2024-11-09, 16:06
Medlem
Eleana99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Otäck utveckling. Vissa har inte lärt sig någonting sedan Utøya och SD:s inmarsch i riksdagen.
Absolut! Genomsnittsamerikanen baserade nog absolut sitt beslut på svensk inrikespolitik eller vad som hände på en norsk ö för elva år sedan. Det låter rimligt... Herregud.
Citera
2024-11-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Majoriteten av dom som röstar på Trump är enkla, outbildade amerikanska blue collar workers som går på hans enkla lösningar på komplexa problem. Korkade människor kan göra den här världen till en farlig plats. Amerika i ett nötskal.

Du har alldeles rätt, och eftersom de som röstar på SD är exakt samma typ som de som röstar på Trump så får du en massa mothugg här bland alla SD:are. Enkla lösningar och pampiga ord fungerar på dem som inte kan tänka i gråskala utan enbart i svart eller vitt.
Att påstå att det är fler outbildade som röstar på Trump eller SD är inte klassförakt som vissa påstår här, utan enbart ett konstaterande av fakta. Outbildade människor litar på att någon annan ska fixa deras problem och Trump ger ju sken av att vilja hela USA så väl nu - som om han vore en mysig farfar när han egentligen är en sociopat. Jag tror absolut att han kan åstadkomma vissa bra saker men jag är ändå rädd för hans ego och vad det kan ställa till med längre fram....
Citera
2024-11-09, 16:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Psykologin hos MAGA-rörelsen är lite underlig. När Trump vann förra gången och man hade majoritet i båda kamrarna de första två åren, var man nöjda då?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare än nånsin. Det är liksom deras defaultposition alltid men när Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta när de inser att detta inte kommer förändra nåt för deras del. En viss pervers tillfredsställelse får de av att människor som har det ännu sämre ställt än de själva blir nertrampade ännu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvärtom tillta, påhejad av Trump som rättfärdigar dem att skylla alla sina misslyckanden på någon annan. Istället för att titta sig själva i spegeln vill de i sin ångest och rädsla ge Trump ännu mer makt att försämra deras möjligheter till ett värdigt liv.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att MAGA får tillfredställelse av att människor som har det sämre än de blir !"nedtrampade"? Menar du migranter? I så fall ska jag förklara för dig att det stora inflödet av lågutbildade migranter gör att den amerikanska arbetarklassen i stort sett har det omöjligt att få det bättre. Så länge som det finns lågutbildad arbetskraft som är villig att arbeta till lägsta lönerna så blir det ingen förbättring. Att man sedan kallar detta för perverst beteende får i så fall stå för dig.
Citera
2024-11-09, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Vänsterslödder slåss och sexstrejkar inbördes, underbart.
Varför så mycket melodrama mot nåt som inte anses ha genomslagskraft?

Det berör abortfrågan enligt artikeln.
Citat:
Det här valet var ett wake up-call, nyktra amerikaner har vaknat och sagt ifrån mot vansinnet. Som Trump kommer att förbjuda.
Absolut.

Frågan är dock om det blir som att vakna på morgonen och snarare än att lämna en mardröm att hamna i en...
Citat:
det ska ställas mot Demokraternas ambition att förse barn med puberty blockers och propagera i skolor/media om att pojkar egentligen är flickor, och flickor egentligen pojkar.
Men gapa för all del om att barn släpps till skolan och kommer hem med ett annat kön enligt det patologiskt lögnaktiga miffot Trump, inte mig emot.

Det är dock betydligt fler frågor det berör som kan indirekt påverka Sverige och inte enbart inrikespolitiskt (tullar, Nato, att RFKjr får go wild, Ukraina tex).

Jag har lyft flertal områden som Trump ämnar agera på.
◾Hur massdeportering ska finansieras, vad prislappen blir gällande 11 miljoner och hur dess logistik kommer se ut - eftersom det krävs att aktiva flertal departement, öka antal personal inkl poliser samt tillhandahålla enorma mängder sängplatser som inte finns idag på fängelse eller andra uppsamlingsplatser. Det är inte enbart dyr övervakning och flyg. Det är kost och logi i processer som inte sker över en natt.

Om det rör sk dreamers så påverkar det usas business på arbetsfronten.

◾Jag har lyft frågan kring ultrakonservativ och radikal politik som tycks ha starka kristna influenser på familjepolitiken.
Mer troligt katolicism än mainstream.

◾Det handlar om hälsofrågor, vård och medicin när den medicinskt outbildade Kennedy med noll vetenskaplig erfarenhet ska få "go wild" enligt Trump och ges "kontroll över folkhälsomyndigheterna" vilket inkluderar CDC.

Trump kommer behöva jobba på på en beredskap ang pandemi - hans sista del av mandatperioden och resterande via Biden - vilket Trump vill bryta upp (OPPR).

