2024-11-08, 09:55
Medlem
kingkongfitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Det du är ute efter är ett utopiskt exempel, och ja det finns nog inte. Varken så vitt jag vet eller så långt jag kan tänka mig. Det får man nog släppa, och för att kunna ha en konstruktiv dialog försöka isolera problemet och ta världen för det komplexa det är. Mångkultur i sig och som begrepp är inte problemet är det enda jag säger. Ett samhälle med många kulturer är långt mycket mer komplext än ett homogent och kommer att medföra problem. Det är ett faktum som de allra flesta utom möjligtvis en del på extremvänstern kan förstå.

Det USA du pratar om var en mångkultur i sig. USA har varit mångkultur sedan europeer dök upp. Men absolut att det är ett mer splittrat USA idag. Fler har fått sina röster hörda och alla står och gormar med sina politiska flaggor på respektive hustomt. De få som har förmåga att föra dialog är tysta medan olika extremer skapar upplopp, vandaliserar, kör över varandra (även bokstavligen). Stora skillnaden med USA från Sverige är att vi är relativt unga med en mångkultur och vi har inte haft lagar som är anpassade för det. Våra lagar, system och infrastruktur är anpassade för den lilla utopi vi hade tillfälligt under kalla kriget. Även USA som ett land som ställts inför detta sedan LÄNGE (här talar vi vilda västern) har varit mindre lyckade i att anpassa sina lagar. Det är sjukt svårt.

Å andra sidan så har de en stor del av sina framgångar att tacka för att ha importerat arbetskraft och intellektuella. Se bara efter andra kriget när man vänligen tog emot en hel drös med nazi forskare. Även månlandningen du pratar om kan med säkerhet ha fått en "boost" av individer från andra länder än just USA.

Kina har haft sin utveckling i ett rasande tempo, absolut. Men det håller på att stagnera och även de behöver nu blicka utanför egna gränser. Även där under kalla kriget har samarbeten funnits med andra kommunistiska länder.

Mångkultur i sig har positiva aspekter, det är allt jag säger. Hur integration hanteras (där är omfattning en enorm faktor som vi blivit varse i vårt långa land) är viktigt. Våra lagar är dåligt anpassade för det mångkulturella samhälle vi har idag. Det är vi eniga om, tror jag. Tycker jag att det behöver ske en ändring, och att vi har en allt för stor andel som har svårt att anpassa sig till åtminstone de kärnvärden vi har här i Sverige? Ja.

Komiska är att argumenten mot mångkultur och globalism går hand i hand. Ser vi till våra grannländer så har de liknande problem med befolkningsutveckling (läs åldrande befolkning, inte mångkultur i det här fallet) och kompetensförsörjning. Vi BEHÖVER arbetskraft, och då allt från städare hela vägen upp till läkare.
Invandring JA
Islam NEJ
Citera
2024-11-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Han vann alltså samtliga vågmästarstater? Landslide-vinst
ja fan va bra att han vann och samtidigt tar kongressen
Citera
2024-11-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin1010
ja fan va bra att han vann och samtidigt tar kongressen

Han tar huset också, det blev storslam!
Citera
2024-11-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta är förmodligen den största comebacken sedan Lazarus.

Hela etablissemanget i USA har försökt att stoppa President Trump till varje pris. Genom att bedriva flera olika politiska processer i domstol, till och med genom att försöka låta President Trump bli mördad genom att upprätthålla ett uruselt personskydd kring honom. Dock verkade en högre makt förhindra det försöket.

Det är dags att USA ger MAGA-rörelsen samma status som Civil Rights Movement och Teapartyrörelsen. Att man hedrar denna rörelse men en nationell arbetsfri högtidsdag där folket kan fira och få högtidlighålla den bedrift som MAGA tillsammans med Presidenten har kämpat sig igenom.
Psykologin hos MAGA-rörelsen är lite underlig. När Trump vann förra gången och man hade majoritet i båda kamrarna de första två åren, var man nöjda då?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare än nånsin. Det är liksom deras defaultposition alltid men när Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta när de inser att detta inte kommer förändra nåt för deras del. En viss pervers tillfredsställelse får de av att människor som har det ännu sämre ställt än de själva blir nertrampade ännu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvärtom tillta, påhejad av Trump som rättfärdigar dem att skylla alla sina misslyckanden på någon annan. Istället för att titta sig själva i spegeln vill de i sin ångest och rädsla ge Trump ännu mer makt att försämra deras möjligheter till ett värdigt liv.
Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu förstörde du julen för mig, min apelsinperiod, Hahaha!

Trump blev mer orange mot slutet, när han åkte sopbil var han nästan i ton med säkerhetsvästen konstigt nog.

Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Psykologin hos MAGA-rörelsen är lite underlig. När Trump vann förra gången och man hade majoritet i båda kamrarna de första två åren, var man nöjda då?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare än nånsin. Det är liksom deras defaultposition alltid men när Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta när de inser att detta inte kommer förändra nåt för deras del. En viss pervers tillfredsställelse får de av att människor som har det ännu sämre ställt än de själva blir nertrampade ännu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvärtom tillta, påhejad av Trump som rättfärdigar dem att skylla alla sina misslyckanden på någon annan. Istället för att titta sig själva i spegeln vill de i sin ångest och rädsla ge Trump ännu mer makt att försämra deras möjligheter till ett värdigt liv.

Förra perioden hade ju Trump kvar de RINOS som inte hade hunnit blivit utrensade, de satte ju effektivt käppar i hjulet för honom.

