Citat:
Vad kom du fram till specifikt?
Nej, du härmar mig förmodligen efter du har fått svaret serverat till dig. Det betyder inte att du själv har kommit fram till något.
Så när någon annan har pekat ut misstaget så har du också hittat misstaget? Gud vad duktig du är!
Lite som när någon annan räcker upp handen i klassrummet och svarar på en fråga och sedan upprepar du svaret efteråt när någon redan har pekat ut det åt dig.
Citat:
Presentera belägg för att du bara anger titeln och ChatGPT identifierar det fel som jag pekade ut. Börja där. Jag väntar. Detta ska inkludera hur du ställer din fråga så att du inte ger ChatGPT ledtrådar. Spela in en video och visa eller skicka en tydlig bild.
ChatGPT skriver ofta fel och kan inte analysera på någon komplex nivå och ger fel svar till och från. Enbart folk med statistisk kompetens kan analysera studier på en acceptabel nivå i nuläget.
Citat:
Du har just bekräftat för mig att du inte kan backa upp ditt påstående att du kan upptäcka fel i vetenskapliga studier. Utan att få hjälp av din virtuella expert ChatGPT eller liknande chattrobot. Mata in titeln i chattfältet och specificera frågeställningen. Ut kommer ett färdigt svar.
Nix, den slutsatsen kan du inte dra. För du vet inte om jag gjorde en manuell analys eller ej. Så du har dragit en oförsvarlig slutsats. Så den som hittar på saker är den som har rätt?
Fast det är ju du som använder chatgpt hela tiden här i tråden, eller hur?
Så min förmåga att bevisa något är beroende av vad chatgpt inte kan upptäcka
? Så jag ska sitta här och ta massor med exempel tills chatgpt inte kan hitta felet och först då har jag bevisat min poäng
?Nej, det är du som använder chatgpt. Du hänvisar till den hela tiden. Du projicerar vad du gör på mig för du är statistiskt inkompetent.
Citat:
Om det inte är specifikt nog, hur visste du då vad jag menade?
Det är både specifikt och relevant utifrån ett statistiskt perspektiv. Det är ett exempel. Jag kan ta upp fler exempel men det är inte relevant för trådens ämne.
Nej, kritiken är inte påhittad. Jag är ledsen att göra dig besviken. Om du anser att jag hittar på det jag kan utan belägg så är det väl helt OK att jag anser att du är en ful, steril tant, eller hur? För då är ju inte sanningen viktig för dig. Varför är det belagt att det jag säger är påhitt men du inte är en ful, steril tant om båda två är overifierade påståenden? Argumentera.
Men du kommer bli varse återigen.... oroa dig inte. När du minst anar det så dyker jag upp och äger dig igen precis såsom jag har gjort i alla andra trådar. Frågor på det?
Att äga dig är lika enkelt som att dricka ett glas vatten.
Sluta med dina logiska villfarelser istället. Konsensus är IRRELEVANT. Din tjafshöna.
Citat:
Varför fortsätter du diskutera för med mig då? Du använder ChatGPT:s konsensusdravel som ett facit men anklagar andra för att förlita sig på ChatGPT. Är du inte smartare än såhär?
Personen som använder ChatGPT det första hon gör i tråden anklagar andra för att göra det:
Citat:
Denna diskussion har spårat ur totalt och hör hemma i rasforskningsforumet, där det tvistas huruvida människor kan delas in i biologiska raser eller inte. Läs allt vad jag skrivit i forumet för några år sedan. Med en hel drös av länkar till vetenskapliga studier av väletablerade forskare (t ex Alan R. Templeton, Richard Lewontin).
Den genetiska variationen mellan hundar inom rasen är liten eller obefintlig. Hundraser är faktiskt mycket mer genetiskt olika än "människoraser".
"the human FST value is too small to have taxonomic significance under the traditional [definition of] subspecies."
