2022-05-12, 18:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har själv koll på mina brandvarnare.

däremot är det dåligt ställt hos allmänheten.
Många fattar inte att det är deras eget ansvar att hålla koll på brandvarnaren och bryr sig inte heller tyvärr.

Var tex på en femårs byggbesiktning av ett större bostadshus. (utanförskapsområde)
Och då kollades alla brandvarnare av entreprenören.
ca 30 % av alla brandvarnare var antingen nerplockade eller batterierna urtagna.

Tack för att du citerade mig så jag blev påmind. Är just nu i min lilla stuga och brandvarnaren ligger ovanför min öppna spis med batterierna utplockade. Det är en kolonistuga på knappt 30kvm och brandvarnaren är jävligt korkat placerad typ precis ovanför spisen åtminstone en minut till. Ska flytta på den omgående. Fan vad korkad man är, speciellt som jag startade denna tråd.
Citera
2022-05-12, 19:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vaknade för ett tag sedan av att brandvarnaren larmade och när jag öppnade sovrumsdörren möttes jag av väldigt mycket rök. Klantig som jag är hade jag misslyckats att släcka en cigarette ordentligt varpå det hade börjat brinna i askkoppen ute på balkongen samt en tidning som låg brevid. Detta lär ha pyrt åtminstone under en timmas tid.

Som det låter brann det inte mycket, det var inga öppna lågor men jag öste 5liter vatten över skiten för att ganska snabbt inse att det ändå inte räkte.

Har ett larm kopplat till larmcentral och Securitas var här inom 5minuter vilket är föredömligt.

Detta är första gången jag är med om en "brand" i mitt egna hem och som jag sa till väktaren som kom är jag jäkligt tacksam för att jag har brandvarnare, vore det inte för den hade jag garanterat inte märkt något förmäns det troligtvis hade vart försent.

Skälet till att jag startar denna tråd är att jag, ironiskt nog, hyfsat nyligen skällde ut grannen efter att jag sett att hon demonterat sin brandvarnare. Hon var irriterad över "pipen" varpå jag förklarade att dessa beror på dåliga batterier. Tror inte att hon är den enda som gjort på detta sätt.

Så vad jag funderar över är hur många som egentligen har koll på sina brandvarnare och hur många som inser vilken jäkla försäkring det egentligen är? Som sagt hade det garanterat slutat illa i mitt fall utan larm.

Har folk koll på batterier och funktionalitet? Vad har folk för beredskap i sina hem i form av t.ex släckutrustning? Jag har en pulversläckare på 8kg som jag lyckligtvis inte behövde använda även om det var nära.

Ska erkänna att jag nog inte hade haft koll om det inte vore för att jag sedan några år har "ordentliga" brandvarnare/larm kopplade till larmcentral som årligen påminner om batterier samt gör funktionalitetstester kontiurnerligt.

Är som sagt jäkligt glad att min brandvarnare larmade som den gjorde... Nu vart det en mindre "olycka" och jag har satt upp ett gäng fläktar för att vädra ut all rök. Hade det gått ytterligare några minuter är jag övertygad om att en katastrof vore ett faktum.

Kollar alltid funktionen i jämna mellanrum på mina brandvarnare samt byter ut batterier när det piper. Har även brand släckare.
Ett tips, om du röker på balkongen ställ ut en syltburk med vatten i som du slänger ciggen i då slocknar den direkt och du behöver inte oroa dig över fler bränder. Går även fylla upp en 50 cl pet flaska med vatten och slänga ciggen i flaskan.
Citera
2022-05-12, 19:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kollar alltid funktionen i jämna mellanrum på mina brandvarnare samt byter ut batterier när det piper. Har även brand släckare.
Ett tips, om du röker på balkongen ställ ut en syltburk med vatten i som du slänger ciggen i då slocknar den direkt och du behöver inte oroa dig över fler bränder. Går även fylla upp en 50 cl pet flaska med vatten och slänga ciggen i flaskan.

