Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det fetade hade jag inte koll på så tack för det, jag har alltid ansett att en större skruv som är delvis gängad kallades för bult exakt som det står hos wiki.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bult

Tack för infon och känner mig nu lite mer allmänbildad då jag klickade ja på alla dina andra krav😀
Vissa har reagerat på att jag skrev att en matsked är 5 cl. Med all rätt, det ska vara 15 ml.

Hoppas ingen har saltat efter mitt recept.

Det där med bult är bara något jag nyligen läst mig till. Förstår fortfarande inte när man använder en skruv utan gängor.
Citera
2024-11-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Sorry. Har svårt att ta folk som särskriver, på allvar.
Hur känner du inför regelvidrig interpunktuation?
Citera
2024-11-08, 15:46
Medlem
Triremers avatar
Läs lite ekonomisk historia:

Guns, Germs and Steel av Jared Diamond.

En modern svensk ekonomisk historia : tillväxt och omvandling under två sekel av Lennart Schön

Världens ekonomiska historia - från urtid till nutid av Larry Neal, Rondo Cameron, Lennart Schön (det är främst Cameron som skrivit den egentligen)

Sedan kan du även läsa Short History of Nearly Everything av Bill Bryson
Citera
2024-11-08, 15:51
Medlem
GertBennys avatar
Mein Kampf och Gamla testamentet.
Citera
2024-11-08, 15:58
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Bibeln. Det finns även en annan bok ifall du föredrar getter.
Citera
2024-11-08, 15:59
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
P3 dokumentär är dessutom woke-skit. Du vill bli allmänbildad, inte hjärntvättad.

Googla. Det finns många sidor där din fråga ställts och där svärmen hjälpts åt att lista bra böcker att börja beta av. Filosofi, politik, historia, skönlitteratur, strategi, krig.
Sant, de kan inte låta bli att köra sin vänsterpropaganda i sina avsnitt.
Citera
2024-11-08, 16:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
"Den kupade handen", av Bo Sundin - den går igenom det mesta (översiktligt) och på ett enkelt sätt förklarar han de olika, tekniska framstegen inom olika (de flesta) områden, i världshistorien. Gillade denna när jag läste på universitetet på sent 90-tal. Vet inte hur den står sig idag, men då var den gångbar...
Citera
2024-11-08, 16:42
Medlem
BadPostures avatar
Läs kvalitativa dagstidningar. När något ämne väcker din nyfikenhet, se till att söka mer information (på ex.vis wikipedia). I den fördjupningen dyker förhoppningsvis nya spännande frågor upp i närliggande ämnen.

Det är nyfikenheten, vetgirigheten, som i längden ger allmänbildningen. Inte läsningen i sig.
Citera
2024-11-08, 16:47
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Enkelt. Den enda bok du behöver är En hvar sin egen professor (undertitel: Allt menskligt vetande i sammandrag) av Falstaff, fakir.

Där finns t.ex. ABC-ramsor så att man lär sig alfabetet (mycket viktigt!)

R.
Robinson av glädje röt,
när han fann en kokosnöt.

X.
Xerxes samlade en här,
som helt säkert upplöst är.

Världshistorien och geometrin får ca. en halv sida var och det elfte kapitlet har titeln Astrologi, teosofi, magik, jämte konsten att gräva gull.

Det är alltså snabba ryck, perfekt för den stressade nutidsmänniskan!
Citera
2024-11-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Vilka böcker bör man läsa för att öka sin allmänbildning? Jag vill verkligen att folk ska se mig som en allmänbildad individ så småningom.
Zarathustra, Nietzsche.
Citera
2024-11-08, 17:00
Medlem
Vill slå ett slag för Guiness rekordbok. Lär du dig en del rekord och andra konstiga fakta så kan du briljera rätt bra i frågesport.
Frågesport är för övrigt rätt bra att titta på. I början kommer du kanske inte att kunna något alls men med tiden kommer du att klara fler och fler frågor.
Citera
2024-11-08, 17:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Läs mycket på Flashback bland de relevanta trådarna och dess forum - finns otroligt mycket bra information här, men idka en sträng källkritisk hållning då mängder med troll och osanningar även florerar. Du får ta till dig, dra ifrån och lägga till ting och info när du skall skapa dig en uppfattning (och en egen "sanning") om kring vad som är rätt och riktigt, inom många områden där det inte finns ett enhetligt svar.

Finns många forum på Flashback med ytterst kunniga personer och som även är behjälpliga med sin kunskap och delar med sig av denna, samt förklarar om det är något du inte förstår. Men, som sagt - det gäller att du sållar och inte sväljer allt med hull- och hår. Källkritik är ledordet inom alla områden och du må förhålla dig kritisk och en smula skeptisk, även om källan verkar vara kosher och legitim. Mycket felaktigheter och propaganda, där ute. När nu AI börjar komma på banan så är det än mer viktigt. Snart kommer vi ej veta vad som är sant om vi inte upplever det med våra egna sinnen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in