2024-11-03, 22:41
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Flashback är ett öppet diskussionsforum och inte ett slutet vetenskapsforum (där enbart experter inom specifika akademiska ämnen, delar med sig av sina senaste rön, diskuterar statistiska modeller osv.)

Absolut. Diskutera källorna, metodiken och resultaten. Att hänvisa till konsensus får dig enbart att se ut som en byfåne.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I Stigbritts länkade artikel var det faktiskt en hypotes som avsågs. Inget annat.

Jag pratar generellt här. Ta inte bort det jag skriver om du vill citera mig för då vet jag inte vad du syftar på av det jag har skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vi tar ett exempel på en hypotes, en som är lämplig att ta upp i denna tråd: hypotesen om den större manliga variabiliteten i IQ. Om denna hypotes stämmer överens med forskarnas resultat kan den stärkas. Men om resultaten motbevisar den, måste den antingen förkastas eller modifieras. En hypotes är en preliminär idé som behöver testas. Så hur många gånger har nämnda variabilitetshypotes testats sedan den lades fram första gången på 1890-talet? För att hypotesen ska få stöd av vetenskaplig evidens krävs konsensus.

Det spelar ingen roll hur lite/mycket stöd en hypotes har ifrån forskare. Datan står på egna ben.

Konsensus har haft fel förut och vill du veta sanningen? Majoriteten av forskare är inte så vassa som du tror. Det är ytterst en minoritet som är exceptionellt duktiga på att tänka rätt. Jag ser ofta fel när jag läser artiklar. Därför är det relevanta att diskutera datan, metodiken och resultaten. Du kan ignorera allt annat.

Att vädja till konsensus har ingen plats i en seriös diskussion.

Det enda som är relevant är vem som har gjort korrekt och mest skickliga tolkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Mitt citat var humoristiskt menat och inte ett desperat försök att förstärka konsensusbegreppet. Javisst ja, du tolkar allting bokstavligt som jag har skrivit. Som när jag skämtade med dig i tråden ”Män vs kvinnor överlevnad” om att du skulle låta 20-åriga kvinnor sköta tänkandet åt dig.

Låter mer som en efterkonstruktion ifrån din sida.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag vädjar nästan aldrig till konsensus, utan går bara efter vetenskaplig evidens och låter datan tala. Endast i ett fåtal gånger kan jag vädja till vetenskaplig konsensus. Till exempel att jorden är rund (dock något tillplattad vid polerna). Detta faktum har ännu inte ifrågasatts av forskare.

Din förmåga att tolka data kommer alltid vara begränsad utan träning.
Citera
2024-11-04, 05:31
  #722
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Är ditt google trasigt?

Hjälp mig att förstå vad du menar här. Jag tycker att detta som diskuteras i tråden, som var helt öppet på nätet fram till ca. 2016, numer censureras hårt. Se exempelvis Wikipedia-artikel om kön och intelligens, och mitt inlägg om artikeln här:

(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
Citera
2024-11-04, 13:33
  #723
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tror alltså att människor inte ser skillnaden för att man förbjuder ett ord.
Vad ska du göra åt vita då. Jag tror inte du har tänkt igenom det här. Eller är lite trög.
Blanda inte in mig i det här.
Citera
2024-11-04, 20:12
  #724
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man kan förstås utgå från grundtyper. Människor med lång historia inom ett område. I dag kan man även ta fram historiska genom och gör det inom forskningen, där man bestämmer var det kom från och hur det skiljer sig och varifrån de kommer.
Menar du ”raserna” kaukasoider (vita), negroider (svarta) och mongoloider (gula)? Men hur ska man genetiskt dela in alla människor som är blandade? Det finns alla möjliga nyanser av hud- och hårfärg samt variationer av hårstruktur, skallform, ögonfärg, näsform osv. Ska man dela in efter ursprung, religion, kultur, region eller annat?

Vet du att det finns en svart folkgrupp som har blont hår? Melanesier. Så om man ska dela in alla svarta (”negroider”) i en genetisk grupp får man med svarta blondiner också. Dessutom finns det svarta som har blå ögon, svarta med smala näsor/smala läppar eller med spikrakt hår. Nä, det blir snurrigt värre med att försöka göra indelningar i genetiska grupper.

