2024-11-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men då röstar folk alltid fel. Vad ska vi göra åt det?

Fel är fel ord. Oinformerat ja. Allmänbildning, kritiskt tänkande… osv.

Att rösta på någon för att han säger att han ska göra något, eller för den delen köpa att något skedde för att den personen råkade ha makten just då. Det håller inte.

HUR ska vallöften genomföras? Finns det ens en plan?

Om nu exempelvis ekonomin gick åt skogen under föregående mandatperiod, vilka omvärldsfaktorer påverkade? Vad kunde styrande faktiskt påverka? vad gjorde de som förbättrade/förvärrade situationen?

Även här i Sverige har det blivit allt vanligare retorik att luta sig mot meriter som sittande regering själv inte har någon som helst påverkan över.
Citera
2024-11-08, 00:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Mycket,
uppfriskande att höra två kunniga svenska röster diskutera valet utan att blanda in en massa känslor och personliga bias.

Haha ja, rätt väntat.
Citera
2024-11-08, 00:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tog mig inte förbi betalvägg, hade varit intressant att läsa.

Trumps brorson: ”Hans makt blir farligare nu”

”Det blir otyglad makt.” Trumps brorson Fred Trump förutspår i en SvD-intervju att den blivande presidenten blir farligare nu – än förra gången.
https://www.svd.se/a/3MV5zM/donald-trumps-brorson-om-segern-makt-utan-sparrar

Herregud, Fredde kommer gå berserk på allt och alla.
Citera
2024-11-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Vad menar du med Trumps "politik"? Jag tycker han ger klart mycket tydligare svar på vad han vill åstadkomma än Harris. Ärligt talat är han en av få politiker idag som faktiskt pratar framtid och visioner.

Vad står Harris för? Vad står våra egna politiker för? Inte ens Jimmy Åkesson är längre tydlig med vad han vill åstadkomma. Han har blivit som de flesta andra, dock några snäpp vassare än dem.

Håller helt med dig om att det finns på tok för få raka svar och förslag. För den delen sjukt svårt att veta vad många politiker faktiskt står för. Inte för inte att bilden av våra politiker hela vägen upp i riksdagen inte alltid är så god även bland de som arbetar nära dem… alltså tjänstemän.

Trump säger väldigt mycket, ibland kommer det även fram förslag på hur det ska ske. För det mesta verkar det dock vara påståenden om saker han ska göra och det kommer att bli det bästa hela världen någonsin sett. Så prylar även min fyraåring.
Citera
2024-11-08, 00:50
Medlem
Citat:
Tog mig inte förbi betalvägg, hade varit intressant att läsa.

Trumps brorson: ”Hans makt blir farligare nu”

”Det blir otyglad makt.” Trumps brorson Fred Trump förutspår i en SvD-intervju att den blivande presidenten blir farligare nu – än förra gången.
https://www.svd.se/a/3MV5zM/donald-trumps-brorson-om-segern-makt-utan-sparrar

Farligare...? Då infinner sig frågan: farligare för vem/vad? Svaret är: vänsterliberalismen. Skulle det vara något negativt menar du?
Citera
2024-11-08, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Herregud, Fredde kommer gå berserk på allt och alla.
Som sagt, hade varit intressant att läsa.

Det är dock värre om Trump går bärsärk.

... eftersom jag har två fasta åsikter om Trump.
Grav narcissism samt att ”hans makt blir farligare nu” och att ”det blir otyglad makt.”

Utifrån att han inte är jämförbar med förra mandatperioden; att det blev en vändpunkt 2020/21 och är sista sittningen.
Citera
2024-11-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Tack för ett respektfullt svar. Måste fråga hur du kan vara säker på att mångkultur är nyttig när du inte har något exempel på en välfungerande mångkultur? Man behöver inte mixa kulturer för att ha en stark och frodig arbetskraftinvandring.

Att ta hit folk från världens alla U-länder, med kultur så långt ifrån vår som bara möjligt, kan jag inte se som annat än en lågintensiv attack mot vårt samhälle. Och die dumme Schweden köper det med hull och hår, för att vi är så förbannat ängsliga och svaga.

Beror på vad vi pratar om antar jag 😅 vad jag kan minnas från studier var just att homogena samhälle och utveckling inte går hand i hand på samma sätt som heterogena.

Tyvärr blir det otroligt mycket mer komplicerat när många människor ska samsas, och än mer så när det är olika kulturer. vissa kulturer leker väldigt bra med varandra, det märker man snabbt när man är utomlands. Det känns bara fel på vissa ställen, även nära hemma. Tvärtom kan man befinna sig på andra sidan jorden och med ändå enorma kulturella skillnader på många sätt, och ändå funkar det bra.

