2024-11-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Man kan faktiskt undra lite över det manliga könet som tycker det är helt okej att utnyttja kvinnor som är utsatta och tar fram alkohol eller andra eventuella droger som ett föringade de omständighet.

I det här fallet heter förövaren V!king, kunde lika gärna varit Ashmet eller Turk men likheten är slående.

Man läser om övergrepp som med samma ingredienser sker i Grekland och Turkiet mot turister där förövaren döms.

Men här har vi en så kallad svensk med namnet V!king som förgriper sig på en kvinna med invandrar bakgrund då är det helt okej?

Att ha sex när man är påverkad är ingen bra idé, V!king beklagade sig över att han inte fick utlösning och flickan/kvinnan över att hon inte ville.

Vi kommer oavsett denna Dom få läsa om övergrepp och våldtäkter framöver utförda av denna V!king.
Han har inte alla hemma.

Har själv en dotter som blivit våldtagen, och när jag får tag i den individen kommer han få hålla i sina inälvor själv för att överleva.

En framtida tråd här på fb.
Du är känslopåverkad, vilket är helt naturligt.
Om du bortser från din dotter och tittar med juridiska ögon på domen, vad ser du då? Är det 100% säkert att GM under denna natt hade sex med henne mot hennes vilja?
För om det finns tvivel borde han inte ha fällts. Det är liksom grundbulten i vårt rättssystem.
Citera
2024-11-10, 22:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Det är en intressant aspekt du lyfter fram här. Logiskt borde ju båda i så fall ha ”våldtagit” varandra eftersom ingen kunde ge samtycke eftersom båda var berusade. En ytterligare aspekt kring detta är att man antyder att berusning innebär ansvarsfrihet. Så om man försätter sig själv i en situation som man inte hade försatt sig i i nyktert tillstånd, och som man ångrar i nyktert tillstånd, då får man inte skylla sig själv - utan man är ett offer som har blivit utnyttjad.

Men varför gäller denna logik inte konsekvent, för människor på båda sidorna av lagen? En gärningsman som begår brott som våldtäkt, misshandel, rattfylla, rån, skadegörelse, sexköp eller narkorikabrott under påverkan av alkohol, är ju inte heller i sina sinnens fulla bruk - och kanske ångrar sig i nyktert tillstånd - men ändå så krävs i dessa fall 100% ansvar? Det är ju dubbelmoral att man inte väger in fyllan som en ”förmildrande omständighet” även för en tilltalad, eftersom berusning tydligen innebär att individen bär mindre ansvar.
Ja jag tycker också det är en dubbelmoral och intressant aspekt. Jag har lyft tanken tidigare men du är nog den förste som verkar hålla med om att det ter sig en aning märkligt vilket förvånar mig att det inte är fler som gör.
Citera
2024-11-10, 22:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, han var full och kåt. Det framgår av FUP.

För att en förövare har begått ett brott. Man kan inte skylla ifrån sina brott på fylla. "Nej, men jag var full, så det var därför jag slog ihjäl den där killen utanför krogen, det kan jag inte straffas för", "nej, men, jag var full så jag behöver inte ta ansvar för att jag körde rattfull, jag kan ju inte straffas för att jag var full och dum och därmed körde rattfull". Det inser du väl ändå? Detsamma gäller våldtäkt, givetvis. Man kan inte skylla på fyllan när man begått våldtäkt. Man får likt förbannat stå för att man begått något brottsligt och ska givetvis dömas för det brott man har begått.

Att vara full och bli våldtagen är dock inget brott. Fulla människor som inte klarar av att ta vara på sig själva, ska man givetvis ta hand om och se till att de inte aspirerar sina egna spyor osv. Inte våldta! Finns i övrigt ett fall där en ung man däckat i en bil och en kvinna våldtar honom. Hon dömdes för våldtäkten. Det var bara några år sedan. Han skulle givetvis fått ligga utslagen där i bilen utan att hon skulle få ta för sig av hans utslagna kropp. Han gjorde inget brottsligt. Det gjorde hon.

