Citat:
Ser mörkt ut för Trump. Han skulle ha behövt vara starkare i det här skedet av valrörelsen, men det är tydligt att momentum är på Harris sida. Valnatten såg förut ut att bli en rysare, men det börjar bli tydligt att 2024 kommer att bjuda på USA:s första kvinnliga president. Det är liksom dags nu.
Frågan är nu bara vilken tid på valnatten vi kommer kunna utropa: "CONGRATULATIONS MADAM PRESIDENT"
En lustig sak jag märkt är att det verkar vara stor andel Trump-supportrar som dessutom stöder ryssland i det groteska anfallskriget mot Ukraina. Samma konton som har betalt att skriva pro-ryskt nonsens, verkar skriva pro-Trump nonsens. Vem avlönar dessa? Något för alla sanna demokrater att fundera på.
Frågan är nu bara vilken tid på valnatten vi kommer kunna utropa: "CONGRATULATIONS MADAM PRESIDENT"
En lustig sak jag märkt är att det verkar vara stor andel Trump-supportrar som dessutom stöder ryssland i det groteska anfallskriget mot Ukraina. Samma konton som har betalt att skriva pro-ryskt nonsens, verkar skriva pro-Trump nonsens. Vem avlönar dessa? Något för alla sanna demokrater att fundera på.
Jag håller med.
Tycker att man börjar skönja konturerna av en Harris-seger nu, den ”blå-vallen” håller antagligen. Det här valet kommer gå till historien som valet kvinnorna avgjorde, vi har sett samma trend i Sverige att kvinnor mer röstar åt vänster medan männen lutar åt höger. Ett högt valdeltagande brukar vara en fördel för demokraterna men den höga andelen förtidsröster i år beror också på att fler republikaner röstar i förväg så den indikatorn behöver nödvändigtvis inte tala för Harris utan det är könsfördelningen.
Med tanke på hur Trump presterat den senaste veckan känns det högst tveksamt att han skulle kunna locka över stora grupper som svarta män och latinos som inte röstat på honom tidigare, snarare har han skrämt iväg väljare inte minst med senaste attacken mot Liz Cheney. Väljare som inte malts ned av MAGA-propagandan/desinformation borde helt ärligt börjat fundera på Trumps mentala status.
Att Trump skulle vara lika underskattad i mätningarna som tidigare låter inte rimligt, seriösa institut vill komma så nära sanningen som möjligt och då har de gjort korrigerar i sina modeller. Som en analytiker på CNN konstaterade igår, att samma person skulle vara underskattad tre val i rad finns inte.