Citat:
Ursprungligen postat av
Sorken80
De verkar ju ha accepterat det I 6 respektive 10 år. Så här antar man ju att de såg något annat hos personen i fråga som de tyckte vägde upp det negativa. Varför annars bli fast så länge?
Det var alltså en kombination av andra egenskaper, bland de jag listade eller annat, som gjorde att de både fastnade för mannen i fråga och sedan stannade kvar i åratal. Du väljer att bara skylla på männen som inte växte upp. Jag poängterar att kvinnan i båda fallen hade kunnat undvika situationen med, de är inte hjälplösa offer för att vissa män är omogna.
Jag tror du medvetet försöker missförstå. Jag säger helt enkelt att kvinnor har en mångfalt större agens då det gäller dating och parbildning. Om en kvinna inte hittat "rätt" i sitt liv, så pass långt att hon hunnit bli 40+ år, så ligger lejonparten av problemet i orimliga förväntningar från hennes sida. Majoriteten av kvinnor har relativt rimliga förväntningar, majoriteten av män är rimligt partnermaterial. Om du skulle skrapa lite på ytan hos vad din väninna säger sig söka efter så skulle du inse att så är fallet, det kommer antingen vara en kravlista som är orimligt lång, eller orimligt specifik. Men du väljer att enbart skylla på männen.
Alla kvinnor i Sverige som nöjer sig med en partner som är trevlig, jämställd och vill ha barn kommer att hitta en sån partner. Det är när listan av egenskaper partnern måste ha växer de inte hittar någon. Du säger själv fin personlighet och sexigt yttre, men hade du, med handen på hjärtat, nöjt dig med det ens själv? Högutbildad med bra och stabilt jobb brukar följa, och schysst ekonomi allmänt, sedan inga barn, bra klädsmak, rätt intressen, rätt politisk tillhörighet, rätt humor, bra på att laga mat, tycker om att resa, osv., osv., osv.. Mäns lista på krav är generellt kortare med högre acceptans för avvikelser.
Nope. Det var inte de egenskaperna du raddade upp som fick dem att fastna för de två män, som de sedan lämnade. Min ena kvinnliga polare hade i sina tonår/tidig vuxen ålder varit i en mycket destruktiv relation med en jämnårig kille. Sedan träffade hon sin make och han var en normal, snäll, omtänksam man, kom med blommor. Inget aggressiv/inget våldsam. Så hon föll som en fura för honom. Och de flyttade ihop, gifte sig och fick två barn.
Men han visade sig vara en icke jämställd latmask, som ansåg att hon som kvinna skulle ta hand om
allt hushållsarbete trots att hon liksom honom, jobbade 100%. Detta uppdagades först när de flyttat ihop.
Hon stannade länge först för kärlekens skull, sedan för barnens skull och för att han ju ändå var snäll och inte aggressiv som hennes tidigare kille. Men sa till många gånger om bot och bättring. Till slut stod hon inte ut med att ha en jättebebis till make och begärde skilsmässa. Och sedan träffade hon en fin, snäll, omtänksam och jämställd man som hon nu är sambo med och har fått ett till barn med!
Den andra av mina kvinnliga polare blev tillsammans med sin icke jämställda kille, när de var i övre tonåren. Hon visste inte då att han var icke jämställd. Hon blev kär i honom för att han var charmig, rolig, snäll och de hade kul ihop. Han såg bra ut också, tyckte hon. Och hon suktade efter kärlek och ville bilda familj. Och han ville ha henne. Det var när hon redan var kär i honom
och de flyttade ihop, som det uppdagades att han var en icke jämställd latmask som dessutom kritiserade henne (i mitt tycke perfekta) kropp. Hon försökte få honom att ändra sig. Han ändrade sig någon vecka, sedan var han tillbaka i samma hjulspår igen med kritik om hennes kropp och med noll bidrag till att jämställt ta hand om hushållet tillsammans med henne. Det var hennes lott som kvinna, ansåg han. Trots att hon pluggade 100% och jobbade extra därutöver.
Hon stannade med honom, pga. dåligt självförtroende att kunna finna en annan man.... Hon lämnade honom efter cirka 6 år, då hon ändå inte stod ut med hans elaka kommentarer om hennes kropp och att han inte lyfte ett finger ens i deras gemensamma hushåll. Och träffade sen sin nuvarande make, gifte sig sedan med sin jämställda make, med vilken hon har två barn med! Med sin förra kille hade hon inte vågat skaffa barn med...
Vad jag skriver är inte att skylla på män. Vad jag skriver är att
unga män borde satsa tidigt på varsin
ung kvinna om ömsesidigt tycke uppstår. Och vara jämställd med sin unga kvinna. Detta är vad som skulle öka barnafödandet i landet! Träffas de i tidig 20-årsålder och den unga mannen är jämställd. Så kanske de rentav kan få två små knoddar innan kvinnan fyllt 30 och någon knodd till innan hon fyllt 35.
Men ska de unga männen bara "leka av sig rommen" med de unga kvinnorna... Så hinner de unga kvinnorna bli närmre 30 eller tom. över 30 innan de finner en partner som vill satsa seriöst. Och då hinner inte kvinnorna föda så många barn.
Jag skyller det inte på de unga männen, utan jag "skyller" väl i så fall snarare på oss andra i de äldre generationerna. Vi äldre ska givetvis vägleda unga män till att vara seriösa med en kvinna, om hon är söt och fin och kär i honom och han vill ha henne (sexuellt). Vi ska vägleda honom att inte använda unga kvinnor som knulldockor/slit och släng. Kvinnor har inte obegränsat med fertila år och vill han inte satsa seriöst, bör han låta bli henne. Inte offra hennes fertila år på honom som inte vill satsa seriöst. Eller så får han steppa upp och helt enkelt satsa seriöst på henne.
Och vara jämställd med henne.
Jag har
aldrig haft några "kravlistor" på en partner. Utan gått mer efter "känns det rätt, så är det bra". Därav har mina partner varit väldigt olika varandra... Ingen är den andra lik. Förutom på vissa punkter: samtliga har varit smarta och har humor. Och alla ser bra ut.
Tja, jag och min partner (som jag varit tillsammans med i flera år nu sammanlagt och som jag har två barn ihop med) tjänar ungefär lika mycket. Jag något mer. Jag har längre utbildning än min partner. Sådant där är ytligt och inget jag lägger så stor vikt vid. Jag är en informationsnörd, därav har jag längre utbildning på några år. Min partner är nördig på andra sätt. Min partner är sjukt snygg. Den sexigaste och snyggaste jag sett. Och med en ömsint och känslig och vän personlighet. Humoristisk, huslig, omvårdande. Om vi skulle separera, så kommer jag aldrig mer skaffa en ny partner. Min partner är den enda jag vill ha en kärleksrelation med. Vi lever jämställt liv ihop. Men jag bidrar väl något mer ekonomiskt till familjen och min partner tar hand om hushållet något mer, då jag arbetar fler timmar/vecka än vad min partner gör.
Och som sagt: vi har två barn ihop. Helt fantastiska och underbara!