2024-11-05, 11:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Var skrev jag att det inte fanns? Läs om, gör rätt. Jag skrev att vetenskapen är inte ideologisk, stor skillnad.

Precis vad jag skrev. Nästan ordagrant.
Men tar vi hästraser vilket det finns många av, så kan de fortplanta sig med varandra, för det mesta.
Citera
2024-11-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt

It’s been an open secret for years that prestigious journals will often reject submissions that offend prevailing political orthodoxies—especially if they involve controversial aspects of human biology and behavior—no matter how scientifically sound the work might be. The leading journal Nature Human Behaviour recently made this practice official in an editorial effectively announcing that it will not publish studies that show the wrong kind of differences between human groups.

The restrictions appear to be invented to impede research on certain topics that anonymous bureaucrats with ideological motivations have decided are out of bounds. It’s impossible to know whether senior NIH officials have instigated the restrictions or merely accepted them tacitly. Perhaps they are unaware of the problem; officials far down the bureaucratic ladder are responsible for approving specific applications.
https://www.city-journal.org/article/dont-even-go-there

Jodå.

Nej, vetenskap har ingen ideologi. Forskare har, politiker har, och driver de forskningen ideologiskt till den gräns att man hittar på resultat, underkänns den vetenskapligt. Ett dilemma som genus och klimatforskning lider av just nu, men även fysiken till en viss del.
Citera
2024-11-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men tar vi hästraser vilket det finns många av, så kan de fortplanta sig med varandra, för det mesta.

Ja, jag tog upp exemplet häst och åsna, vilket inte är helt okänt av människor i gemen
Citera
2024-11-05, 12:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, vetenskap har ingen ideologi. Forskare har, politiker har, och driver de forskningen ideologiskt till den gräns att man hittar på resultat, underkänns den vetenskapligt. Ett dilemma som genus och klimatforskning lider av just nu, men även fysiken till en viss del.

Ok, vad var det du ville säga med vetenskapen har ingen ideologi då, och hur är det relevant för tråden?
Citera
2024-11-05, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men snälla lilla du. Det finns inte minoriteter. Du säger det själv. Det går inte avgöra skillnaden mellan en neger, Donald Trump eller en indian. Finns ingen indiansk kultur längre som man kan växa upp i. De lever som västerlänningar.

Enda som avgör vad de är, är generna och utseendet. Så enligt dina infantila påståenden, finns inga minoriteter. Det går inte se skillnaden på dem och andra människor, för skillnaderna är för små. Hur kan det då finnas minoriteter, förklara? Hur vet du vilka som tillhör en minoritet, mer än generna och utseendet. Förklara?

Varför pratar du hela tiden om vita. Då har du förstås själv hackat upp dem. Du ser dem dessutom olika utifrån hudfärg. Då är du rasist enligt definition. Du säger att vita inte har rätt att se sig som bättre än andra, men minoriteter har det. Du gör skillnad på folk utifrån utseendet. Rasist!

För att man ska tillhöra en kultur, måste de som tillhör den kulturen acceptera dem som det. Gör de inte det, spelar det ingen roll vilken kultur man växer upp i.

Vi har för längesen konstaterat att vi inte kan eller bör dela in människor i raser.

Hur många arter och underarter vill du dela in människor i?
Citera
2024-11-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Plocka nu fram artiklar där du hittat fel i forskarnas artiklar. Sen redogör du i detalj för varje upptäckt fel och förklarar varför du anser forskarna har fel. Börja gärna med en studie som handlar om könsskillnader i IQ, för det är vad den här tråden handlar om.

Varför det? Jag har ingen bevisbörda. Du kan inte hitta på att någon har bevisbörda. Peka ut ett påstående som du anser att jag har bevisbörda för som varken bygger på en halmgubbe eller ett missförstånd ifrån din sida.

En logisk kritik är inte samma sak som empirisk kritik.

Förstår du att en människa kan begå logiska villfarelser (felaktigheter) även om människan inte har fel rent empiriskt? Det är fullt möjligt. Jag har presenterat en logisk kritik här som är fullständigt vattentät.

Att hänvisa till konsensus bär 0 vikt i en saklig diskussion.

Att vädja till konsensus är alltid ett misstag för det är en logisk villfarelse och är väldigt likt följande logiska villfarelser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Citat:
Visst är du villig att försvara ditt påstående (regel nr 3 från ditt inlägg om debattetik-regler (FB) Abortfrågan - allmän diskussion (scrolla ner)) att du ofta ser fel i forskares artiklar?

Ja, om jag har faktisk bevisbörda så absolut! Läs gärna igenom aborttråden. Feministerna blev golvade rätt hårt....

