2024-11-05, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vi får skriva något annat tillfälle, jag orkar inte diskutera på den här nivån.

Ja vi får skriva vid nåt annat tillfälle. Detta blev för svårt för dig Stig-Britt.
Citera
2024-11-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja vi får skriva vid nåt annat tillfälle. Detta blev för svårt för dig Stig-Britt.

Problemet är när den ena partern diskuterar ärligt och håller sig till logiska spelregler medans den andra inte gör det. Det är väldigt svårt att orka med att diskutera med sådana personer.

Om en person anser att saker tagna ifrån luften som har fabricerats är samma sak som att ha rätt så går det inte att komma så pass mycket längre i diskussionen.

Det blir ungefär som att ha en boxningsmatch där den ena boxaren använder två händer medans du enbart använder en.

Men förstår man inte logik och epistemiologi så blir det såhär - det blir pannkaka.
Citera
2024-11-05, 21:40
Avslutad
Försök inte resonera med henne Pelle hennes iq nivå är inte jättehög. Barnsligare kärring a la tolv bast i huvudet får man leta några minuter efter.
Citera
2024-11-05, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Problemet är när den ena partern diskuterar ärligt och håller sig till logiska spelregler medans den andra inte gör det. Det är väldigt svårt att orka med att diskutera med sådana personer.

Om en person anser att saker tagna ifrån luften som har fabricerats är samma sak som att ha rätt så går det inte att komma så pass mycket längre i diskussionen.

Det blir ungefär som att ha en boxningsmatch där den ena boxaren använder två händer medans du enbart använder en.

Men förstår man inte logik och epistemiologi så blir det såhär - det blir pannkaka.

Ja precis, jag håller med dig.

Långt om länge lyckades vi dock uppnå konsensus gällande raser/arter/underarter. "Forskningen" gällande detta bygger på godtycklighet och låter sig inte göras på människor pga självklara skäl. Vissa fattade snabbare än andra och vissa har fortfarande inte fattat, men så är det ju vissa behöver mer tid än andra. Men så finns det ju forskare som säger att kvinnor processar information snabbare än män, kan ligga nåt i det.
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-05 kl. 22:01.
Citera
2024-11-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja precis, jag håller med dig.

Långt om länge lyckades vi dock uppnå konsensus gällande raser/arter/underarter. "Forskningen" gällande detta bygger på godtycklighet och låter sig inte göras på människor pga självklara skäl. Vissa fattade snabbare än andra och vissa har fortfarande inte fattat, men så är det ju vissa behöver mer tid än andra. Men så finns det ju forskare som säger att kvinnor processar information snabbare än män, kan ligga nåt i det.

''Let's be clear: the work of science has nothing whatever to do with consensus. Consensus is the business of politics. Science, on the contrary, requires only one investigator who happens to be right, which means that he or she has results that are verifiable by reference to the real world.'' - Michael Crichton.

Du och Lupac verkar inte ha förstått att konsensusbilden är fullständigt irrelevant.
Citera
2024-11-05, 22:54
Avslutad
Citat:
''Let's be clear: the work of science has nothing whatever to do with consensus. Consensus is the business of politics. Science, on the contrary, requires only one investigator who happens to be right, which means that he or she has results that are verifiable by reference to the real world.'' - Michael Crichton.

Du och Lupac verkar inte ha förstått att konsensusbilden är fullständigt irrelevant.

Fast nu är ju vi här inga vetenskapsmän/kvinnor, vi är happy go lucky debattörer på ett anonymt debattforum.
Citera
2024-11-05, 23:01
Medlem
Citat:

Heh, talande citat, men du förstår väl att detta är politik för dem? Det är inte en vetenskaplig fråga utan en politisk för dessa kreatur. Vissa är ju så dumma att de erkänner det rakt ut i tråden som t.ex. Binary.

Det är väl enda poängen den här tråden fyller? Att visa att det är en politisk fråga för dem. Det har ju redan gjorts i tråden så diskussionen är avslutad och fyller inte någon mer funktion. Vill man diskutera frågan mer seriöst på ett vetenskapligt sätt är nog vetenskapsforumet bättre.

Feminismforumet är så värdelöst modererat att det inte går diskutera någonting här. Det är ett fåtal skribenter som ser det som sin livsuppgift att sabotera varenda tråd genom att trolla - inga namn nämda men du vet nog vilka jag menar.
Citera
2024-11-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Heh, talande citat, men du förstår väl att detta är politik för dem? Det är inte en vetenskaplig fråga utan en politisk för dessa kreatur. Vissa är ju så dumma att de erkänner det rakt ut i tråden som t.ex. Binary.

