2024-11-05, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Varför det? Jag har ingen bevisbörda. Du kan inte hitta på att någon har bevisbörda. Peka ut ett påstående som du anser att jag har bevisbörda för som varken bygger på en halmgubbe eller ett missförstånd ifrån din sida.

En logisk kritik är inte samma sak som empirisk kritik.

Förstår du att en människa kan begå logiska villfarelser (felaktigheter) även om människan inte har fel rent empiriskt? Det är fullt möjligt. Jag har presenterat en logisk kritik här som är fullständigt vattentät.

Att hänvisa till konsensus bär 0 vikt i en saklig diskussion.

Att vädja till konsensus är alltid ett misstag för det är en logisk villfarelse och är väldigt likt följande logiska villfarelser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Ja, om jag har faktisk bevisbörda så absolut! Läs gärna igenom aborttråden. Feministerna blev golvade rätt hårt....

Nej, det gör mig inte världsunik . Kan vara bland det dummaste jag har hört. Tror du att forskare är felfria? Hur tror du WHO gör när de granskar studier? Tror du att de bara rapar upp orden ifrån en forskningsartikel eller tror du att de går igenom metodiken och resultaten och kritiskt tittar på studien ifrån alla möjliga vinklar? Svaret är det senare.

Du verkar inte ens förstå vad forskning handlar om. Tror du att forskning bedrivs av några övermänniskor?

Du är verkligen dummare än vad jag trodde. Klart det är mindre risk att något är fel om en expert har granskat men du glömmer bort att även pengar styr. Du förvränger även det jag skrev tidigare. Jag syftade aldrig på vetenskapliga artiklar (som har genomgått peer-reviewing). Klart de har högre kvalitet men de är inte felfria på något sätt och du glömmer hur mycket pengar och konsensusbilden styr.

Du resonerar även på ett ologiskt sätt, är du medveten om det? För om någon är skolad på samma sätt som vissa av forskarna, borde inte då personen kunna lika mycket rent teoretiskt? Jo, såklart.

''If you find the article indexed in databases like PubMed, you can generally assume it has been peer-reviewed.''.
https://libguides.libraries.wsu.edu/EBHC/peer-review

En pubmed-artikel:

I artikeln nedanför så åberopas begreppet ''inverse causation'' av kritikerna på ett felaktigt sätt rent tekniskt. Man kan inte ha inverse causation i den situationen som beskrivs. Givetvis förstår jag vad forskarna menar och vad de syftar på men utifrån en teknisk och statistisk synvinkel så använder de begreppet felaktigt.

Detta kan enkelt bekräftas av logik. Detta är ett exempel på ett ''misstag''. Nu är det inte mitt jobb dock att sitta och kritisera en massa random saker för att göra dig nöjd men jag kan ta upp hur många exempel som helst där forskare klantar till det.

FB är ett stort forum. Du är bra naiv om du inte tror det finns ett par här som har stor förståelse för statistisk och statistisk inferens.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27292972/

Du verkar vara starstruck av akademiker och tro att de är felfria. Detta visar på hur lite du kan och faktiskt förstår. Datan står på egna ben och misstag av forskare är vanliga.

Du vet inte vad du talar om.
Och så var det det här med bevisbördan då.

Hur har du räknat ut att du har golvat feminister i aborttråden? På vilka bedömningsgrunder?
Citera
2024-11-05, 18:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Klart att det går!

Ok, skönt att du ändrat uppfattning, du skrev nämligen att vi inte kan göra det, vilket ju är helt fel.

Citat:
Vi har för längesen konstaterat att vi inte kan eller bör dela in människor i raser.

Hur många arter och underarter vill du dela in människor i?

Bör är en fråga för något annat forum eller annan tråd egentligen, som i större grad avhandlar den moraliska eller etiska aspekten, den är inte så viktig för mig personligen. Jag kan köpa att vi inte bör göra det, jag har bara väldigt svårt för när personer hävdar att vi inte kan göra det, eftersom det är fel.
Citera
2024-11-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och så var det det här med bevisbördan då.

Hur har du räknat ut att du har golvat feminister i aborttråden? På vilka bedömningsgrunder?

Ska du börja nu igen? Hon sa att jag är världsunik om jag kan rätta experter. Jag presenterade en rättning. Då måste du väl ändå medge att hon tog sig lite vatten över huvudet, eller?
Citera
2024-11-05, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok, skönt att du ändrat uppfattning, du skrev nämligen att vi inte kan göra det, vilket ju är helt fel.

Bör är en fråga för något annat forum eller annan tråd egentligen, som i större grad avhandlar den moraliska eller etiska aspekten, den är inte så viktig för mig personligen. Jag kan köpa att vi inte bör göra det, jag har bara väldigt svårt för när personer hävdar att vi inte kan göra det, eftersom det är fel.

Ja det är helt fel, klart vi kan dela upp människor i olika raser/underraser/arter/underarter. Jättemånga "forskare" och andra gjorde just det.

När jag skrev att vi inte kan syftade jag mest på att det hade blivit så otroligt många olika arter och underarter, alltså väldigt mycket att hålla reda på. Och som bekant så kan 'vi' ju inte hantera det utan att det blir en massa tjafs och tråkigheter. Men ja, det är en helt annan tråd.
Citera
2024-11-05, 19:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja det är helt fel, klart vi kan dela upp människor i olika raser/underraser/arter/underarter. Jättemånga "forskare" och andra gjorde just det.

