2020-08-25, 12:47
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Vaknade för ett tag sedan av att brandvarnaren larmade och när jag öppnade sovrumsdörren möttes jag av väldigt mycket rök. Klantig som jag är hade jag misslyckats att släcka en cigarette ordentligt varpå det hade börjat brinna i askkoppen ute på balkongen samt en tidning som låg brevid. Detta lär ha pyrt åtminstone under en timmas tid.

Som det låter brann det inte mycket, det var inga öppna lågor men jag öste 5liter vatten över skiten för att ganska snabbt inse att det ändå inte räkte.

Har ett larm kopplat till larmcentral och Securitas var här inom 5minuter vilket är föredömligt.

Detta är första gången jag är med om en "brand" i mitt egna hem och som jag sa till väktaren som kom är jag jäkligt tacksam för att jag har brandvarnare, vore det inte för den hade jag garanterat inte märkt något förmäns det troligtvis hade vart försent.

Skälet till att jag startar denna tråd är att jag, ironiskt nog, hyfsat nyligen skällde ut grannen efter att jag sett att hon demonterat sin brandvarnare. Hon var irriterad över "pipen" varpå jag förklarade att dessa beror på dåliga batterier. Tror inte att hon är den enda som gjort på detta sätt.

Så vad jag funderar över är hur många som egentligen har koll på sina brandvarnare och hur många som inser vilken jäkla försäkring det egentligen är? Som sagt hade det garanterat slutat illa i mitt fall utan larm.

Har folk koll på batterier och funktionalitet? Vad har folk för beredskap i sina hem i form av t.ex släckutrustning? Jag har en pulversläckare på 8kg som jag lyckligtvis inte behövde använda även om det var nära.

Ska erkänna att jag nog inte hade haft koll om det inte vore för att jag sedan några år har "ordentliga" brandvarnare/larm kopplade till larmcentral som årligen påminner om batterier samt gör funktionalitetstester kontiurnerligt.

Är som sagt jäkligt glad att min brandvarnare larmade som den gjorde... Nu vart det en mindre "olycka" och jag har satt upp ett gäng fläktar för att vädra ut all rök. Hade det gått ytterligare några minuter är jag övertygad om att en katastrof vore ett faktum.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-08-25 kl. 12:50.
Citera
2020-08-25, 13:03
Bannlyst
I Sverige finns ungefär fyra miljoner brandvarnare. Uppskattningsvis var tionde, 400 000 stycken, fungerar inte – ofta på grund av ett uttjänt batteri.

https://www.brandskyddsforeningen.se/press/pressmeddelande/tre-av-fyra-svenskar-testar-sin-brandvarnare-for-sallan/
Citera
2020-08-25, 13:08
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Har en som fungerar .. om jag kommer ihåg att köpa ett 9V batteri
Citera
2020-08-25, 13:11
Medlem
Dogshits avatar
Bor i lägenhet, har två fungerande.
Citera
2020-08-25, 13:19
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
I Sverige finns ungefär fyra miljoner brandvarnare. Uppskattningsvis var tionde, 400 000 stycken, fungerar inte – ofta på grund av ett uttjänt batteri.

https://www.brandskyddsforeningen.se/press/pressmeddelande/tre-av-fyra-svenskar-testar-sin-brandvarnare-for-sallan/
4 miljoner låter rätt så lite.
Citera
2020-08-25, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
4 miljoner låter rätt så lite.
Tycker jag då inte. Det finns 4,7 miljoner hushåll i Sverige. 4/4,7 ~ 0,85 = 85 % av hushållen i Sverige har en brandvarnare. Jag bortser från att det finns hushåll med flera brandvarnare (vilket ju drar ner procentenheten ytterligare) men det lär ändå hamna rätt bra ur ett internationellt perspektiv. Det lär se betydligt värre ut i u-länder.
Senast redigerad av MyMasterPiece 2020-08-25 kl. 13:32.
Citera
2020-08-25, 13:30
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Jag har en optisk rökvarnare som jag inte pallar sätta upp, tänker att den skall larma hela tiden då jag röker inomhus
Citera
2020-08-25, 13:35
Medlem
Jofs avatar
Bytt varnare många gånger. Ingen har fungerat. Falskvarnar.
Citera
2020-08-25, 13:38
Medlem
Uninteresteds avatar
Alldeles för många. Jag fattar inte hur man kan strunta i en sånlivförsäkring för under hundringen.
Jag har köpt och monterat brandvarnare åt rätt många personer, jag blir faktiskt lite förbannad när jag märker att någon inte har det. Jag har överdrjvet många, en i varje rum förutom badrummet.
Citera
2020-08-25, 13:49
Medlem
Det finns myndigheter som för statistik över frågorna du ställer. Vill du att vi länkar till statistiken i tråden eller ska vi berätta anekdoter om brandvarnare från vårt eget liv?
Citera
2020-08-25, 13:49
Medlem
Jag har flera , nog tre minst och alla fungerar. Byter batteri så fort de piper för det . Har glömt på spisen några gånger och jag är jäkligt glad att de fungerade då. Fattar inte att folk vågar leva utan.
Citera
2020-08-25, 13:52
Medlem
Opportunitiess avatar
Som av en slump bytte jag batteri i en för sisådär två timmar sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in