Det är väl enda poängen den här tråden fyller? Att visa att det är en politisk fråga för dem. Det har ju redan gjorts i tråden så diskussionen är avslutad och fyller inte någon mer funktion. Vill man diskutera frågan mer seriöst på ett vetenskapligt sätt är nog vetenskapsforumet bättre.

Feminismforumet är så värdelöst modererat att det inte går diskutera någonting här. Det är ett fåtal skribenter som ser det som sin livsuppgift att sabotera varenda tråd genom att trolla - inga namn nämda men du vet nog vilka jag menar.

Innerst inne gör jag det men ibland förvånas man lite ändå. Ja, jag vet vilka du menar - de fula tanterna som går igång på negativ uppmärksamhet som ingen vill ha .

Ja, jag börjar inse att de är så trasiga som det verkar. Det börjar gå in, sakta men säkert.....
Citera
2024-11-06, 00:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så gör man redan. De grupper du nämner delar man faktiskt in människor i. Även om man inte kallar dem raser. Det är förstås framförallt utseende. Det är så man delar in även djur i undergrupper. Blandade är blandade. Man kan förstås hitta deras ursprung och så gör man även idag. Lite intressant. Harris är väl svart numer? Så man vill veta sitt ursprung även som blandade. Man vill vara nåt.
Harris far är från Jamaica och mor från Indien. Än sen då? För mig är hon en amerikansk kvinna, jurist och demokratisk politiker. Vad hon har för hudfärg ger jag blanka fan i.

Om man vill veta sitt ursprung kan man ta DNA-test på en släktforskningssajt, t ex MyHeritage. Mina anor är från Skåne (på farfars, morföräldrars sida) och Bohuslän (på farmors sida). Väldigt spännande med släktforskning. Jag är en stolt ättling till snapphanarna

Citat:
Du försöker ta undantag som regler. Men de går förstås att kategorisera också.
Även många australiensiska aboriginer har ljust hår. Dessutom har både melanesier och australiensiska aboriginer neandertalar-DNA. Men melanesier har också DNA från denisovamänniskan. Ingen av de två nämnda grupperna är undantag.

Citat:
Punkt 1 menar jag inte ska vara med. Det är till stor en bildningsfråga. Hur mycket man har läst.
Punkt 3 är män klart bättre på.
Punkt 5 är jag tveksam till. Menar du att om hastigheten har betydelse, om man löser samma problem korrekt? Om nån kan lösa mindre svåra problem snabbt, men inte klarar de riktigt stora problemen. Är den intelligentare då?
Det finns två typer av intelligens, nämligen flytande och kristalliserad. De korrelerar med varandra.
Båda intelligenstyperna testas i ett IQ-test.

Är det för att kvinnor som grupp är något bättre än män som grupp på verbal förmåga, som du inte vill att punkt 1 ska ingå som en komponent i ett IQ-test? Du tycker inte att den ska räknas in som en del i den samlade intelligensen, inte sant?

Vad gäller spatial förmåga (punkt 3, mental rotation och rumslig visualisering) så är män som grupp något bättre än kvinnor som grupp. Skillnaden är dock ganska liten och varierar beroende på typ av spatial intelligens som undersöks. Notera att variationen i spatial förmåga oftast är större inom gruppen kön än mellan grupperna. Många kvinnor presterar bättre än genomsnittliga män och vice versa. Finns vissa studier som visar att könsskillnaderna kan minska eller försvinna helt genom träning, t ex dataspel.

Kommer du ihåg taxichaufförerna i London som har exceptionell spatial förmåga? De kan orientera sig utan hjälp av GPS, då de har mentala kartor över samtliga 25 000 gator och landmärken. Detta exempel visar att miljö och träning kan förstärka vissa kognitiva förmågor.

Punkt 5: studier visar att kvinnor oftare är snabbare än män på uppgifter som kräver noggrann visuell bearbetning (känna igen mönster, matcha figurer eller snabbt hitta likheter och skillnader). När det gäller noggrannhet verkar kvinnor i genomsnitt prestera bättre än män.

Citat:
När det gäller arv, så är det väl så att med samma mor, blir pojkarna generellt intelligentare än sina systrar. Det tyder på att en del måste vara arvet från fadern som gör det. Eller har hjärnans storlek betydelse här? Men det är som jag säger även genetiskt. Din artikel säger inget av det du påstår utan spekulerar bara om hur stor inverkan miljön har. Men har inga vetenskapliga svar, egentligen. Man gissar. Det finns inte heller nån IQ-gen.
Intelligens är ett komplext resultat av både genetik och miljö, och är inte könsspecifikt. De skillnader som observeras beror oftare på inlärda beteenden och sociala faktorer än på biologiska faktorer (medfödda alltså). Exempel: pojkar uppmuntras i högre grad än flickor att syssla med lego och andra byggsatser, leka med bilar och så vidare. Meccano med sina plastdelar, balkar, skruvar, muttrar och hjul är också en klassisk ”pojkleksak”.

