2024-11-10, 22:12
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Generellt ville de tillhöra Ukraina sedan har ju arbetarbefolkningen varit mer Pro-ryskt och den bildade mer pro-Ukraina i de östra delarna. Gällande Kherson vet jag inte specifikt. Dock försökte man ju skapa opinion för separatism och autonoma självstyren i Donetsk, Luhansk, Odessa och kharkiv men fick bara gehör i de första två.. 1991 röstade Ukraina först med cirka 75% att fortsätta tillhöra Sovjetunionen 2.0 senare samma år röstade man igen och då fanns inte alternativet Sovjetunionen 2.0 då röstade över 90% för självständighet. Ryssland har btw aldrig utropat självstyre från Sovjetunionen..

Så var det säkert.
Men grundfrågan var om man kunde avgöra nu, idag eller för en kort tid sedan, hur Ukrainarna ser på Ryssland.
Behöver någon tveka?
Citera
2024-11-10, 22:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De blev ju glada för att alla som inte blev glada flyttade österut. De fick stöd av ryska staten. En slags etnisk rensning, eller "sortering".

Ja, självmant följde de efter armén när de drog sig tillbaka.
Kan inte tycka synd om de.
Citera
2024-11-10, 22:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Den har jag också förespråkat hela tiden som ett utopiskt alternativ, och i linje med vad många ville 2014. Problemet är nu att det verkligen skulle bli som ett Nordkorea. Ingen i väst skulle handla med öst-ukraina, så de skulle bli en total klientstat till Ryssland/Kina. Säkerligen skulle det bli problem med ukrainska extermister så även internt kommer det bli repressivt. Det hade fungerat bättre före 2022.

Som du säkert känner till vid det här laget.. Vi är många som diskuterat detta krig lite fram och tillbaka. Jag skulle vilja säga att du har varit en del av den här diskussionen. Om vi i början av dessa diskussioner hade kommit fram till att Putin var problemet här?
Citera
2024-11-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och jag vill ha villiga 18-åriga tjejer som grannar. Betyder inte att jag kan våldta de grannar jag har i verkligheten.
18-åring blr man vare sig man vill eller inte, och det hotar knappast någon annan. Utom en och annan gammal snuskgubbe då.
Att bli medlem i Nato är däremot ett medvetet val. Att välja att gå över till fienden får naturligtvis konsekvenser.
Citera
2024-11-10, 22:42
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Att bli medlem i Nato är däremot ett medvetet val. Att välja att gå över till fienden får naturligtvis konsekvenser.

Fienden till dig, men så har du också härjat på ganska bra i denna tråd. Vi andra ser det som en försvarsorganisation och jag ser att det konceptet känns främmande för dig.
Citera
2024-11-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Frågan är dock VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml blir "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra imperialistiska anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna (globohomojudenazidödsknarkar) militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?

Hur går det egentligen med putains tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina (som nu är inne på sitt tredje år)? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen Nato.
FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. "Success"?
Det är väl helt naturligt att den ena parten i en konflikt blir oroad av att den andra mobiliserar? När Nato rycker fram mot den ryska gränsen så tvingas Putin agera. Dra tillbaka Nato och låt oss ha ett fredligt Europa igen.
Citera
2024-11-10, 22:47
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Det är väl helt naturligt att den ena parten i en konflikt blir oroad av att den andra mobiliserar? När Nato rycker fram mot den ryska gränsen så tvingas Putin agera. Dra tillbaka Nato och låt oss ha ett fredligt Europa igen.

Det eller att ni Ryssar ger fan i att ha så dåligt omdöme, gång efter annan. Igen och igen och igen. Sluta rösta på Putin och ni kommer finna att era liv blir så mycket bättre.
Citera
2024-11-10, 22:58
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Den har jag också förespråkat hela tiden som ett utopiskt alternativ, och i linje med vad många ville 2014. Problemet är nu att det verkligen skulle bli som ett Nordkorea. Ingen i väst skulle handla med öst-ukraina, så de skulle bli en total klientstat till Ryssland/Kina. Säkerligen skulle det bli problem med ukrainska extermister så även internt kommer det bli repressivt. Det hade fungerat bättre före 2022.

