Förstår att de är viktiga men fan vad jag hatar dem.
Har bott på flera platser, med olika brandvarnare och jag tar väl hand om dem.
Ändå fejk-larmar de om natten, slutar fungera, osv osv
De är ett jävla aber
Har massor av episoder när man blir förbannad på dem
Och det har inte med några grannar som röker att göra, eller tända ljus, eller annat, de bara funkar inte bra, och vi lider
FAN
Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmsjevel
Vaknade för ett tag sedan av att brandvarnaren larmade och när jag öppnade sovrumsdörren möttes jag av väldigt mycket rök. Klantig som jag är hade jag misslyckats att släcka en cigarette ordentligt varpå det hade börjat brinna i askkoppen ute på balkongen samt en tidning som låg brevid. Detta lär ha pyrt åtminstone under en timmas tid.
Som det låter brann det inte mycket, det var inga öppna lågor men jag öste 5liter vatten över skiten för att ganska snabbt inse att det ändå inte räkte.
Har ett larm kopplat till larmcentral och Securitas var här inom 5minuter vilket är föredömligt.
Detta är första gången jag är med om en "brand" i mitt egna hem och som jag sa till väktaren som kom är jag jäkligt tacksam för att jag har brandvarnare, vore det inte för den hade jag garanterat inte märkt något förmäns det troligtvis hade vart försent.
Skälet till att jag startar denna tråd är att jag, ironiskt nog, hyfsat nyligen skällde ut grannen efter att jag sett att hon demonterat sin brandvarnare. Hon var irriterad över "pipen" varpå jag förklarade att dessa beror på dåliga batterier. Tror inte att hon är den enda som gjort på detta sätt.
Så vad jag funderar över är hur många som egentligen har koll på sina brandvarnare och hur många som inser vilken jäkla försäkring det egentligen är? Som sagt hade det garanterat slutat illa i mitt fall utan larm.
Har folk koll på batterier och funktionalitet? Vad har folk för beredskap i sina hem i form av t.ex släckutrustning? Jag har en pulversläckare på 8kg som jag lyckligtvis inte behövde använda även om det var nära.
Ska erkänna att jag nog inte hade haft koll om det inte vore för att jag sedan några år har "ordentliga" brandvarnare/larm kopplade till larmcentral som årligen påminner om batterier samt gör funktionalitetstester kontiurnerligt.
Är som sagt jäkligt glad att min brandvarnare larmade som den gjorde... Nu vart det en mindre "olycka" och jag har satt upp ett gäng fläktar för att vädra ut all rök. Hade det gått ytterligare några minuter är jag övertygad om att en katastrof vore ett faktum.