Citat:
Om du lyckas hitta fel i publicerade studier, så grattis! Då är du världsunik som kan slå granskande experter inom valfritt område på fingrarna! [/spoiler]

Nej, det gör mig inte världsunik . Kan vara bland det dummaste jag har hört. Tror du att forskare är felfria? Hur tror du WHO gör när de granskar studier? Tror du att de bara rapar upp orden ifrån en forskningsartikel eller tror du att de går igenom metodiken och resultaten och kritiskt tittar på studien ifrån alla möjliga vinklar? Svaret är det senare.

Du verkar inte ens förstå vad forskning handlar om. Tror du att forskning bedrivs av några övermänniskor?

Citat:
Välj en expertgranskad studie som är publicerad i exempelvis Nature eller PubMed. Leta efter fel i datan, metodiken och resultaten.

Du är verkligen dummare än vad jag trodde. Klart det är mindre risk att något är fel om en expert har granskat men du glömmer bort att även pengar styr. Du förvränger även det jag skrev tidigare. Jag syftade aldrig på vetenskapliga artiklar (som har genomgått peer-reviewing). Klart de har högre kvalitet men de är inte felfria på något sätt och du glömmer hur mycket pengar och konsensusbilden styr.

Du resonerar även på ett ologiskt sätt, är du medveten om det? För om någon är skolad på samma sätt som vissa av forskarna, borde inte då personen kunna lika mycket rent teoretiskt? Jo, såklart.

''If you find the article indexed in databases like PubMed, you can generally assume it has been peer-reviewed.''.
https://libguides.libraries.wsu.edu/EBHC/peer-review

En pubmed-artikel:

I artikeln nedanför så åberopas begreppet ''inverse causation'' av kritikerna på ett felaktigt sätt rent tekniskt. Man kan inte ha inverse causation i den situationen som beskrivs. Givetvis förstår jag vad forskarna menar och vad de syftar på men utifrån en teknisk och statistisk synvinkel så använder de begreppet felaktigt.

Detta kan enkelt bekräftas av logik. Detta är ett exempel på ett ''misstag''. Nu är det inte mitt jobb dock att sitta och kritisera en massa random saker för att göra dig nöjd men jag kan ta upp hur många exempel som helst där forskare klantar till det.

FB är ett stort forum. Du är bra naiv om du inte tror det finns ett par här som har stor förståelse för statistisk och statistisk inferens.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27292972/

Du verkar vara starstruck av akademiker och tro att de är felfria. Detta visar på hur lite du kan och faktiskt förstår. Datan står på egna ben och misstag av forskare är vanliga.

Du vet inte vad du talar om.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-05 kl. 12:31.
Citera
2024-11-05, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Varför det? Jag har ingen bevisbörda. Du kan inte hitta på att någon har bevisbörda. Peka ut ett påstående som du anser att jag har bevisbörda för som varken bygger på en halmgubbe eller ett missförstånd ifrån din sida.

En logisk kritik är inte samma sak som empirisk kritik.

Förstår du att en människa kan begå logiska villfarelser (felaktigheter) även om människan inte har fel rent empiriskt? Det är fullt möjligt. Jag har presenterat en logisk kritik här som är fullständigt vattentät.

Att hänvisa till konsensus bär 0 vikt i en saklig diskussion.

Att vädja till konsensus är alltid ett misstag för det är en logisk villfarelse och är väldigt likt följande logiska villfarelser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Absolut! Hoppa in i tråden och bemöt det där inlägget och peka ut felaktigheterna om du ser några (som inte bygger på en halmgubbe eller missförstånd) så kan vi diskutera dem. Däremot måste vi följa FB:s regler så finns ingen vits att diskutera detta här i denna tråden.

Nej, det gör mig inte världsunik . Kan vara bland det dummaste jag har hört. Tror du att forskare är felfria? Hur tror du WHO gör när de granskar studier? Tror du att de bara rapar upp orden ifrån en forskningsartikel eller tror du att de går igenom metodiken och resultaten och kritiskt tittar på studien ifrån alla möjliga vinklar? Svaret är det senare.

Du verkar inte ens förstå vad forskning handlar om. Tror du att forskning bedrivs av några övermänniskor?

Du är verkligen dummare än vad jag trodde. Klart det är mindre risk att något är fel om en expert har granskat men du glömmer bort att även pengar styr. Du förvränger även det jag skrev tidigare. Jag syftade aldrig på vetenskapliga artiklar av det slaget men givetvis kan även de ha fel.

Du resonerar även på ett ologiskt sätt, är du medveten om det? För om någon är skolad på samma sätt som vissa av forskarna, borde inte då personen kunna lika mycket rent teoretiskt? Jo, såklart.

''If you find the article indexed in databases like PubMed, you can generally assume it has been peer-reviewed.''.
https://libguides.libraries.wsu.edu/EBHC/peer-review

En pubmed-artikel:

I artikeln nedanför så åberopas begreppet ''inverse causation'' av kritikerna på ett felaktigt sätt rent tekniskt. Man kan inte ha inverse causation i den situationen som beskrivs. Givetvis förstår jag vad forskarna menar och vad de syftar på men utifrån en teknisk och statistisk synvinkel så använder de begreppet felaktigt.

