när man vill
Just det. Så varför börja onödigt högt när man kan HÖJA det senare? Inget konstigt att börja med att ange 0 i VINST
Citera
2024-10-26, 20:03
Avstängd
Citat:
Just det. Så varför börja onödigt högt när man kan HÖJA det senare? Inget konstigt att börja med att ange 0 i VINST
Just för man bör redovisa vinst för att få starta ett företag, sedan är allt mycket enkelt.

Kan ta exempel på amerikanska personer som vill flytta till Sverige, kravet är jobb o fast inkomst.
Tar man ex Meagan after dark, hon var med i något dejting program på svt, försökte jobba som Youtuber, skatteverket bedömde inkomsten var för låg, inget hon kunde försörja sig på, blev utkickad från sverige.

Regeln är inte annorlunda för svenskar, man bör redovisa en vinst, annars bedöms verksamheten inte som tjänlig , finns ingen orsak o bedriva den, vilket är en utmärkt bra sak o följa, varför starta ett företag som inte ger något mer än kostnad för staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in