Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-08, 20:59
Medlem
Karmans avatar
Börja med Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov.
Citera
2024-11-08, 21:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Läs kvalitativa dagstidningar. När något ämne väcker din nyfikenhet, se till att söka mer information (på ex.vis wikipedia). I den fördjupningen dyker förhoppningsvis nya spännande frågor upp i närliggande ämnen.

Det är nyfikenheten, vetgirigheten, som i längden ger allmänbildningen. Inte läsningen i sig.
Sämsta rådet hittills. Tex. DN och SvD ger ju en helt skev världsbild.
Citera
2024-11-08, 21:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
När jag var liten var det uppslagslexikon som gällde. Men nu är det wikipedia.

Läs wikipedia i stället. Det tar kortare tid och du får summeringen serverad.

Om du vill grotta ner dig i något kan du köpa en bok, men inte förrän efter att du läst wikipedia om ämnet.

Fattar du?
Wikipedia ska man dock ta med en nypa salt. Finns en hel del felaktigheter och även ren propaganda där.
Citera
2024-11-08, 21:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.

T.ex denna?

I boken Filosofera tillsammans får vi metoder för att föra samtal om en mängd olika frågor och ämnen.

https://www.adlibris.com/se/bok/filo...14483735330646
Citera
2024-11-08, 21:40
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sämsta rådet hittills. Tex. DN och SvD ger ju en helt skev världsbild.

Visst. Båda har en strikt borgerlig världsbild, och SvD som jag plågar mig med just nu är rent pinsamt högervriden. Men båda har även skickliga journalister på en nivå man inte hittar i aftonblaskorna.
Svensk press är tyvärr inte bättre än så.
Citera
2024-11-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Du verkar tro på sossepropagandan att bildning är att känna till en massa irrelevant nonsens - men att inte bry sig om hur makt utövas i samhället, av vem och hur det går till. Crazy...
Propagerar just sossarna för att man ska vara allmänbildad?

Det var något nytt, och det kände jag inte till.

Får lägga till det i min allmänbildning.
Citera
2024-11-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Sozzarna hade nog kopplat ett fast grepp om våra viktigaste utbildningsinstitutioner och Lärarhögskolan i början på 60-talet. Varenda grundskole- och gymnasielärare i landet har marinerats i sozzevärderingar i minst tre decennier genom utbildning, fortbildning samt fackförbund och konferenser.
Citera
2024-11-08, 22:05
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Det är nog riktigt att socialdemokraterna gjorde mycket för allmänbildningen under folkhemmets guldår, med studieförbund, läsfrämjande, konstklubbar, folkhögskolor etc.
Men allt det där är ju historia nu. Vad som räknas som allmänbildning numera vete fan.
Är det att vara duktig i På spåret?
Citera
2024-11-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Sozzarna hade nog kopplat ett fast grepp om våra viktigaste utbildningsinstitutioner och Lärarhögskolan i början på 60-talet. Varenda grundskole- och gymnasielärare i landet har marinerats i sozzevärderingar i minst tre decennier genom utbildning, fortbildning samt fackförbund och konferenser.
Då har sossarna i alla fall gjort något bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det är nog riktigt att socialdemokraterna gjorde mycket för allmänbildningen under folkhemmets guldår, med studieförbund, läsfrämjande, konstklubbar, folkhögskolor etc.
Men allt det där är ju historia nu. Vad som räknas som allmänbildning numera vete fan.
Är det att vara duktig i På spåret?
Jag skräms av att man inte har en aning om hur man räknar procent, inte har en aning om att Kiruna ligger norr om Göteborg och att en matsked är femton milliliter.
Citera
2024-11-08, 22:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Faktakalendern
Citat:
Faktakalendern innehåller kalendariska och statistiska uppgifter inom områden som geografi, historia, idrott, musik och astronomi samt enstaka längre texter i olika ämnen olika år.

Men du måste ju liksom ha ett grundintresse. Om du som barn vill och måste lära dig alla världens huvudstäder är ju en bra start.
Citera
2024-11-08, 22:27
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.

Bill Brysons böcker

En kortfattad historik om nästan allting

samt

En kortfattad historik om nästan allting i ditt hem.

Riktigt intressanta och allmänbildande.
Citera
2024-11-08, 22:39
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
"Den kupade handen", av Bo Sundin - den går igenom det mesta (översiktligt) och på ett enkelt sätt förklarar han de olika, tekniska framstegen inom olika (de flesta) områden, i världshistorien. Gillade denna när jag läste på universitetet på sent 90-tal. Vet inte hur den står sig idag, men då var den gångbar...

Ja, otroligt pedagogisk teknikhistoria - också haft den som kurslitteratur...2017 - den står sig.

https://www.facebook.com/painchapter...8433398633187/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in