2024-10-30, 13:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Vad gör inte företagsleverantörer?
Det skrev jag ju
"om du är momsregistrerad, så är du villig att sälja din tjänst för ett lägre pris,"

D
Citera
2024-10-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det skrev jag ju
"om du är momsregistrerad, så är du villig att sälja din tjänst för ett lägre pris,"

D

Vem tror du jag åsyftar när jag skriver "du" och citerar TS med enskild firma?
Men nej, det har inte jag påstått. Vad bra, då är vi överens!
Citera
2024-10-30, 13:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Vem tror du jag åsyftar när jag skriver "du" och citerar TS med enskild firma?
Men nej, det har inte jag påstått. Vad bra, då är vi överens!
Men det var ju inte TS som vi skriver om lite ovan
Citera
2024-10-30, 17:10
Medlem
Du blandar och ger bland ekonomiska begrepp och tror du kan förklara men ju mer du försöker desto rörigare blir det.

Företag vill dra av den moms de betalt, har de inte betalat någon moms spelar det ingen roll för ett företag. Ditt köparföretag har lagt på moms på sin försäljning och fått in det av sina kunder, och betalar in det. För dem så spelar det exakt 0 roll om de har ingående moms eller ej då moms inte är en utgift eller påverkar det vi i vanlig mening menar med skatt. Ja, jag vet att MOMS betyder mervärdesskatt men det är en likviditetsfråga för ett momsregistrerat företag. Du bokför all moms, in- och utgående på balanskonton, typiskt sett 26XX och reglerar nettot mot skattemyndigheten.

Alla företag (utom du verkar det som) pratar intäkter/inkomster exklusive moms när man avser resultat, en ICA-butik skulle kunna prata om sin försäljning som summan av inslag i kassan, dvs inklusive moms i vissa sammanhang men man räknar aldrig med denna i ett resultatperspektiv.

Tänk ett företag som idag säljer något för 100+moms, man kommer då att sända en faktura på 125. Vi får nu ett fiktivt beslut om att momsen ska dubblas från riksdagen.
Vad händer då, företaget säljer fortfarande något för 100+moms, fakturan blir på 150 som betalas av köparen.
Det säljande företaget får istället för 125 in 150 från kunden, det måste väl vara jättebra för deras resultat? Nej, givetvis inte för de ska ju betala in dessa till skattemyndigheten.

Nu har de köpt den berömda hemsidan för 30 som det står på fakturan, är man då mer glad om det är inklusive moms eller om säljaren sålt utan moms?

I momsfallet så har man en kostnad på 24 och ingående moms på 6, inbetalningen till skattemyndigheten blir 19 eller 44 efter höjningen. Resultatet blir 100-24=76, vinsten som man betalar skatt på.

I icke moms så har man en kostnad på 30 och ingående moms på 0, inbetalningen till skattemyndigheten blir 25 eller 50 efter höjningen. Resultatet blir 100-30=70.

Man vill ju då köpa av den momsregistrerade eftersom kostnaden är lägre, eftersom kostnad är beloppet exklusive eventuell moms.

För en säljare så går, upprepar går det inte, att säga att jag tar samma pris (som belopp att betala) till ett företag oavsett om jag är momsregistrerad eller ej eftersom jag då inte får samma intäkt och då förändras ju själva grunden.

Börja med att du INTE är momsregistrerad så kanske det klarnar varför det inte spelar någon roll för köpande företaget.
DU säljer utan moms eftersom du inte är momsregistrerad, 30000 kr. Köparen betalar det till dig. Intäkt för dig 30000, kostnad för köparen 30000 kr.
DU blir nu momsregistrerad, ändrar du inte ditt grundpris behöver du lägga på 7500 kr i moms. Köparen betalar det till dig, men får göra avdrag med 7500 kr i sin momsdeklaration och har då netto betalat 30000 kr vilket också är kostnaden. Du får in 37500 kr men behöver i din momsdeklaration betala in 7500 kr till skattemyndigheten och har kvar 30000 vilket är din intäkt. Staten har fått in 7500 av dig och betalat ut 7500 till köparen. Både säljare och köpare har 30000 i intäkt eller kostnad.

Din förutsättning är att det köpande företaget fattar sitt beslut på vad som står som fakturabelopp utan att beakta om det är med eller utan moms, men så resonerar inget företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ja?