Så jag tror nog att det finns annat att följa än att tugga fradga som nån fjolla över en protestreaktion från vissa kvinnor.
Senast redigerad av develi 2024-11-09 kl. 16:26.
Citera
2024-11-09, 16:18
Medlem
Skywipers avatar
Unhinged women shave their heads to protest Trump’s victory:

https://www.youtube.com/watch?v=vbAeKl5OAdA&t=6s

Det där är ju mycket bra inför framtiden. En av dem informerar att hon längre inte kommer prata med män (tack så mycket säger nog de flesta normala). Att de rakar av sig håret gör det ännu lättare att på avstånd urskilja dessa knäppgökar, jag menar ringen i näsan och ansiktstatueringarna syns inte lika bra på håll.

Sedan det där med att sexstrejka borde väl lösa "problemet" med aborträtten? Om inte annat slipper vi att deras avkomma går vidare samt färre semikommunister till nästa generation.
Citera
2024-11-09, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Hallå madam Iran!

2. Rejecterade är Swenglish för reject (förkastade). Detta kan vara svårt att förstå med översättningsmaskiner då Swenglish inte är ett språk.

3. Detta betyder alltså att de strejkande redan innan strejken blivit förkastade både som sex och giftermålspartners.

4. Sedan är det där med strejk och sex väldigt diskutabelt. En kvinna som går med i något sådant kommer direkt att horstämpla sig själv utan att de kanske förstår saken.

4. Men suicide-lemmings älskar sådant där. Följa john rakt utför stupet på alla sätt och vis, eller "simon says clap your hands, simon says take two steps back... "... "Simon says.... horstämpla dig själv.....", "Simone says.... make no babies".... Simon says "jump off the cliff...", "Simon says .... "give me all your money...."....
En "översättningsmaskin".
På tal om att ramla ännu längre från svensk vokabulär...

Ang nån Madame Iran för min del kan du fetglömma, jag är så ursvensk som det går att bli enligt stamtavlan och vad i hela friden du försöker säga är obegripligt även om du försöker spalta upp via numrering.
Citat:
Detta betyder alltså att de strejkande redan innan strejken blivit förkastade både som sex och giftermålspartners.
Låt dem protestera bäst de vill, det är ett fritt land over there (iaf än.. ) och om det nu inte drabbar nån så är det ju väldigt konstigt att vara så jävla melodrama som sagt.
Citera
2024-11-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
En ännu större förlust för Demokraterna alltså, som gärna vill se sig som det små folkets parti.
Tror de verkligen att de är det när de vill ha kvotering, tvingade ändringar i styrelser i hela landet, mer regulationer som bara de stora företagen kan hantera och betala för? Så de betedde sig med Covid när bara stora företag kunde vara öppna, men vanliga knegare var tvungna att stänga ner i 2 år eller stängas permanent.
Citera
2024-11-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Det är din dubbel standard! Det är ok för ukraina att ge upp mark för fred. Men inte sverige.

Det jag svarade dig handlade om Sverige, inte Ukraina. Såhär skrev du:

Citat:
Att trumpen blir president är inget som gynnar sverige! Tvärtom!

Vad skulle du tycka om ryssland tar en bit av sverige

Svårt att tolka på annat sätt än att det handlar om vad Putler skall göra med Sverige. Om du tror på det är det synd om dig. Om det handlar om Ukraina däremot tycker jag du skall skriva om Ukraina och inte Sverige så blir det lättare att förstå vilket land du menar.

Och så kan det vara bra att lära sig att landsnamn skrives med inledande versal. Så blir det ännu tydligare.
Citera
2024-11-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är farligt när svagbegåvade individer sätter agendan för ett lands framtid.
Du har helt rätt. De gångna åren under Demokratstyre visar hur bräcklig demokratin i själva verket är när den kidnappas av rena psykopater. Tacka Trump för att din morgondag kommer att bli uthärdlig.
Citera
2024-11-09, 16:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så ha tror nog att det finns annat att följa än att tugga fradga som nån fjolla över en protestreaktion från vissa kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
En "översättningsmaskin".
Låt dem protestera bäst de vill, det är ett fritt land over there (iaf än.. ) och om det nu inte drabbar nån så är det ju väldigt konstigt att vara så jävla melodrama som sagt.

Varför projicerar du. Ingen tuggar fradga utan de flesta skrattar bara.
Ingen har nekat dem att protestera och ingen är melodramatisk, mer än du då.

Är det en tjejgrej?
Citera
2024-11-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassehund
Fascismen är på frammarsch, utan tvekan blir världen än mer oroligt när en emotionellt instabil person tar över makten i USA.
Hans agenda kommer att försvaga USA, både kineserna och ryssarna kommer att tjäna på detta i långa loppet.
Vad gör EU när USA drar sig ur alla samarbeten med omvärlden? EU försvagas definitivt.
Ukraina kommer att få att få ta mer stryk framöver.
Och hur lyder de dåliga nyheterna?
Citera
2024-11-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tja, vad har Ukraina som inte vi har? Vi har ett bättre läge längre åt väst om han vill utöka territorium, och det hade varit en ideologisk seger inför sitt folk då Sverige stuckit ut hakan som bäst i världen på mänskliga rättigheter i många år…

Ok, om du går och oroar dig för det på riktigt så fine. Inte mitt problem. Jag förstår bara inte hur man kan komma till den tron och än mindre att Trump kommer öka risken i någon betydande grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in