2024-11-05, 14:35
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är klart att oddsen spelar roll, låt oss säga att du och jag skulle singla slant, om jag vinner får jag 80 kronor av dig och om du vinner får du 120 kronor av mig. Det är klart att du skulle göra det utan att blinka.

Enda anledningen till att ”seriösa spelare” inte lägger in så mycket pengar de kan på Harris är att de bedömer att hennes chanser att vinna inte är 50-50.

Är du full så här tidigt på dagen?
Nja både och men många väntar och ser om oddset höjs innan dem kastar in på Harris, Just nu finns inte det där spelvärdet 2,34 på Betfair jag lastade in på 2,8 på SvS så men det oddset kommer sjukna också!
2024-11-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Jo det vet vi, däremot hävdar ju vänsterdårarna här inne att det är 50/50 men att oddset på Harris ändå inte är spelbart….

Den senaste tidens uppgång för dollarkursen förklarar bedömare med, att marknaden räknar med en Trumpseger, för goda opinionssiffror.
Man tror att Trump kan göra något åt USAs stora statsskuld och skenande budgetunderskott.
Kan absolut tänka mig att tveksamma väljare i sista minuten tänker på plånboken, och bestämmer sig för att lägga sin röst på Trump!
Senast redigerad av Hultabultan 2024-11-05 kl. 15:03.
2024-11-05, 15:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Nja både och men många väntar och ser om oddset höjs innan dem kastar in på Harris, Just nu finns inte det där spelvärdet 2,34 på Betfair jag lastade in på 2,8 på SvS så men det oddset kommer sjukna också!
Varför skulle oddset höjas om det är som många i den här tråden tror 50-50 eller till och med fördel Harris? Hade det verkligen varit så hade väl 2,34 också varit extremt spelbart med positivt EV.

Den enda förklaringen är att marknaden inte ser det som 50-50, som nämnts i tråden har redan dollarn ökat i värde så även de analytikerna tror på Trump.
2024-11-05, 15:13
Medlem
Citat:
Varför skulle oddset höjas om det är som många i den här tråden tror 50-50 eller till och med fördel Harris? Hade det verkligen varit så hade väl 2,34 också varit extremt spelbart med positivt EV.

Den enda förklaringen är att marknaden inte ser det som 50-50, som nämnts i tråden har redan dollarn ökat i värde så även de analytikerna tror på Trump.

Nja. Odds kan handla om övertro också. Det är garanterat så här. Samma sak har jag sett i liknande grejer mellan två motståndare. För den insatta är det ofta lätta pengar!!!
2024-11-05, 15:13
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:

Vad analytiker och spelbolag säger är väl en sak men då man ser vad som pågår nu så utmanövrerar kvinnorna på röstningen so far, Så jag har lagt ned polls och odds dem är dopade som sjutton så kolla stats som finns är bättre!
2024-11-05, 15:16
Medlem
Citat:
Vad analytiker och spelbolag säger är väl en sak men då man ser vad som pågår nu så utmanövrerar kvinnorna på röstningen so far, Så jag har lagt ned polls och odds dem är dopade som sjutton så kolla stats som finns är bättre!

I ett val som detta kan man inte gå på odds. Det är två spelare där ingen vet dagsformen på dem.
Bara jag som sett detta många gånger tidigare? Är ju ett hamsterhjul...
2024-11-05, 15:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Fast analytiker och spelbolag har tillgång till precis samma information som du har (antagligen betydligt bättre), dessutom är det de bästa analytikerna, statistikerna och matematikerna som jobbar med sådant eftersom det är där pengarna finns.

Många av de politiska analytikerna/journalisterna har en slagsida åt någon av kandidaterna men man kan alltid lita på att marknaden agerar rationellt, finns det pengar att tjäna så kommer folk agera på det oavsett vad man tycker om politik.
2024-11-05, 16:04
Medlem
Herregud 2.50 på Kamelen nu! Knuffar in hela keramiken. Lichtmans tretton s.k.."key factors" och mycket annat gör mig lugn.
2024-11-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Herregud 2.50 på Kamelen nu! Knuffar in hela keramiken. Lichtmans tretton s.k.."key factors" och mycket annat gör mig lugn.

Till din stora sorg kommer Trump vinna.
2024-11-05, 16:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Vi går in på upploppet när det gäller OU inför valet så jag tänkte dela några slutord från Nate Silver (Silver Bulletin) och 538.

- Nate Silver konstaterar att ”herding” är ett statistiskt faktum, dvs spridningen mellan olika OU är orimligt liten. De har alltså kollat av varandra för att inte stå ensamma som ”outlier” på omsdag morgon:

Citat:
It’s obviously a really close race. But for some pollsters, it’s a little too close.
…
All told, we’d expect 55 percent of the polls to show a result within 2.5 points in a tied race. Instead, almost 80 percent of them did. How unlikely is that?
…
Based on a binomial distribution — which assumes that all polls are independent of one another, which theoretically they should be — it’s realllllllllllllly unlikely. Specifically, the odds are 1 in 9.5 trillion against at least this many polls showing such a close margin.
https://www.natesilver.net/p/theres-more-herding-in-swing-state

- Nate Silver’s modell baserad på viktade OU är så nära 50/50 man kan komma:
Citat:
When I say the odds in this year’s presidential race are about as close as you can possibly get to 50/50, I’m not exaggerating.
…
And after 80,000 simulations, Kamala Harris won the Electoral College in … 40,012 of them, or 50.015 percent. The remaining 39,988 were split between Trump (39,718) and no majority — a 269-269 tie — which practically speaking would probably be resolved for Trump in the U.S. House.
https://www.natesilver.net/p/a-random-number-generator-determined

- Iowa-pollen från Ann Selzer bryter ”herding”-mönstret

Citat:
Selzer — like NYT/Siena — has a long history of bucking the conventional wisdom and being right
…
In September, her [Iowa] survey had Kamala Harris just 4 points behind Trump — considered an outlier at the time.

Her new poll? It shows the state trending even bluer, with Harris leading in Iowa 47-44. 🤯
…
Releasing this poll took an incredible amount of guts because — let me state this as carefully as I can — if you had to play the odds, this time Selzer will probably be wrong.

https://www.natesilver.net/p/a-shocking-iowa-poll-means-somebody

- 538 lyfter fram den senaste närmast ”rena” Iowa-pollen från Ann Selzer och möjligheten att Harris är underskattad (dvs Trump överkompenserad):
https://abcnews.go.com/538/video/biggest-takeaway-latest-iowa-poll-538-politics-podcast-115489032

- 538’s modell ger också 50/50 chans:
https://projects.fivethirtyeight.com/2024-election-forecast/?cid=rrpromo
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-11-05 kl. 16:22.
2024-11-05, 16:32
Medlem
GustavAnders avatar
The Economist har en sista prognos.

https://www.economist.com/interactive/us-2024-election/prediction-model/president

Liknar min egen.
2024-11-05, 16:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
The Economist har en sista prognos.

https://www.economist.com/interactive/us-2024-election/prediction-model/president

Liknar min egen.
Trump media group upp 15,26% på börsen på bara 1,5 timma idag. Verkar som investerarna gör en annan analys än dig och the economist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in