Ja, de höll på ett tag, han hade vinballe (eller svårigheter med ståndet pga. det var våldtäkt kanske? Inte alls ovanligt att våldtäktsförövare har svårt att få upp den fullt, men han skyllde det hela på målsägande). Och du verkar bara minnas Vi*kings utsaga. Läs FUP och dom igen.

Och? Även män blir våldtagna. Starka män. Så givetvis kan en späd kvinna bli våldtagen (även om hon så skulle vara världsmästare i judo). Tänk till lite.

Så fulla personer har alltså ansvar för sina handlingar? (Eller slutar det gälla om det är kvinnor som är fulla?)
Citera
2024-11-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Kan någon ladda upp fup igen?

Fungerande FUP-länk: https://gofile.io/d/otPIt4
Citera
2024-11-10, 22:14
Avslutad
Post över hann före, varmt uppskatta!!
Citera
2024-11-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så fulla personer har alltså ansvar för sina handlingar? (Eller slutar det gälla om det är kvinnor som är fulla?)

Vad har könstillhörighet med saken att göra? Försök förstå vad jag skriver istället för att tramsa:

En full person är lika ansvarig för brott den har begått, som den skulle ha varit om den begick brottet när den är nykter.

En full person som blir våldtagen när den är full, är lika oskyldig till brottet som begåtts mot den, som den hade varit om den blev brottsutsatt som nykter.

Blev det tydligare så för dig?

Vi..King är alltså lika ansvarig för våldtäkten han begått på fyllan, som han hade varit om han hade varit nykter och våldtagit målsägande.

En brottsling ska givetvis inte få skylla på fylla.

Men du kanske tycker det? Du kanske tycker att någon som kvaddar din bil på fyllan, inte behöver ta ansvar för det. Någon som misshandlar dig på fyllan, ska inte dömas för det för att den var full. Någon som mördar och våldtar din fru på fyllan, ska få mildare straff.

Jag håller iaf. Inte med dig. Man är lika skyldig till brott man begår på fyllan, som man är till brott man begår när man är nykter. Givetvis gäller detta även vi...King. givetvis gäller detta även kvinnliga brottsutövare.
Citera
2024-11-10, 23:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad har könstillhörighet med saken att göra? Försök förstå vad jag skriver istället för att tramsa:

En full person är lika ansvarig för brott den har begått, som den skulle ha varit om den begick brottet när den är nykter.

En full person som blir våldtagen när den är full, är lika oskyldig till brottet som begåtts mot den, som den hade varit om den blev brottsutsatt som nykter.

Blev det tydligare så för dig?

Vi..King är alltså lika ansvarig för våldtäkten han begått på fyllan, som han hade varit om han hade varit nykter och våldtagit målsägande.

En brottsling ska givetvis inte få skylla på fylla.

Men du kanske tycker det? Du kanske tycker att någon som kvaddar din bil på fyllan, inte behöver ta ansvar för det. Någon som misshandlar dig på fyllan, ska inte dömas för det för att den var full. Någon som mördar och våldtar din fru på fyllan, ska få mildare straff.

Jag håller iaf. Inte med dig. Man är lika skyldig till brott man begår på fyllan, som man är till brott man begår när man är nykter. Givetvis gäller detta även vi...King. givetvis gäller detta även kvinnliga brottsutövare.

Det du inte verkar förstå är att det inte behöver ha begåtts något egentligt brott. Är tjejen full så kan du åka dit även om du själv är full, även om tjejen varit initiativtagande, även om tjejen givit samtycke eftersom en full person aldrig anses kunna ge samtycke.

Du kanske tycker det är rätt? Själv tycker jag inte det.
Citera
2024-11-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det du inte verkar förstå är att det inte behöver ha begåtts något egentligt brott. Är tjejen full så kan du åka dit även om du själv är full, även om tjejen varit initiativtagande, även om tjejen givit samtycke eftersom en full person aldrig anses kunna ge samtycke.

