2024-11-01, 18:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Den sista lediga dygnet skriver du 00,00-24,00. Sen fyller du på med efterkommande dygns ledig tid tills du börjar jobba.
Ex, sönd 00,00-24,00. Månd 00,00-07,00 16,00-24,00
Polis vid kontroll måste kunna se 24 timmar bakåt hur mycket du varit ledig.

Kan inte minnas att jag någonsin gjorde så.

Brukade köra på sickzack systemet så jag fyller i vila från och sen om det gått tre dagar tex så fyllde jag bara i det datumet och vila till.

Fick tidboken kontrollerad en enda gång under åren jag körde och det var inga problem även om jag fick förklara för konstapeln varför jag inte fyller i alla rutor utan istället sickzackar mellan dom.

Kanske gjorde jag fel
Senast redigerad av Bbobi 2024-11-01 kl. 18:18.
Citera
2024-11-01, 18:24
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kan inte minnas att jag någonsin gjorde så.

Brukade köra på sickzack systemet så jag fyller i vila från och sen om det gått tre dagar tex så fyllde jag bara i det datumet och vila till.

Har man vilat 72h så har man vilat dom senaste 24h med.

Fick tidboken kontrollerad en enda gång under åren jag körde och det var inga problem även om jag fick förklara för konstapeln varför jag inte fyller i alla rutor utan istället sickzackar mellan dom.
Nja jag är skeptisk, varje rad äger sitt eget dygn. Så du fyllde i en rad med det dygnet du började vilan, sen nästa rad då du avslutade vilan? Nu är det långt ifrån alla poliser som vet hur det ska redovisas, läste någonstans att någon polis påstod att alla dygn man vilar ska fyllas i i tidboken, alltså alla semesterdagar också, han hade inte rätt i sitt påstående vid prövning.
Citera
2024-11-01, 19:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Så du fyllde i en rad med det dygnet du började vilan, sen nästa rad då du avslutade vilan?

Korrekt.

Det var en utbildare som berättade om detta men han varnade också om att poliser inte har någon koll på tidböcker så även om det gör livet enklare för mig som förare kan det ta längre tid i de fall jag blir kontrollerad.

Började jag jobba en måndag efter att varit ledig sen fredag fyllde jag aldrig i lördagen som vila i en egen ruta först iaf.

Blev bara kontrollerad en gång under 5 års tid som tur är och polisen som kollade min tidbok var helt lost och köpte vad jag berättade för honom
Citera
2024-11-02, 00:49
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Korrekt.

Det var en utbildare som berättade om detta men han varnade också om att poliser inte har någon koll på tidböcker så även om det gör livet enklare för mig som förare kan det ta längre tid i de fall jag blir kontrollerad.

Började jag jobba en måndag efter att varit ledig sen fredag fyllde jag aldrig i lördagen som vila i en egen ruta först iaf.

Blev bara kontrollerad en gång under 5 års tid som tur är och polisen som kollade min tidbok var helt lost och köpte vad jag berättade för honom

Taxi Stockholm style?
Citera
2024-12-10, 13:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Har precis börjat knega nu som taxichaufför i Stockholm. I mitt kontrakt står "prestationslön" - vad innebär det? 100% provision?

Jävligt tufft inne i stan nu. Jobbade 12h igår och plockade bara upp fem kunder. Alla rapporter om att det är "brist på taxichaufförer" verkar vara gravt felaktiga.
Citera
2024-12-10, 20:50
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har precis börjat knega nu som taxichaufför i Stockholm. I mitt kontrakt står "prestationslön" - vad innebär det? 100% provision?

Jävligt tufft inne i stan nu. Jobbade 12h igår och plockade bara upp fem kunder. Alla rapporter om att det är "brist på taxichaufförer" verkar vara gravt felaktiga.
Har du hamnat hos en åkare som bara kör fyllefolk så är det klart att han inte betalar mer än du kör in. De som har kontrakt för samhällsresor har en annan situation, där kan det på sina ställen finnas brist på chaufförer.
Citera
2024-12-11, 02:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Har du hamnat hos en åkare som bara kör fyllefolk så är det klart att han inte betalar mer än du kör in. De som har kontrakt för samhällsresor har en annan situation, där kan det på sina ställen finnas brist på chaufförer.

Om du menar färdtjänst så är svaret ja. Kanske 1 av 10 kunder är färdtjänst eller nåt (av det lilla urval jag haft). Körde en äldre herre idag som knappt kunde gå, fick hjälpa honom en hel del och han betalade med färdtjänstkort.

