• 3
  • 4
2024-11-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDesanta
Jag tycker att han har rätt. I regel ska det finnas en objektiv gräns för vad som anses okej och inte okej. Kanske en specifik promillegräns.

Sen kan man titta mer på personligt fall om det är något mer man vet. Kanske.

Många, många jurister har sagt att denna lag är jävligt dålig. Hur ser du på det?

Är detta något du och dina kollegor pratar om?

Hur många gånger har du läst lagboken?

Det är så klart bra att ha objektiva rekvisit och gränsdragningar i så stor mån som möjligt.
I många fall är det dock inte möjligt.

Om vi tar t.ex. det här med samtycke och berusning så är det något som man inte kan har en vettig objektiv gräns för.
Dels har du så klart det faktum att alla individer har olika toleransnivå på alkohol och droger.
Sedan har du problemet att polisen har ju i princip aldrig någon relevant blodtest att gå efter.
Enda gången man har ett blodprov som är relevant är om polisen kommit på plats i direkt anslutning till brottet.
Det händer i princip aldrig vid den har typen av våldtäktsutredningar. Därför är bevisningen extremt svår.
Citera
2024-11-05, 14:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag tycker att han har rätt. I regel ska det finnas en objektiv gräns för vad som anses okej och inte okej. Kanske en specifik promillegräns.

Sen kan man titta mer på personligt fall om det är något mer man vet. Kanske.
Problemet blir då rent praktiskt. Hur vet man vad någons promillegräns är? Och hur ska detta bevisas vid eventuell polisanmälan?

Citat:
Många, många jurister har sagt att denna lag är jävligt dålig. Hur ser du på det?

Är detta något du och dina kollegor pratar om?
Jag delar kritiken till viss del, men jag anser att det största problemet inte är lagtexten, utan den inofficiellt lägre beviströskeln som man tillämpar vid våldtäktsmål jämfört med andra mål. Denna utveckling påbörjades innan samtyckeslagen infördes, och är alltså inte en produkt av den.

Citat:
Hur många gånger har du läst lagboken?
"Lagboken" som de flesta ser på den är lite av en myt. Det finns tre lagböcker, vilka är lagsamlingar från privata företag. De har helt enkelt valt ut de lagar de tycker är viktigast, och slängt ihop dem i en bok. Det finns ingen officiell lagbok.

(Skulle man samla samtliga Sveriges lagar i ett verk så skulle det bli en enorm samling volymer, många gånger större än Encyclopædia Britannica.)

Även om de flesta advokatbyråer och domstolar köper in lagböcker, så används de knappt längre, förutom av vissa gammaldags domare. Lagar kan enklare slås upp digitalt via databaser, där man dessutom ofta kan se lagkommentarer, och får länkar till relevanta propositioner och rättsfall.

För studier så har de flesta kurser författningssamlingar där de författningar och rättsfall som är relevanta för kursen ingår, vilket är mycket bättre än de "vanliga" lagböckerna.
Citera
2024-11-11, 12:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
HusvagnSvensson, kan du redogöra för en rimlig ordning som skulle vara objektiv, och inte godtycklig, i dina ögon?

Det viktiga är inte vad jag anser utan vad sakkunskapen säger. Jag har svårt att tro att det inte finns någon chans att kompensera t ex mätvärden gällande alkoholhalt för individuella egenskaper osv. Men är det så att det är omöjligt så är det förstås så.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nej, inte en chans. HusvagnSvensson har en, i mina ögon, orealistisk syn på hur objektivitet och godtycklighet ska definieras, och jag tror inte det är möjligt att skapa en rimlig ordning som uppfyller dem.

Om vi däremot kasserar kravet på rimlighet så blir det lätt. Bara ställa upp en specifik promillegräns. Sen kan vi tacka för dagen och gå hem.

Jag är något förvånad ändå eftersom jag uppfattade det som att vi var relativt överens om att objektivitet är objektivitet.

Sannolikhet, bevis, objektivitet osv är vad de är och det går inte att definiera om vilken sannolikhet som råder för ett visst förhållande. Så det spelar ingen som helst roll vilken syn jag eller någon annan har på det och om kraven är realistiska eller inte.

Så jag har ingen orealistisk eller egen syn alls på sannolikhet och bevis. Däremot kan man ju ha olika syn på vilka beviskrav man ställer upp för ett visst brott. Det är något jag anser jag varit mycket tydlig med.

Alltså, i vilken grad våldtäkt är bevisat eller inte beror helt och hållet på de faktiska omständigheterna och vilka bevis som finns. Eller som här hur berusad någon är. Det går däremot att sänka kraven på när våldtäkt skall anses vara bevisad från rimligt tvivel till troligare än motsatsen eller liknade. Samma sak gäller då frågan om en person är för berusad att samtycka eller inte.
Citera
2024-11-15, 18:13
Medlem
Citat:
Jag vet redan. Har en kvinna som är nykter sex med en man som är full så är det inte våldtäkt i Sverige. Oavsett vad juridiken säger. Män kan inte ångra sig dagen efter och kalla det för våldtäkt. Jag vet jag vet jag vet. Och även om han anklagar så tas det inte seriöst, varken juridiskt eller i samhället.

Men vad säger juridiken?

Om han är full och hon är nykter, våldtar hon honom då?

Om båda är fulla då? Ingen av de kan ju ge samtycke, spelar ingen roll om de båda vill i stunden. Spelar ingen roll hur våt hon är eller hur hård han är.

När de har sex och båda är fulla, vad handlar det om då?

Ja i riktiga Sverige kan horan ändå ångra sig och han åker fast trots att båda var fulla.

Men vad säger lagboken?

Mer frågor tillkommer och svar från kalle brogen inväntas.

Enligt Brottsbalken 6:1: Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt.
Det står även att det klassas som våldtäkt om en personen står i beroendeställning till gärningsmannen på grund av olika anledningar (varav en av dessa är berusning).

Det vill säga att det inte spelar någon roll om en eller båda är fulla så länge man ändå kan bestämma om man frivillig vill eller ej, men skulle en person vara såpass full att denne inte har kapaciteten att faktiskt bestämma själv eller förstå vad som försiggår så måste den andre (oavsett om denna är nykter eller ej) förstå att det inte är lämplig/passande att ha samlag, tvinga till eller utföra sexuella handlingar på den personen.
Här är inte faktumet att den ena är full och den andra nykter utan hur pass påverkad man är.

Spelar heller ingen roll om det gäller en man eller en kvinna. Är det en man som varit såpass full att denne inte kunde begripa det som hände eller blev lurad till eller mådde så dåligt på grund av situationen att den ändå tackade ja men kände sig tvingad till det så klassas det absolut som våldtäkt.

Sedan är det så att alltid upp till bevisningen för att få ett fällande dom. Både kvinnor och män som blivit utsatta och anmält detta vinner tyvärr inte alltid i rätten. Oftast på grund av bristande bevis och underlag där det enda som finns är ord mot ord.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in