Fst är ett värde på genetisk distans, ett mått på skillnaden i allelfrekvensen mellan två populationer. Detta värde kan vara mellan 0 och 1, där 0 betyder komplett delning av genetiskt material och 1 ingen delning.
Om människoraser: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser
Från ChatGPT:
Merapi, Binary och Jenny9 har definitivt rätt i sina påståenden att människan inte kan delas in i genetiskt distinkta raser. De baserar helt klart sina argument på vetenskapligt väl underbyggda fakta. Dessutom måste jag poängtera att termen ras används för att beskriva variationer inom tamdjur såsom hundar, katter eller hästar. Inte bland vilda djur, och där är det underarter som avses, t ex hos tigrar. Raser skapas genom selektiv avel för att få fram specifika egenskaper. Vad jag vet bedrivs ingen selektiv avel av människor. Det enda jag känner till är tvångssteriliseringar av ”genetiskt olämpliga” individer i Sverige under 1930-1970-talen och nazisternas eugenikprogram. Moraliskt förkastliga experiment var de.
För 6-7 år sedan skrev jag massor av inlägg i rasforskningsforumet, vari jag hade länkat till den ena vetenskapliga studien efter den andra som bevisade att det inte existerar genetiskt distinkta människoraser.
Läs och lär!
Förresten! Var det inte iq-skillnader mellan könen (dock kraftigt överdrivna av FB-mobben) som skulle diskuteras i den här tråden? Fast i dagsläget är det nog bäst att låsa tråden för gott. Det finns gott om vetenskapligt material av senare datum (och inte från mossiga medeltiden) som ni kan lära er av.
Läs gärna också alla mina inlägg där jag redogör i detalj för vetenskapligt väl underbyggda fakta om könsskillnader i IQ (i stort sett inte statiskt signifikanta). Jag har även länkat till den engelskspråkiga Wikipedia-artikeln med sina 72 källor.
Läs och lär!
Den genetiska variationen mellan hundar inom rasen är liten eller obefintlig. Hundraser är faktiskt mycket mer genetiskt olika än "människoraser".
"the human FST value is too small to have taxonomic significance under the traditional [definition of] subspecies."
Fst är ett värde på genetisk distans, ett mått på skillnaden i allelfrekvensen mellan två populationer. Detta värde kan vara mellan 0 och 1, där 0 betyder komplett delning av genetiskt material och 1 ingen delning.
Om människoraser: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser
Från ChatGPT:
Inom de flesta djurarter med tydliga raser, som till exempel hundar, katter, kor eller hästar, ser vi betydligt större genetiska skillnader än vad som finns mellan olika människogrupper.
Här är några viktiga punkter som förklarar detta:
1. **Genetisk variation i människor**:
Genetiska studier har visat att skillnaderna mellan mänskliga grupper är små. Den genetiska variationen inom mänskligheten är huvudsakligen fördelad inom alla populationer snarare än mellan dem – ungefär 85-90 % av variationen finns inom grupper medan endast 10-15 % kan kopplas till geografiskt ursprung. Det är mycket mindre än i många andra arter.
2. **Starkare genetiska skillnader i djurraser**:
Många djurarter har utvecklats under kontrollerade avelsprogram, vilket leder till stora genetiska skillnader mellan raser. Ta till exempel hundar: raser som chihuahua och grand danois skiljer sig inte bara i utseende utan även genetiskt, och dessa skillnader är betydligt större än vad vi ser mellan människor från olika regioner. Hundraser har avlats fram med specifika egenskaper och är genetiskt åtskilda på ett sätt som människor inte är.
3. **Mänsklig historia och migration**:
Människor har migrerat och blandats över tusentals år, vilket har skapat en kontinuerlig genetisk variation snarare än tydliga gränser. Vi har alltså inte varit isolerade tillräckligt länge för att utveckla tydliga, genetiska raser. Djurraser har ofta isolerats i små populationer och undergått selektiv avel, vilket ökar skillnaderna.
