2024-11-11, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Förresten, är det något särskilt som gör att du ser Polen som ett framtidsland? WIG har stigit med 5 % i år, inflationen och räntorna är högre än i Sverige, arbetslösheten lägre (gissa varför).

Det är mest en gissning. Jag tror att Polen inom de närmsta åren kommer växa och locka till sig kompetent arbetskraftsinvandring från andra europeiska länder. Folk är trötta på blatteriet, och det är rätt få länder man slipper det i. Polen är ett av dem.

Kan lika gärna slå galet, jag vet inte, men det känns värt risken. Sedan laggar hela Östeuropa efter Väst, men de dras inte med riktigt samma problematik som vi gör. Andra möjligheter, andra utmaningar.
Citera
2024-11-11, 19:37
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag går in på närmsta Swedbank och styr upp det här i veckan! 😎👌

Tackar för hjälpen.

No problem 😁 Jag gjorde mitt över nätet själv.
Citera
2024-11-11, 20:07
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Kan någon rekommendera en bra polsk fond? Jag tror Polen är ett framtidsland, och jag letar efter någon rätt bred fond (tänk Avanza Zero fast i polskt format) att sänka lite stålar i.

Annars fungerar säkert en bra östeuropafond också. Polen, Baltländerna, Ungern, Rumänien, typ.
Vet inte hur du tänker, zero innehåller väl 30 bolag, svårt att hitta en smalare fond. En fond som bara investerar i zigenarlandet polen låter som en dålig idė. Köp en bredare fond.
Citera
2024-11-11, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Vet inte hur du tänker, zero innehåller väl 30 bolag, svårt att hitta en smalare fond. En fond som bara investerar i zigenarlandet polen låter som en dålig idė. Köp en bredare fond.

Ge det 10-15-20 år och det kommer vara Västeuropa som uppfattas som en zigenarnation. Jag försöker vara lite jävla proaktiv här. Rekommendera gärna en bred fond som täcker mer av Östeuropa om du så önskar, jag är idel öra.
Citera
2024-11-12, 13:01
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ge det 10-15-20 år och det kommer vara Västeuropa som uppfattas som en zigenarnation.

😆😆😆

Du måste skaffa dig en god man... och håll dig för guds skull borta från börsen!!
Citera
2024-11-12, 20:30
Citat:
😆😆😆

Du måste skaffa dig en god man... och håll dig för guds skull borta från börsen!!

+32,6% i år. Är du säker på att du är nykter?
Citera
2024-11-12, 21:40
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
+32,6% i år. Är du säker på att du är nykter?

Men ditt jävla UFO 😆 Jag pratar om din "Västeuropa kommer att uppfattas som en zigenarnation om 10 - 20 år"...
Citera
2024-11-12, 23:27
Citat:
Men ditt jävla UFO 😆 Jag pratar om din "Västeuropa kommer att uppfattas som en zigenarnation om 10 - 20 år"...

Har du helt missat att hela Västeuropa dras med ett enormt svartskalleproblem, som fullständigt suger märgen ur välfärdssystem medan de samtidigt belastar sjukvård och kriminalvård?

Vakna upp och sluta vara så jävla naiv, din dräng. Inse att vi står inför (och även står i - i presens) enorma problem med detta. Tror du att budgeten är oändlig, eller var någonstans brister din logik mer precist?

Jag har vissa fonder som är tunga i Västvärlden, och jag är långt mer noggrann med att hålla koll på dem än t.ex. asiatiska emerging markets eller vissa naturgas- och oljecentrerade dito. Det kommer såklart inte att vara nattsvart från en dag till en annan, men dippen kommer, och jag är lika säker på det som att solen går upp i öst och ned i väst. Det är oundvikligt, och bara en tidsfråga.
Citera
2024-11-13, 16:29
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Har du helt missat att hela Västeuropa dras med ett enormt svartskalleproblem, som fullständigt suger märgen ur välfärdssystem medan de samtidigt belastar sjukvård och kriminalvård?

Vakna upp och sluta vara så jävla naiv, din dräng. Inse att vi står inför (och även står i - i presens) enorma problem med detta. Tror du att budgeten är oändlig, eller var någonstans brister din logik mer precist?

Jag har vissa fonder som är tunga i Västvärlden, och jag är långt mer noggrann med att hålla koll på dem än t.ex. asiatiska emerging markets eller vissa naturgas- och oljecentrerade dito. Det kommer såklart inte att vara nattsvart från en dag till en annan, men dippen kommer, och jag är lika säker på det som att solen går upp i öst och ned i väst. Det är oundvikligt, och bara en tidsfråga.

Dommedags Jonny har talat. 😆

Ta en screenshot av det här så hörs vi om 15 år.

Och bara en FYI, tattar länderna lär sig aldrig. Dom är dömda till ett evigt piss liv.
Citera
2024-11-13, 19:36
Citat:
Dommedags Jonny har talat. 😆

Ta en screenshot av det här så hörs vi om 15 år.

Och bara en FYI, tattar länderna lär sig aldrig. Dom är dömda till ett evigt piss liv.

Har du ens varit i Polen? Du kan strosa hem från krogen mitt i natten och se en massa ensamma tjejer göra detsamma, utan att kolla sig över axeln efter våldtäktsblattar var femte meter... Det är rätt uppfriskande att vistas uteslutande bland människor som ser ut som en själv. Att levnadsstandarden är lite lägre gör inte mig något.

Vi får väl se om 15 år, då...
Citera
2024-11-13, 21:41
Medlem
Citat:
Har du ens varit i Polen? Du kan strosa hem från krogen mitt i natten och se en massa ensamma tjejer göra detsamma, utan att kolla sig över axeln efter våldtäktsblattar var femte meter... Det är rätt uppfriskande att vistas uteslutande bland människor som ser ut som en själv. Att levnadsstandarden är lite lägre gör inte mig något.

Vi får väl se om 15 år, då...

Warszawas börs har gått som tåget senaste 10-15 år. Vad är det som får dig att tro att den resan fortsätter i samma tempo?
Citera
2024-11-14, 02:06
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Warszawas börs har gått som tåget senaste 10-15 år. Vad är det som får dig att tro att den resan fortsätter i samma tempo?

Men herregud, det är ju fan exakt det jag svarat på tre inlägg ovanför. Kort svar: Västeuropa har blattar. Äckligt och inte hållbart. Östeuropa har inte blattar, och kommer därför locka till sig kvalificerad arbetskraft när övre medelklassen inser att det inte längre går att flytta från blatteriet.

White flight är en tillfällig lösning som inte håller i längden när man fortsätter importera ännu fler oduglingar. Polen, Ungern m.fl. kommer ses som vita, trygga bastioner. Hur har det historiskt sett gått för vita, trygga bastioner? Rätt bra (så länge inte kommunism är inblandat).

Men det tål att upprepas att jag slarvat bort min kristallkula, så jag kan ha fel. Men jag tvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in