2024-11-10, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Ja, men det problemet löses inte genom att förtiga ämnet eller försöka råda bot på detsamma?
Det har jag heller aldrig påstått.

Citat:
Och vad tänkte du att folk ska göra med den informationen? Hur ska de övervakas på ett rimligt sätt? Är det inte snarare så att de kommer bli utstötta lik förbannat? Vem tror du skulle vilja ha med dem att göra? Nä, det är inte, och kommer aldrig bli, en bra idé att vara öppen med alltför avvikande läggning. Men de får gärna söka hjälp, och det finns som sagt inga reella hinder för det.
De får göra precis vad de vill med den informationen. Själv är jag ointresserad av den, men dumpenfansen brukar ju vilja ha koll som små skvallerkärringar.

Sen kommer det garanterat finnas folk som aldrig skulle kunna tänka sig att umgås med pedofiler, precis som det än idag finns folk som inte kan tänka sig att umgås med bögar eller ateister. Men idag är de senare en minoritet jämfört med förr.

Citat:
Att bilen inte startar bero inte på att vindrutan är hel... (logik, du vet )
Däremot:
Att andra vet vem som har mordfantasier ger andra möjlighet att undvika den personen.
Nej, jag vet det. Och det beror definitivt inte på att den inte är trasig. Men som du säkert förstår kan man kritisera kontraproduktiva förslag utan att behöva ha en alternativ lösning.
Citera
2024-11-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det har jag heller aldrig påstått.

De får göra precis vad de vill med den informationen. Själv är jag ointresserad av den, men dumpenfansen brukar ju vilja ha koll som små skvallerkärringar.

Sen kommer det garanterat finnas folk som aldrig skulle kunna tänka sig att umgås med pedofiler, precis som det än idag finns folk som inte kan tänka sig att umgås med bögar eller ateister. Men idag är de senare en minoritet jämfört med förr.

Nej, jag vet det. Och det beror definitivt inte på att den inte är trasig. Men som du säkert förstår kan man kritisera kontraproduktiva förslag utan att behöva ha en alternativ lösning.

Precis! Ingen har några alternativa vettiga idéer om hur man ska få stopp grooming på nätet. Därför behövs den lagändring Dumpen arbetar för (där exponering av gäddornas svinerier mest är ett medel och inte målet).
Citera
2024-11-10, 22:54
Avslutad
Citat:
Hade de tagit problemet på allvar så hade de gjort det precis som folk dagligen gör med skämmiga saker (och faktiskt ofta lika illa såsom mord- och våldtäktsfantasier)
Felaktig slutsats som helt förbiser mänsklig psykologi. Skam kan få folk att utföra eller avstå från handlingar på de märkligaste sätt.

Det här har ungefär lika mycket verklighetsförankring som att säga att om man verkligen blivit våldtagen på riktigt så anmäler man det direkt.
Citat:
Självklart kan man försöka vara vän med en ickepraktiserande pedofil, det är fin tanke. Men tyvärr tror jag det är svårt.
Vissa kan säkert ha svårt för det. Jag skulle inte ha några problem med det.

Citat:
Men åter till Dumpens gäddor. De har ju faktiskt sexchattat och oftast försökt träffa någon som de trodde var minderårig. Hur ska man hantera det som kompis?
Du behöver inte om du inte vill. Man behöver inte vara vän med någon. Du väljer själv vilka du vill vara vän med.

Personligen hade jag inte klarat av det om det hade handlat om någon som gör något i stil med att droga ner ungen och våldta (i den gamla betydelsen, när det verkligen handlade om att tvinga sig på någon mot dennes vilja) denne brutalt. Om det däremot hade handlat om en tragisk person som inte alls var ute efter att våldta så hade jag lyssnat på berättelsen och pratat med personen. Hade det handlat om någon av de gäddorna där Dumpen verkligen fortsatt tjata efter att gäddan sagt att de är för unga så hade jag inte brytt mig nämnvärt. De gäddorna är inget hot.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-10 kl. 23:02.
Citera
2024-11-10, 22:58
Avslutad
Citat:
Precis! Ingen har några alternativa vettiga idéer om hur man ska få stopp grooming på nätet. Därför behövs den lagändring Dumpen arbetar för (där exponering av gäddornas svinerier mest är ett medel och inte målet).
Personligen är jag rätt kritisk till den lagändringen. Det finns en anledning till att 23:1 finns i brottsbalken.

Och jag skulle gissa att det skulle vara väsentligt bättre om föräldrar helt enkelt tog större ansvar. Nu har jag ingen aning om hur stort problemet är med 50-åriga gubbar som verkligen får kontakt med 13-åringar och ligger med dem. Jag tvivlar ärligt talat på att problemet är speciellt stort. Vet du hur stort det är?
Citera
2024-11-12, 02:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Personligen är jag rätt kritisk till den lagändringen. Det finns en anledning till att 23:1 finns i brottsbalken.

Och jag skulle gissa att det skulle vara väsentligt bättre om föräldrar helt enkelt tog större ansvar. Nu har jag ingen aning om hur stort problemet är med 50-åriga gubbar som verkligen får kontakt med 13-åringar och ligger med dem. Jag tvivlar ärligt talat på att problemet är speciellt stort. Vet du hur stort det är?

Modereringen av dessa forum, det tror jag är problemet. Det snuskas en del ju.

Men att gubbar skulle hitta 13-åriga sexpartners på det viset, det är ju högst tveksamt.
Citera
2024-11-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Men att gubbar skulle hitta 13-åriga sexpartners på det viset, det är ju högst tveksamt.
Menar du här på flashback rent generellt eller i de appar som är för vuxna där Dumpen jagar eller på andra ställen?
Citera
2024-11-12, 09:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Menar du här på flashback rent generellt eller i de appar som är för vuxna där Dumpen jagar eller på andra ställen?

Nej här är inget sådant, men däremot annat som att användarna går loss mot varandra m m. Bråkstakar helt enkelt.

Inga lätta problem detta, egentligen. Folk sitter framför sina skärmar och tar ut sin frustration över allting. Så är det väl i dumpenfallet också tror jag, sedan lockar de ut dem, filmar och hänger ut.
Citera
2024-11-12, 09:53
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:

Det förekommer absolut, se på fallen där snuskon lyckas få till sig barnporr på det viset. Grooming där förövaren tvingar eller lurar till sig barnporr är inte ovanligt, många (kanske de flesta) av gäddorna pushar på att barnet ska göra och skicka barnporr. Därtill kommer också att många trasiga ungar självskadar genom sex eller prostituerar sig.

Det är redan olagligt med grooming och att träffa barn under 15 år för att ligga med dem.
Citera
2024-11-12, 17:59
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Hur många år kvar innan det här kommer avgöras juridiskt? Alla väntar ju med enorm spänning.
Citera
2024-11-12, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Hur många år kvar innan det här kommer avgöras juridiskt? Alla väntar ju med enorm spänning.
Maj 2025
Citera
2024-11-12, 23:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Maj 2025

Första instans ja. Är helt övertygad om att det blir ett överklagande oavsett utgång.
Citera
2024-11-13, 00:30
Avslutad
Citat:
Första instans ja. Är helt övertygad om att det blir ett överklagande oavsett utgång.
Inte oavsett utgång. En friande dom i ett tryckfrihetsmål kan inte överklagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in