2024-11-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det tragiska är dock att de flesta vanliga människor fortfarande mäter i fiat, vilket har lett till omärkligt kollapsande reallöner, extrema förmögenhetsskillnader etc.

Delvis off topic, men ändå:

Jag skulle nog, snarare, påstå att människor överlag inte är särdeles bra på att förstå abstrakta koncept och att Bitcoin inte hjälper mot det problemet. Därav de märkliga reaktionerna när de är överlyckliga över höjt pris i dollar trots att priset inte ens hängt med i löneökningarna (eller - för den delen - i den generellt ökade penningmängden).

Citat:
Bitcoin hjälper dock till, även om många bitcoinplacerare till en början tänker som en fiatmaxi och försöker "casha in" vid första bästa tillfälle.

Det är intressant att just du nämner det här: det finns nämligen få saker jag har tagit upp online som varit mer ett rött skynke för de religiösa Bitcoinfanatikerna. Om Bitcoin är så fantastiskt: varför allt detta tjat om vinster i USD och dyrkandet av traders som köpt prylar via vägen: Fiat -> Bitcoin -> Fiat -> Pryl ?

Varje gång jag ser det där så är det ytterligare ett bevis på att de flesta inom Bitcoinsfären i själva verket är mer fast i det du kallar "fiatparadigmet" än vanliga personer som helt enkelt får sin lön i fiat och inte har så många andra val än att använda det ... Bara en av alla paradoxer som finns i Bitcoinsfären.
Citera
2024-11-08, 10:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarefreeAlien
Hej!
Noob här. Handlade med btc i uppstarten för att göra skumma affärer på darkweb å har sen dess bara följt btc på håll men funderar på att hoppa på BTC-tåget . Det har ju bara gått upp och upp och jag har bara suttit å tittat på. Känner mig så dum.

Läste för ett tag sen i den här tråden att amerikanska regeringen ska köpa upp BTC vilket kommer göra att det stiger under de kommande åren? Tankar kring det?

Borde jag gå all in som en långsiktig investering?
Har ca 80 000 kr att investera.
Ska jag vänta några dagar ?Nån skrev att det kommer en liten dipp om några dagar.

Pls be kind jag är tjej .

Alltid när Bitcoin gör nya toppar så kommer nytt folk in och undrar om det är läge att investera. Det är ju lättare att säga att det är läge att investera efter 50% nergång än 100% uppgång.
Men med det sagt så, ingen som någonsin köpt Bitcoin har legat på minus efter typ 3.5 år. Dvs de som köpte de absoluta topparna på 20k 2018 eller 69k 2021 ligger plus, trots att det var HELT fel tillfälle.

Så allt är ju beroende på tidshorisonten du har. Klarar du av 50% nergång på ett år med vetskapen att du kan ligga 100% plus om 3-4 år? Klarar du av att stå utanför och riskera missa 100% uppgång på ett år?

Investera inte i något du inte har koll på.
Så rådet är, sätt dig in i Bitcoin och försök ta reda på vart priset kan tänkas ligga om ett par år.
Personligen tror jag Bitcoin kostar mer än 200k inom 2-4 år, men jag har ju mina argument för den tron. Bättre att du tar reda på egna argument för och emot, än att lita på någon random på flashback.
Citera
2024-11-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men med det sagt så, ingen som någonsin köpt Bitcoin har legat på minus efter typ 3.5 år. Dvs de som köpte de absoluta topparna på 20k 2018 eller 69k 2021 ligger plus, trots att det var HELT fel tillfälle.

Som ett utmärkt exempel på någon som inte har förstått ekonomi.

The dollar had an average inflation rate of 5.18% per year between 2021 and today, producing a cumulative price increase of 16.36%.

A dollar today only buys 85.940% of what it could buy back then.

Vad blir då 76 dividerat med 69 ... 1.10.

Wohooo! Vilken vinst! Köpkraftsökningen är enorm ...
Citera
2024-11-08, 10:32
Medlem
Citat:
Alltid när Bitcoin gör nya toppar så kommer nytt folk in och undrar om det är läge att investera. Det är ju lättare att säga att det är läge att investera efter 50% nergång än 100% uppgång.

