2024-11-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Du gör en massa antaganden som är rent felaktiga.
Inga krig har startats under Trump:s tidigare period.
Trump har egna barn, hyllar familjen och USA, såsom en amerikansk patriot. Drivkraften är att med makt göra det bättre för kommande generationer, inte destruktion och krig. Han har makten att påverka andra ledare för att skapa förutsättningarna till att framtvinga fred.
Vi vet förstås inte hur lyckosam han är i detta, det återstår att se.

Återigen dina paradoxer, faktum är att trenden de senaste tio-femton åren snarare har pådrivit det matriarkala styret genom påtvingad militärmakt och revolution. jmfr med Afghanistan. Irak osv.
USA har under en lång period med andra presidenter vid makten, försatt flera av de totalitära ledarnas länder i kaos. Och sedan lämnat dem där. Istället för att skapa hållbara förutsättningar för fred.
I Sverige har det matriarkala synsättet på fred, den feministiska utrikespolitiken, passivitet genom nedrustning och gränslöshet skapat det absolut värsta säkerhetspolitiska utgångsläget i Europa sedan andra världskriget.

Blir det krig i Europa (d.vs att Ukrainakriget utvidgas) så är det konsekvensen, indirekt eller direkt, av en konfliktframkallande politik, skapad av EU:s maktgalna och ansvarslösa politiker.

Som alla presidenter kommer Trump att göra något bra och vi kan bara hoppas på att han inte tar alltför många beslut som påverkar oss negativt, för det är de vita amerikanarna som han vill göra en tjänst - inte alla andra. Kriget i Ukraina är på upphällningen oavsett för ryssarna vill inte dö och "bli ruttnande köttfärs i skogen" som de säger, och nu passar det ju bra att Trump kliver in och tar åt sig äran för fredsmäklande. Han är en skicklig strateg, men även en stor egoist och det finns många som anser att han är farlig. Sverige har gått med i Nato ifall du missat detta så vårat säkerhetsläge är både bättre och sämre just nu. Vi måste ställa upp ifall Trump vill detta.
Citera
2024-11-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tack för omtanken men jag sover som en stock. Frågar faktiskt, på riktigt, åt en kompis som nojjar.

Varför menar du att Ryssland ”försvinner” automatiskt om Ryssland invaderar Sverige?
Eftersom Trump inte kommer blanda in USA?

Jo jag menar att en eskalering av Ukrainakonflikten är det enda scenario där Sverige skulle kunna hamna i fara. Det extremt osannolika scenariot att Putte anfaller Natolandet Sverige (finns andra kärnvapenmakter än USA), dessutom) bygger ju på att han först sopat rent Ukraina med lite krigskassa kvar att satsa på att ta över…ja vad? Järnmalmsbrytningen i Kiruna?

För att komma så långt måste han alltså först genomföra sin omöjliga seger. Så om han då i ett svagt ögonblick trycker på röda knappen lär han vara helt bindgalen så de missilerna skulle väl flyga åt alla håll. Du kan kallt räkna med att USA, särskilt under Trump, knappast kommer avstå från att slå tillbaka. Poff! Inget Ryssland.

Så tänkte jag. Sannolikheten är väl i stil med 0,0000001. Men större än att Putte plötsligt samlar ihop vapnen i Ukraina och börjar marschera mot Sverige.

Så det jag menar är att de som går runt och tror att Trumptillsättningen reellt betyder att Putin skall anfalla Norden, de är rejält vilseledda och uppskrämda helt i onödan. Det kommer inte att hända.

När Trump vann förra gången satt numera avlidne Olle Wästberg i SVTs valvaka och sade att nu skulle Putin ta över Östersjön. Få verkar minnas detta men jag minns att jag tänkte att det lät extremt osannolikt och så var det ju. Även den gången.
Senast redigerad av Varglig 2024-11-08 kl. 10:53.
Citera
2024-11-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Som alla presidenter kommer Trump att göra något bra och vi kan bara hoppas på att han inte tar alltför många beslut som påverkar oss negativt, för det är de vita amerikanarna som han vill göra en tjänst - inte alla andra. Kriget i Ukraina är på upphällningen oavsett för ryssarna vill inte dö och "bli ruttnande köttfärs i skogen" som de säger, och nu passar det ju bra att Trump kliver in och tar åt sig äran för fredsmäklande. Han är en skicklig strateg, men även en stor egoist och det finns många som anser att han är farlig. Sverige har gått med i Nato ifall du missat detta så vårat säkerhetsläge är både bättre och sämre just nu. Vi måste ställa upp ifall Trump vill detta.
Tror jag inte vi måste. Ukraina är nämligen inget natoland. Först om Putler anfaller USA måste vi delta. Mer sannolikt vore i så fall Baltikum eller Polen. Men det är väl alldeles självklart att vi skall ställa upp då i vilket fall? Har inget med Trump att göra.
Citera
2024-11-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Men detta är ju väldigt mycket spekulation från din sida. Du beskriver i princip Trump som en suicidal narcissist. Tycker du han verkar hata den här världen så mycket? Vad har du för belägg för det i så fall?