Jag skriver det IGEN:
KUND (INTE INTE INTE INTE INTE JAG - endast den som köper, ingen annan, inte jag, inte du, inte Skatteverket, inte min mamma, inte min arbetsgivare - DEN SOM KÖPER en produkt eller tjänst AV MIG) ser en fördel i att kunna dra av moms GENTEMOT SINA INTÄKTER - dvs KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG tjänar pengar på annat håll och ska betala moms på det (och skatt, men det är inte relevant för diskussionen), för att de är momspliktiga (t.ex. för de säljer en momspliktig produkt eller säljer för minst 80 000 kr / år).
När KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG köpt produkt eller tjänst, OAVSETT INKÖPSKOSTNAD - så vill KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG kunna dra av momsen på detta inköp från den moms de är skyldiga att betala som andel av sina intäkter - detta för att minska andelen utgifter.

Nej. Alltså, jag fattar att jag skriver mycket. Men att du inte läser vad jag skriver gör inte att jag har fel. Framförallt ger det inte dig rätt.

Jag har aldrig påstått att företag får dra av moms hipp som happ. Faktum är att jag i alldeles för många svar nu skrivit "...kund kan dra av moms på inköp gentemot intäkter från försäljning" (dvs de tjänar pengar på försäljning där en del är moms som ska betalas - på inköp / utgifter kan moms dras av gentemot den moms man förväntas betala på det man tjänat och på så sätt kan man minska skatteutgifterna jämfört med om man köpt produkt från privatperson eller företag som saknas moms).

Om du inte orkar läsa - svara då inte. Om du tänker svara, gör det då efter att du läst.
Citera
2024-10-30, 17:16
Medlem
Jag har blivit smittad av sjukan med långa inlägg och låter därför detta bli mitt sista och hoppas att det ändå går bra för TS

Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du blandar och ger bland ekonomiska begrepp och tror du kan förklara men ju mer du försöker desto rörigare blir det.

Företag vill dra av den moms de betalt, har de inte betalat någon moms spelar det ingen roll för ett företag. Ditt köparföretag har lagt på moms på sin försäljning och fått in det av sina kunder, och betalar in det. För dem så spelar det exakt 0 roll om de har ingående moms eller ej då moms inte är en utgift eller påverkar det vi i vanlig mening menar med skatt. Ja, jag vet att MOMS betyder mervärdesskatt men det är en likviditetsfråga för ett momsregistrerat företag. Du bokför all moms, in- och utgående på balanskonton, typiskt sett 26XX och reglerar nettot mot skattemyndigheten.

Alla företag (utom du verkar det som) pratar intäkter/inkomster exklusive moms när man avser resultat, en ICA-butik skulle kunna prata om sin försäljning som summan av inslag i kassan, dvs inklusive moms i vissa sammanhang men man räknar aldrig med denna i ett resultatperspektiv.

Tänk ett företag som idag säljer något för 100+moms, man kommer då att sända en faktura på 125. Vi får nu ett fiktivt beslut om att momsen ska dubblas från riksdagen.
Vad händer då, företaget säljer fortfarande något för 100+moms, fakturan blir på 150 som betalas av köparen.
Det säljande företaget får istället för 125 in 150 från kunden, det måste väl vara jättebra för deras resultat? Nej, givetvis inte för de ska ju betala in dessa till skattemyndigheten.

Nu har de köpt den berömda hemsidan för 30 som det står på fakturan, är man då mer glad om det är inklusive moms eller om säljaren sålt utan moms?

I momsfallet så har man en kostnad på 24 och ingående moms på 6, inbetalningen till skattemyndigheten blir 19 eller 44 efter höjningen. Resultatet blir 100-24=76, vinsten som man betalar skatt på.

I icke moms så har man en kostnad på 30 och ingående moms på 0, inbetalningen till skattemyndigheten blir 25 eller 50 efter höjningen. Resultatet blir 100-30=70.

Man vill ju då köpa av den momsregistrerade eftersom kostnaden är lägre, eftersom kostnad är beloppet exklusive eventuell moms.

För en säljare så går, upprepar går det inte, att säga att jag tar samma pris (som belopp att betala) till ett företag oavsett om jag är momsregistrerad eller ej eftersom jag då inte får samma intäkt och då förändras ju själva grunden.

Börja med att du INTE är momsregistrerad så kanske det klarnar varför det inte spelar någon roll för köpande företaget.
DU säljer utan moms eftersom du inte är momsregistrerad, 30000 kr. Köparen betalar det till dig. Intäkt för dig 30000, kostnad för köparen 30000 kr.
DU blir nu momsregistrerad, ändrar du inte ditt grundpris behöver du lägga på 7500 kr i moms. Köparen betalar det till dig, men får göra avdrag med 7500 kr i sin momsdeklaration och har då netto betalat 30000 kr vilket också är kostnaden. Du får in 37500 kr men behöver i din momsdeklaration betala in 7500 kr till skattemyndigheten och har kvar 30000 vilket är din intäkt. Staten har fått in 7500 av dig och betalat ut 7500 till köparen. Både säljare och köpare har 30000 i intäkt eller kostnad.