Är så pass gammal att jag lärt mig, eller nja… Sen den lilla ”branden” 2020 har jag lärt mig lite. Enda förvåningen jag hade då var egentligen hur mycket vatten det krävdes för att släcka skiten. Började med en kopp på 2,5dl därefter en enliters tillbringare som fick gå i skytteltrafik. Det var en ”liten” glödbrand och inga öppna lågor vilket jag trots att jag är agnostiker tackar gud för. Bortsett från brandvarnaren förstås.

Dina tips kör jag på sedan dess. Är otroligt noga med att allt är släckt till 100% innan jag lämnar då jag motvilligt upplevt hur snabbt det kan gå, törs inte tänka på vad som hade hänt om skiten utvecklat sig till en brand med öppna lågor.
Citera
2022-05-12, 20:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Är så pass gammal att jag lärt mig, eller nja… Sen den lilla ”branden” 2020 har jag lärt mig lite. Enda förvåningen jag hade då var egentligen hur mycket vatten det krävdes för att släcka skiten. Började med en kopp på 2,5dl därefter en enliters tillbringare som fick gå i skytteltrafik. Det var en ”liten” glödbrand och inga öppna lågor vilket jag trots att jag är agnostiker tackar gud för. Bortsett från brandvarnaren förstås.

Dina tips kör jag på sedan dess. Är otroligt noga med att allt är släckt till 100% innan jag lämnar då jag motvilligt upplevt hur snabbt det kan gå, törs inte tänka på vad som hade hänt om skiten utvecklat sig till en brand med öppna lågor.

Ja man brukar lära sig av sina misstag... förhoppningsvis.😁
Själv tycker jag askoppar är skit för det är så lätt att det börja ryka eller brinna om man inte släcker ciggen ordentligt. Det behövs så jäkla lite glöd för att det ska börja brinna.
Kör alltid med en flaska med vatten och slänger i ciggen där.
Citera
2024-11-11, 15:52
Medlem
Kanastras avatar
Höstmörkret har dragit in över landet och vintern står i farstun.
Nu tänds det ljus och eldas i vedspisar och kaminer.
Dags att se över brandvarnare och komma ihåg var släckarna i hemmet står. Man BEHÖVER ju inte vänta tills brandvarnaren själv piper om dåligt batteri, ett batteribyte kostar inte många kronor.

Ett par saker som jag tycker skulle kunna förbättras är att det kräver ju en del arbete med att sätta upp brandvarnare. Dom ska sitta högt, man ska upp på en pall eller stol, fästplattan ska skruvas fast och sen ska själva varnaren skruvas dit. Lycka till, farmor 91 år..
Det kräver även en del att byta batteri i och med att varnaren sitter högt även om det ÄR en oerhört liten ansträngnings.
Där skulle jag tycka att det var bra om det fanns brandvarnare som man bara hängde upp med en ögla som en bluetooth-högtalare. Skulle kunna vara snygga dessutom, inte se ut som landstingsinredning.
Enkelt att få det gjort.

OCH en annan sak är själva ljusens utformning. Vanliga stearinljus nu har veken genom hela stearinkolven. Hade veken inte gått ända ner i botten utan klippts av 3 cm innan botten så hade ljusen med största sannolikhet självslocknat och risken för att bortglömda ljus orsakar bränder sjunkit. När vanliga stearinljus får brinna ända ner så står dom ju och flämtar och har sig och jag vet inte om det ökar risken för bränder eller om det bara är placeringen av ljus som är det farliga, men.
Citera
2024-11-16, 11:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Höstmörkret har dragit in över landet och vintern står i farstun.
Nu tänds det ljus och eldas i vedspisar och kaminer.
Dags att se över brandvarnare och komma ihåg var släckarna i hemmet står. Man BEHÖVER ju inte vänta tills brandvarnaren själv piper om dåligt batteri, ett batteribyte kostar inte många kronor.