Så allt är ju beroende på tidshorisonten du har. Klarar du av 50% nergång på ett år med vetskapen att du kan ligga 100% plus om 3-4 år?

Investera inte i något du inte har koll på.
Så rådet är, sätt dig in i Bitcoin och försök ta reda på vart priset kan tänkas ligga om ett par år.
Personligen tror jag Bitcoin kostar mer än 200k inom 2-4 år, men jag har ju mina argument för den tron. Bättre att du tar reda på egna argument för och emot, än att lita på någon random på flashback.

Tusen tack för dina tankar! Det bekräftade lite av mina tankar vilket för mig närmare beslut.
Så länge vi har Trump å Elon vid rodret lär värdet stiga I suppose, men vem vet, om 4 år kanske vi har en ny anti-BTC Godzilla som härjar ..Tror dock att republikanerna kommer sköta sig så att de får fortsätta. Jag tror på det goda i världen !

Min analys är inte direkt djupare än så.
Oavsett är BTC en grej jag inutiativt stödjer vilket gör att jag VILL investera i det.
Skulle säga att BTC är mer än en spekulation på så sätt att det är ett fridfullt sätt att ändra världsordningen.
Citera
2024-11-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

The dollar had an average inflation rate of 5.18% per year between 2021 and today, producing a cumulative price increase of 16.36%.

Jag är en av dem som inte har förstått ekonomi. Vad betyder detta?
Citera
2024-11-08, 10:47
Medlem
Citat:
Hej!
Noob här. Handlade med btc i uppstarten för att göra skumma affärer på darkweb å har sen dess bara följt btc på håll men funderar på att hoppa på BTC-tåget . Det har ju bara gått upp och upp och jag har bara suttit å tittat på. Känner mig så dum.

Läste för ett tag sen i den här tråden att amerikanska regeringen ska köpa upp BTC vilket kommer göra att det stiger under de kommande åren? Tankar kring det?

Borde jag gå all in som en långsiktig investering?
Har ca 80 000 kr att investera.
Ska jag vänta några dagar ?Nån skrev att det kommer en liten dipp om några dagar.

Pls be kind jag är tjej .

Om du inte äger några bitcoin alls är det definitivt dags att börja köpa. Om du klarar dig utan dina 80k i åtminstone fyra år kan du helt sonika gå all in. En annan variant är annars att sätta igång ett automatiskt köp varje vecka eller varje dag, om du vill minska risken att gå in med allt vid en dålig tidpunkt.

Om utvecklingen fortsätter att rimma med historien är det fortfarande en bra tid att köpa, även om det hade varit mycket bättre att köpa för ett år sedan.
Citera
2024-11-08, 11:03
Medlem
Citat:
Delvis off topic, men ändå:

Jag skulle nog, snarare, påstå att människor överlag inte är särdeles bra på att förstå abstrakta koncept och att Bitcoin inte hjälper mot det problemet. Därav de märkliga reaktionerna när de är överlyckliga över höjt pris i dollar trots att priset inte ens hängt med i löneökningarna (eller - för den delen - i den generellt ökade penningmängden).

Det är intressant att just du nämner det här: det finns nämligen få saker jag har tagit upp online som varit mer ett rött skynke för de religiösa Bitcoinfanatikerna. Om Bitcoin är så fantastiskt: varför allt detta tjat om vinster i USD och dyrkandet av traders som köpt prylar via vägen: Fiat -> Bitcoin -> Fiat -> Pryl ?

Varje gång jag ser det där så är det ytterligare ett bevis på att de flesta inom Bitcoinsfären i själva verket är mer fast i det du kallar "fiatparadigmet" än vanliga personer som helt enkelt får sin lön i fiat och inte har så många andra val än att använda det ... Bara en av alla paradoxer som finns i Bitcoinsfären.

Problemet är att det sedan 1971 saknas en tydlig värdereferens sedan guldmyntfoten avskaffades helt när USA gick i konkurs.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nixonchocken

Man kan inte begära att var och envar ska kunna sitta och räkna på penningmängdsökningar, KPI (som är fejk), realräntor eller liknande. Resultatet har blivit att löntagare och sparare (i fiat) har blivit fullständigt skinnade medan ägare av tillgångar har blivit desto rikare.