Din förutsättning är att det köpande företaget fattar sitt beslut på vad som står som fakturabelopp utan att beakta om det är med eller utan moms, men så resonerar inget företag.
Citera
2024-10-30, 18:23
Medlem
Citat:
Jag har blivit smittad av sjukan med långa inlägg och låter därför detta bli mitt sista och hoppas att det ändå går bra för TS

Räknar med att TS just nu sitter och slipar på ett svar till ditt med omfattning i paritet med Krig och Fred.
Citera
2024-11-01, 17:13
Medlem
Citat:
Nej. Jag har inte heller sagt att alla kunder avvisat mina tjänster p.g.a. detta. Jag har sagt att man påtalat att det hade varit önskvärt om jag också var momspliktig.

Nu... följer jag iofs skattemässiga skyldigheter, så... det låter inte sannolikt i dessa fall.
Jag vet inte om du är kvar och läser men du borde fråga varför det är så viktigt för dina kunder att du är momsregistrerad.
Det är mest du själv som tjänar på att vara momspliktig eftersom du då får ner dina kostnader för inköpta varor med 20% (om du köper från en momspliktig säljare).

Tittar du på kassaflödet för dig och dina kunder så blir det samma oavsett din momsregistrering.

Med momsregistrering: Om du säljer till momspliktig kund för 30 tkr så får den en faktura på 37500 att betala. 7500 är moms.
Kunden betalar ut 37500 till dig och får sedermera 7500 från staten. Netto har kundens kassa belastats med 30 000.
Du får 37500. 7500 betalar du vidare till staten. Du har netto 30 000 i kassan.

Utan momsregistrering: du säljer varan för 30 000. Kunden betalar 30 000. Ingen moms inblandad och kundens kassa har belastats med 30 000.
Du får 30 000 i din kassa.

Det blir alltså ingen ekonomisk skillnad för dig och din kund mellan det ena och andra fallet. Där har du nollsummespelet.
Citera
2024-11-01, 18:38
Medlem
Citat:
Okej, så om någon skriver att jag har en manisk åkomma så får man inte skriva så tillbaka? Dvs du får vara oskön men jag får inte vara oskön tillbaka? Eller... vad syftar du på?

Jag vet inte vad du menar. Du får vara hur oskön du vill.
Citera
2024-11-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Räknar med att TS just nu sitter och slipar på ett svar till ditt med omfattning i paritet med Krig och Fred.

Du räknade fel. "Otippat"!
Citera
2024-11-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag vet inte om du är kvar och läser men du borde fråga varför det är så viktigt för dina kunder att du är momsregistrerad.
Det är mest du själv som tjänar på att vara momspliktig eftersom du då får ner dina kostnader för inköpta varor med 20% (om du köper från en momspliktig säljare).

Tittar du på kassaflödet för dig och dina kunder så blir det samma oavsett din momsregistrering.

Med momsregistrering: Om du säljer till momspliktig kund för 30 tkr så får den en faktura på 37500 att betala. 7500 är moms.
Kunden betalar ut 37500 till dig och får sedermera 7500 från staten. Netto har kundens kassa belastats med 30 000.
Du får 37500. 7500 betalar du vidare till staten. Du har netto 30 000 i kassan.

Utan momsregistrering: du säljer varan för 30 000. Kunden betalar 30 000. Ingen moms inblandad och kundens kassa har belastats med 30 000.
Du får 30 000 i din kassa.

Det blir alltså ingen ekonomisk skillnad för dig och din kund mellan det ena och andra fallet. Där har du nollsummespelet.

Det blir en skillnad för min kund om denna får dra av momsen eller om denne inte får det (för att jag inte är momsregistrerad). Där är skillnaden.

Jag har aldrig påstått att det är ett ensamt eller ens det största kravet. Jag har sagt att det nämnts som önskemål i något / några fall, t.ex. i det band som vill ha hjälp med en musikvideo och som genom sina små marginaler ser enormt värde om de kan dra av moms på inköp mot det man sålt för och därmed också ska betala in moms på.
Citera
2024-11-12, 12:08
Medlem
Citat:

Wow.

Okej. För att göra det enkelt...

Varför drar ICA av moms på inköp som gjorts vid sin momsdeklaration?
Citera
2024-11-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Ja, det är klart att de föredrar det då det i praktiken skulle innebära att du ger dem 20% rabatt. Att du inte klarar av att förstå att det innebär att din inkomst minskar med 20% är ditt problem, inte deras.

Jag har som sagt inte pratat om några fördelar för mig själv utan om att min kund vill kunna dra av moms på ett inköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in