2024-11-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDesanta
Huvudsakligen kvinnor som våldtar män men det döljs i statistiken eftersom män inte anmäler.
Mörkertalet är onekligen stort men det utgör knappast majoriteten av fallen.
Citera
2024-11-02, 03:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Varför inte en herre som exempel?
Samma exempel även för män.

Citat:
Du är kunnig inom juridik, varför så dåligt självförtroende?
Tack tack!
Citera
2024-11-02, 07:32
Medlem
Citat:
Huvudsakligen kvinnor som våldtar män men det döljs i statistiken eftersom män inte anmäler.

Spännande! Hur vet du det, om det nu inte finns någon statistik? Egna upplevelser? Tänk på att dina erfarenheter inte nödvändigtvis är generaliserbara. Dina ursprungliga frågor har du ju redan fått svar på, så de lämnar jag dithän
Citera
2024-11-02, 11:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ja, det är uppenbart så att om lagen är könsneutral som det påstås, så bör inte en tillräckligt berusad man vara kapabel att samtycka om han så än genomför en regelrätt klassisk våldtäkt, och brottsoffret borde dömas för våldtäkt om hon eller han på minsta sätt visar aktivitet under akten.

Så kan man förstås inte ha det, så i förekommande fall ljuger rätten och bortser från denna omständighet. Det får man ju säga är moraliskt riktigt, men svårare blir det egentligen om det rör sig om en sk oaktsam våldtäkt och båda parter är mycket berusade. Då blir ju lögnerna från rätten betydligt mer problematiska när de skall få det till att den ena parten våldtagit den andra.

Om anklagade för sådan ”våldtäkt” i högre utsträckning lär sig att göra motanmälan kan det kanske bli besvärligt med resonemangen.
Citera
2024-11-02, 11:52
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
https://www.nj.se/kortnyheter/fangelse-for-kvinna-som-valdtog-utslagen-17-aring

Kallar du det där för ångersex? Han var medvetslös.
Citera
2024-11-02, 12:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är uppenbart så att om lagen är könsneutral som det påstås, så bör inte en tillräckligt berusad man vara kapabel att samtycka om han så än genomför en regelrätt klassisk våldtäkt, och brottsoffret borde dömas för våldtäkt om hon eller han på minsta sätt visar aktivitet under akten.

Så kan man förstås inte ha det, så i förekommande fall ljuger rätten och bortser från denna omständighet. Det får man ju säga är moraliskt riktigt, men svårare blir det egentligen om det rör sig om en sk oaktsam våldtäkt och båda parter är mycket berusade. Då blir ju lögnerna från rätten betydligt mer problematiska när de skall få det till att den ena parten våldtagit den andra.

Om anklagade för sådan ”våldtäkt” i högre utsträckning lär sig att göra motanmälan kan det kanske bli besvärligt med resonemangen.
Vilket "förekommande fall" syftar du på? Kan du hänvisa till några rättsfall?
Citera
2024-11-02, 16:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilket "förekommande fall" syftar du på? Kan du hänvisa till några rättsfall?

Nej, tyvärr, jag minns sällan enskilda fall, men om jag ser något skall jag hänvisa till det. Objektiva data på hur full en tilltalad i ett våldtäktsmål är kan vara svåra att fastställa och gå tag i.
Citera
2024-11-02, 16:27
Medlem
Citat:

Jag är förvirrad, proponerar du för en ordning där personer som begår våldtäkter i berusat tillstånd regelmässigt bör uppmanas att anmäla sina offer för att förövaren egentligen, enligt ditt förmenande, är det verkliga offret eller för att du anser det eftersträvansvärt att personer som begår våldtäkt ska gå fria?

Och eftersom du använder ordet "könsneutral" i din första mening, kan du förklara genusperspektivet i ditt eget resonemang givet att du begränsar det till män som våldtar kvinnor?
Citera
2024-11-02, 17:31
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det bör ju rimligtvis även synas att personen är ordentligt påverkad. Jag har haft sex med personer jag inte ens minns (och därför skall man vara försiktig med benzo och alkohol, alla barn), men jag känner mig inte våldtagen för det, jag har uppenbarligen fortfarande kommit in på krogen och varit tillräckligt ok för att nån skall släpa mig hem till sig. Att sedan vakna i en främmande lägenhet där nån lämnat en lapp på köksbordet av typen "tack för igår, lät dig sova men måste dra" var ingen höjdare. Men det bör ju finnas lite egenansvar.
Citera
2024-11-02, 19:25
Medlem
En bra huvudregel är att om du är osäker på om den andre verkligen vill så avstå.
Citera
2024-11-02, 23:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, tyvärr, jag minns sällan enskilda fall, men om jag ser något skall jag hänvisa till det.
Visst, jag ser gärna en hänvisning om något sådant fall finns.

Citat:
Objektiva data på hur full en tilltalad i ett våldtäktsmål är kan vara svåra att fastställa och gå tag i.
Baserat på tidigare diskussioner med dig så har jag fått uppfattningen att objektivitet enligt dig förutsätter en 100% definitiv, kvantifierbar standard. En sån finns inte här, och jag skulle säga att det aldrig kommer finnas, eftersom det är omöjligt att fastställa en meningsfull sådan här.
Citera
2024-11-02, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Visst, jag ser gärna en hänvisning om något sådant fall finns.

Baserat på tidigare diskussioner med dig så har jag fått uppfattningen att objektivitet enligt dig förutsätter en 100% definitiv, kvantifierbar standard. En sån finns inte här, och jag skulle säga att det aldrig kommer finnas, eftersom det är omöjligt att fastställa en meningsfull sådan här.
Enligt vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in