Citat:
Nu var det länkarna jag skummade igenom, inte själva artikeln. Men hur vet man att det inte är genetiskt. Det visar sig hela tiden att barn till intelligenta människor, nästan alltid är intelligenta själva. Om vi tar IQ-tester visar det förstås vad jag säger. Sen finns det tester som mäter andra saker, som man kallar IQ-tester men som inte är det. T.ex. språklig förmåga eller annat. Om vi tar bara rena IQ-tester, visar det sig att de med högt IQ, lyckas bättre i livet än andra. Men om man har massa andra tester, som man kallar IQ-tester men egentligen mäter andra förmågor, där bildning ingår, för man förstås konstiga resultat. Vad jag pratar om är den klassiska IQ-testen. Med figurer. Inget annat.

Fördelen med den är att den inte påverkas av kultur, bildning eller knappt språk. Det enda man behöver förstå är hur testet går till. Därför menar jag att det är det testet man måste utgå från och de resultaten. Då uppstår det skillnader vi pratar om. Som bevisligen finns. Även om du försöker att tjata om att de inte finns. Trots att alla tester visar att de finns och alla erkänner det, men plockar tester här och där i världen där det inte är så, eller inte mycket så. Men undantagen är inte regeln. Skillnaderna finns.

Skillnaderna inom könen kan förstås vara intressanta, men då måste man, om man inte använder ett klassiskt IQ-test, specificera de olika förmågorna för sig. T.ex. språkförmåga för sig, och då får man återigen könsskillnader, om man jämför könen. Om man nu vill kalla det IQ, vilket jag menar egentligen är fel.
Ja, klassiska IQ-tester fokuserar på figurer och mönsterigenkänning (t ex Ravens progressiva matriser). De är utformade för att minimera påverkan från kultur, utbildning och språk. Syftet med dessa tester är att mäta ”flytande intelligens” (problemlösning och mönsterigenkänning oberoende av inlärda kunskaper.)

På klassiska IQ-test, särskilt de som fokuserar på abstrakt problemlösning och mönsterigenkänning (Ravens progressiva matriser) är könsskillnaderna i genomsnittliga poäng ofta små eller obefintliga. Studier har visat att män och kvinnor tenderar att prestera relativt lika på dessa tester. Individuella skillnader är dock större än könsskillnader.

I ett intelligenstest ingår flera olika deltester som:
1. Verbal förståelse: ordförråd, språklig förmåga och förståelse av ord och meningar.
2. Logisk-matematisk förmåga: problemlösning och logiskt resonemang, exempel: mönsterigenkänning, siffersekvenser och matematiska problem.
3. Spatial förmåga: visualisera och manipulera objekt i rummet.
4. Arbetsminne: utvärderar korttidsminnet och förmågan att hålla information under korta tidsperioder. Exempel: komma ihåg talföljder, ord eller symboler.
5. Perceptuell snabbhet och noggrannhet: hur snabbt och korrekt man kan bearbeta information visuellt. Exempel: identifiera likheter och skillnader mellan bilder/symboler.

Om både arvets och miljöns inverkan på intelligens:

https://medlineplus.gov/genetics/understanding/traits/intelligence/#:~:text=Like%20most%20aspects%20of%20human,both%2 0genetic%20and%20environmental%20factors

Intelligensgenerna finns på x-kromosomen och enligt forskare ärvs intelligens huvudsakligen från modern.