Intelligens styrs inte av en enskild gen utan är ett resultat av många gener som tillsammans påverkar kognitiva funktioner.

Citat:
Men oavsett vad du säger, är det men som överpresterar mest. Även om du hatar att erkänna det. Du säger det faktiskt själv gång på gång. Så är det.
Det är du som påstår det.
Citera
2024-11-06, 00:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Den kompetensen har jag absolut. Faktum är att jag förstår statistik på en högre nivå än vad du någonsin skulle kunna begripa .

Jag är tränad av professorer och har formell träning och är naturligt duktig på att tänka logiskt.

Jag har ägt dig och alla feminister i alla diskussioner som någonsin har genomförts.
Sagt av en gaggande byfåne med grandios självbild.
Citera
2024-11-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Sagt av en gaggande byfåne med grandios självbild.

Det är ett vanligt psykologiskt fenomen att misstro allting som låter imponerande. Oftast beror det på att man själv känner sig så ilsken över sin egna tillvaro att man inte vill medge att det kanske ligger någon sanning i vad den andra parten säger. För vid ett erkännande så riktas ett starkt strålkastarljus mot en själv och sina egna tillkortakommanden vilket väcker en känsla av obehag över sin egna dystra livssituation.

Utmaning:

Men du, jag antar utmaningen. Jag presenterar gärna 10 st. skickliga statistiska rättningar av forskare där de har begått misstag.

Såhär kommer det gå till:

Först ber jag dig med ChatGPT försöka hitta felet för du har ju hävdat att ChatGPT kan hitta precis alla fel. Detta är viktigt så du inte hittar på i efterhand att ChatGPT kunde svaret. När du sedan är villig att erkänna att ChatGPT inte hittade svaret så presenterar jag den manuella rättningen en efter en tills vi har kommit upp i 10 rättningar. Är du på eller ska du fortsätta gömma dig bakom: ''Grandios självbild buhu''?!

Efter rättningarna skänker du mig ''världsgeni'' titeln, vilket man absolut inte är bara för att man kan korrigera publicerad litteratur. Men efter rättningarna håller du käften för gott om att andra inte kan något om du inte har torrt under fötterna, ok?

Jag tror det kommer bli en nyttig läxa för dig detta för du kommer snabbt inse vem du har att göra med .

ChatGPT är ju lika bra som en statistiker så upp till bevis nudå.

Bara att skicka ett PM så sätter vi igång. Jag väntar. Om du inte är villig att göra detta så håller du käften och ifrågasätter aldrig igen vem jag är.

Om du inte antar utmaningen och PM:ar mig så kommer jag förmodligen aldrig mer snacka med dig på det här forumet för då vet jag att du är en fegis som bara snackar skit.

Ball is in your court.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-06 kl. 01:20.
Citera
2024-11-06, 01:01
Avslutad
Citat:
Så du har inte lyckats bevisa att ChatGPT identifierade exakt det misstaget jag såg. Du har alltså bara hittat på? Ska vi tolka det som det?

Nej, ChatGPT kan absolut inte göra dig till en toppkompetent statistiker. Bland det dummaste jag har hört .

Formell träning är helt nödvändigt i det här läget.

Vad är påhittat? OK, så det jag tog upp var påhittat och inte sant?

Den kompetensen har jag absolut. Faktum är att jag förstår statistik på en högre nivå än vad du någonsin skulle kunna begripa .

Jag är tränad av professorer och har formell träning och är naturligt duktig på att tänka logiskt.

Föreställ dig att du börjar tjafsa med en läkare att du kan mer om medicin. Förstår du hur absurt det är?

Du får väl tro vad du vill. Bit för bit kommer kompetensen fram. Jag har ägt dig och alla feminister i alla diskussioner som någonsin har genomförts. Det är väl en bra början?

PM:a om du vill.
Nu börjar det verkligen vara upp till bevis för det här påståendet som du kommer med gång på gång.

Vad betyder att du har ägt i alla diskussioner som har genomförts? Att du och din mamma tycker att du skriver bättre än alla andra eller vad åsyftas? Hur räknar du ut att du vinner, hur ser din poängsättning av dina inlägg ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in