Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
...Får jag något att jämföra med, vore jag tacksam
Varför inte jämföra med statistiken som Minpension visar? Ditt diagram kommer ju därifrån.
Citera
2024-11-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Det står beräknat, inga garantier att det verkligen blir så!

Man bör se till att bilen är servad och i nyskick strax innan pension, man bör inte bo i hyreslägenhet och man bör ha en passiv inkomst som rullar in hela livet. Annars är risken uppenbar att man kommer bli en bidragstagare i framtiden och leva på svältgränsen.

Nä, det kan gå åt båda hållen faktiskt, beroende på hur ens inkomst utvecklas, samt hur statens finanser utvecklas. Där finns det helt klart orosmoln, det säger jag inte emot, men att påstå att pensionssystemet kommer att haverera tror inte ett skit på

Men i min egen plan (13-15år kvar) så kommer jag ha nån miljon på banken som säkerhet/passiv inkomst, max 500k kvar på huslånet (vilket ger 1,5-2,5 miljon om jag säljer) och inga övriga lån. Bilarna servar och lagar jag själv.

Men som prognosen ser ut nu så om jag slutar spara helt den dagen jag går i pension kommer jag att ha mer pengar att röra mig med än innan.

En fru som jobbar 7-8 år efter jag går i pension hjälper ju också till, men det är bonus utöver ovan kalkyl. Kan ju hända grejer i livet man inte räknat med.
Citera
2024-11-09, 23:15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
1 av 10 kommer klara sig på sin pension framöver, andra måste skaffa sig passiva inkomster om vi ska få ett drägligt liv. Tror du verkligen att du är en av dom?

Inkomstmässigt ligger jag väldigt bra till, så varför inte? det går väl in typ 9k i min tjänstepension per månad, det låter mycket för mig.

Citat:
Jag är lessen att jag framstår som negativ men du kommer kanske inte ens kunna jobba till pension eftersom du har långt dit, AI kommer slå ut väldigt många jobb och det kommer resultera till ett kraftigare ras på hela bostadsmarknaden.

Har så himla mycket jobb och så mycket som kan effektiviseras ytterligare med AI. Det är klart saker och ting kan ändras om 20 år, men närmaste 10 åren kommer det bara handla om att jag kan ge mina kunder bättre stöd med AI.

Citat:
Du är ca 35 nu så du kommer med största sannolikhet köpa en dyrare bostad.
Då känner du nog inte mig. Jag bor på 106kvm nu, har en stor uteplats. Jag är ganska nöjd av mig. Möjligen kanske vi till och med gör det mindre när dottern flyttar ut då vi har möjlighet till en uthyrningsdel.

Citat:
Eller tvingas hjälpa till för att dina barn ska ha en få bostad
Ingen har hjälpt mig och hon kommer inte heller få någon hjälp med det - förutom att hon har ju visserligen ett sparande för henne så hon kommer säkert ha en kontantinsats. (Jag var tvungen att spara ihop min själv.). Jag kommer dock inte nämna för henne att hon har några pengar förrän hon ev. verkar behöva det.
Citera
2024-11-09, 23:23
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det jag syftade på var att de prioriterar fel isåfall, som hemlös har du inga räkningar men 7500-9000 disponibelt som alla andra pensionärer.
Du får en hel del mat för det.
Hemlösa pensionärer är drygt 1300 personer i Sverige, av över 2 miljoner.. försvinnande liten del.

Herregud, du är inte normal, du har ett syfte med att ljuga för folket och förminska pensionärerna.
1300 registrerade pensionärer lever som hemlösa och det är en accepterad nivå enligt dig, det är den grupp som ökar mest både bland självmord och hemlöshet.

Man måste vara skriven någonstans och då klassas man inte som hemlös, en direkt lögnaktig siffra för att myndigheterna ska förminska sanningen.

Det kanske är dags att komma ut till verkligheten!
Citera
2024-11-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja precis, tyvärr känner jag flera som kommer att få problem om några år... några kollar redan på en billig hyresrätt.

Förhoppningsvis får de ut mer än lånet, och då har de ju ett bra kapital att förvalta sen. I regel så har man ju vid pensionsåldern bott i sitt hus länge, så har man lån på 3 miljoner är huset troligen i prisklassen >6 miljoner.
Citera
2024-11-09, 23:25
Medlem
Citat:
Herregud, du är inte normal, du har ett syfte med att ljuga för folket och förminska pensionärerna.
1300 registrerade pensionärer lever som hemlösa och det är en accepterad nivå enligt dig, det är den grupp som ökar mest både bland självmord och hemlöshet.

Man måste vara skriven någonstans och då klassas man inte som hemlös, en direkt lögnaktig siffra för att myndigheterna ska förminska sanningen.