Edit: glömde nämna att ungefär 40-60 procent av intelligens tros vara ärftlig, resten beror på miljö, stimulans och personliga egenskaper. Även om ett barn föds med hög intelligens måste det få stimulans genom nya utmaningar (studier, mental träning, motion, bokläsande, balanserad kost, schack mm) hela livet, annars försämras intelligensen.
__________________
Senast redigerad av lupac 2024-11-04 kl. 20:25. Anledning: Glömde nämna en sak
Citera
2024-11-04, 21:01
  #725
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Menar du ”raserna” kaukasoider (vita), negroider (svarta) och mongoloider (gula)? Men hur ska man genetiskt dela in alla människor som är blandade? Det finns alla möjliga nyanser av hud- och hårfärg samt variationer av hårstruktur, skallform, ögonfärg, näsform osv. Ska man dela in efter ursprung, religion, kultur, region eller annat?
Så gör man redan. De grupper du nämner delar man faktiskt in människor i. Även om man inte kallar dem raser. Det är förstås framförallt utseende. Det är så man delar in även djur i undergrupper. Blandade är blandade. Man kan förstås hitta deras ursprung och så gör man även idag. Lite intressant. Harris är väl svart numer? Så man vill veta sitt ursprung även som blandade. Man vill vara nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vet du att det finns en svart folkgrupp som har blont hår? Melanesier. Så om man ska dela in alla svarta (”negroider”) i en genetisk grupp får man med svarta blondiner också. Dessutom finns det svarta som har blå ögon, svarta med smala näsor/smala läppar eller med spikrakt hår. Nä, det blir snurrigt värre med att försöka göra indelningar i genetiska grupper.
Du försöker ta undantag som regler. Men de går förstås att kategorisera också.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Ja, klassiska IQ-tester fokuserar på figurer och mönsterigenkänning (t ex Ravens progressiva matriser). De är utformade för att minimera påverkan från kultur, utbildning och språk. Syftet med dessa tester är att mäta ”flytande intelligens” (problemlösning och mönsterigenkänning oberoende av inlärda kunskaper.)

På klassiska IQ-test, särskilt de som fokuserar på abstrakt problemlösning och mönsterigenkänning (Ravens progressiva matriser) är könsskillnaderna i genomsnittliga poäng ofta små eller obefintliga. Studier har visat att män och kvinnor tenderar att prestera relativt lika på dessa tester. Individuella skillnader är dock större än könsskillnader.
Jag vet hur de går till.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I ett intelligenstest ingår flera olika deltester som:
1. Verbal förståelse: ordförråd, språklig förmåga och förståelse av ord och meningar.
2. Logisk-matematisk förmåga: problemlösning och logiskt resonemang, exempel: mönsterigenkänning, siffersekvenser och matematiska problem.
3. Spatial förmåga: visualisera och manipulera objekt i rummet.
4. Arbetsminne: utvärderar korttidsminnet och förmågan att hålla information under korta tidsperioder. Exempel: komma ihåg talföljder, ord eller symboler.
5. Perceptuell snabbhet och noggrannhet: hur snabbt och korrekt man kan bearbeta information visuellt. Exempel: identifiera likheter och skillnader mellan bilder/symboler.

Om både arvets och miljöns inverkan på intelligens:

https://medlineplus.gov/genetics/understanding/traits/intelligence/#:~:text=Like%20most%20aspects%20of%20human,both%2 0genetic%20and%20environmental%20factors

Intelligensgenerna finns på x-kromosomen och enligt forskare ärvs intelligens huvudsakligen från modern.
Punkt 1 menar jag inte ska vara med. Det är till stor en bildningsfråga. Hur mycket man har läst.
Punkt 3 är män klart bättre på.
Punkt 5 är jag tveksam till. Menar du att om hastigheten har betydelse, om man löser samma problem korrekt? Om nån kan lösa mindre svåra problem snabbt, men inte klarar de riktigt stora problemen. Är den intelligentare då?

När det gäller arv, så är det väl så att med samma mor, blir pojkarna generellt intelligentare än sina systrar. Det tyder på att en del måste vara arvet från fadern som gör det. Eller har hjärnans storlek betydelse här? Men det är som jag säger även genetiskt. Din artikel säger inget av det du påstår utan spekulerar bara om hur stor inverkan miljön har. Men har inga vetenskapliga svar, egentligen. Man gissar. Det finns inte heller nån IQ-gen.

Men oavsett vad du säger, är det men som överpresterar mest. Även om du hatar att erkänna det. Du säger det faktiskt själv gång på gång. Så är det.
Citera
2024-11-04, 21:34
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så gör man redan. De grupper du nämner delar man faktiskt in människor i. Även om man inte kallar dem raser. Det är förstås framförallt utseende. Det är så man delar in även djur i undergrupper. Blandade är blandade. Man kan förstås hitta deras ursprung och så gör man även idag. Lite intressant. Harris är väl svart numer? Så man vill veta sitt ursprung även som blandade. Man vill vara nåt.
Man vill vara nåt? Och helst en renrasig individ? Det är ju detta som är pudelns kärna. Du bygger din världsuppfattning på en nazistisk tradition där det finns en föreställning om att det skulle finnas en ren, vit ras, och andra raser som är sämre, samt "blandraser" som är sämst. Detta är helt absurt eftersom de flesta människor i världen är väldigt uppblandade. Se på USA eller Brasilien t.ex. Ytterligheter som norrlänningar, eskimåer och japaner är ovanligare, men det beryder inte att de är bättre eller sämre än någon annan.

