2024-11-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Så kan det nog vara med Förhyrd plats för Boenden!
Men Sverige är stort, kan vara på annat sätt på andra platser!
På Stadshuset finns det 16 Förhyrda/Reserverade P-platser för Volvo on Demand, som personalen kan hyra, endast hyrbilar från det företaget får stå där, inte personalen med Volvobilar. Ingen övervakningstid för kontrollavgiften. Sen finns det Ohyrd/Reserverad plats för tjänstefordon, och politikers privata bilar, jag har en lista vilka fordon som får stå där! Rapporteras på Ohyrd/Reserverad Plats, i anteckningarna på kontrollavgiften skrivs det om det är ett obehörigt fordon; ”Finns ej med på listan för Reserverade fordon”, eller om det är behörigt men ej erlagt avgift; ”Finns med på listan, men parkeringen är inte betald” ingen övervakning på 6 minuter om fordonet är obehörigt, men väntar 6 minuter för behörigt fordon så att dess ägare får tid att betala!
Visst, finns många lösningar, vanligast när det inte är fasta platser är nog tillstånd i bilarna.
Citera
2024-11-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst, finns många lösningar, vanligast när det inte är fasta platser är nog tillstånd i bilarna.

Tjänstefordonen behöver förstås inte betala för sin Parkering, dom kontrolleras bara att dom finns med på listan!
Citera
2024-11-11, 23:46
Medlem
Citat:
Varför "blufföretag"?
Utgår du från att det inte går igenom så har de väl gjort rätt då!
Om du får ett avslag efter din besvärsskrivelse så meddelas ny tid när fakturan skall vara betald, sedan kan det gå till inkasso och kronofogden.
Hör av dig när du själv blir utsatt för dem
Citera
2024-11-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag vet faktiskt en taxichafför som fick många p-böter. Han överklagade varenda en av dem och fick rätt i majoriteten av fallen. Det kan alltså löna sig att överklaga.
Smart! Skönt att höra att det finns rättvisa
Citera
2024-11-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hör av dig när du själv blir utsatt för dem
Det kan nog finnas skojare på civilrättslig mark, alltså på mark där man skriver ut kontrollavgifter för en olovlig parkering, men finns inte på offentligrättslig mark (myndighetsutövning), där man skriver ut parkeringsanmärkningar, för bestridandet av parkeringsanmärkningen ska göras hos polismyndigheten, efter att felparkeringsavgiften har betalats hos Transport styrelsen! Tror ingen parkeringsvakt vill skicka photoshoppade foton till polisen, för det är polismyndigheten som vänder sig till parkeringsbolaget och begär att parkeringsvakten ska inkomma med en svars inlaga, jag skriver ut parkeringsanmärkningar också, se polismyndighetens rutiner;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-11-12 kl. 00:35.
Citera
2024-11-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det kan nog finnas skojare på civilrättslig mark, alltså på mark där man skriver ut kontrollavgifter för en olovlig parkering, men finns inte på offentligrättslig mark (myndighetsutövning), där man skriver ut parkeringsanmärkningar, för bestridandet av parkeringsanmärkningen ska göras hos polismyndigheten, efter att felparkeringsavgiften har betalats hos Transport styrelsen! Tror ingen parkeringsvakt vill skicka photoshoppade foton till polisen, för det är polismyndigheten som vänder sig parkeringsbolaget och begär att parkeringsvakten ska inkomma med en svars inlaga, jag skriver ut parkeringsanmärkningar också, se polismyndighetens rutiner;
https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Toppen vad händer när min bestridan misslyckas och de skickar till inkasso worst case?
Räcker det att bestrida inkasso en gång och sedan måste antingen stämma mig eller släppa det?
Citera
2024-11-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Mjo, har ju onekligen en gnagande misstanke att han bara drar en vals.

Citat:
Det är helt uppenbart. Inte alls så säkert han klarar att få det rimligt i rätten.

Mjo, men det är väl delvis det som är hela poängen med min min initiala frågeställning - vals eller icke - frågan blir ju om ändå i syvende och sist rimligheten i att bötfälla med kontrollavgift samt även i bestridan vägra ta i beaktande påstådd problematik och komplexitet som gör läget förvirrande för en besökande när omständigheterna ser ut som på plats.
- tolkar jag det rätt att ni hävdar att det uppenbart inte finns någonting att gå på här, oavsett sökandes kryphål eller faktisk problematik/komplexitet? Att rent juridiskt så har sverige parkering fullt ut gjort en rimlig bedömning med all laga kraft på sin sida och det finns noll och inget att sätta emot?

