2024-11-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Hen? Det är väl en kvinna, så skriv hon.

Läs vad jag har skrivit! Jag har kopierat från en kommentar under Sundsvalls Tidning som vet vem denna kvinna är. Så texten är inte skriven av mig.
Citera
2024-11-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Eftersom ts har länkat till en låst artikel, så kommer en saxad version av en lååång artikel här:

Kvinnan är i 60 års åldern.
Det skulle vara intressant att veta vad överenskommelsen handlade om.
Jag förstår inte varför hon fortsätter söka jobb i kommunen.

Sannolikt ganska klassiskt utköp. Kommunen ville sv någon anledning inte ha henne kvar, men istället för stt driva evighetsprocess om uppsägning pga personliga skäl, erbjuder man henne en uppsägning pga arbetsbrist med personligt tillhörande konfidentiellt avtal där man tar bort återanställningsrätten och iställetvger henne extra månadslöner ovanpå uppsägningstiden för att bli av med henne. Mao, detta var en känd "trouble maker" redan sedan innan, och man har garanterat försökt sig på olika slags lösningar redan innan man kom till detta indirekta utköp. Därav också akuta motvilja att återanställning henne, oavsett kompetens och antal anställda år.

Sen är det inte särskilt svårt att peka ut fördelaktiga kunskaper en kandidat arbetsgivaren vill ha för att motivera en rekrytering över att välja just henne, och desto längre tiden går, desto mindre blir hennes kompetens dagsaktuell mot nyare kandidater med både modernare yrkeserfarenhet och utbildning.

Sanningen är dem stt ingen annan arbetsgivare vill ta i henne med tång heller - menar vem anställer någon som jobbat i kommunen som barnskötare i 24 år på hippa PR-byrån eller i H & M kassan tex?

Sannolikt en tvättäkta Rugguggla till vänster rättshaverist som skrämmer bort både arbetsgivare och kunder på milsavståmd med noll verklighetskoll, som ser sig själv son guds gåva till kommunen och MINSANN av ren princip, för att tryckknapp i Kommunen vilken KLIPPA de missar, drover ALKT som rör sig till förvaltningsrätten, till ingen nytta.. Hon är vare sig första eller sista rättshaveristen kommunen stöter på, och hon kan skicka överklaganden bäst hon vill - hon kommer inte en.mm med dem.
Citera
2024-11-02, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Hennes sida ja. Men någon lagvrängare på andra sidan måste väl jobba?

I dessa fall nej. Varför skulle kommunen anlita någon jurist (mer än de som de ev redan har anställda) för dessa galenskaper?
Citera
2024-11-02, 08:07
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Andra sidan är tjänstemän på kommunen som definitivt inte har tid med sådan här skit, inte tjänar de något extra på det heller utan det tar bara tid från deras andra arbetsuppgifter.

Den här typen av rättshaverister skapar kostnader och förseningar för både kommuner och rättsväsendet.

Och de som jobbar där, är jurister? Med andra ord, utan rättshaverister som kvinnan, så blir det inte så många som jobbar i kommunen och rättsväsende.
Citera
2024-11-02, 08:08
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
I dessa fall nej. Varför skulle kommunen anlita någon jurist (mer än de som de ev redan har anställda) för dessa galenskaper?
Japp, och alla kommuner har lagvrängare hos sig. Och alla kommuner har rättshaverister hos sig.

Med andra ord, färre rättshaverister, färre lagvrängare.
Citera
2024-11-02, 10:24
Medlem
Sinraths avatar
Kan detta vara en s.k ond cirkel för kvinnan? Hon kanske började pga chans att det kan vara legitimt med ett rättsfall men när det föll och hon fick för sig att fortsätta vartenda gång hon söker jobb hon inte får, eller vad det nu gäller, så börjar ryktet spridas om henne. Till slut blir det välkänt hur denna kvinna kommer göra rättsfall av allting inom rekrytering och därav vill ingen röra vid henne med tång. Även om hon hade möjligen kunnat vara en bra kandidat. Detta ger henne oändligt med nytt vatten på kvarnen och känner sig så ännu mer diskriminerad, vilket man skulle kunna argumentera hon blivit vid en senare tidpunkt men ingen vill som sagt ta i en het potatis som håller på som hon gör. Vilket spär på hennes egna interna tankar ytterligare för att göra fler rättsfall..osv.