Det här är helt enkelt rasistiska vanföreställningar som inte har någoting med vetenskap att göra. Du har ju fortfarande inte presenterat någon vetenskapligt accepterad definition på mänskliga raser. Nu får du en sista chans att ådstakomma detta.
Citera
2024-11-04, 22:38
  #727
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Man vill vara nåt? Och helst en renrasig individ? Det är ju detta som är pudelns kärna. Du bygger din världsuppfattning på en nazistisk tradition där det finns en föreställning om att det skulle finnas en ren, vit ras, och andra raser som är sämre, samt "blandraser" som är sämst. Detta är helt absurt eftersom de flesta människor i världen är väldigt uppblandade. Se på USA eller Brasilien t.ex. Ytterligheter som norrlänningar, eskimåer och japaner är ovanligare, men det beryder inte att de är bättre eller sämre än någon annan.

Det här är helt enkelt rasistiska vanföreställningar som inte har någoting med vetenskap att göra. Du har ju fortfarande inte presenterat någon vetenskapligt accepterad definition på mänskliga raser. Nu får du en sista chans att ådstakomma detta.
Men du bygger en tradition av att alla som pratar om olika människor är övertygade nazister och rasister. Därigenom är du en total inskränkt idiot. För så är det inte. Medan du menar att vissa inte ska få anse sig vara någonting alls, inga negrer eller vita ska få anse det, bara andra färgade eller andra minoriteter ska ha rätt till det. Eller menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Skulle du kalla honom rasist och nazist då. Eller är det du som är rasisten här egentligen.

Dina vetenskapligt accepterad definition, som du kräver och som jag besvarat och som du fortsätter att tjata om, kan du köra upp i häcken. Svara på den här frågan istället.

Menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Eller skull du kalla honom rasist och nazist, förneka honom sitt eget ursprung. Eller är du en jävla rasist som gör skillnad på folk utifrån ursprung.
Citera
2024-11-04, 23:52
  #728
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
...Konsensus har haft fel förut och vill du veta sanningen? Majoriteten av forskare är inte så vassa som du tror. Det är ytterst en minoritet som är exceptionellt duktiga på att tänka rätt. Jag ser ofta fel när jag läser artiklar.Därför är det relevanta att diskutera datan, metodiken och resultaten. Du kan ignorera allt annat.

Att vädja till konsensus har ingen plats i en seriös diskussion.

Det enda som är relevant är vem som har gjort korrekt och mest skickliga tolkningar.

Låter mer som en efterkonstruktion ifrån din sida.

Din förmåga att tolka data kommer alltid vara begränsad utan träning.
Plocka nu fram artiklar där du hittat fel i forskarnas artiklar. Sen redogör du i detalj för varje upptäckt fel och förklarar varför du anser forskarna har fel. Börja gärna med en studie som handlar om könsskillnader i IQ, för det är vad den här tråden handlar om.

Visst är du villig att försvara ditt påstående (regel nr 3 från ditt inlägg om debattetik-regler (FB) Abortfrågan - allmän diskussion (scrolla ner)) att du ofta ser fel i forskares artiklar?

Förresten kom jag på en viktig sak:


Välj en expertgranskad studie som är publicerad i exempelvis Nature eller PubMed. Leta efter fel i datan, metodiken och resultaten.

Lycka till!
Citera
2024-11-05, 05:09
  #729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du bygger en tradition av att alla som pratar om olika människor är övertygade nazister och rasister. Därigenom är du en total inskränkt idiot. För så är det inte. Medan du menar att vissa inte ska få anse sig vara någonting alls, inga negrer eller vita ska få anse det, bara andra färgade eller andra minoriteter ska ha rätt till det. Eller menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Skulle du kalla honom rasist och nazist då. Eller är det du som är rasisten här egentligen.