Hur levde de innan de blev pensionärer....troligen var huvuddelen hemlösa redan då.
Citera
2024-11-09, 23:26
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Inkomstmässigt ligger jag väldigt bra till, så varför inte? det går väl in typ 9k i min tjänstepension per månad, det låter mycket för mig.

Har så himla mycket jobb och så mycket som kan effektiviseras ytterligare med AI. Det är klart saker och ting kan ändras om 20 år, men närmaste 10 åren kommer det bara handla om att jag kan ge mina kunder bättre stöd med AI.

Då känner du nog inte mig. Jag bor på 106kvm nu, har en stor uteplats. Jag är ganska nöjd av mig. Möjligen kanske vi till och med gör det mindre när dottern flyttar ut då vi har möjlighet till en uthyrningsdel.

Ingen har hjälpt mig och hon kommer inte heller få någon hjälp med det - förutom att hon har ju visserligen ett sparande för henne så hon kommer säkert ha en kontantinsats. (Jag var tvungen att spara ihop min själv.). Jag kommer dock inte nämna för henne att hon har några pengar förrän hon ev. verkar behöva det.

Du ligger bra till för en trevlig ålderdom! Grattis du kommer tillhöra 1 av 10 i framtiden som det ser ut nu, skilj dig inte för det är dyrt.
Citera
2024-11-09, 23:27
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Nä, nog har vi råd att se till att folk inte är hemlösa, om vi vill. Det kan ju såklart handla om enklare boenden, men man måste ju kunna ha tak. Några av dessa är väl säkert gamla A-lagare osv så kanske svårt att rädda, men inte alla såklart.

Dock så kan det ju finnas massa pensionärer som har det svårt samtidigt som det finns massor med pensionärer som är mångmiljonärer (åtminstone om vi räknar in kapital i fastigheter).
Citera
2024-11-09, 23:29
Medlem
Citat:

Oavsett så är det samma "golv" för alla pensionärer. Och en majoritet av de pensionärer som lever i hemlöshet har haft socialbidrag innan de fyllde 66-67 och blivit pensionärer dvs fått en "löneförhöjning" på 2000
Citera
2024-11-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Förhoppningsvis får de ut mer än lånet, och då har de ju ett bra kapital att förvalta sen. I regel så har man ju vid pensionsåldern bott i sitt hus länge, så har man lån på 3 miljoner är huset troligen i prisklassen >6 miljoner.
Jo så är det ju, sen kan det bli som med kompisen.. betalade av sitt hus för 10 år sedan å inga lån sen dess. Nu som pensionär har girigheten slagit till så han unnar sig inte nått nu... Många miljoner på kontot plus villan på 7 Mille. Inga barn.. Men pengar har han.
Citera
2024-11-09, 23:32
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nä, det kan gå åt båda hållen faktiskt, beroende på hur ens inkomst utvecklas, samt hur statens finanser utvecklas. Där finns det helt klart orosmoln, det säger jag inte emot, men att påstå att pensionssystemet kommer att haverera tror inte ett skit på

Men i min egen plan (13-15år kvar) så kommer jag ha nån miljon på banken som säkerhet/passiv inkomst, max 500k kvar på huslånet (vilket ger 1,5-2,5 miljon om jag säljer) och inga övriga lån. Bilarna servar och lagar jag själv.

Men som prognosen ser ut nu så om jag slutar spara helt den dagen jag går i pension kommer jag att ha mer pengar att röra mig med än innan.

En fru som jobbar 7-8 år efter jag går i pension hjälper ju också till, men det är bonus utöver ovan kalkyl. Kan ju hända grejer i livet man inte räknat med.

Pensionssystemet kommer inte haverera, det har det redan gjort!
Och att det skulle göra det visste redan finansministern Kjell Olof Feldt om, han har erkänt att dom lurade alla pensionärer.

Sen jag var 25 har planerna varit att förebygga så man klarar sin överlevnad efter det att man gått i pension. Sen kom det lite skit i mellan så det blev viss fördröjning.

Boendekostnad noll.
Matkostnad ca 25-50 % mindre än för andra.
Vissa utbetalningar låång tid efter pensioneringen + pension.
Citera
2024-11-09, 23:34
Medlem
Just nu ser min prognos ut så här:

68 — 69 år
42 900 kr kronor i pension

69 — 73 år
43 200 kr kronor i pension

73 år och livet ut
41 800 kr kronor i pension

Före skatt alltså. Kan tillägga att jag lagt till nåt år mer än 65.
Har nog ca 10 år kvar till pension inget privat sparande. Är så klart nöjd med detta. Trivs väldigt bra på jobbet men vill förstås nyttja mycket av mina pensionspengar.
Kan jag tillägga något så är det väl att jag är förvånad att de utan bra tjänstepension med enkla slitsamma jobb tolererar garantipensionen för de som inte jobbat i Sverige. Det är ju en gigantisk uppoffring.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-11-09 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in