Och bortsett från tidigare skrivet i tråden finns det väl inget uppenbart motbevis att jag skulle ljuga om jag sa att jag verkligen, verkligen ville eller behövde ta mig till butiken i fråga samt inga uppenbara motbevis eller skäl att hävda att jag inte skulle vara kund/ville handla där, hittade deras parkeringar (uppmärkta med 1h) och sen letade efter alternativ entre då den första var stängd. För att sen bli ålagd en kontrollavgift inom loppet av max tre minuter - tillräckligt kort tid om ens nu bara jag skulle gått runt hörnet på fastigheten, kollat snabbt och sen tillbaka. Tillägg med som sagts att det heller bevisligen inte står något på Nordsjös hemsida att butiken inte skulle ligga kvar i området.

Att hävda det motsatta är ju enl min mening istället uppenbart oskäligt och snudd på kränkande åt andra hållet om motpart skulle komma valsande med sånt dravel. Att jag inte var kund, ointresserad av färg, att jag uppenbart borde fattat osv.. Ingen kan ju hävda, utifrån ett blankt papper/case, att jag inte hade som mål att ta mig dit eller inte ville handla/vara kund där - det blir ju då ord mot ord. Så även rättsligt och i förhållande att jag i det ärendet nyttjade deras uppmärkta parkering, eller?
Citera
2024-11-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
Mjo, men det är väl delvis det som är hela poängen med min min initiala frågeställning - vals eller icke - frågan blir ju om ändå i syvende och sist rimligheten i att bötfälla med kontrollavgift samt även i bestridan vägra ta i beaktande påstådd problematik och komplexitet som gör läget förvirrande för en besökande när omständigheterna ser ut som på plats.
- tolkar jag det rätt att ni hävdar att det uppenbart inte finns någonting att gå på här, oavsett sökandes kryphål eller faktisk problematik/komplexitet? Att rent juridiskt så har sverige parkering fullt ut gjort en rimlig bedömning med all laga kraft på sin sida och det finns noll och inget att sätta emot?

Och bortsett från tidigare skrivet i tråden finns det väl inget uppenbart motbevis att jag skulle ljuga om jag sa att jag verkligen, verkligen ville eller behövde ta mig till butiken i fråga samt inga uppenbara motbevis eller skäl att hävda att jag inte skulle vara kund/ville handla där, hittade deras parkeringar (uppmärkta med 1h) och sen letade efter alternativ entre då den första var stängd. För att sen bli ålagd en kontrollavgift inom loppet av max tre minuter - tillräckligt kort tid om ens nu bara jag skulle gått runt hörnet på fastigheten, kollat snabbt och sen tillbaka. Tillägg med som sagts att det heller bevisligen inte står något på Nordsjös hemsida att butiken inte skulle ligga kvar i området.

Att hävda det motsatta är ju enl min mening istället uppenbart oskäligt och snudd på kränkande åt andra hållet om motpart skulle komma valsande med sånt dravel. Att jag inte var kund, ointresserad av färg, att jag uppenbart borde fattat osv.. Ingen kan ju hävda, utifrån ett blankt papper/case, att jag inte hade som mål att ta mig dit eller inte ville handla/vara kund där - det blir ju då ord mot ord. Så även rättsligt och i förhållande att jag i det ärendet nyttjade deras uppmärkta parkering, eller?
Det du skriver på slutet: "Ord mot ord". Hur tror du de bedömer det i rätten?
Citera
2024-11-12, 00:39
Medlem
Citat:
Det du skriver på slutet: "Ord mot ord". Hur tror du de bedömer det i rätten?

Ja, i den perfekta av världar och enligt min världsbild så skulle man väl kalla det en förlikning eller ett friande om inte fler bevis tillkommer till ny prövning. Då kanske i större och andra typer av rättsfall och lagbrott än de simplaste av trafikförseelser. Och enl vad jag lärt mig om vårt gemensamma rättssystem så pratar man ju som oftast att hellre fria än fälla rent generellt (bortsett parkerings- och skattebrott då hehe).
Men som jag läser din fråga, och vad jag kan om trafikförordningen och LKOP, så gissar jag att du syftar att det inte skulle falla väl ut till min fördel då parkeringsvakters ord och avtal skulle väga tyngre än hur de som oftast hanterar och tolkar sitt uppdrag..?

Dock så svarar eller argumenterar du ju fortsatt inte på mina frågeställningar..
Syftet med tråden var ju att få lite mer input i hur mitt case flyger och om fler såg samma komplexitet som jag utifrån beskrivning och kartbilder.
Du verkar vara väldigt påläst i frågeställningarna om dessa lagar, regler och skylthierarkier mm, så undrar om du har något mer "opartiskt" råd i hur jag kan agera?