Dina vetenskapligt accepterad definition, som du kräver och som jag besvarat och som du fortsätter att tjata om, kan du köra upp i häcken. Svara på den här frågan istället.

Menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Eller skull du kalla honom rasist och nazist, förneka honom sitt eget ursprung. Eller är du en jävla rasist som gör skillnad på folk utifrån ursprung.
Jag förstår inte varför du drar in etniska grupper och kulturer när vi pratade om dina vanföreställningar om mänskliga raser. Det är ju två helt olika saker.
Citera
2024-11-05, 05:16
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Plocka nu fram artiklar där du hittat fel i forskarnas artiklar. Sen redogör du i detalj för varje upptäckt fel och förklarar varför du anser forskarna har fel. Börja gärna med en studie som handlar om könsskillnader i IQ, för det är vad den här tråden handlar om.

Visst är du villig att försvara ditt påstående (regel nr 3 från ditt inlägg om debattetik-regler (FB) Abortfrågan - allmän diskussion (scrolla ner)) att du ofta ser fel i forskares artiklar?

Förresten kom jag på en viktig sak:


Välj en expertgranskad studie som är publicerad i exempelvis Nature eller PubMed. Leta efter fel i datan, metodiken och resultaten.

Lycka till!
Svaret blir väl det gamla vanliga. Man kan inte lita på Nature och PubMed eftersom de styrs av en lesbisk, kulturmarxistisk Woke-maffia som har totalitär kontroll över hela Internet. Man måste backa till 1800-talet, när rika vita män bestämde allt, för att hitta sanningen om människans gener.
Citera
2024-11-05, 08:28
  #731
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag förstår inte varför du drar in etniska grupper och kulturer när vi pratade om dina vanföreställningar om mänskliga raser. Det är ju två helt olika saker.
För att visa på ditt hyckleri och falskhet. Hur du aldrig kan svara på en rak fråga utan bara glider undan och vågar inte ta en debatt. Men genom att inte svara, visar du förstås på din äckliga rasism. Du gör skillnad på människor genom deras hudfärg. Du har delat upp dem i raser, precis som nazisterna, fast du fattar det inte själv. Du har den färgade rasen och vita rasen. Ändå säger du att det inte går att dela upp i raser, fast du själv har gjort det. Rasist!
Citera
2024-11-05, 08:52
  #732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du bygger en tradition av att alla som pratar om olika människor är övertygade nazister och rasister. Därigenom är du en total inskränkt idiot. För så är det inte. Medan du menar att vissa inte ska få anse sig vara någonting alls, inga negrer eller vita ska få anse det, bara andra färgade eller andra minoriteter ska ha rätt till det. Eller menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Skulle du kalla honom rasist och nazist då. Eller är det du som är rasisten här egentligen.

Dina vetenskapligt accepterad definition, som du kräver och som jag besvarat och som du fortsätter att tjata om, kan du köra upp i häcken. Svara på den här frågan istället.

Menar du att en Sioux inte ska få anse sig tillhöra en grupp av stolta krigare. Eller skull du kalla honom rasist och nazist, förneka honom sitt eget ursprung. Eller är du en jävla rasist som gör skillnad på folk utifrån ursprung.

NÄR ska jeppar som du fatta något?

Hudfärg avgörs av gener som styr graden av melanin i huden, på samma sätt som gener även styr ögonfärg, hårfärg, hårtextur etc. etc.
dessa saker är fenomen som människan utvecklat pga sina geners existens i olika klimat på detta klot, och inget annat. Det ÄR bara detta, och inte något som är tillräckligt stor genetisk skillnad för att kunna dela in oss i raser.

En sioux indian, kan absolut vara stolt över att tillhöra en etnisk grupp av människor från det och det geografiska och kulturella ursprunget. Men hen är likförbannat inte en egen ras.
Lika lite som en tysk, svensk eller eruopé alltså är det.
Om en sioux familj adopterar ett litet knott från norrlands inland, och låter vederbörande växa upp i Sioxkultur, så ÄR hen lika mycket en sioux indian som alla andra.
Rasism är behovet av att hacka sönder någon i gruppen för att den inte råkar ha exakt samma nyans på huden eller håret som de flesta andra. Och har ingenting med nationell eller etnisk stolthet att göra utan är enkom idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in