Ett par saker som jag tycker skulle kunna förbättras är att det kräver ju en del arbete med att sätta upp brandvarnare. Dom ska sitta högt, man ska upp på en pall eller stol, fästplattan ska skruvas fast och sen ska själva varnaren skruvas dit. Lycka till, farmor 91 år..
Det kräver även en del att byta batteri i och med att varnaren sitter högt även om det ÄR en oerhört liten ansträngnings.
Där skulle jag tycka att det var bra om det fanns brandvarnare som man bara hängde upp med en ögla som en bluetooth-högtalare. Skulle kunna vara snygga dessutom, inte se ut som landstingsinredning.
Enkelt att få det gjort.

OCH en annan sak är själva ljusens utformning. Vanliga stearinljus nu har veken genom hela stearinkolven. Hade veken inte gått ända ner i botten utan klippts av 3 cm innan botten så hade ljusen med största sannolikhet självslocknat och risken för att bortglömda ljus orsakar bränder sjunkit. När vanliga stearinljus får brinna ända ner så står dom ju och flämtar och har sig och jag vet inte om det ökar risken för bränder eller om det bara är placeringen av ljus som är det farliga, men.

Det är enklare att slänga brandvarnaren när batteriet är slut. Brandvarnare har knappast obegränsad livslängd, så man sover bättre om natten med en ny och fräsch sådan.

De flesta brandvarnare nuförtiden brukar gå att klistra upp om man inte orkar skruva, men hur jobbigt är det?

Är man 91 år så kanske man har någon granne/släkting/vän eller rent av fastighetsskötare som kan lägga en minut på att bistå med detta?
Citera
2024-11-16, 14:18
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är enklare att slänga brandvarnaren när batteriet är slut. Brandvarnare har knappast obegränsad livslängd, så man sover bättre om natten med en ny och fräsch sådan.

De flesta brandvarnare nuförtiden brukar gå att klistra upp om man inte orkar skruva, men hur jobbigt är det?

Är man 91 år så kanske man har någon granne/släkting/vän eller rent av fastighetsskötare som kan lägga en minut på att bistå med detta?
Klart, det finns problem för varje lösning..
När jag ägde bostadsrätt skötte föreningen det där med brandvarnare.
Men många äldre bor fortfarande i hus och klarar sig själva, jag bor på landet och här finns många gamlingar.
Hade varit en fin julklapp från försäkringsbolagen, en enkelt upphängd brandvarnare. Hade dom nog sparat på i längden också.
Citera
2024-11-16, 17:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Klart, det finns problem för varje lösning..
När jag ägde bostadsrätt skötte föreningen det där med brandvarnare.
Men många äldre bor fortfarande i hus och klarar sig själva, jag bor på landet och här finns många gamlingar.
Hade varit en fin julklapp från försäkringsbolagen, en enkelt upphängd brandvarnare. Hade dom nog sparat på i längden också.

Som sagt, de flesta brandvarnare brukar komma med en självhäftande upphängningsplatta om man inte vill eller kan skruva upp dem. Och att byta batteri är att lura sig själv, då det är mycket bättre att köpa en ny brandvarnare. Jag hoppas att du bor själv, du som har gamla brandvarnare hemma?

Det finns brandvarnare med icke-utbytbara 10-års batterier. Det kanske är något för din 91-åring? Den lär hålla livet ut.

Här har du t.ex en. 200 kronor kan det vara värt att slippa bekymmer? https://www.housegard.se/brandvarnare-pebble-10-ar.html
Citera
2024-11-17, 03:17
Medlem
Kollar att den fungerar emellan åt. Byter ut batteri när det behövs. Har alltid varit lite nojig när det kommer till brand. Dubbelkollar(ibland trippel) spis innan läggdags. Släcker ljus om jag behöver gå på toaletten och ingen annan är här hos mig. Laddar aldrig något som mobil eller eltandborste när jag sover. Vet att jag är överdrivet nojig för brand. Hellre det än att inte vakna upp igen eller se sitt hem brinna upp.

