2024-11-08, 08:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Bitcoin har bara 1 nätverkseffekt. Alla forks av Bitcoin saknar nätverkseffekten, och utan den så finns inget värde. Således, Bitcoin har uppfunnits en gång och sista gången. Forksen är dessutom centraliserade. (BSV är en fork som har 0 värde eftersom det är kontrollerat av Craig och nChain)
Det ni kallar för "nätverkseffekt" är helt enkelt hype. Det är inget man ska basera någon investering på. Eller kan du komma på andra investeringar utöver meme stocks som har denna "egenskap"?

Citat:
Det finns ingen checkbox kring "ska vara värdefull i sig". Det finns inget i världen som har "värde i sig", inte ens guld, en guldklimp för dig på en öde ö är värdelös. ALLT är subjektivt värde baserat på situationen och hur du kan använda det. Och Bitcoin har vansinnigt bra värde i att kunna lagra värde utanför banksystemet och skicka globalt, utan krav på tillåtelse.
Idiotiskt resonemang. Varför inte helt enkelt köpa aktier i BBBY i så fall? Om alla köper samtidigt så blir det bolaget det mest värdefulla i hela världen. Apple och Amazon kan slänga sig i väggen med sina vinster.
Citera
2024-11-08, 08:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
"Kryssar i" gör alla forks av bitcoin också. Du glömde dock den viktigaste egenskapen, nämligen att den ska vara värdefull i sig.

Tänker inte svara ditt sedvanliga trötta trams, men tycker det är värt att komma ihåg att det finns inget universellt "värde", utan värde är subjektivt skapat av oss människor.

Utan oss människor så är en guldtacka inte mer värd än en stenbumling.
MED oss människor så kan en liter vatten vara mer värd en guldtacka, beroende på vilken situation du befinner dig i.

Så vad något är värt i förhållande till något annat är ett resultat av tillgång och efterfrågan i den specifika situationen.
Att det i tusentals år funnits behov av "store of value" är odiskutabelt. Frågan var och en, som har detta behov, får ställa sig är vilket tillgångsslag är bäst för mig och mina behov. Jag tror fler och fler kommer upptäcka att Bitcoin kryssar i flest punkter på kravlistan, hence "apex store of value" och "there is no second best".

Hade det funnits en bugg i mitt resonemang, så hade Bitcoin inte överlevt i 16 års tid. Bitcoin är sedan länge synad och har visat sig vara robust.
Citera
2024-11-08, 08:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tänker inte svara ditt sedvanliga trötta trams, men tycker det är värt att komma ihåg att det finns inget universellt "värde", utan värde är subjektivt skapat av oss människor.
Du tänker inte svara eftersom du aldrig har något svar, utan maler bara på i gamla hjulspår som är debunkade många gånger om.

Din nihilistiska investeringsstrategi där ingenting har något värde får stå för dig.

Citat:
Utan oss människor så är en guldtacka inte mer värd än en stenbumling.
MED oss människor så kan en liter vatten vara mer värd en guldtacka, beroende på vilken situation du befinner dig i.

Så vad något är värt i förhållande till något annat är ett resultat av tillgång och efterfrågan i den specifika situationen.
Och bitcoin är inte värt någonting i något sammanhang förutom spekulation.
Citera
2024-11-08, 08:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Och bitcoin är inte värt någonting i något sammanhang förutom spekulation.
Tillgång och efterfrågan ger Bitcoin ett pris i skrivande stund på drygt 76 000, mätt i dollar. Det kommer du aldrig komma ifrån.
Resten är bara trams från din sida i ett dåligt försök att byta fokus.

Jag har förklarat varför det finns efterfrågan. Tillgångsdelen i ekvationen är vi väl ändå eniga om?
Citera
2024-11-08, 08:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tillgång och efterfrågan ger Bitcoin ett pris i skrivande stund på drygt 76 000, mätt i dollar. Det kommer du aldrig komma ifrån.
Dvs, 100% spekulation som jag skrev ovan.

