Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Du missförstod min poäng helt och hållet.
Detta är vad du skrev:
Det är fel på en hel mängd olika sätt:
1. Man delar inte upp som utgångspunkt, utan man delar upp när det finns underlag för det.
När finns det underlag för att dela upp Homo Sapiens i arter eller underarter?
Citat:
2. Uppdelningen sker inte per något slags regelmanual, utan det finns en hel del politik (nu pratar jag inte om svarta vs vita människor, utan även när det gäller uppdelning av arter inom djurriket så finns en hel del "internpolitik" där grupperingar inte är överens).
Är det när PK-maffian bestämt sig för att avskaffa ”raserna” hos Homo Sapiens.
Citat:
3. På tal om politik, så är rasism också frågor inom biologin:
...
The problem is the tree’s scientific name — Erythrina caffra.
https://www.npr.org/2024/07/31/g-s1-14441/renaming-racist-derogatory-plant-names-science-society-inclusion
Jag får väl sluta kalla min obligatoriska frukostdryck för ”kaffe” och i fortsättningen kalla den för ”affe”. Men då blir alla vita, etniskt svenska män vid namn ”Affe” kränkta av att en svart dryck med uppiggande effekt heter detsamma.
Citat:
4. Homo sapiens har flera underarter (homo sapiens sapiens, homo sapiens idaltu, säkert fler). Du menar att Homo sapiens sapiens är den enda underarten här och nu och inrymmer alla människor på planeten - jag hjälper dig här eftersom du inte har kunskap nog att uttrycka dig med akribi.
Forskning konstaterar att Homo Sapiens hade en till underart. Om detta skrev jag i ett svar till Encarte:
(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män
Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
...
Visserligen fanns underarten (dock trolig) Homo Sapiens Idaltu (utdöd). Forntida människoarter var bl a neandertalare, erectus och denisovaner. Samtliga är utdöda. Kvar är arten Homo Sapiens med dess enda underart Homo Sapiens Sapiens...
Homo sapiens sapiens är den enda kvarlevande underarten av Homo sapiens och inrymmer alla nu levande människor på jorden. Tidigare fanns det som sagt flera andra underarter och närbesläktade arter, som till exempel neandertalare (Homo sapiens neanderthalensis) och denisovaner, men dessa har sedan länge dött ut.
Homo sapiens sapiens är den enda underarten som har överlevt och spridit sig över hela världen. Ska jag uttrycka mig tydligare och vara mer exakt? Du kräver ju att man ska vara noggrann och exakt i vetenskapliga sammanhang, men lätt är det inte ens för välrenommerade forskare.
Citat:
5. Huruvida vetenskapsmän är eniga, är inte vad som avgör vad som är sant. Vilket precis var min poäng med vad jag skrev, Hollingworth stred för något, där vi hade en "totalt enig vetenskapsvärld" som hävdade att kvinnor inte var lämpade att utbildas. I praktiken hela vetenskapsvärlden var enig, men hade fel så det är liksom inte ett argument för någonting, och vetenskap bedrivs inte av konsensus, utan snarare tvärtom, av kontrarianism.
Vetenskap bedrivs inte enbart av konsensus eller kontrarianism utan snarare genom en metodik där både samförstånd och ifrågasättande spelar betydelsefulla roller.
Konsensus: uppstår när forskare genom upprepade experiment och observationer når liknande resultat, vilket stärker tilltron till en viss hypotes eller teori.
Kontrarianism: vetenskapligt ifrågasättande vilket är avgörande för framsteg. Genom att kritiskt granska och utmana etablerade idéer kan forskare hitta svagheter, utveckla nya teorier och bidra till vetenskapens utveckling.
Citat:
6. Alternativa tolkning är begynnelsen till ny vetenskap.
Vetenskapsmän är idag sedan flera sekler tillbaka eniga att jorden är rund. Kanske blir den alternativa tolkningen ”jorden är en oktaeder” begynnelsen till ny vetenskap.

Eller återgång till 1800-talets förlegade rasbiologi eller vetenskapliga tes om kvinnor som intellektuellt underlägsna män.
Citat:
7. Resonemanget är alltså kring om det går att dela upp homo sapiens i fler underarter på ett meningsfullt sätt, inte att hävda att det finns flera underarter just nu (för det gör det ju uppenbarligen inte per definition, vi har bara homo sapiens sapiens)
Citat:
8. Här är någon som föreslår att man kan betrakta homo sapiens som en polytyp art med flera underarter:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19695787/
Det är, så att säga, inte taget ur luften - utan det är ett sätt att resonera.
Ja, det är bara en hypotes. En lek med tanken att man kan dela in arten människa i flera underarter.
Trots sin polytypa natur är människor väldigt lika varandra på genetisk nivå. Det enda man kan göra är en hypotetisk indelning i arter eller underarter. I verkligheten går det dock inte. Efter vilka kriterier ska man göra en klassificering av Homo Sapiens? Yttre attribut, predisposition för vissa ärftliga sjukdomar, olika svar på läkemedelsbehandling, talang för vissa sporter, geografiska områden osv?
Citat:
PS. Hon hette alltså Leta, inte Meta... kanske felskrivning, men ville bara peka ut det i alla fall.
Ok. Det var felskrivning. Tack för påpekandet.