Detta kan enkelt bekräftas av logik. Detta är ett exempel på ett ''misstag''. Nu är det inte mitt jobb dock att sitta och kritisera en massa random saker för att göra dig nöjd men jag kan ta upp hur många exempel som helst där forskare klantar till det.

FB är ett stort forum. Du är bra naiv om du inte tror det finns ett par här som har stor förståelse för statistisk och statistisk inferens.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27292972/

Du verkar vara starstruck av akademiker och tro att de är felfria. Detta visar på hur lite du kan och faktiskt förstår. Datan står på egna ben och misstag av forskare är vanliga.

Du vet inte vad du talar om.

Men snälla du, sluta spamma sönder tråden nu. Ingen vet vad du pratar om längre.

Bemöt sakfrågan istället.
Citera
2024-11-05, 12:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vi har för längesen konstaterat att vi inte kan eller bör dela in människor i raser.

Vi kan, det har jag ju redan visat - däremot kan jag hålla med om att vi inte bör det av etiska skäl. Att vi inte kan är rena dumheterna, jag har redan visat för dig att det både funnits och finns ansatser att göra det på samma grunder som inom djurriket i övrigt. Vi kan, du har fel om du påstår något annat. Det handlar återigen inte om tyckande, och hur mycket du än vill så styrs inte verkligheten av dina känslor kring olika frågor.
Citera
2024-11-05, 12:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:

It’s been an open secret for years that prestigious journals will often reject submissions that offend prevailing political orthodoxies—especially if they involve controversial aspects of human biology and behavior—no matter how scientifically sound the work might be. The leading journal Nature Human Behaviour recently made this practice official in an editorial effectively announcing that it will not publish studies that show the wrong kind of differences between human groups.

The restrictions appear to be invented to impede research on certain topics that anonymous bureaucrats with ideological motivations have decided are out of bounds. It’s impossible to know whether senior NIH officials have instigated the restrictions or merely accepted them tacitly. Perhaps they are unaware of the problem; officials far down the bureaucratic ladder are responsible for approving specific applications.
https://www.city-journal.org/article/dont-even-go-there

Jodå.
Nejdå. Inte på det sätt som du tror. Bläddra ner en liten bit tills du kommer fram till fjärde stycket:
Note that none of the studies I am referring to include inquiries into race or sex differences. Apparently, NIH is clamping down on a broad range of attempts to explore the relationship between genetics and intelligence.
I de studier som skribenten hänvisar till är inte undersökningar om ras- eller könsskillnader inräknade.

Ledsen att göra dig besviken.
Citera
2024-11-05, 12:43
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Svaret blir väl det gamla vanliga. Man kan inte lita på Nature och PubMed eftersom de styrs av en lesbisk, kulturmarxistisk Woke-maffia som har totalitär kontroll över hela Internet. Man måste backa till 1800-talet, när rika vita män bestämde allt, för att hitta sanningen om människans gener.
Klockrent uttryckt av dig!
Citera
2024-11-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Svaret blir väl det gamla vanliga. Man kan inte lita på Nature och PubMed eftersom de styrs av en lesbisk, kulturmarxistisk Woke-maffia som har totalitär kontroll över hela Internet. Man måste backa till 1800-talet, när rika vita män bestämde allt, för att hitta sanningen om människans gener.

Lär dig att skilja på en empirisk och logisk kritik.
Citera
2024-11-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ok, vad var det du ville säga med vetenskapen har ingen ideologi då, och hur är det relevant för tråden?

Pratar man vetenskap så måste man göra skillnad på vetenskap och vetenskapsmän. Vetenskap har ingen ideologi, det har vetenskapsmän och politiker. Vissa forskningar görs utifrån premissen att man vill ha/förväntar sig ett visst resultat. Inget fel i det så länge man anpassar sig till det faktiska resultatet. Det politiker och många flashbackare har gemensamt är att man tror inte på resultat om det inte passar in i narrativet. Som i Skavlan när J Peterson presenterar flera av varandra oberoende resultat och säger att så är det, och Annie Lööf svarar "Det tror inte jag på". Idioti!

Vetenskapen gång på gång har påvisat samma sak. Kvinnor och män har i snitt samma resultat. Men tittar du på extremfallen, både positivt och negativt, hittar du i princip enbart män.

IQ gällande nationalitet är missvisande. Vissa nationer har utformat hela utbildningar anpassade3 efter IQ-test, och dessa ligger högst på skalan. Andra lider av svält, krig, tyranneri mm, och dessa ligger lägst. Rent vetenskapligt kan du inte göra ett bra jämförande test under dessa omständigheter. Att då ändå hänvisa till dessa tveksamma utförda studier är ovetenskapligt och oseriöst. Så det har all relevans med tråden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in