Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Hade de tagit problemet på allvar så hade de gjort det precis som folk dagligen gör med skämmiga saker (och faktiskt ofta lika illa såsom mord- och våldtäktsfantasier)
Felaktig slutsats som helt förbiser mänsklig psykologi. Skam kan få folk att utföra eller avstå från handlingar på de märkligaste sätt.
Det här har ungefär lika mycket verklighetsförankring som att säga att om man verkligen blivit våldtagen på riktigt så anmäler man det direkt.
Citat:
Självklart kan man försöka vara vän med en ickepraktiserande pedofil, det är fin tanke. Men tyvärr tror jag det är svårt.
Vissa kan säkert ha svårt för det. Jag skulle inte ha några problem med det.
Citat:
Men åter till Dumpens gäddor. De har ju faktiskt sexchattat och oftast försökt träffa någon som de trodde var minderårig. Hur ska man hantera det som kompis?
Du behöver inte om du inte vill. Man behöver inte vara vän med någon. Du väljer själv vilka du vill vara vän med.
Personligen hade jag inte klarat av det om det hade handlat om någon som gör något i stil med att droga ner ungen och våldta (i den gamla betydelsen, när det verkligen handlade om att tvinga sig på någon mot dennes vilja) denne brutalt. Om det däremot hade handlat om en tragisk person som inte alls var ute efter att våldta så hade jag lyssnat på berättelsen och pratat med personen. Hade det handlat om någon av de gäddorna där Dumpen verkligen fortsatt tjata efter att gäddan sagt att de är för unga så hade jag inte brytt mig nämnvärt. De gäddorna är inget hot.