2022-04-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDajm
Av en slump har jag fyra st. En i varje rum. En satt i taket när jag flyttade in. Hade två med mig och har fått en fjärde. Äger en brandsläckare mindre modell och brandfilt också. Better safe than sorry.
Ja, en brand är en av de värsta katastroferna man kan uppleva. Måste ta tag i att köpa en brandfilt. Brandstege eller rep kan vara livsviktigt om man befinner sig på högre våningar.
Citera
2022-04-22, 00:30
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Jag har lite overkill, jag. Dels har larmfirman installerat två optiska, seriekopplade brandvarnare som dessutom tydligen "pratar" med min kameradeckare. Varnarna satte larmkillen på strategiska ställen. Tycker hans ställen är bra, en sitter på nedervåningen nära kök och kamin, den andra sitter i övre trapphallen precis utanför min sovrumsdörr. Sedan satt här två "vanliga" brandvarnare när jag flyttade in. En i övre trapphallen och en precis nedanför trappan. Av skäl jag inte riktigt kan förklara håller jag båda med färska batterier. Att jag inte skruvar ned dessa kan jag däremot förklara, det skulle sannolikt leda till att jag får måla om taket i rummet och det har jag ingen lust med.

I övrigt finns brandfilt i köket. Har tänkt köpa släckare länge, men har inte blivit av. Borde visserligen bli av snart. Brandfilten fick jag i julklapp för ett antal år sedan av företaget jag då arbetade på.

Och då röker jag inte ens. Men villan är gammal, man vet aldrig om någon gammal elinstallation får för sig att kortsluta lite lätt...
Citera
2022-04-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Men villan är gammal, man vet aldrig om någon gammal elinstallation får för sig att kortsluta lite lätt...
Det där är också något att tänka på. Gå igenom elinstallationen i huset. Synd att det är så jäkla dyrt men det är värre om huset brinner upp.
Citera
2022-04-22, 09:09
Medlem
Bodde hemma länge utan brandvarnare för att tja, bra fråga. Det fixades inte och jag begrep inte hur/bättre.

Bor själv nu och nu finns det en brandvarnare (insatt av hyresvärden).

Är dock extremt noggrann av mig så är typ inte rädd för brand även om jag absolut förespråkar brandvarnare.

Tänder aldrig ljus och gör jag så är det små värmeljus i en lykta eller dylikt. Dubbelkollar alltid spisplattorna, drar ut sladdar och stänger av köksmaskiner/tvättmaskin när jag går. Laddar även aldrig mobilen när jag sover.
Citera
2022-04-23, 15:59
Medlem
turkbygges avatar
Har 3 stycken fördelat på strax under 100m2. Även 3st 6kg pulversläckare och en 2kg.

Brukar numera köpa brandvarnare och brandfiltar så fort det är dags för julklappsspel.
Citera
2022-04-23, 16:02
Medlem
Tre stycken i vår 4:a. Länge sedan jag testade dem men jag tror att alla ska funka.
Citera
2022-04-23, 18:07
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Det där är också något att tänka på. Gå igenom elinstallationen i huset. Synd att det är så jäkla dyrt men det är värre om huset brinner upp.
Jo, det är ju något att tänka på. Håller på steg för steg, men med nästan 100 år på jorden så har säkert folk gått igenom elen i omgångar. Så man får liksom ta det rum för rum. Tills dess är jag rätt nöjd med att ha brandvarnare ifall att...
Citera
2022-05-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Brukar numera köpa brandvarnare och brandfiltar så fort det är dags för julklappsspel.
Mycket bra julklappar. Har man äldre eller för all del slarviga/okunniga släktingar och vänner så är det bland det bästa man kan ge bort till dem. Sen ser man förstås också till att brandvarnarna sätts upp och fungerar. 👍
Citera
2022-05-12, 14:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi bor i villa och har inbrottslarm och brandvarnare samt larm mot vattenläckor. Inbrottslarmet tror vi gör varken till eller ifrån men sju seriekopplade brandvarnare känns bra utifall att olyckan skulle vara framme.
Citera
2022-05-12, 14:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag har två, bägge har samma fel: om man sätter i ett helt splitternytt batteri så klagar de på att batteriet är slut.
Citera
2022-05-12, 16:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
............
Skälet till att jag startar denna tråd är att jag, ironiskt nog, hyfsat nyligen skällde ut grannen efter att jag sett att hon demonterat sin brandvarnare. Hon var irriterad över "pipen" varpå jag förklarade att dessa beror på dåliga batterier. Tror inte att hon är den enda som gjort på detta sätt.

Så vad jag funderar över är hur många som egentligen har koll på sina brandvarnare och hur många som inser vilken jäkla försäkring det egentligen är? Som sagt hade det garanterat slutat illa i mitt fall utan larm........................

Har själv koll på mina brandvarnare.

däremot är det dåligt ställt hos allmänheten.
Många fattar inte att det är deras eget ansvar att hålla koll på brandvarnaren och bryr sig inte heller tyvärr.

Var tex på en femårs byggbesiktning av ett större bostadshus. (utanförskapsområde)
Och då kollades alla brandvarnare av entreprenören.
ca 30 % av alla brandvarnare var antingen nerplockade eller batterierna urtagna.
Citera
2022-05-12, 18:12
Medlem
Sladdarens avatar
En duglig brandvarnare med dålig elektronik eller batteri piper tof rätt ofta. Piper den inte så funkar den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in