2024-11-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jag fattar att du inte litar på dina ögon men om du hade gjort det hade du också kunnat observera hur flygplansstrimmorna täcker och breder ut sig över hela himmelen på många ställen som t.ex. städer. Att de skapar stora molntäcken om man säger så.

Nopp. Min ögon uppfattar inte samma sak som dina ögon.
Citera
2024-11-11, 18:32
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur förklarar du att din subjektiva uppfattning skiljer sig från min? Och varför vi ska sitta och diskutera dina subjektiva uppfattningar? Och vad i hela världen detta har med trådens ämne att göra?

Du vill ju påstå att dina subjektiva uppfattningar är mer korrekta än mina egna.

Jag o andra sidan erkänner att min uppskattning kan vara för hög, eller för låg. Samtidigt som jag påstår att mina observeationer statistikt sätt inte borde blivit så fel att din grova underskattning är korrekt på under 0,1%.

Det intressanta för mig är dock att ta reda på sanningen, hur många soltimmar tappar vi? Du är inte intresserad av den sanna siffran utan nöjer dig med att avfärda det hela med din subjektiva uppskattning på under 0,1%. (i t.ex. Göteborg).

I Göteborg delar man mycket bilder på chemtrails och bara det i sig motbevisar i princip dig att det skulle vara såpass lite molntäcken som skapas av chemtrails.
Citera
2024-11-11, 19:25
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Jag fattar att du inte litar på dina ögon men om du hade gjort det hade du också kunnat observera hur flygplansstrimmorna täcker och breder ut sig över hela himmelen på många ställen som t.ex. städer. Att de skapar stora molntäcken om man säger så.

Jag ser och jämför med datan och det stämmer inte med det fjanteri du håller på med.
Citera
2024-11-11, 19:27
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Jag ser och jämför med datan och det stämmer inte med det fjanteri du håller på med.

det är svårt att uppskatta men man ser ju defentivt ett gäng gånger per år hur dessa strimmor breder ut sig till stora moln.

Många delar bilder på städerna.

Så vad din påhittade data visar är inte lika mycket värt som ens ögons observationer.
Citera
2024-11-11, 19:31
Medlem
Citat:
det är svårt att uppskatta men man ser ju defentivt ett gäng gånger per år hur dessa strimmor breder ut sig till stora moln.

Så vad din påhittade data visar är inte lika mycket värt som ens ögons observationer.
Hur reagerar du på andra moln, typ nimbostratus? Då är det ofta en helt grå himmel och alla moln är jättetjocka och regnar på dig. Vad jobbigt det måste vara. Moln är moln, deal with it.
Citera
2024-11-11, 19:40
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Påhittad data?
Går att verifiera sedan vi började flyga och logga vädret, så gå och dränk dig i dina fantasier din jävla fjant.
Att du vill leva i din drogrelaterade fantasivärld är rätt uppenbart och det har du rätt att göra men påstå inte att det finns någon sanning i dina fantasier.

Varje dag de senaste 10 åren har jag jämfört väderdatan från stationerna med vad jag själv kan observera och de har inte visat fel. Så du måste hävda att trots att soltimmarna ökar så manipulerar någon väderdatan och vädret så att väderdatan stämmer?
Du måste sluta med vad det nu är för drog du går på för den är uppenbart skadlig för dig.
Citera
2024-11-11, 19:53
Medlem
Citat:
Du vill ju påstå att dina subjektiva uppfattningar är mer korrekta än mina egna.

Nej.

Citat:
Det intressanta för mig är dock att ta reda på sanningen, hur många soltimmar tappar vi? Du är inte intresserad av den sanna siffran ...

Nej det intresserar mig inte speciellt mycket eftersom jag upplever det som försumbart. Men det bör väl inte hindra dig att söka "sanningen" - återkom när du har något mer än dina subjektiva gissningar att komma med.

Citat:
I Göteborg delar man mycket bilder på chemtrails och bara det i sig motbevisar i princip dig att det skulle vara såpass lite molntäcken som skapas av chemtrails.

Finns faktiskt inte ett smack som tyder på att man delar bilder på chemtrails. Och jag är helt övertygad om att "chemtrailsmolnen" blockerar 0% av solljuset.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-11-11 kl. 20:01.
Citera
2024-11-11, 21:46
Medlem
Citat:

Eller så ser du en kombination av contrails och naturlig molnbildning. Contrails går nästan alltid hand i hand med cirrusmoln, när det skapas contrails så skapas det (nästan alltid) även cirrusmoln. Och detta av den enkla anledningen att när det finns förutsättningar för att skapa contrails så finns det även förutsättningar för att det ska skapas cirrusmoln.

Om du gräver fram fotografier av det du tror är chemtrails kan jag lova att vi även kommer se cirrusmoln i 9 av 10 fotografier.
Citera
2024-11-11, 23:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hur reagerar du på andra moln, typ nimbostratus? Då är det ofta en helt grå himmel och alla moln är jättetjocka och regnar på dig. Vad jobbigt det måste vara. Moln är moln, deal with it.
Tror du inte säg 10% tappade soltimmar på människan hade påverkat?