När jag skrev att vi inte kan syftade jag mest på att det hade blivit så otroligt många olika arter och underarter, alltså väldigt mycket att hålla reda på. Och som bekant så kan 'vi' ju inte hantera det utan att det blir en massa tjafs och tråkigheter. Men ja, det är en helt annan tråd.

Det hade kanske blivit ett gäng, man kan komma fram lite till det antal man vill, som vi ju gör med andra djur. Det finns massor med hundraser också och det hanterar vi utan större problem. Vi hade nog kunnat komma fram till allt från 3-4 till flera hundra. Det finns ganska stor godtycklighet i det.
Citera
2024-11-05, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om forskare sponsras av radikala feminister och Woke-aktivister, då drivs de av ideologi.
Om forskare sponsras av rasister och misogyna sexister, då är de oberoende och drivs inte av ideologi.

Exempel på forskare som sponsrades av stiftelsen Pioneer Fund: Richard Lynn, Philippe Rushton och Hans Eysenck. ”Ideologiskt oberoende forskare” enligt de ignoranta FB-snubbarna.

Hahahah ett gäng rasist "forskare" alltså..... Låt mig gissa vad de kom fram till......

Svar: den vita mannen är smartast och klart överlägsen alla andra!
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-05 kl. 19:26.
Citera
2024-11-05, 19:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Jag ser ofta fel i forskares artiklar, jajamänsan. Jag tog nyss upp ett exempel ifrån en pubmed artikel. Missade du det?

Regel nr 3 syftar på specifika påståenden givetvis som är relevanta.
Jajamänsan! Jag upptäckte också fel i din länkade studie ”Lack of an association or an inverse association between...” och kom fram till exakt samma slutsatser som du, bland annat om omvänd kausalitet.

Lätt som en plätt! Jag frågade ChatGPT om vilka felen är i ovannämnda studie. Och fick ett uttömmande svar.

Du har just bekräftat för mig att du inte kan backa upp ditt påstående att du kan upptäcka fel i vetenskapliga studier. Utan att få hjälp av din virtuella expert ChatGPT eller liknande chattrobot. Mata in titeln i chattfältet och specificera frågeställningen. Ut kommer ett färdigt svar.

Ditt påstående är alltså inte vare sig specifikt eller relevant. Du behöver inte försvara det eftersom det bara är påhitt.

Om du inte har något vettigt att tillföra den här tråden, då finner jag konversationen avslutad.
Citera
2024-11-05, 19:24
Avslutad
Citat:
Det hade kanske blivit ett gäng, man kan komma fram lite till det antal man vill, som vi ju gör med andra djur. Det finns massor med hundraser också och det hanterar vi utan större problem. Vi hade nog kunnat komma fram till allt från 3-4 till flera hundra. Det finns ganska stor godtycklighet i det.

Ja det finns en stor portion godtycklighet i det hela Stig-Britt, helt rätt.
Citera
2024-11-05, 19:31
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja det finns en stor portion godtycklighet i det hela Stig-Britt, helt rätt.

Lite svårt att tolka dig ibland. Du säger en massa saker, sen backar du från det som om du aldrig sagt det, vilket blir lite förvirrande. Hur som helst, när du slutar svamla (ibland undrar jag om det är flera personer bakom ditt konto) så håller vi ju nästan alltid med varandra.
Citera
2024-11-05, 19:44
Avslutad
Citat:
Lite svårt att tolka dig ibland. Du säger en massa saker, sen backar du från det som om du aldrig sagt det, vilket blir lite förvirrande. Hur som helst, när du slutar svamla (ibland undrar jag om det är flera personer bakom ditt konto) så håller vi ju nästan alltid med varandra.

Vad backar jag ifrån? Vad är du nu ute efter Stig-Britt?

Det är bara jag bakom mitt konto, har alltid bara varit jag.

Ja, vi håller ju med varandra om att i detta finns det en väldigt stor portion godtycklighet. Jag skulle nästan kunna gå så långt och säga att i stort sett allt gällande detta bygger på godtycklighet. Iallafall när det gäller människor (med tanke på hur uppblandade vi är)
Citera
2024-11-05, 19:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vad backar jag ifrån? Vad är du nu ute efter Stig-Britt?

Du skrev innan att vi inte kan det, och nu verkar du skriva att jo visst kan vi det, som om du aldrig hävda att vi inte kan det. Du har gjort liknande i tidigare diskussioner vi haft och det blir svårt att förstå. Här är ett annat exempel:

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män

Hur som helst, bra att vi håller med varandra om det. Bör-frågan orkar jag inte diskutera, den är så subjektiv och man kan komma fram lite till vad man vill beroende på vad man har för syn på etik och moral.
Citera
2024-11-05, 19:49
Avslutad
Citat:
Hahahah ett gäng rasist "forskare" alltså..... Låt mig gissa vad de kom fram till......

Svar: den vita mannen är smartast och klart överlägsen alla andra!

Ja för fan! Typ 10x bättre än en i det närmaste utvecklingsstörd från Somalia exempelvis.

Hade du inte haft minst 20 i iq lägre än en svennepöjk, hade dina autistiska myrögon förstått vad den läste via signaler till dina fåtaliga hjärnceller. Kanske.

Inga förhoppningar. Sitt där med din tomma blick du.

Måste svida som fan känna till att vita män är komplett överlägsna på allt. Men ni har ju era araber och skit, varför håller du dig inte till dem istället? Har ni tur kanske ni är smartare än några av dem i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in