Det låter ju lovande i sådant fall att det kanske utgår någon slags garantilön då.
Citera
2024-12-11, 13:12
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Om du menar färdtjänst så är svaret ja. Kanske 1 av 10 kunder är färdtjänst eller nåt (av det lilla urval jag haft). Körde en äldre herre idag som knappt kunde gå, fick hjälpa honom en hel del och han betalade med färdtjänstkort.

Det låter ju lovande i sådant fall att det kanske utgår någon slags garantilön då.
Det brukar vara krav på kollektivavtal i sådana kontrakt ja.
Citera
2024-12-11, 13:20
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Det brukar vara krav på kollektivavtal i sådana kontrakt ja.

Det enda som är oroande är att i kontraktet så är inte månadslön ikryssat utan endast det mycket luddiga begreppet "prestationslön". Aja - får vänta och se helt enkelt (eller fråga chefen, men jag orkar inte förpesta honom med frågor 24/7).

Du verkar vara rutinerad inom taxi. Har du några tips att ge till mig som är helt grön? Har ett par dagar under bältet nu och börjar lära mig en del men man känner sig fortfarande rätt vilsen. Jag märker att de andra förarna väljer bort just färdtjänst när det erbjuds, jag antar att det är för att de är pengakåta och förknippar den typen av resor med korta distanser och därmed dåligt betalt för resan.

Vad blev din månadslön i snitt?

Och hur gör man med kunder som drar springnotor? Jag kör fredagskvällar så det kommer garanterat inträffa förr eller senare. Ringer polisen?
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-12-11 kl. 13:49.
Citera
2024-12-12, 00:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Lite spontana tankar efter ca en vecka som taxichaufför:'

Det här jobbet är en berg och dalbana. Högt och lågt, man vet verkligen aldrig vad som kommer hända. Tänkte lista fördelar/nackdelar:

Positivt:

-Flexibelt: börja och sluta ungefär när man vill är lite av en lyx ändå.
-Action: Timmarna bara flyger iväg när man är på "rushen" och får körningar på löpande band
-Stimulerande: De flesta av mina kunder har varit jäkligt intressanta faktiskt, har inte plockat upp en enda gangster ännu (peppar peppar) utan varit mycket fint folk som skulle hem från jobbet till tex Danderyd, Täby och liknande. Dagen flyter på snabbt när man har någon att snacka med.
- Förbättrade geografiska kunskaper: snart så kommer man att kunna rabbla varenda gata i nattmössan....

Negativt:

-Långa arbetsdagar. Efter 12h så somnar man nästan vid ratten, jag gillar inte alls att köra de där sista timmarna för man tappar fokus (och det är farligt i trafiken).
- Iskalla perioder. I förrgår så var det iskallt i stan och fick knappt en körning på 12h... psykologiskt tungt att bara sitta och rulla tummarna obetalt.
- Kaotiska lägen. Varje dag är det någon unik trafiksituation som gör att topplocket går och kastar ens planer och rutter ur balans, så man måste hålla sig lugn (vilket jag är halvbra på, svär som en sjöman när något går fel, självklart aldrig med kund i bilen)
- Dåligt betalt. Har inte fått min första lön ännu men med tanke på att jag haft dagar med få körningar så kommer dessa ta ut sin rätt tillslut.
- Farligt? En vacker dag kommer jag att plocka upp något drägg som vill skapa oreda. Jag hoppas att det inte kommer hända med känns som oundvikligt.

Skulle vilja säga att den största X-faktorn med att vara taxichaufför är faktiskt hur oberäkneligt det är, vilket är både positivt och negativt men för min del är det ett plus. Jag avskyr jobb där man bara går in på ett sterilt kontor varje dag och låtsasjobba med att vända samma gamla papper varje dag. Här kan vad som helst hända, en superkändis kanske hoppar in i bilen liksom.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-12-12 kl. 00:38.
Citera
2024-12-12, 13:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Korrekt.

Vilka områden är bäst att hovra kring sent på kvällen (ifall du bor i Stockholm, det är iaf där jag kör).

Fick jackpot igår. Plockade upp två kunder på gatan när jag bara satt och chillade vid Nybrokajen. De skulle upp till Spånga och sedan vidare till en annan förort, landade på ca 1k! Snacka om bra körning, det är ju nästan en och en halv Arlanda-körning fast för en bråkdel av tiden.
Citera
2024-12-12, 13:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vilka områden är bäst att hovra kring sent på kvällen (ifall du bor i Stockholm, det är iaf där jag kör).

Fick jackpot igår. Plockade upp två kunder på gatan när jag bara satt och chillade vid Nybrokajen. De skulle upp till Spånga och sedan vidare till en annan förort, landade på ca 1k! Snacka om bra körning, det är ju nästan en och en halv Arlanda-körning fast för en bråkdel av tiden.

Flyttade från Sverige ett årtioende sedan så jag är fel person att fråga.

Tur med körningen iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in