2024-11-01, 12:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Jag har inga studier till mina påståenden, nej, för det har aldrig gjorts då ett sånt samhälle aldrig varit aktuellt.

Nej, det har aldrig "kastats pengar på mammor". Alltså kan du inte säga att mina påståenden inte stämmer eftersom de aldrig provats! Vem som svamlar kan du med andra ord inte veta. Det blir så otroligt svårt att hålla en saklig diskussion där man utbyter olika infallsvinklar när du bara kastar ohållbara och tunna "argument". Är inte intresserad av den typen av låga samtal.

Sverige har den mest generösa välfärdssystemet för föräldrar i världen, undantaget möjligen Norge. Det kallar jag att kasta pengar på mammor.

Men om alla länder i väst har samma problem med sjunkande fertilitet, och Sverige är det land som har generösast välfärd för föräldrar så borde man kunna se i alla fall någon effekt i fertilitetstalen relativt jämförbara länder med mindre generös välfärd, men det gör vi inte.

Om jag skulle påstå att statsministern borde gå ut på midsommarafton varje år och göra en fertilitetsdans inför månen för att öka barnafödandet, kan vi anta att det inte skulle ha någon effekt? Eller ska vi dra slutsatsen med din logik att det kan vi inte veta, för det har aldrig provats?
Citera
2024-11-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
[/b]

det är på grund av sådana dårar som dig som Sverige går under på sikt. du låter Staten bestämma om du skall skaffa barn - alternativt uppskrämd av "miljöskäl" att undvika skaffa.

du är kort skrivet en idiot!
Staten vill och marknaden vill ha en befolkningsökning. Det är de som vill bestämma över oss med flerbarnstillägg. Befolkningsökningen har dock den enskilt största klimatpåverkan som finns. Kvinnor bör inte skaffa fler barn än de kan ge en bra uppväxt, det borde vara en sanning i hela världen, då skulle många av världens problem försvinna.
Barnafödande går i cykler, detta är en icke nyhet. Var försiktig med ordet idiot.
Citera
2024-11-01, 13:01
Medlem
Benny98s avatar
En sak är säker; det handlar inte om brist på stöd från samhället. Det finns inget land i världen där barnafödande premieras så mycket som i Sverige. Det finns inte en orsak utan tusen orsaker. Vill man sätta en annan individ till världen som får gå igenom samma saker som man själv har gått igenom? Den typen av filosofiska frågor.
Citera
2024-11-01, 13:05
Medlem
Det lockar helt enkelt inte. Ett jäkla jobb att uppfostra barn, samt en usel affärsidé för den som gör det.
24 timmars samhället kräver också väldigt mycket av de som jobbar på det sättet. Skift och värdelösa scheman gör i många fall ekvationen omöjlig.
Citera
2024-11-01, 13:11
Medlem
AborteraPojkfosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Och inte ett enda problem med bristande födelsetal!

Det är kanske en käftsmäll du skulle behöva?
Största anledningen varför det finns så många människor på jorden är eftersom män har kapat kvinnans reproduktionsprocess via våld. Vi har enbart "bristande födelsetal" eftersom kvinnan bär bördan att reproducera sig för både kvinnor och Xy:er. Xy:er kan inte föröka sig själva. Inget liv kommer ur en Xy. Han måste använda kvinnan för reproduktion.
Om y-kromosomen aldrig devolverat och däggdjurshonor kunde föröka sig via partenogeneses skulle födelsetal på 1.4 barn per kvinna inte vara något problem. Kvinnor måste föda dubbelt så många barn vi behöver pga y-kromosomen.

Men ja, det finns 8 miljarder människor eftersom män tvingar kvinnor reproduktion genom våld. Kvinnor har insett det. Nu frågar kvinnor sig om ett samhälle som kräver misshandel och våldtäkt av kvinnor för att existera är värd att bevara. (män tycker kvinnor är tröga i huvudet om de inte vill att deras döttrar ska bli misshandlande och våldtagna i all evighet)

Eller så kommer bara män som skurar toaletten få föröka sig.
Citera
2024-11-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Staten vill och marknaden vill ha en befolkningsökning. Det är de som vill bestämma över oss med flerbarnstillägg. Befolkningsökningen har dock den enskilt största klimatpåverkan som finns. Kvinnor bör inte skaffa fler barn än de kan ge en bra uppväxt, det borde vara en sanning i hela världen, då skulle många av världens problem försvinna.
Barnafödande går i cykler, detta är en icke nyhet. Var försiktig med ordet idiot.