Vilken % hade det börjat påverka enligt dig?
Citera
2024-11-11, 23:18
Medlem
styckets avatar
Citat:
Eller så ser du en kombination av contrails och naturlig molnbildning. Contrails går nästan alltid hand i hand med cirrusmoln, när det skapas contrails så skapas det (nästan alltid) även cirrusmoln. Och detta av den enkla anledningen att när det finns förutsättningar för att skapa contrails så finns det även förutsättningar för att det ska skapas cirrusmoln.

Om du gräver fram fotografier av det du tror är chemtrails kan jag lova att vi även kommer se cirrusmoln i 9 av 10 fotografier.

Missade du wikipedia sidan jag skickade till dig som visar hur flygplanstrimmor blir till moln?

jag skickar väl igen då.

Min fråga är hur ofta detta sker? Du gissade att dessa moln tar bort mindre än 1% soltimmar i t.ex. Göteborg. Min uppfattning är att det är mycket högre. Men du menar att din uppfattning om 1% är mer korrekt än min på 10%+ då?

Artikeln heter "Anthropogenic cloud".

På svenska, "antropogent" som betyder "orsakat av människan" eller "relaterat till mänsklig aktivitet."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~

High homogenitus

"Condensation trails with Cirrocumulus homogenitus (Cch) and Cirrostratus homogenitus (Csh) observed over Barcelona (Spain, November 2010).

Sequence of photos showing how a contrail turns into a cirrocumulus homogenitus
Despite the fact that the three genera of high clouds, Cirrus, Cirrocumulus and Cirrostratus, form at the top of the troposphere, far from the earth surface, they may have an anthropogenic origin. In this case, the process that causes their formation is almost always the same: commercial and military aircraft flight. Exhaust products from the combustion of the kerosene (or sometimes gasoline) expelled by engines provide water vapor to this region of the troposphere.

In addition, the strong contrast between the cold air of the high troposphere layers and the warm and moist air ejected by aircraft engines causes rapid deposition of water vapor, forming small ice crystals. This process is also enhanced by the presence of abundant nuclei of condensation produced as a result of combustion. These clouds are commonly known as condensation trails (contrails), and are initially lineal cirrus clouds that could be called Cirrus homogenitus (Cih). The large temperature difference between the air exhausted and the ambient air generates small-scale convection processes, which favor the evolution of the condensation trails to Cirrocumulus homogenitus (Cch).

Depending on the atmospheric conditions at the upper part of the troposphere, where the plane is flying, these high clouds rapidly disappear or persist. When the air is dry and stable, the water rapidly evaporates inside the contrails and can only observed up to several hundreds of meters from the plane. On the other hand, if humidity is high enough, there exists an ice oversaturation, and the homogenitus get wide and can exist for hours. In the later case, depending on the wind conditions, Cch may evolve to Cirrus homogenitus (Cih) or Cirrostratus homogenitus (Csh). The existence and persistence of these three types of high anthropogenic clouds may indicate the approximation of air stability. In some cases, when there is a large density of air traffic, these high homogenitus may inhibit the formation of natural high clouds, because the contrails capture most of the water vapor."

https://en.wikipedia.org/wiki/Anthropogenic_cloud

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~
Senast redigerad av stycket 2024-11-11 kl. 23:27.
Citera
2024-11-11, 23:58
Medlem
Citat:
Missade du wikipedia sidan jag skickade till dig som visar hur flygplanstrimmor blir till moln?

Nej jag missade inte wiki-artikeln om hur flygplan kan skapa moln av iskristaller. Inte för att det var någon nyhet direkt, att flygplan kan skapa kvarliggande contrails har varit känt i 80 år. Man måste i det närmaste vara lite korkad om man inte begriper att vattenångan i avgaserna kan skapa kondensationsstrimmor.

Tyvärr verkar detta inte ha gått in hos den typiske chem-troende så det är värt att upprepas. Från wikiartikel du länkar till::
Citat:
On the other hand, if humidity is high enough, there exists an ice oversaturation, and the homogenitus get wide and can exist for hours.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-11-12 kl. 00:17.
Citera
2024-11-12, 00:45
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nej jag missade inte wiki-artikeln om hur flygplan kan skapa moln av iskristaller. Inte för att det var någon nyhet direkt, att flygplan kan skapa kvarliggande contrails har varit känt i 80 år. Man måste i det närmaste vara lite korkad om man inte begriper att vattenångan i avgaserna kan skapa kondensationsstrimmor.

Tyvärr verkar detta inte ha gått in hos den typiske chem-troende så det är värt att upprepas. Från wikiartikel du länkar till::

Strimmorna breder ut sig och blir till moln

"high clouds, Cirrus, Cirrocumulus and Cirrostratus, form at the top of the troposphere, far from the earth surface, they may have an anthropogenic origin. In this case, the process that causes their formation is almost always the same: commercial and military aircraft flight."

Min fråga är hur många soltimmar vi tappar som mest i vissa städer t.ex.? Alltså de städer som är mest påverkade. Nu har vi diskuterat Göteborg och du uppskattade under 1% och jag över 10%.

Det vore intressant att veta den sanna siffran. Du kanske inte anser att det vore intressant iom att du tar din låga uppskattning som fakta. (Vilket jag frågade om du gör och du sa nej, men du tar ju din uppskattning som någon form av sanning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in