Yes.. Säger du det? Har du äntligen förstått att ingen vill ha någonting att göra med Putin? Ingen vill ha någonting med Östukraina att göra?

Så om vi är överens om det här, om vi kan lägga fram en karta och se hur framtiden är.. Kan ni Ryssjävlar en gång i era lv förstå att ni gör fel nu?

Jag tror inte det. Jag ser hur du härjar på i denna tråd och jag har inga höga förhoppningar om att du ska bättra dig. Å andra sidan, jag är bara en människa och till och med jag, sansad som jag är, hoppas på att ni era jävla odjur en dag ska bättra er.
Citera
2024-11-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Generellt ville de tillhöra Ukraina sedan har ju arbetarbefolkningen varit mer Pro-ryskt och den bildade mer pro-Ukraina i de östra delarna. Gällande Kherson vet jag inte specifikt. Dock försökte man ju skapa opinion för separatism och autonoma självstyren i Donetsk, Luhansk, Odessa och kharkiv men fick bara gehör i de första två.. 1991 röstade Ukraina först med cirka 75% att fortsätta tillhöra Sovjetunionen 2.0 senare samma år röstade man igen och då fanns inte alternativet Sovjetunionen 2.0 då röstade över 90% för självständighet. Ryssland har btw aldrig utropat självstyre från Sovjetunionen..

Jo, det har man. Ryska Federationen förklarade sig oberoende. De facto självständiga var man 25 december 1991, 6 dagar före Sovjetunionens officiella upplösning.

Ukraina förklarade sig självständigt 24 augusti 1991.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssland
Citera
2024-11-10, 23:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna förlorar mer och mer trupper per dag för att upprätthålla initiativet i kriget. I början av kriget 200/dag och nu 1500.
https://x.com/Volodymyr_D_/status/1855685635564098040

Undrar hur det ser ut med ryska reserver och upprättande av nya brigader? Ökar storleken på armén fortfarande eller minskar den i storlek?
Citera
2024-11-10, 23:08
Medlem
Citat:
18-åring blr man vare sig man vill eller inte, och det hotar knappast någon annan. Utom en och annan gammal snuskgubbe då.

Men herregud, varför ska man se på omgivningen som fiender? Självständiga stater måste få fatta självständiga beslut. Och ryssarna borde fatta det. Det är ju egentligen elementärt: om Ryssland ser grannstaterna som ett hot, så är det väl ganska givet att grannstaterna uppfattar Ryssland som ett hot. Varför ska Ryssland ha rätt att vidta åtgärder mot upplevda hot, medan de länder som känner sig hotade av Ryssland inte ska ha rätt att vidta åtgärder för att skydda sig mot det hotet? Varför ska ryssen ha privilegiet att få skydda sig själva på andras bekostnad?
Citera
2024-11-10, 23:21
Medlem
Citat:

Men förklara hur "Nato rycker fram mot den ryska gränsen". Inget land som gränsar till Ryssland har gått med i Nato sedan 2004, 10 år innan annekteringen av Krim.

Nato var dessutom en ganska så avsomnad organisation, sannolikt skulle den ha somnat in helt inom några år eftersom ingen var särskilt intresserad av att hålla den vid liv. Inte ens annekteringen av Krim väckte ju Nato särskilt mycket. Visst, politiker i Ukraina ville gå med, men inom Nato fanns inget starkt stöd för Ukraina, nästan alla Nato-medlemmar i Öst- och Centraleuropa var ju helt emot lillryssarna i Ukraina. Så när Putin, efter att ha annekterat delar av Ukraina, hörde ukrainska politiker prata om att gå med i Nato borde han kanske fundera lite över sambandet mellan orsak och verkan.

Länder som agerar med krigshandlingar mot rena hjärnspöken är en fara för alla länder i dess närhet.

Dra tillbaka Nato lär inte ske. Putin har återupplivat och vitaliserat organisationen och alla Putins handlingar bevisar att Nato behövs mer än någonsin nu idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in