Precis. Minskningen har pågått sedan 60 talet.
Citera
2024-11-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Noll framtidstro
Noll gemenskap.
Noll sammanhang.
Noll ansvar lärs ut
Otrygghet
Vuxna som beter sig som barn.
Kvinnor som lär sig att svenska vita män är fiender och onda och samhällets problem.

1+1+1+1+1+1+1 = Få barn föds.

Detta. Spot on!
Att det skulle handla om ekonomiska orsaker eller brist på framtidstro är bara nonsens. Titta på uländerna, de förökar sig som kaniner.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2024-11-01 kl. 13:15.
Citera
2024-11-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
En sak är säker; det handlar inte om brist på stöd från samhället. Det finns inget land i världen där barnafödande premieras så mycket som i Sverige. Det finns inte en orsak utan tusen orsaker. Vill man sätta en annan individ till världen som får gå igenom samma saker som man själv har gått igenom? Den typen av filosofiska frågor.

Ditt resonemang stämmer inte med verkligheten. Det är ju snarare de med hög utbildning och hög levnadsstandard som föder mindre barn. Lågutbildade och white trash föder fler. Titta på uländerna i Afrika, de förökar sig som kaniner.
Nä, det här har med feminismen att göra. Tjejer har fått lära sig att hata män och killar har blivit feminiserade beta cucks.
Killar ger upp helt enkelt. Risken att bli anmäld för "våldtäkt" om man lägger handen på fel ställe eller tjejen ångrar sig efteråt är överhängande i dagens Sverige.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2024-11-01 kl. 13:23.
Citera
2024-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Så evolutionärt programmerade, att män måste misshandla kvinnor för att de ska leva ut sina traditionella könsroller. Och så fort det blir förbjudet för män att våldta och misshandla kvinnor till underkastelse så upphör kvinnor leva ut sina "evolutionärt programmerade könsroller".

Kvinnor kanske borde börja misshandla män tills de gör 100% av hushållsarbetet. Sedan kan vi hylla det som mäns naturliga könsroll.

Problemet är att störda kvinnor som du ofta dras till störda män.
Citera
2024-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det är fortfarande ett långt större problem att negrer avlar 10 ungar per livmoder än något du nämner.

Det kan man tycka men tråden handlar om frågeställningen "Varför föds så få barn i Sverige?".
Citera
2024-11-01, 13:23
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Sverige har den mest generösa välfärdssystemet för föräldrar i världen, undantaget möjligen Norge. Det kallar jag att kasta pengar på mammor.

Men om alla länder i väst har samma problem med sjunkande fertilitet, och Sverige är det land som har generösast välfärd för föräldrar så borde man kunna se i alla fall någon effekt i fertilitetstalen relativt jämförbara länder med mindre generös välfärd, men det gör vi inte.

Om jag skulle påstå att statsministern borde gå ut på midsommarafton varje år och göra en fertilitetsdans inför månen för att öka barnafödandet, kan vi anta att det inte skulle ha någon effekt? Eller ska vi dra slutsatsen med din logik att det kan vi inte veta, för det har aldrig provats?

Jag tror inte att vi som samhälle på något sätt är kompletta och på något sätt nått taket för hur bra vi kan bli - långt ifrån. Det finns massor med utrymme för förbättring i vårt samhälle gällande nästan alla aspekter. Trådens ämne är att man frågar sig varför det föds så få barn, och jag skriver mina hittills obeprövade förslag världen över till varför jag tror att det är så, och du har inget belägg överhuvudtaget att vifta bort dessa och mena att "det ger marginell effekt" på barnafödandet. Du har ingen aning - precis som jag. Däremot kan man lyfta blicken och försöka vidga sitt synsätt, men det är svårt för många har jag märkt - inklusive dig. Jag har gjort längre utlägg gällande mina punkter du kan läsa i tråden.

Ja, Sverige och norden har bra välfärd om man jämför med resten av världen - men det betyder inte att den inte kan utvecklas ytterligare och bli ännu bättre. Det blir absolut ingen förändring genom att mena att vi "kastar pengar på mammor" och att vi alla ska vara tacksamma, hålla käften och föda fler barn. Att förbättra levnadsvillkor har alltid varit aktuellt för alla generationer som någonsin levt, det är knappast något nytt.
Citera
2024-11-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98

Det handlar kort och gott om feminismen, kvinnor utanför västvärlden lär sig inte att förakta män på samma sätt. Feminismen är en hatideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in