En brandvarnare är billig försäkring. Kan även rekommendera investera i brandfilt.
Senast redigerad av mh76 2024-11-17 kl. 03:20.
Citera
2024-11-18, 19:39
Moderator
Tystnads avatar
Några år sedan denna tråd skapades.... Och kan säga att det fortfarande är för jäkla dåligt ställt med att folk kollar och underhåller sina brandvarnare.

Det positiva är att alla nya brandvarnare är med 10 års batterier.
Citera
2026-08-06, 14:11
Medlem
Förstår att de är viktiga men fan vad jag hatar dem.
Har bott på flera platser, med olika brandvarnare och jag tar väl hand om dem.
Ändå fejk-larmar de om natten, slutar fungera, osv osv
De är ett jävla aber
Har massor av episoder när man blir förbannad på dem
Och det har inte med några grannar som röker att göra, eller tända ljus, eller annat, de bara funkar inte bra, och vi lider

FAN

Citat:
Vaknade för ett tag sedan av att brandvarnaren larmade och när jag öppnade sovrumsdörren möttes jag av väldigt mycket rök. Klantig som jag är hade jag misslyckats att släcka en cigarette ordentligt varpå det hade börjat brinna i askkoppen ute på balkongen samt en tidning som låg brevid. Detta lär ha pyrt åtminstone under en timmas tid.

Som det låter brann det inte mycket, det var inga öppna lågor men jag öste 5liter vatten över skiten för att ganska snabbt inse att det ändå inte räkte.

Har ett larm kopplat till larmcentral och Securitas var här inom 5minuter vilket är föredömligt.

Detta är första gången jag är med om en "brand" i mitt egna hem och som jag sa till väktaren som kom är jag jäkligt tacksam för att jag har brandvarnare, vore det inte för den hade jag garanterat inte märkt något förmäns det troligtvis hade vart försent.

Skälet till att jag startar denna tråd är att jag, ironiskt nog, hyfsat nyligen skällde ut grannen efter att jag sett att hon demonterat sin brandvarnare. Hon var irriterad över "pipen" varpå jag förklarade att dessa beror på dåliga batterier. Tror inte att hon är den enda som gjort på detta sätt.

Så vad jag funderar över är hur många som egentligen har koll på sina brandvarnare och hur många som inser vilken jäkla försäkring det egentligen är? Som sagt hade det garanterat slutat illa i mitt fall utan larm.

Har folk koll på batterier och funktionalitet? Vad har folk för beredskap i sina hem i form av t.ex släckutrustning? Jag har en pulversläckare på 8kg som jag lyckligtvis inte behövde använda även om det var nära.

Ska erkänna att jag nog inte hade haft koll om det inte vore för att jag sedan några år har "ordentliga" brandvarnare/larm kopplade till larmcentral som årligen påminner om batterier samt gör funktionalitetstester kontiurnerligt.

Är som sagt jäkligt glad att min brandvarnare larmade som den gjorde... Nu vart det en mindre "olycka" och jag har satt upp ett gäng fläktar för att vädra ut all rök. Hade det gått ytterligare några minuter är jag övertygad om att en katastrof vore ett faktum.
Citera
2026-08-06, 19:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Förstår att de är viktiga men fan vad jag hatar dem.
Har bott på flera platser, med olika brandvarnare och jag tar väl hand om dem.
Ändå fejk-larmar de om natten, slutar fungera, osv osv
De är ett jävla aber
Har massor av episoder när man blir förbannad på dem
Och det har inte med några grannar som röker att göra, eller tända ljus, eller annat, de bara funkar inte bra, och vi lider

FAN

Om det är du själv som satt upp den ? Oftast sitter dom ju i Hallen problemet idag är ju att Hallen oftast är en del av vardagsrummet eller köket dvs inga dörrar finns och därmed inga "tak trösklar" som hindrar ev matos odyl sprida sig längs hela taket, hört hyresgäster i sådana moderna lägenheter som påpekar detta med falsklarm.

en annan sak som är viktigt vid matlagning är att fettfiltret i fläkten eller spiskåpan är rent så det suger bra vid forcering och oset ej sprider sig in i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in