Du kanske tycker det är rätt? Själv tycker jag inte det.

Vad har det du skriver med detta fall att göra?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-11-10 kl. 23:38.
Citera
2024-11-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Du är känslopåverkad, vilket är helt naturligt.
Om du bortser från din dotter och tittar med juridiska ögon på domen, vad ser du då? Är det 100% säkert att GM under denna natt hade sex med henne mot hennes vilja?
För om det finns tvivel borde han inte ha fällts. Det är liksom grundbulten i vårt rättssystem.

Jodå jag ser det juridiska, min dotter ficka 100k i skadestånd men svinet lever vidare.

"Det" gömmer sig för närvarande i Turkiet men förr eller senare får jag tag i förövaren!

Vad jag ser i denna incidenten är två påverkade individer varav den ena borde hållt sin snorre i sina kalsonger och åkt hem och runkat.

Finns inga ursäkter någon stans, V!king är lika mycket förövare som den jävla svarskalken som gav sig på min dotter.

Vad tycker du är förmildrande i detta fall?

Att V!king har en vit snorre?

Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett omständigheterna.

V!king hade det fulla privilegierit att ta en Taxi hem, men valde att utnyttja en flicka/kvinna som är påverkad.

Tycker du verkligen att man ska ta V!kngs parti?
Citera
2024-11-11, 01:31
Medlem
bearss avatar
Citat:
Så du menar att om man är full och under fyllan mördar en annan människa, så ska hänsyn tas till att man var full, ju fullare desto kortare straff för mordet man begått? Och kör man rattfull, så ska hänsyn tas till att man var full när man körde rattfull och därmed ska man få mildare dom ju fullare man är? jag tror du inser själv att det inte håller?! Detsamma gäller givetvis våldtäkt: våldtar man någon när man är full, så ska man givetvis ses lika ansvarig som om man begått den brottsliga handlingen i nyktert tillstånd. Precis som vid mord, rattfylla osv. Fylla ska ju inte vara en förmildrande omständighet.
Om vi ska vara konsekventa så borde det vara en förmildrande omständighet ja, eftersom man inte är vid sina sinnens fulla bruk och därmed tydligen har mindre ansvar för sina handlingar enligt rättssystemet. Sen tycker jag personligen inte att detta är ett hållbart koncept (även om det kan finnas vissa poänger i tankesättet, som jag var inne på angående om någon tagit väldigt tunga droger som framkallat en psykos. Det känns väldigt märkligt att döma någon baserat på handlingar som begicks i ett totalt personlighetsförändrat tillstånd, eftersom dessa inte återspeglar personen och dess motiv att begå brott i nyktert tillstånd - dessutom vad händer om någon drogat personen med uppsåt att försätta personen i problem?)

Men det blir ganska godtyckligt att säga att någon som är full alltid har mindre ansvar än någon som är nykter baserat på att omdömet är mindre, eftersom det garanterat finns folk som har betydligt sämre omdöme även i nyktert tillstånd än vad en genomsnittlig svensson har vid normal berusning (och graden av berusning vid tillfället blir nästa svårdefinierade fråga för juridiken). Sen skulle också kriminella som även i nyktert tillstånd har motiv att begå brott kunna ta droger innan planerade brott för att komma lindrigare undan..

