Citat:
Ursprungligen postat av
Kilowattjagaren
Det står beräknat, inga garantier att det verkligen blir så!
Man bör se till att bilen är servad och i nyskick strax innan pension, man bör inte bo i hyreslägenhet och man bör ha en passiv inkomst som rullar in hela livet. Annars är risken uppenbar att man kommer bli en bidragstagare i framtiden och leva på svältgränsen.
Nä, det kan gå åt båda hållen faktiskt, beroende på hur ens inkomst utvecklas, samt hur statens finanser utvecklas. Där finns det helt klart orosmoln, det säger jag inte emot, men att påstå att pensionssystemet kommer att haverera tror inte ett skit på
Men i min egen plan (13-15år kvar) så kommer jag ha nån miljon på banken som säkerhet/passiv inkomst, max 500k kvar på huslånet (vilket ger 1,5-2,5 miljon om jag säljer) och inga övriga lån. Bilarna servar och lagar jag själv.
Men som prognosen ser ut nu så om jag slutar spara helt den dagen jag går i pension kommer jag att ha mer pengar att röra mig med än innan.
En fru som jobbar 7-8 år efter jag går i pension hjälper ju också till, men det är bonus utöver ovan kalkyl. Kan ju hända grejer i livet man inte räknat med.