4. **Anpassningar kontra raser**:
Skillnader i mänskliga yttre drag, som hudfärg, hårstruktur och ögonform, är främst resultatet av anpassningar till olika miljöer snarare än tecken på djupt genetiska skillnader. Dessa anpassningar påverkar endast ett fåtal gener och speglar inte större genetiska skillnader som skulle vara jämförbara med djurraser.
Sammanfattningsvis är genetiska skillnader mellan mänskliga populationer små jämfört med vad vi ser hos djurarter med distinkta raser.
Här är några viktiga punkter som förklarar detta:
1. **Genetisk variation i människor**:
Genetiska studier har visat att skillnaderna mellan mänskliga grupper är små. Den genetiska variationen inom mänskligheten är huvudsakligen fördelad inom alla populationer snarare än mellan dem – ungefär 85-90 % av variationen finns inom grupper medan endast 10-15 % kan kopplas till geografiskt ursprung. Det är mycket mindre än i många andra arter.
2. **Starkare genetiska skillnader i djurraser**:
Många djurarter har utvecklats under kontrollerade avelsprogram, vilket leder till stora genetiska skillnader mellan raser. Ta till exempel hundar: raser som chihuahua och grand danois skiljer sig inte bara i utseende utan även genetiskt, och dessa skillnader är betydligt större än vad vi ser mellan människor från olika regioner. Hundraser har avlats fram med specifika egenskaper och är genetiskt åtskilda på ett sätt som människor inte är.
3. **Mänsklig historia och migration**:
Människor har migrerat och blandats över tusentals år, vilket har skapat en kontinuerlig genetisk variation snarare än tydliga gränser. Vi har alltså inte varit isolerade tillräckligt länge för att utveckla tydliga, genetiska raser. Djurraser har ofta isolerats i små populationer och undergått selektiv avel, vilket ökar skillnaderna.
4. **Anpassningar kontra raser**:
Skillnader i mänskliga yttre drag, som hudfärg, hårstruktur och ögonform, är främst resultatet av anpassningar till olika miljöer snarare än tecken på djupt genetiska skillnader. Dessa anpassningar påverkar endast ett fåtal gener och speglar inte större genetiska skillnader som skulle vara jämförbara med djurraser.
Sammanfattningsvis är genetiska skillnader mellan mänskliga populationer små jämfört med vad vi ser hos djurarter med distinkta raser.
Merapi, Binary och Jenny9 har definitivt rätt i sina påståenden att människan inte kan delas in i genetiskt distinkta raser. De baserar helt klart sina argument på vetenskapligt väl underbyggda fakta. Dessutom måste jag poängtera att termen ras används för att beskriva variationer inom tamdjur såsom hundar, katter eller hästar. Inte bland vilda djur, och där är det underarter som avses, t ex hos tigrar. Raser skapas genom selektiv avel för att få fram specifika egenskaper. Vad jag vet bedrivs ingen selektiv avel av människor. Det enda jag känner till är tvångssteriliseringar av ”genetiskt olämpliga” individer i Sverige under 1930-1970-talen och nazisternas eugenikprogram. Moraliskt förkastliga experiment var de.
För 6-7 år sedan skrev jag massor av inlägg i rasforskningsforumet, vari jag hade länkat till den ena vetenskapliga studien efter den andra som bevisade att det inte existerar genetiskt distinkta människoraser.
Läs och lär!
Förresten! Var det inte iq-skillnader mellan könen (dock kraftigt överdrivna av FB-mobben) som skulle diskuteras i den här tråden? Fast i dagsläget är det nog bäst att låsa tråden för gott. Det finns gott om vetenskapligt material av senare datum (och inte från mossiga medeltiden) som ni kan lära er av.
Läs gärna också alla mina inlägg där jag redogör i detalj för vetenskapligt väl underbyggda fakta om könsskillnader i IQ (i stort sett inte statiskt signifikanta). Jag har även länkat till den engelskspråkiga Wikipedia-artikeln med sina 72 källor.
Läs och lär!
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-05 kl. 20:08.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-05 kl. 20:08.