Det är svårt att börja tänka helt i bitcoin eller satoshi än så länge, emedan köpkraften fortfarande stiger kraftigt med kraftig volatilitet, men med tiden kommer det att gå allt lättare tills bitcoin till slut blir den optimala värdereferensen.

En början för trejdare kan vara att trejda fram och tillbaka för att öka sitt bitcoininnehav snarare än sitt fiatinnehav.
Citera
2024-11-08, 11:03
Medlem
Citat:
Om du inte äger några bitcoin alls är det definitivt dags att börja köpa. Om du klarar dig utan dina 80k i åtminstone fyra år kan du helt sonika gå all in. En annan variant är annars att sätta igång ett automatiskt köp varje vecka eller varje dag, om du vill minska risken att gå in med allt vid en dålig tidpunkt.

Om utvecklingen fortsätter att rimma med historien är det fortfarande en bra tid att köpa, även om det hade varit mycket bättre att köpa för ett år sedan.

Eller hur, jag har bara suttit å tittat på istället för att agerat .

Finns det något svenskt trading community?
Började kolla på Clay Trader på yt för att jag gillar hans teaching style (han förklarar för en som att man har noll hjärnceller, vilket är awesome) men för att få ta del av hans privata kurs behöver man betala 26000 kr vilket satte käppar i hjulet för mig.. Anyways .
Citera
2024-11-08, 11:07
Medlem
Citat:
Eller hur, jag har bara suttit å tittat på istället för att agerat .

Finns det något svenskt trading community?
Började kolla på Clay Trader på yt för att jag gillar hans teaching style (han förklarar för en som att man har noll hjärnceller, vilket är awesome) men för att få ta del av hans privata kurs behöver man betala 26000 kr vilket satte käppar i hjulet för mig.. Anyways .

Om du inte kan något om trejding är det bättre att bara hodla. Köp t.ex. en Trezor One,

https://trezor.io/trezor-model-one-white ,

flytta dina bitcoin dit och gör ingenting i minst fyra år eller resten av livet.
Citera
2024-11-08, 11:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
... men för att få ta del av hans privata kurs behöver man betala 26000 kr vilket satte käppar i hjulet för mig.. Anyways .

Betala ingenting för tradingkurser. Det finns massor av gratis på YT. Om du efter 3-5 år känner att det här är din grej, då kan du överväga att ta nästa steg (men vetefan om det är att betala mer än några hundralappar för influenser kurser dock...).

Upp till 90% av alla traders är förlorare. Tror du att du har dom egenskaper som behövs för att slå dig in bland de 10% (där professionella institut och firmor befinner sig), go ahead och testa. Men överskatta inte hur lätt det är att vinna på daytrading.
https://www.quantifiedstrategies.com/what-percentage-of-traders-fail/
Citera
2024-11-08, 11:28
Medlem
Citat:

Om alternativet hade varit att sitta i fiat så hade till och med ett köp på absoluta toppen 2021 varit ett relativt bra alternativ, i synnerhet som svensk, då bitcoinpriset toppade på under 600k SEK 2021 och ligger över 800k SEK i dag.

https://www.coingecko.com/sv/coins/bitcoin/sek
Citera
2024-11-08, 11:40
Medlem
Citat:
Om du inte kan något om trejding är det bättre att bara hodla. Köp t.ex. en Trezor One,

https://trezor.io/trezor-model-one-white ,

flytta dina bitcoin dit och gör ingenting i minst fyra år eller resten av livet.

Tack!
Hodla, absolut. Vill dock lära mig om trading.

Citat:
Betala ingenting för tradingkurser. Det finns massor av gratis på YT. Om du efter 3-5 år känner att det här är din grej, då kan du överväga att ta nästa steg (men vetefan om det är att betala mer än några hundralappar för influenser kurser dock...).

Upp till 90% av alla traders är förlorare. Tror du att du har dom egenskaper som behövs för att slå dig in bland de 10% (där professionella institut och firmor befinner sig), go ahead och testa. Men överskatta inte hur lätt det är att vinna på daytrading.
https://www.quantifiedstrategies.com/what-percentage-of-traders-fail/

I mean, jag är disciplinerad och bra på psykologi. En aktie störtdyker väl sällan på 5 sek.
Har dock massor att lära mig innan det är aktuellt. Därav ett första steg vore att köpa BTC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in