Nu kommer det att bli mycket lugnare när femtekolonnarna har fått lämna skeppet så jag tror att Trump har mycket lättare nu att få igenom sin politik.
Citera
2024-11-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Donald Trump har blivit rik genom att ärva sin far, Fred Trump. Och han ska tydligen inte vara någon vidare affärsman.
Man kommer att tänka på följande ordstäv:
"Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet, är att starta med en stor."
Upphovsman hävdas av vissa källor vara kåsören Red Top, andra tillskriver det skämttecknren Torvald Gahlin.

Ja, att det är lättare att få mer pengar om man har pengar att investera är ju helt klart! Jag kan inte säga att jag vet Trumps affärer i detalj, men jag tror nog att han är både smart och hänsynslös nog att ha gjort sig en egen hacka.
Citera
2024-11-08, 10:19
Medlem
SvD spekulerar lite om möjliga tillsättningar. Med tanke på vad som sägs om Trump och de två krigen skulle i vart fall Mike Pompeo kanske kunna skapa rimlig utrikespolitik/försvarspolitik. Inte särskilt kontroversiella åsikter om man nu inte är kommunist, putinist eller islamist:
Den forna CIA-chefen var utrikesminister under större delen av Trumps förra mandatperiod. Så sent som i måndags deltog han på ett kampanjmöte i Pennsylvania och gav sitt stöd till sin tidigare chef.

Mike Pompeo var under sin tid på posten en stark Israelförespråkare. Samtidigt har han tagit tydlig ställning för Ukraina och föreslagit kraftiga sanktioner mot Ryssland och ytterligare vapenleveranser, skriver Euronews.
https://www.svd.se/a/Avx7nE/trumps-inre-krets-kan-fa-maktpositioner-i-vita-huset

Låter bra tycker jag.

Däremot Elon Musk… Hoppas verkligen inte han får någon slags post med maktbefogenheter. Det vore ytterst olämpligt. Musk är och skall vara affärsman och innovatör. Han får gärna stå och vifta med Trumpvimplar men sätt honom inte att ratta USA då går det som för de ”självkörande” Teslorna.
Citera
2024-11-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity

Komiska är att argumenten mot mångkultur och globalism går hand i hand. Ser vi till våra grannländer så har de liknande problem med befolkningsutveckling (läs åldrande befolkning, inte mångkultur i det här fallet) och kompetensförsörjning. Vi BEHÖVER arbetskraft, och då allt från städare hela vägen upp till läkare.
Man behöver inte mångkultur för att få folk till skitgörat, kolla på oljearabländerna. Gästarbetare kallas det. Vi i västvärlden torde dock erbjuda lite mer mänskliga villkor.

Men det där behovet är extremt överdrivet troligen. De flesta folk är fullt kapabla att göra sitt skitgöra själva egentligen, utom möjligen oljearaberna. Drivkraften bakom de där folkflödena är ekonomiska och följd av dålig politisk planering. Vad är det annars för märklig naturlag som gör att ett folk med hyfsad ekonomi plötsligt inte skall kunna städa eller hämta pizzan självt?

Och det är ju samma sak med latinos i USA. Inget ont om dem i sig, men USA fungerade tidigare alldeles utmärkt utan dagens enorma mängd latinos.
Citera
2024-11-08, 10:31
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
SvD spekulerar lite om möjliga tillsättningar. Med tanke på vad som sägs om Trump och de två krigen skulle i vart fall Mike Pompeo kanske kunna skapa rimlig utrikespolitik/försvarspolitik. Inte särskilt kontroversiella åsikter om man nu inte är kommunist, putinist eller islamist:
Den forna CIA-chefen var utrikesminister under större delen av Trumps förra mandatperiod. Så sent som i måndags deltog han på ett kampanjmöte i Pennsylvania och gav sitt stöd till sin tidigare chef.

Mike Pompeo var under sin tid på posten en stark Israelförespråkare. Samtidigt har han tagit tydlig ställning för Ukraina och föreslagit kraftiga sanktioner mot Ryssland och ytterligare vapenleveranser, skriver Euronews.
https://www.svd.se/a/Avx7nE/trumps-inre-krets-kan-fa-maktpositioner-i-vita-huset

Låter bra tycker jag.

Däremot Elon Musk… Hoppas verkligen inte han får någon slags post med maktbefogenheter. Det vore ytterst olämpligt. Musk är och skall vara affärsman och innovatör. Han får gärna stå och vifta med Trumpvimplar men sätt honom inte att ratta USA då går det som för de ”självkörande” Teslorna.
Ett Tänkbart namn som dyker upp är
Marjorie Tayler Greeneus
https://x.com/RepMTG
Sen är det redan klart att den störtsköna
John F Kennedy som är en förkämpe för miljö och Hälsa
Blir Hälso minister
https://x.com/RobertKennedyJr/status/1853440835062575163
Citera
2024-11-08, 10:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Om det blir tuffa tider två år från nu - kommer MAGA-basen här inne att vara ärliga och attackera sin husgud, eller kommer de skylla på Bidens arv/deep state i Washington DC?

Jag har varit på det här forumet nu i ett halvår ungefär. Och jag har nästan aldrig sett dem attackera sin egna ledare. Om man jämför det med Demokraterna, där den egna basen (65%) ville att Biden skulle kliva åt sidan.

Är republikanska vurmare kapabla att reflektera över detta eller kommer man att köra på ända in i kaklet?
Citera
2024-11-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Trump har 5 barn och massor av barnbarn så de kommer nog vara en president dynasty i 100 år nu 😉

Nej, det tror jag knappast. De kommer nog bli lika ihågkomna som Mozarts barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in