Nej, jag tycker inte att han verkar hata världen (mexikanare däremot) men han älskar sig själv mer än allt annat och kommer att gagna det vita USA - som Sverige inte är en del av. Vi påverkas av USA och Trumps ekonomiska beslut också. Han är patriot och vill göra USA stort, inte Europa. Detta är inte unikt för en amerikansk president men Trumps ego är nog ett av de största i USAs historia.
Suicidal är han inte men jag tror att hans ålder kan påverka hans långsiktiga tänkande - och narcissist är han definitivt. Det är med tanke på de instabila ledarna i asiatiska länder samt Ryssland som det skrämmer mig att det finns ett stort ego även i USA. Men vi får hålla tummarna för att läget håller sig lugnt.
Citera
2024-11-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror också hans höga ålder spelar in, även om jag inte tror att han satsar på nåt ww3.
Han kan dock ställa till det då han är instabil och oberäknelig. Han kan ju fan inte ens uttrycka sig diplomatiskt när han gapar i versaler på sin plattform.

Ang regelverk är det hans sista sittning och han vill nog gärna gå till historien som nåt radikalt.
Vilket jag också återkopplar till hans höga ålder och grava narcissism, hybris och fåfänga.

Nej, jag tror inte heller att han vill ha nåt världskrig, det är mer en allmän känsla av oro jag får inför hans instabilitet....men vi kan bara se på och hålla tummarna för att läget håller sig stabilt.
Citera
2024-11-08, 11:05
Medlem
Oväntad vinst. Verkar dessutom som han triumferar föregående val med antal vunna röster (74,2 milj vs 74,3 milj just nu enligt svt:s grafik). Så Trump verkar behållit sitt höga stöd medans demokraterna tappat hissnande 10 miljoner röster.

Valet 2020 står verkligen ut mot alla andra år, ingen har någonsin fått så många röster som Joe Biden. Inte ens i närheten. Nästan så man kan förstå en viss skepticism bara utifrån siffrorna.

Intressant att Trump är mer populär än Obama om man nu enbart går efter antal röster. Obama anses väl ändå varit rätt populär?

Tycker att motståndsrörelsen mot Trump borde varit lika stor detta val? Eller kan det vara så att valarbetare hängivna till Trump lyckats gömma undan 10 miljoner valsedlar?

2024
Kamala 69,8XXXXX
Trump 74,3XXXXX

2020
Biden 81,283,501
Trump 74,223,975

2016
Trump 62,984,828
Hillary 65,853,514

2012
Obama 65,915,795
Romney 60,933,504
Citera
2024-11-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Tror jag inte vi måste. Ukraina är nämligen inget natoland. Först om Putler anfaller USA måste vi delta. Mer sannolikt vore i så fall Baltikum eller Polen. Men det är väl alldeles självklart att vi skall ställa upp då i vilket fall? Har inget med Trump att göra.

Jag pratar inte om Ukraina. Jag pratar om att vi är med i Nato och därför måste ställa upp närhelst USA tycker att vi ska bidra, t.ex om USA går in med soldater i ett land i närheten av oss och vill att vi sluter upp. Det måste inte handla om att någon anfaller själva USA.
Citera
2024-11-08, 11:21
Medlem
MyJustices avatar
Ser ut som att Chief of staff i vita huset är klart
https://www.youtube.com/watch?v=FQIQfO8suX0
https://youtu.be/XBGNe5GqPcc?si=QY-9LgQ_dl73Nn1h
Senast redigerad av MyJustice 2024-11-08 kl. 11:29.
Citera
2024-11-08, 11:27
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiskor
Oväntad vinst. Verkar dessutom som han triumferar föregående val med antal vunna röster (74,2 milj vs 74,3 milj just nu enligt svt:s grafik). Så Trump verkar behållit sitt höga stöd medans demokraterna tappat hissnande 10 miljoner röster.

Valet 2020 står verkligen ut mot alla andra år, ingen har någonsin fått så många röster som Joe Biden. Inte ens i närheten. Nästan så man kan förstå en viss skepticism bara utifrån siffrorna.

Intressant att Trump är mer populär än Obama om man nu enbart går efter antal röster. Obama anses väl ändå varit rätt populär?

"dEt hAnDlaDe jU oM aTt aLla RöStaDe EmOt".. eller hur det nu brukar låta på gråtande anti-demoKKKrater..
Citera
2024-11-08, 11:36
Medlem
löls avatar
Ser på MSM nu hur de börjat leta vems fel det är.

Latinos och svarta män röstade runt 45% på Trump. Det går inte att skylla på dem för då är de rasister.
Vita kvinnor var det 52% och där går det inte heller.
Eller att det är Bidens fel.
Slutligen att det är för att Kamala är färgad kvinna.

Men oj oj vad de försöker hitta vinklar på varför dessa grupper röstande på Trump.
Hörde en säga uneducated people 🤣
Det kommer nog bli rasist angrepp ändå till slut. För de måste hitta vems fel det är

Vilken cirkus
Senast redigerad av löl 2024-11-08 kl. 11:58.
Citera
2024-11-08, 11:40
Medlem
MyJustices avatar
Lite mer om Susie wiles
En erfaren tungviktare som har arbetat för de riktigt stora .
Trump har gjort ett bra val är de flesta överens om ..
https://youtu.be/tjl4WtW4dOI?si=hJnRwnpfdnIveQoO
Citera
2024-11-08, 12:06
Medlem
I 2020 fik Trumpolino 74mio stemmer, denne gang fik han kun 70mio

I 2020 fik Biden 81mio stemmer, Harris fik kun 66mio stemmer.

Hver ottende af dem der stemte i 2020 blev hjemme i tirsdags.

https://www.version2.dk/holdning/taagen-letter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in