Lite som att gräva sin egen grav.
Citera
2024-11-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Japp, och alla kommuner har lagvrängare hos sig. Och alla kommuner har rättshaverister hos sig.

Med andra ord, färre rättshaverister, färre lagvrängare.

Jag är rätt säker på att även om den här kvinnans galna beteende kostat kommunen stora belopp så har det inte genererat många timmar för kommunens jurister.

Jag har genom åren haft en del insyn i en viss kommuns rättsliga förehavanden på et specifikt område. Det är ärenden som hamnar hos Länsstyrelsen och hos diverse domstolar. I princip aldrig har den kommunens jurister behövt kliva in då de tjänstemän som jobbat på de två aktuella enheterna haft tillräckligt med kompetens för att skicka in svar och handlingar som begärts från dem. Samt även när så behövts, skriva beslutsunderlag till de nämnder som sedan behövt formulera svar i vissa fall.

Så nej, denna sorts galningar är ingen guldgruva för jurister.
Citera
2024-11-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag är rätt säker på att även om den här kvinnans galna beteende kostat kommunen stora belopp så har det inte genererat många timmar för kommunens jurister.

Jag har genom åren haft en del insyn i en viss kommuns rättsliga förehavanden på et specifikt område. Det är ärenden som hamnar hos Länsstyrelsen och hos diverse domstolar. I princip aldrig har den kommunens jurister behövt kliva in då de tjänstemän som jobbat på de två aktuella enheterna haft tillräckligt med kompetens för att skicka in svar och handlingar som begärts från dem. Samt även när så behövts, skriva beslutsunderlag till de nämnder som sedan behövt formulera svar i vissa fall.

Så nej, denna sorts galningar är ingen guldgruva för jurister.

Fast bara för att du inte sett saker betyder det ju inte att de kommunala juristerna behövt granska det som skrivits eller utreda frågan för handläggaren.
Citera
2024-11-07, 08:11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Schizofreni och rätthaverism känns ganska närbesläktade… eller?
Nej. Jag vet inte om det är rättshaverism eller schizofreni eller båda du inte förstår.
Citera
2024-11-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Det är ju ett under att hon fortfarande är gift. Sådana personer kan ju bli såpass besatta av en sak att det är det enda de pratar om hela dagarna, så frågan är hur mycket hennes familj tvingas höra om allting.

Rättshaverister kostar samhället stora resurser, är svåra att hantera både från myndigheternas sida men även för anhöriga. Men det måste vara väldigt jobbigt att vara så arg och kränkt hela tiden. Kan i någon mån tycka synd om dessa människor som förstör så mycket också för sig själva.

Hennes man är ganska speciell och tror han är lite av ett NPF ärende så han har inte mycket förståelse för det tror jag. Han är väldigt trevlig och snäll men hänger inte med i ett "normalt samtal"
Citera
2024-11-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
I Sverige kan man inte stämma till höger och vänster, det är liksom inte som i USA. Det är alltså instanser som anser att en domstol måste skilja på rätt och fel i frågan.
Omyndighetsförklara och sjukskriv

Håller med till 100%
Citera
2024-11-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminslakakaka
Hennes man är ganska speciell och tror han är lite av ett NPF ärende så han har inte mycket förståelse för det tror jag. Han är väldigt trevlig och snäll men hänger inte med i ett "normalt samtal"

Stackars människa. Hans sociala liv lär ju bli lidande även om han själv inte förstår det fullt ut. Hoppas hon är snäll mot honom i alla fall, hon verkar ju ha betett sig sådär mot brukarna ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in