MVH
Citera
2024-11-12, 01:30
Medlem
chansen är noll.
förr i tiden när kommunerna skötte parkeringskontroll med att lappa felparkerade bilar var fokus trafiksäkerhet
sen kom kommuner på att dom kan outsourca parkeringskontroll och trafiksäkerhet, och fortfarande få in pengar till kassan. Efter att privatägda företag tog över, blev det mycket mer pengar till kassan, och det var ju bra.
Men privatägda företag vill ju maximera sin vinst, så dom lappar så mycket det bara går, även om det i praktiken inte handlar om trafiksäkerhet eller parkeringskontroll.

på carup.se finns många fullständigt sjuka parkeringsböter. t ex https://carup.se/betalar-for-hog-avgift-far-p-boter-pa-sitt-sjukhus/
parkeringsvakterna idag cirkulerar som gamar och letar upp allt för att fylla sin quota.
idag handlar det inte längre om parkeringskontroll och trafiksäkrhet, utan om pengar!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-utfardade-rekordmanga-p-boter-forra-aret
"Så många parkeringsanmärkningar utfärdades av kommunerna:

2014: 1.503.226 stycken

2013: 1.403.767 stycken

2012: 1.340.202 stycken"

t ex är aimo park ett som skriver ut p-böter. dom var så duktiga och branschen är så lukrativ, att ett japanskt företag vid namn Sumitomo Corporation med ett net worth på 26 billioner dollar köpte aimo park 2019.
vad trevligt att Sumitomo Corporation bryr sig om svensk trafiksäkerhet..
Citera
2024-11-12, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
chansen är noll.
förr i tiden när kommunerna skötte parkeringskontroll med att lappa felparkerade bilar var fokus trafiksäkerhet
sen kom kommuner på att dom kan outsourca parkeringskontroll och trafiksäkerhet, och fortfarande få in pengar till kassan. Efter att privatägda företag tog över, blev det mycket mer pengar till kassan, och det var ju bra.
Men privatägda företag vill ju maximera sin vinst, så dom lappar så mycket det bara går, även om det i praktiken inte handlar om trafiksäkerhet eller parkeringskontroll.

på carup.se finns många fullständigt sjuka parkeringsböter. t ex https://carup.se/betalar-for-hog-avgift-far-p-boter-pa-sitt-sjukhus/
parkeringsvakterna idag cirkulerar som gamar och letar upp allt för att fylla sin quota.
idag handlar det inte längre om parkeringskontroll och trafiksäkrhet, utan om pengar!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-utfardade-rekordmanga-p-boter-forra-aret
"Så många parkeringsanmärkningar utfärdades av kommunerna:

2014: 1.503.226 stycken

2013: 1.403.767 stycken

2012: 1.340.202 stycken"

t ex är aimo park ett som skriver ut p-böter. dom var så duktiga och branschen är så lukrativ, att ett japanskt företag vid namn Sumitomo Corporation med ett net worth på 26 billioner dollar köpte aimo park 2019.
vad trevligt att Sumitomo Corporation bryr sig om svensk trafiksäkerhet..

Här är det privat rättslig mark så ingen kommun som har outsourcat något.

Följ reglerna och gör rätt så kommer du inte få någon kontrollavgift. Har själv under mina hittils 30år med körkort och några tusen mil per år inte en enda kontrollavgift så att det skulle skrivas bluffavgifter till höger och vänster som vissa hävdar är helt enkelt inte sant.

De på sjukhuset i den länkade artikeln får väl ta det med sin arbetsgivare att denne valt att ha olika taxor på olika områden och informerat sin personal dåligt?
Senast redigerad av Engineer 2024-11-12 kl. 07:06.
Citera
2024-11-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här är det privat rättslig mark så ingen kommun som har outsourcat något.

Följ reglerna och gör rätt så kommer du inte få någon kontrollavgift. Har själv under mina hittils 30år med körkort och några tusen mil per år inte en enda kontrollavgift så att det skulle skrivas bluffavgifter till höger och vänster som vissa hävdar är helt enkelt inte sant.

De på sjukhuset i den länkade artikeln får väl ta det med sin arbetsgivare att denne valt att ha olika taxor på olika områden och informerat sin personal dåligt?

Ah shit p-bolagen är inte tillräckligt hårda, här har vi en de inte lyckats lura än

Varför har den sån makt? Är det statens hat mot allt som ger individen frihet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in