2024-11-07, 17:44
Avslutad
Citat:
– Hon hade fyllt famnen med varor, mest kött. Det kastar hon i vagnen och packar i sina egna påsar, säger butikskontrollanten i förhör.

45-åringen skannade varor till ett värde av närmare 1 500 kronor. Men merparten av alla de varor som låg i vagnen lät hon bli att betala för.

När kvinnan gick ut på parkeringen stoppades hon av en väktare och polis kallades till platsen. Det visade sig då att hon stulit varor till ett värde av 13 922 kronor. Hennes första reaktion när hon stoppades blev:

Citat:
45-åringen förnekar att hon hade planerat att stjäla i butiken.

– Jag har pengar, men jag vet inte vad jag ska säga mer, men antagligen inte till allt det där.

På polisens fråga varför hon tog varorna svarade hon:

– Jag vet inte, det var inte meningen.

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/stal-for-14000-kronor-pa-ica-maxi-det-var-inte-meningen-/r5v1gq3j

Skedde på Ica Maxi Tornby vid 1800 den 29 oktober i år.
Senast redigerad av sagutyren 2024-11-07 kl. 18:09.
Citera
2024-11-07, 17:50
Medlem
JustTrollings avatar
Tornby ligger i Linköping, inte Norrköping.

Måste ju också vara en efterbliven jävel som stjäl falukorv, när man kan sno oxfilé.
Citera
2024-11-07, 17:59
Medlem
Så kött blivit så dyrt att det går fylla en vagn och det kostar drygt 14000 kr...

Iallafall, vad är det här för typ som tror att man bara kan göra sådär utan att bli uppmärksammad?
Citera
2024-11-07, 18:12
Medlem
Men vad hade hänt om Polisen inte hade tid att komma?
Måste ju säkert hända i det här landet.
Hade dom bara släppt henne då?
Citera
2024-11-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Men vad hade hänt om Polisen inte hade tid att komma?
Måste ju säkert hända i det här landet.
Hade dom bara släppt henne då?

Vem som helst har ju rätt att göra ett envarsingripande, man får hålla kvar tills polisen kommer. Nog för att polisen inte har tid, men ringer du och säger att du gripit en person kommer de nog.
Citera
2024-11-07, 20:32
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Låter som prima giftemålsunderlag för arga blipparen.
Citera
2024-11-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så kött blivit så dyrt att det går fylla en vagn och det kostar drygt 14000 kr...

Iallafall, vad är det här för typ som tror att man bara kan göra sådär utan att bli uppmärksammad?

En stor kundvagn verkar generallt klara en bra bit över 200 kg. Säg 250 kg, då blir det ca 56 kr/kg om man fyllt hela med varor för 14000 kr (förpackningar ej medräknade). Många köttprodukter är förstås dyrare än så.
Senast redigerad av Hominem 2024-11-07 kl. 20:40.
Citera
2024-11-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/stal-for-14000-kronor-pa-ica-maxi-det-var-inte-meningen-/r5v1gq3j

Skedde på Ica Maxi Tornby vid 1800 den 29 oktober i år.

Hur får man ens plats med kött för 14 000 hemma? Sjuka mängder ju.
Citera
2024-11-07, 20:58
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Hur stor chans hade hon egentligen att lyckas med brottet?
Citera
2024-11-07, 21:10
Avslutad
När jag handlar utgår jag från att det sitter en nisse på kontoret med fyra skärmar och spionerar på alla kunder och letar avvikande beteende.

Stämmer det eller går personalen bara runt "manuellt" och lurpassar?
Citera
2024-11-07, 21:17
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
När jag handlar utgår jag från att det sitter en nisse på kontoret med fyra skärmar och spionerar på alla kunder och letar avvikande beteende.

Det finns faktiskt "civila" som går runt och spanar, iaf har dom det på ett "Stora Coop".

Denne person följde efter i butik. Diskret var inget han visste om vad det var.
Han tar sedan ut kopia på kvitto ur automaten man betalat i.
Sen konfronterade han UTANFÖR butiken (tveksam om han har något rätt till sådant).
Han anklagade för att ha inte scannat en vara, men det visade sig att det var han som inte kunde tyda kvitto.
Citera
2024-11-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Det kan förekomma, men också att s k butikskontrollanter (vilket är civila väktare) går runt i butiken och ”spelar kunder”. Om en snattare upptäcks grips personen direkt om det finns grund till det (t ex preparerad väska), annars hålls personen under uppsikt och grips efter att kassalinjen passerats, varpå polis tillkallas.

Butikskontrollanter har tjänsteleg, batong, skyddsväst och fängsel likt en vanligt väktare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in