Citat:
Nja, hur kan man vara säker på att personen som våldtog någon var sovande? Det kan man givetvis inte vara. Om man därmed skulle fria folk från ansvar för brott de begått, pga. att de påstår sig varit sovande, tja. Då kommer vääääldigt många brottslingar börja skylla på sömn. "Jag sov när jag sprängde porten", "Jag sov när jag sköt ihjäl min fiende", "jag sov när jag våldtog ett 5-årigt barn", "jag sov när jag mördade en hel familj", "jag sov när jag våldtog och mördade några ungdomar". Nej, det håller inte. Och är man en fara för allmänheten när man sover, så bör man av den orsaken hållas inlåst ändå. Så...
Så är det ju förstås, kriminella skulle kunna utnyttja detta likt jag nämnde droger. Men jag tänkte mer principiellt (och ett mer realistisk scenario med en tung drog som totalt ändrar verklighetsuppfattningen). Om du hugger ihjäl din vän i tron att det är en demon som attackerar dig, blir det ju lite märkligt att du ska dömas som att du hade motiv att döda din vän. Du sitter i rätten för något du inte har några minnen av och redan känner mycket sorg över, och ska straffas? Vad är syftet med straffet? Personen som högg ihjäl vad han trodde var en demon och personen som sitter i rätten för att ha dödat sin vän, är ju två helt skilda personer som råkar besitta samma fysiska kropp.
Senast redigerad av bears 2024-11-11 kl. 01:34.
Citera
2024-11-11, 02:22
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett omständigheterna.
Vad är egentligen ett övergrepp juridiskt, om inte ett helt godtycklig påhitt som avgörs av omständigheterna?

Jag har själv blivit ”våldtagen” på en fest. Hade somnat på fyllan och vaknar av att en tjej suger av mig. Vilket jag inte på något sätt hade gett samtycke till, vilket gör det till våldtäkt enligt svensk lag. Det var dock inget som skapa lidande för mig. Tjejen i fråga var själv full och hade inga onda avsikter med sin handling - så varför skulle jag vilja straffa henne? En trevlig och snäll tjej som fick ett infall på fyllan som hon säkert där och då trodde skulle uppskattas, varför borde hon sitta i fängelse?

Om vi ser det objektivt borde utgångspunkten för att bedöma allvaret av en händelse alltid vara 1. Fanns det motiv, likgiltighet eller oförstående inför att skapa lidande? Och 2. Hur mycket lidande uppstod?

Om vi ser det från detta objektiva och klara perspektiv så vore det mycker mer rimligt att straffa mitt ex som medvetet och även i nyktert tillstånd upprepade gånger var otrogen, vilket jag däremot mådde väldigt dåligt över, än att straffa den fulla tjejen som ”våldtog” mig. Personligen så hade det också känts som en upprättelse att få straffa mitt ex, tillskillnad från den fulla tjejen. Hade den fulla tjejen straffats hade jag bara tyckt synd om henne, men ändå säger svenska rättssystemet att det bara är hon som ska straffas och det är bara hon som ska betala skadestånd till mig (och inga små summor heller).

Så varför ska personen som skapa lidande och hade uppsåt/likgiltighet att skapa lidande inte straffas, medan personen som inte skapa lidande och inte hade uppsåt att skapa lidande straffas och betala skadestånd för lidande som aldrig uppstod? Varför anses den ena situationen vara ett övergrepp enligt svensk lag men inte den andra? Det återspeglar ju inte objektivt de olika situationerna, utan är en högst godtycklig och felaktig bedömning baserat på grova generalisering och blind juridisk dogmatism.
Senast redigerad av bears 2024-11-11 kl. 02:48.
Citera
2024-11-11, 02:35
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det stör mig också att "våldtäkt" nu mer både inbegriper sex mot någons vilja som sker i en kontext där knullandet startat i samförstånd men sedan - utan något inslag av våld - övergår till en våldtäkt för att en part inte vill längre och också inbegriper brutala överfallsvåldtäkter vars omänsklighet inte behöver någon närmre presentation.
Ja, ganska märkligt att två extremt olika scenarion, som generar helt olika nivåer av lidande, hamnar i samma brottskategori. Blir missvisande och vattnar ur begreppet. Utifrån mina tankar ovan kring kritierar vid bedömning av brott, så kanske man borde skapa helt nya mer objektiva kategorier inom juridiken i stället, som bara utgår från graden av lidande som uppstod samt vilka motiv som fanns att skapa lidande.
Senast redigerad av bears 2024-11-11 kl. 02:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in