2024-11-08, 17:56
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad blev det av detta sen då? En anmälan hoppas jag?

Tänkte du på om jag anmälde honom?

Det blev ingenting, han gick skamset iväg.
Citera
2024-11-08, 17:58
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Man konfronterar utanför butiken i och med att det inte blir stöld förrän du stigit utanför dörrarna. Så jobbar vakterna på vår arbetsplats i alla fall.

Trodde det var när man passera kassan eller går ut genom ingång som det räknas som stöld.

När går gränsen för att dom inte får konfrontera? Kan dom följa efter mig hem och konfrontera på min parkering?

En parkering utanför ägs nödvändigtvis inte av butiken, utan av fastighetsägaren som även äger tomten.
Citera
2024-11-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Jag får avstämning kanske var tjugonde gång. Den tiden jag lägger på avstämningen är minimal jämfört med tidsvinsten i övrigt så sparar väldigt mycket tid.

Jag får noll stora avstämningar från mina två vanliga butiker som jag handlar på.
Ibland så kommer det en avstämning på 5 varor som de scannar rätt ner i påsarna. Jag behöver då inte göra något extra alls mer än att vänta lite längre än vanligt. Inga problem.
Citera
2024-11-08, 19:55
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Bilkörande kvinna från Skäggetorp låter verklligen inte troligt...

Bil står inget om?
Och om det finns väntande bil behöver det inte vara hon som kör...
Citera
2024-11-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tänkte mer på om du stoppar något i fickan.

Om du stoppar något i en helt vanlig ficka behöver du passera sista betalningsmöjlighet innan brottet fullbordas.
Citera
2024-11-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Så om det fullbordas, blir man automatiskt dömd då? Eller kan man fortfarande komma undan? Om det är fullbordat men inte varit med uppsåt

Om du stjäl något och blir gripen så är det i regel så att du blir dömd ja. Men det är ju självklart så jag är inte säker på att jag förstår din fråga.
Citera
2024-11-09, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Om du stjäl något och blir gripen så är det i regel så att du blir dömd ja. Men det är ju självklart så jag är inte säker på att jag förstår din fråga.
Men åklagare måste visa att det varit med uppsåt och om man slarvat vid självscanningen och blivit upptäckt efter utgången vad händer då? Misstag kan ske och det är ju hårfin skillnad
Citera
2024-11-09, 17:05
Medlem
Citat:
Men då grundar sig spanarbetet på att de misstänker att någon kommer stjäla då. Via monitor kan ju kontorsnissen be en civilare punktmarkera annars måste ju civilaren leta på måfå, det låter extremt tidskrävande.

Men om man handlar kl 8 på morgonen och sedan kommer tillbaka och handlar igen vid 12-tiden, så kan man alltså få se samma person (civilare) fortfarande såsa runt och "handla då" 😅

Det stjäls i alla lite större butiker varje dag. För en butikskontrollant finns det nästan alltid intressanta personer att bevaka.

Ja, så är det. Men min erfarenhet är att BK:s oftast jobbar pass om 2-4h per butik. Men det kan nog variera.
Citera
2024-11-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Men åklagare måste visa att det varit med uppsåt och om man slarvat vid självscanningen och blivit upptäckt efter utgången vad händer då? Misstag kan ske och det är ju hårfin skillnad

Det går inte att svara på bara så där, utan det avgörs av omständigheterna. Kortfattat; det beror på hur bra du är på att förklara ditt misstag och huruvida rätten sedan tror på dig eller inte.
Citera
2024-11-10, 08:35
Medlem
Proras avatar
En notering angående betalningsbenägenhet. Jag har besökt de flesta Willysbutiker i Göteborg med omnejd. I alla utom en har det funnits möjligheten att själv läsa av sina varor, alltså inte självscanning där man läser av varorna innan man lägger dem i varukorgen, utan att varorna läses av vid en betalstation. Aldrig varit med om någon kontroll. Den Willysbutik där man inte valt att införa detta system ligger i Gamlestaden. Inte svårt att inse varför.
Citera
2024-11-10, 13:24
Medlem
sten-sax-grops avatar
Citat:
Men då grundar sig spanarbetet på att de misstänker att någon kommer stjäla då. Via monitor kan ju kontorsnissen be en civilare punktmarkera annars måste ju civilaren leta på måfå, det låter extremt tidskrävande.

Men om man handlar kl 8 på morgonen och sedan kommer tillbaka och handlar igen vid 12-tiden, så kan man alltså få se samma person (civilare) fortfarande såsa runt och "handla då" 😅

Tänk om det är en annan kund som precis som du handlar kl 8 på morgonen och sen igen vid 12-tiden. Och när den ser dig stirra så tror hen att du är en civilare som såsar runt
Citera
2024-11-10, 16:57
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.
Ska väl säljas till närmaste "Alibaba-affär/restaurant"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in