Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
"Kryssar i" gör alla forks av bitcoin också. Du glömde dock den viktigaste egenskapen, nämligen att den ska vara värdefull i sig.
Tänker inte svara ditt sedvanliga trötta trams, men tycker det är värt att komma ihåg att det finns inget universellt "värde", utan värde är subjektivt skapat av oss människor.
Utan oss människor så är en guldtacka inte mer värd än en stenbumling.
MED oss människor så kan en liter vatten vara mer värd en guldtacka, beroende på vilken situation du befinner dig i.
Så vad något är värt i förhållande till något annat är ett resultat av tillgång och efterfrågan i den specifika situationen.
Att det i tusentals år funnits behov av "store of value" är odiskutabelt. Frågan var och en, som har detta behov, får ställa sig är vilket tillgångsslag är bäst för mig och mina behov. Jag tror fler och fler kommer upptäcka att Bitcoin kryssar i flest punkter på kravlistan, hence "apex store of value" och "there is no second best".
Hade det funnits en bugg i mitt resonemang, så hade Bitcoin inte överlevt i 16 års tid. Bitcoin är sedan länge synad och har visat sig vara robust.