Du kan väl åtminstone erkänna att det endast finns ett spekulativt värde i bitcoin och ingenting annat. Att säga att "det spekuleras i andra tillgångar också" håller inte.
Citera
2024-11-08, 08:49
Medlem
Leastons avatar
Om man räknar in inflationen i dollar, så har vi inte all time high förens vid $80.7k.

Noterbart var att motsvarande vid ATH i början på mars var $78k. Det går fort att förlora värde om man sparar det i fiat.
Citera
2024-11-08, 08:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du kan väl åtminstone erkänna att det endast finns ett spekulativt värde i bitcoin och ingenting annat. Att säga att "det spekuleras i andra tillgångar också" håller inte.

"Special pleading" -kallas det där argumentationsfelet du precis gjorde.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-08 kl. 09:06.
Citera
2024-11-08, 08:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
"Special pleading" -kallas det där argumentationsfelet du precis gjorde.
Du har missförstått argumentationsfelet helt och hållet. Otroligt komiskt. Hur kom du till denna slutsats?
Citera
2024-11-08, 09:26
Medlem
Citat:
Om man räknar in inflationen i dollar, så har vi inte all time high förens vid $80.7k.

Noterbart var att motsvarande vid ATH i början på mars var $78k. Det går fort att förlora värde om man sparar det i fiat.

Om man räknar med mer verklig inflation har vi än mer kvar till ATH.

Vi ska upp till cirka 38 uns guld per bitcoin och ligger i nuläget på cirka 28. Ungefär 35 procent kvar.

Snart nog kommer det att vara meningslöst att ens referera till dollar eller annan fiat. Penningmängden har för övrigt börjat stiga igen:

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2
https://en.macromicro.me/series/4675/global-money-supply-m2
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-08 kl. 09:29.
Citera
2024-11-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man räknar med verklig inflation har vi än mer kvar till ATH.

Betryggande att vissa Bitcoinfanatiker i tråden äntligen har börjat resonera i dessa termer. Inte helt ovanligt att man blir citerad i uppgångar som om man har skrivit att nivå x kommer att bli svårt att nå vid tiden y och (märkligt nog) försvinner ord som ”justerat för inflation” och ”i reell köpkraft”.
Citera
2024-11-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Betryggande att vissa Bitcoinfanatiker i tråden äntligen har börjat resonera i dessa termer. Inte helt ovanligt att man blir citerad i uppgångar som om man har skrivit att nivå x kommer att bli svårt att nå vid tiden y och (märkligt nog) försvinner ord som ”justerat för inflation” och ”i reell köpkraft”.

Det tragiska är dock att de flesta vanliga människor fortfarande mäter i fiat, vilket har lett till omärkligt kollapsande reallöner, extrema förmögenhetsskillnader etc.

Det är svårt att frigöra sig från fiatparadigmet. Bitcoin hjälper dock till, även om många bitcoinplacerare till en början tänker som en fiatmaxi och försöker "casha in" vid första bästa tillfälle. Med tiden ändras dock tänkandet så att man mer börjar tänka i BTC eller i satoshis i stället för i USD eller SEK, även om det knappt går att byta paradigm helt och hållet när alla priser runt om i samhället är satta i fiat.
Citera
2024-11-08, 09:58
Medlem
Hej!
Noob här. Handlade med btc i uppstarten för att göra skumma affärer på darkweb å har sen dess bara följt btc på håll men funderar på att hoppa på BTC-tåget . Det har ju bara gått upp och upp och jag har bara suttit å tittat på. Känner mig så dum.

Läste för ett tag sen i den här tråden att amerikanska regeringen ska köpa upp BTC vilket kommer göra att det stiger under de kommande åren? Tankar kring det?

Borde jag gå all in som en långsiktig investering?
Har ca 80 000 kr att investera.
Ska jag vänta några dagar ?Nån skrev att det kommer en liten dipp om några dagar.

Pls be kind jag är tjej .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in