Sen kan man för nyanseringen skull även lägga till att skälvklart vore det bästa för arbetsmarknaden att se till att de allra flesta som ett land och samhälle välkomnar faktiskt kan bidra också.
Citera
2024-11-08, 00:56
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Vad trodde de utvalda med nickedockan Kamelen i spetsen skulle hända när de som stod bakom mr president var Musk och Dana White medan hennes kompanjoner var två twerkande luder i Cardi B och Meg Stallion samt en låtsas gråtande ex flickvän och medbrottsling till P Diddy i J Lopez.

Citera
2024-11-08, 00:58
Avstängd
Citat:
Som sagt, hade varit intressant att läsa.

Det är dock värre om Trump går bärsärk.

... eftersom jag har två fasta åsikter om Trump.
Grav narcissism samt att ”hans makt blir farligare nu” och att ”det blir otyglad makt.”

Utifrån att han inte är jämförbar med förra mandatperioden; att det blev en vändpunkt 2020/21 och är sista sittningen.

Grav narcissism har väl alla som försöker bli politisk ledare för ett land?

Vad menar du med att han inte är jämförbar med förra mandatperioden?
Citera
2024-11-08, 00:59
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chookity
Håller helt med dig om att det finns på tok för få raka svar och förslag. För den delen sjukt svårt att veta vad många politiker faktiskt står för. Inte för inte att bilden av våra politiker hela vägen upp i riksdagen inte alltid är så god även bland de som arbetar nära dem… alltså tjänstemän.

Trump säger väldigt mycket, ibland kommer det även fram förslag på hur det ska ske. För det mesta verkar det dock vara påståenden om saker han ska göra och det kommer att bli det bästa hela världen någonsin sett. Så prylar även min fyraåring.
Ja hans retorik ger jag inte mycket för. Men det tilltalar folk tydligen. Eller så ser de igenom det och tittar på realpolitiska åtgärder han står bakom.

Återigen, han är tydlig med vad han vill. Även om allt är "the greatest X we've ever seen" bla bla.
Citera
2024-11-08, 01:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Grav narcissism har väl alla som försöker bli politisk ledare för ett land?

Vad menar du med att han inte är jämförbar med förra mandatperioden?
Nej, och den retoriken brukar komma ang Trump, det är lika förutsägbart som Pavlovs hundar och betingat beteende.
Narcissism är i ett kontinuum, det är ett spektra. Från relativt sunt till att det gått över gränsen åt andra hållet och blivit patologiskt.

Jag menar att han är värre, mer radikal och inte jämförbar med förra mandatperioden. Att det är hans sista chans att agera.
Att brytpunkten var 2020/21 när han förlorade och ansåg sig som ett megaoffer.
Att han diskuterar enemies within och det är de som han ser som antagonister. Inte enbart demokrater.
De som inte viftar med palmblad och ser honom som nån förlösare.

Så det ska förvisso bli intressant, om än oroväckande.
För övrigt är jag intresserad av sakfrågan ang politik.
Ekonomi ang massdeportering och vart han ska skära ner.
Gubben har nämligen inte specat prislappar och planer relaterat till vad han storsvulet lovat han ska bjuda på.
Citera
2024-11-08, 01:12
Avstängd
Citat:
Nej, och den retoriken brukar komma ang Trump, det är lika förutsägbart som Pavlovs hundar och betingat beteende.
Narcissism är i ett kontinuum, det är ett spektra. Från relativt sunt till att det gått över gränsen åt andra hållet och blivit patologiskt.

Jag menar att han är värre, mer radikal och inte jämförbar med förra mandatperioden. Att det är hans sista chans att agera.
Att brytpunkten var 2020/21 när han förlorade och ansåg sig som ett megaoffer.
Att han diskuterar enemies within och det är de som han ser som antagonister. Inte enbart demokrater.
De som inte viftar med palmblad och ser honom som nån förlösare.

Så det ska förvisso bli intressant, om än oroväckande.
För övrigt är jag intresserad av sakfrågan ang politik.
Ekonomi ang massdeportering och vart han ska skära ner.
Gubben har nämligen inte specat prislappar och planer relaterat till vad han storsvulet lovat han ska bjuda på.

Oj. Jag tror du får lugna dig, hoppas inte det blir likt Obama eller Biden, sätter mängder av svarta i fängelser eller slår "rekord" i att döda folk med drönare.

Men men, han är en "taskig" person, den jäveln!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in