2024-11-11, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Frresten, r det ngot srskilt som gr att du ser Polen som ett framtidsland? WIG har stigit med 5 % i r, inflationen och rntorna r hgre n i Sverige, arbetslsheten lgre (gissa varfr).

Det r mest en gissning. Jag tror att Polen inom de nrmsta ren kommer vxa och locka till sig kompetent arbetskraftsinvandring frn andra europeiska lnder. Folk r trtta p blatteriet, och det r rtt f lnder man slipper det i. Polen r ett av dem.

Kan lika grna sl galet, jag vet inte, men det knns vrt risken. Sedan laggar hela steuropa efter Vst, men de dras inte med riktigt samma problematik som vi gr. Andra mjligheter, andra utmaningar.
Citera
2024-11-11, 19:37
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag gr in p nrmsta Swedbank och styr upp det hr i veckan! 😎👌

Tackar fr hjlpen.

No problem 😁 Jag gjorde mitt ver ntet sjlv.
Citera
2024-11-11, 20:07
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Kan ngon rekommendera en bra polsk fond? Jag tror Polen r ett framtidsland, och jag letar efter ngon rtt bred fond (tnk Avanza Zero fast i polskt format) att snka lite stlar i.

Annars fungerar skert en bra steuropafond ocks. Polen, Baltlnderna, Ungern, Rumnien, typ.
Vet inte hur du tnker, zero innehller vl 30 bolag, svrt att hitta en smalare fond. En fond som bara investerar i zigenarlandet polen lter som en dlig idė. Kp en bredare fond.
Citera
2024-11-11, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Vet inte hur du tnker, zero innehller vl 30 bolag, svrt att hitta en smalare fond. En fond som bara investerar i zigenarlandet polen lter som en dlig idė. Kp en bredare fond.

Ge det 10-15-20 r och det kommer vara Vsteuropa som uppfattas som en zigenarnation. Jag frsker vara lite jvla proaktiv hr. Rekommendera grna en bred fond som tcker mer av steuropa om du s nskar, jag r idel ra.
Citera
2024-11-12, 13:01
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ge det 10-15-20 r och det kommer vara Vsteuropa som uppfattas som en zigenarnation.

😆😆😆

Du mste skaffa dig en god man... och hll dig fr guds skull borta frn brsen!!
Citera
2024-11-12, 20:30
Citat:
😆😆😆

Du mste skaffa dig en god man... och hll dig fr guds skull borta frn brsen!!

+32,6% i r. r du sker p att du r nykter?
Citera
2024-11-12, 21:40
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
+32,6% i r. r du sker p att du r nykter?

Men ditt jvla UFO 😆 Jag pratar om din "Vsteuropa kommer att uppfattas som en zigenarnation om 10 - 20 r"...
Citera
2024-11-12, 23:27
Citat:
Men ditt jvla UFO 😆 Jag pratar om din "Vsteuropa kommer att uppfattas som en zigenarnation om 10 - 20 r"...

Har du helt missat att hela Vsteuropa dras med ett enormt svartskalleproblem, som fullstndigt suger mrgen ur vlfrdssystem medan de samtidigt belastar sjukvrd och kriminalvrd?

Vakna upp och sluta vara s jvla naiv, din drng. Inse att vi str infr (och ven str i - i presens) enorma problem med detta. Tror du att budgeten r ondlig, eller var ngonstans brister din logik mer precist?

Jag har vissa fonder som r tunga i Vstvrlden, och jag r lngt mer noggrann med att hlla koll p dem n t.ex. asiatiska emerging markets eller vissa naturgas- och oljecentrerade dito. Det kommer sklart inte att vara nattsvart frn en dag till en annan, men dippen kommer, och jag r lika sker p det som att solen gr upp i st och ned i vst. Det r oundvikligt, och bara en tidsfrga.
Citera
2024-11-13, 16:29
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Har du helt missat att hela Vsteuropa dras med ett enormt svartskalleproblem, som fullstndigt suger mrgen ur vlfrdssystem medan de samtidigt belastar sjukvrd och kriminalvrd?

Vakna upp och sluta vara s jvla naiv, din drng. Inse att vi str infr (och ven str i - i presens) enorma problem med detta. Tror du att budgeten r ondlig, eller var ngonstans brister din logik mer precist?

Jag har vissa fonder som r tunga i Vstvrlden, och jag r lngt mer noggrann med att hlla koll p dem n t.ex. asiatiska emerging markets eller vissa naturgas- och oljecentrerade dito. Det kommer sklart inte att vara nattsvart frn en dag till en annan, men dippen kommer, och jag r lika sker p det som att solen gr upp i st och ned i vst. Det r oundvikligt, och bara en tidsfrga.

Dommedags Jonny har talat. 😆

Ta en screenshot av det hr s hrs vi om 15 r.

Och bara en FYI, tattar lnderna lr sig aldrig. Dom r dmda till ett evigt piss liv.
Citera
2024-11-13, 19:36
Citat:
Dommedags Jonny har talat. 😆

Ta en screenshot av det hr s hrs vi om 15 r.

Och bara en FYI, tattar lnderna lr sig aldrig. Dom r dmda till ett evigt piss liv.

Har du ens varit i Polen? Du kan strosa hem frn krogen mitt i natten och se en massa ensamma tjejer gra detsamma, utan att kolla sig ver axeln efter vldtktsblattar var femte meter... Det r rtt uppfriskande att vistas uteslutande bland mnniskor som ser ut som en sjlv. Att levnadsstandarden r lite lgre gr inte mig ngot.

Vi fr vl se om 15 r, d...
Citera
2024-11-13, 21:41
Medlem
Citat:
Har du ens varit i Polen? Du kan strosa hem frn krogen mitt i natten och se en massa ensamma tjejer gra detsamma, utan att kolla sig ver axeln efter vldtktsblattar var femte meter... Det r rtt uppfriskande att vistas uteslutande bland mnniskor som ser ut som en sjlv. Att levnadsstandarden r lite lgre gr inte mig ngot.

Vi fr vl se om 15 r, d...

Warszawas brs har gtt som tget senaste 10-15 r. Vad r det som fr dig att tro att den resan fortstter i samma tempo?
Citera
2024-11-14, 02:06
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Warszawas brs har gtt som tget senaste 10-15 r. Vad r det som fr dig att tro att den resan fortstter i samma tempo?

Men herregud, det r ju fan exakt det jag svarat p tre inlgg ovanfr. Kort svar: Vsteuropa har blattar. ckligt och inte hllbart. steuropa har inte blattar, och kommer drfr locka till sig kvalificerad arbetskraft nr vre medelklassen inser att det inte lngre gr att flytta frn blatteriet.

White flight r en tillfllig lsning som inte hller i lngden nr man fortstter importera nnu fler oduglingar. Polen, Ungern m.fl. kommer ses som vita, trygga bastioner. Hur har det historiskt sett gtt fr vita, trygga bastioner? Rtt bra (s lnge inte kommunism r inblandat).

Men det tl att upprepas att jag slarvat bort min kristallkula, s jag kan ha fel. Men jag tvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in