2024-11-02, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDesanta
Huvudsakligen kvinnor som våldtar män men det döljs i statistiken eftersom män inte anmäler.
Ett stort mörkertal finns säkerligen, men på vad grundar du att det skulle vara i huvudsak kvinnor som står för våldtäkter?
Citera
2024-11-03, 10:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Visst, jag ser gärna en hänvisning om något sådant fall finns.

Baserat på tidigare diskussioner med dig så har jag fått uppfattningen att objektivitet enligt dig förutsätter en 100% definitiv, kvantifierbar standard. En sån finns inte här, och jag skulle säga att det aldrig kommer finnas, eftersom det är omöjligt att fastställa en meningsfull sådan här.

Berusning är ju i sig enkelt kvantifierbar och mätbar. Skulle vi tala om riktiga bevis för att någon inte är kapabel att samtycka skulle det ju vara att någon har en viss bevisad berusningsgrad. Att gissa sig till på beskrivningar hur full någon kan ha varit är dömt att vara mycket godtyckligt.
Citera
2024-11-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Berusning är ju i sig enkelt kvantifierbar och mätbar. Skulle vi tala om riktiga bevis för att någon inte är kapabel att samtycka skulle det ju vara att någon har en viss bevisad berusningsgrad. Att gissa sig till på beskrivningar hur full någon kan ha varit är dömt att vara mycket godtyckligt.

Problemet med det är ju att olika människor reagerar olika på alkohol.
Citera
2024-11-03, 13:00
Medlem
Citat:

Nej nu blandar du ihop saker. Mängden alkohol o blodet är mätbar och kvantifierbar.
Berusning är individuellt, personer har väldigt stor variation på alkoholtolerans.
En person med 1promille kan vara medvetslös medan en annan knappt är berusad med 1promille.

En objektiv gräns för när alkoholkoncentrationen i blodet skulle innebära att man inte längre kan samtycka är alltså omöjlig.
Citera
2024-11-03, 13:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej nu blandar du ihop saker. Mängden alkohol o blodet är mätbar och kvantifierbar.
Berusning är individuellt, personer har väldigt stor variation på alkoholtolerans.
En person med 1promille kan vara medvetslös medan en annan knappt är berusad med 1promille.

En objektiv gräns för när alkoholkoncentrationen i blodet skulle innebära att man inte längre kan samtycka är alltså omöjlig.

En objektiv gräns för när man kan samtycka är alltså omöjlig? Ja, jovisst, att någon större säkerhet för att mäta när förmågan till att samtycka inte längre föreligger håller jag med om, det är högst godtyckligt.

Men klart är att även om man har hög alkoholtolerans är knappast omdömet det bästa vid en viss berusningsgrad ändå. Berusning i den meningen skiljer sig nog mindre åt än du postulerar.

Men man kan säkert finjustera mätningar av hur berusad en berusad person är om man så önskar.
Citera
2024-11-03, 13:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Problemet med det är ju att olika människor reagerar olika på alkohol.

Ja, men som sagt torde en person med 1,8 promille ändå ha nedsatt omdöme oavsett om vederbörande till skillnad från en annan person inte somnat vid 1,2 och oavsett att han eller hon kan tala och gå relativt redigt.
Citera
2024-11-03, 13:47
Medlem
globalistforumets avatar
man tänker: om jag betet mig som hon gjorde mot mig så skulle jag kunna bli inlåst.

det är ju uppenbart att merparten av alla som svarar inte har någon erfarenhet av sånt här.
Citera
2024-11-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globalistforumet
man tänker: om jag betet mig som hon gjorde mot mig så skulle jag kunna bli inlåst.

det är ju uppenbart att merparten av alla som svarar inte har någon erfarenhet av sånt här.

Det är möjligt, men män har en väldigt låg benägenhet att polisanmäla kvinnor i dessa situationer.
Citera
2024-11-03, 14:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Citat:
En objektiv gräns för när man kan samtycka är alltså omöjlig? Ja, jovisst, att någon större säkerhet för att mäta när förmågan till att samtycka inte längre föreligger håller jag med om, det är högst godtyckligt.

Men klart är att även om man har hög alkoholtolerans är knappast omdömet det bästa vid en viss berusningsgrad ändå. Berusning i den meningen skiljer sig nog mindre åt än du postulerar.

Men man kan säkert finjustera mätningar av hur berusad en berusad person är om man så önskar.
HusvagnSvensson, kan du redogöra för en rimlig ordning som skulle vara objektiv, och inte godtycklig, i dina ögon?
Citera
2024-11-03, 15:25
Bannlyst
Citat:
HusvagnSvensson, kan du redogöra för en rimlig ordning som skulle vara objektiv, och inte godtycklig, i dina ögon?
Kan du göra det?
Citera
2024-11-03, 15:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDesanta
Kan du göra det?
Nej, inte en chans. HusvagnSvensson har en, i mina ögon, orealistisk syn på hur objektivitet och godtycklighet ska definieras, och jag tror inte det är möjligt att skapa en rimlig ordning som uppfyller dem.

Om vi däremot kasserar kravet på rimlighet så blir det lätt. Bara ställa upp en specifik promillegräns. Sen kan vi tacka för dagen och gå hem.
Citera
2024-11-03, 15:53
Bannlyst
Citat:
Nej, inte en chans. HusvagnSvensson har en, i mina ögon, orealistisk syn på hur objektivitet och godtycklighet ska definieras, och jag tror inte det är möjligt att skapa en rimlig ordning som uppfyller dem.

Om vi däremot kasserar kravet på rimlighet så blir det lätt. Bara ställa upp en specifik promillegräns. Sen kan vi tacka för dagen och gå hem.
Jag tycker att han har rätt. I regel ska det finnas en objektiv gräns för vad som anses okej och inte okej. Kanske en specifik promillegräns.

Sen kan man titta mer på personligt fall om det är något mer man vet. Kanske.

Många, många jurister har sagt att denna lag är jävligt dålig. Hur ser du på det?

Är detta något du och dina kollegor pratar om?

Hur många gånger har du läst lagboken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in